ازدواج فامیلی

دانستی های لازم قبل از ازدواج فامیلی

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است. زن و مردی که تصمیم به ازدواج می گیرند باید نسبت به هم به شناخت درستی برسند. در این میان عده ای نیز شریک زندگی خود را از میان اقوام و فامیل انتخاب می کنند و به عبارتی ازدواج فامیلی هنوز یکی از روش های تقریبا مرسوم بین مردم است و تعداد زیادی به این ضرب المثل قدیمی اعتقاد دارند که عقد دخترعمو و پسرعمو در آسمان ها بسته شده است. اما این عده معتقدند به این دلیل که از فامیل دست به انتخاب زده اند، نیازی به شناخت نیست. درصورتی که ازدواج فامیلی نیز نکات ریز و درشتی دارد که نباید از آن غافل شد. این مطلب درمورد دانستی های لازم قبل از ازدواج فامیلی و به دنبال بیان مطالبی است که بهتر است قبل از ازدواج فامیلی نسبت به آن آگاهی کسب کنید.

10 مورد از مهم ترین نشانه های امادگی زنان برای ازدواج را اینجا بخوانید.

بهترین نوع ازدواج فامیلی چیست؟

بهترین نوع ازدواج فامیلی

قبل از این که به موضوع بهترین نوع ازدواج فامیلی بپردازیم، بهتر است تعریفی از ازدواج فامیلی یا familiar marriage داشته باشیم. ازدواج فامیلی واژه ای است که برای بیان ازدواج بین یک زن و مرد که از خویشاوندان نسبی یا سببی یکدیگر هستند به کار می رود.

ازدواج فامیلی یا خویشاوندی در برخی از کشورها محبوبیت بیشتری دارد. از جمله مردم کشورهای غرب آسیا، جنوب هند و شمال آفریقا که طبق آمارها حدود ۵۰ -۲۰ درصد از ازدواج ‌ها در این مناطق را ازدواج فامیلی تشکیل می دهد. در ایران این رقم به طور میانگین به حدود 6/38 درصد می رسد و در این بین مرسوم ترین آن بین اقوام درجه اول مثل دخترخاله و پسرخاله یا دخترعمو و پسرعمو است.

اما بهترین نوع ازدواج فامیلی آن است که زن و مرد با یکدیگر نسبت خونی نداشته باشند. شاید فکر کنید نسبت همان فامیل است. اما باید بدانید معنای فامیل بسیار گسترده تر از نسبت است. نسبت به کسانی گفته می شود که حداقل یک جد مشترک دارند و رابطه خونی در این میان برقرار می شود. اما فامیل می تواند رابطه و نسبت خونی با یکدیگر نداشته باشند و به صرف یک ارتباط با یکی از اعضا دامنه روابط خویشاوندی گسترده تر شود. به عنوان مثال فامیل می تواند خواهرزن یا برادرشوهری باشد که هیچ نسبت خونی ندارند اما فامیل محسوب می شوند.

این که چرا بهترین ازدواج فامیلی آن است که زن و مرد با یکدیگر رابطه و نسبت خونی نداشته باشند به دلیل مشکلات و مسائل ژنتیکی است که به دلیل داشتن ژن مشترک ممکن است برای زوجین و بچه دار شدن آن ها به وجود بیاید. از سوی دیگر بهترین ازدواج فامیلی آن است که از روی شناخت و با درایت انجام شود و خوشبختی زوجین در گرو روابط فامیلی و یا برعکس نباشد. یعنی خوشبختی و آرامش فامیل در گرو این ازدواج نباشد. بهترین ازدواج فامیلی ازدواجی است که زوجین بتوانند با شناخت یکدیگر بتوانند ازدرون هم مطلع شده، نسبت به علایق و سلایق یکدیگر شناخت کسب کرده و با هم تبادل نظر کنند و با توجه به شناخت از یکدیگر بدانند چگونه از بروز دعوای زناشویی اجتناب کنند. از سوی دیگر و علاوه بر مواردی که تا به این جا گفته شد بهترین ازدواج فامیلی ازدواجی خواهد بود که در آن دختر و پسر زیر نظر پزشک و متخصص آزمایش های سلامت را انجام دهند. چراکه حتی ممکن است بدون نسبت خونی، بیماری مشترکی وجود داشته باشد که در فرزندان درصد احتمال نمود بیماری را بالا ببرد.

به طور کلی هرچه نسبت فامیلی و خونی دورتر باشد ازدواج بهتر خواهد بود. برای این موضوع بهتر است به نسل ها اشاره ای داشته باشیم. والدین و فرزندان یعنی پدر و مادر و فرزندان را نسل اول تشکیل می دهند. در سطح بعدی یعنی نسل دوم دوم، عمو و برادرزاده و پدربزرگ و نوه قرار می گیرند. نسل ۳، دخترعمو و پسرعمو هستند. نسل ۴ که نسبت بسیار دورتر می شود به این صورت است که یعنی مثلا نوه عمه با دختر عمه ازدواج کنند. در آخر نسل پنجم قرار دارد که ازدواج نوادگان است(نوه عموها و نوه خاله‌ ها) و… که خیلی دور محسوب می ‌شوند. از نسل پنجم به بعد، ریسک تولد فرزندی با نقص ژنتیکی با بقیه جامعه تفاوتی ندارد.

پرخطرترین ازدواج فامیلی

پرخطرترین نوع ازدواج فامیلی

معمولا به گفته متخصصان و پزشکان معمولا پرخطرترین ازدواج فامیلی ازدواجی است که بین افراد با نسبت خونی صورت می گیرد. چراکه این افراد دارای ژن های مشترکی هستند که از جد مشترک خود به ارث برده اند و آن را به جنین و فرزند آینده خود نیز منتقل می کنند. در این صورت این جنین از برخی از ژن ها دوتا به ارث می برد و از برخی ارث نمی برد و این سبب نقص های ژنتیکی می شود که ممکن است کل زندگی و آینده فرزند را به خطر بیاندازد.

براساس آمارها، تعداد بیماری‌ های ژنتیکی، کروموزومی، متابولیک و نقایص جنینی در ازدواج های فامیلی و در مقایسه با سایر ازدواج ها بسیار بیشتر است.

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که اگر در خانواده ای سابقه ای از بیماری وجود نداشته و قبلا نیز زوج هایی بوده اند که با وجود نسبت فامیلی بدون هیچ مشکلی ازدواج کرده و بچه دار شده اند، پس مشکل چیست؟ در پاسخ باید گفت حتی در صورت نبود سابقه بیماری‌ در خانواده‌ ای و در صورت ازدواج فامیلی، باز هم خطر ابتلا به بیماری‌های جنینی و ژنتیکی وجود دارد.

مزایا و معایب ازدواج فامیلی

دانستنی های لازم قبل از ازدواج فامیلی

به صورت کلی باید گفت ازدواج فامیلی مزایا و معایب خودش را دارد و با قاطعیت نمی توان گفت که این ازدواج صد در صد غلط یا صد در صد درست است. در ادامه به مهم ترین مزایا و معایب ازدواج فامیلی اشاره خواهیم کرد:

مزایای ازدواج فامیلی

یکی از مهم ترین مزایای ازدواج فامیلی ثبات این نوع ازدواج هاست. درواقع به دلیل نسبت فامیلی زوجین ماندگاری این ازدواج ها به نسبت میزان طلاق، بیشتر است. یعنی باتوجه به امار طلاق، ازدواج های فامیلی کمتر به طلاق ختم می شود.

دومین مزیتی که برای ازدواج فامیلی می توان برشمرد، احتمال انتخاب گزینه مناسب تر جهت ازدواج در فامیل بیشتر است. اقوام و فامیل یکدیگر را می شناسند بنابراین برحسب این شناخت و آگاهی نسبت به اخلاق، اعمال و رفتار یکدیگر زن و مرد می توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

تحکیم پیوندهای خانوادگی و همبستگی بین اعضای فامیل یکی دیگر از مزایای ازدواج فامیلی است. در ازدواج فامیلی می توان امیدوار بود که ارزش ‌های فرهنگی و باورهای فامیل و خانواده به نسل‌های بعدی نیز منتقل خواهد شد.

هماهنگی فرهنگ و رسوم خانوادگی، نزدیک بودن ارزش‌ها و عقاید بین خانواده های زوجین باعث می شود بسیاری از مشکلاتی که در ازدواج های غیرفامیلی به سبب تفاوت فرهنگی وجود دارد، به میزان کمتری وجود داشته باشد.

یکی از مهم ترین مزایای ازدواج فامیلی سهل و آسان گیری خانواده در مورد موضوعات مالی از جمله مهریه و مراسمات مرسوم عروسی و همچنین آسان گیری در مورد مقدمات و لوازم ازدواج مانند جهیزیه است.

در ازدواج فامیلی و به سبب پیوند خویشاوندی دید و بازدید زن و مرد با خانواده یکدیگر نیز بیشتر خواهد بود و این مورد را نیز می توان یکی از مزایای ازدواج فامیلی در نظر گرفت.

معایب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی در کنار مزایایی که دارد و به تعدادی از ان ها اشاره کردیم، دارای معایبی نیز است. از جمله:

از جمله مهم ترین معایب ازدواج فامیلی امکان تولد فرزندان دارای نقص ژنتیکی یا بیماری هایی است که ناشی از داشتن ژن مشترک بین مرد و زن است. البته امروزه به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی و با انجام انواع و اقسام آزمایش ها و غربالگری ها، می توان قبل از تولد فرزند به تعدادی از مشکلات و بیماری ها پی برد و یا از سلامت جنین اطمینان حاصل کرد. متاسفانه تولد فرزند مرده و مرگ نوزاد درازدواج فامیلی بیشتر بوده  و شیوع نقایص حین تولد حدود ۳-۲ درصد بیشتر از نوزادان حاصل از ازدواج غیرفامیلی است. مهم ‌ترین‌ عامل‌ معلولیت‌ و مهم ترین علت بیماری ‌های‌ ژنتیکی‌ در ایران را می توان ازدواج‌‌ فامیلی‌ دانست. ‌بنابراین در صورت اصرار به ازدواج فامیلی حتما انجام آزمایش های پزشکی را جدی بگیرید و با راهنمایی و مشورت پزشک، برای بارداری اقدام نمایید.

یکی دیگر از معایب ازدواج های فامیلی دخالت خانواده ها در زندگی زوجین است. به طوری که حتی نه فقط اقوام درجه 1، بلکه فامیل های دورتر نیز خود را محق می دانند که در زندگی زوجین دخالت کرده و اظهار نظر کنند.

از سوی دیگر در موارد بسیاری از ازدواج فامیلی خانواده ها همین فامیل بودن و شناخت را کافی می دانند و موضوع تحقیق از فرد (دختر یا پسر) و خانواده ها را جدی نمی گیرند. این در حالیست که به صرف فامیل بودن نباید تحقیق را ساده گرفت.

جمع بندی

یکی از مهم ترین مسائل زندگی افراد موضوع ازدواج است که تداوم بشر در گرو آن و تولد فرزندان است. انتخاب همسر آینده از میان فامیل یکی از روش های انتخابی برخی افراد برای ادامه زندگی و ازدواج است که به آن ازدواج فامیلی گفته می شود. ازدواج فامیلی در کنار مزایای زیادی که به همراه دارد، دارای معایبی نیز است. شناخت خانواده ها از یکیدیگر و آسان گیری مقدمات ازدواج از مزایای ازدواج فامیلی است اما بروز برخی بیماری های ژنتیکی در فرزندان و دخالت خانواده ها در زندگی زوجین را می توان از معایب ازدواج فامیلی دانست.

هفت پیامد دروغ و پنهانکاری در ازدواج چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور