جلوگیری از مکیدن انگشت کودک
جلوگیری از مکیدن انگشت کودک

چگونه از مکیدن انگشت کودک جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از مکیدن انگشت کودک چگونه ممکن است. این سوال بسیاری از والدینی است که با این پدیده در کودکان خود متوجه می شوند. به دلیل معمول بودن این روش ما در ادامه قصد داریم به شما توضیح دهیم که چطورو چگونه انگشت خوردن را ترک کنیم و همچنین گذاشتن انگشت در دهان نشانه چیست؟ در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات بیشتری به دست آورید.

جلوگیری از مکیدن انگشت کودک چطور ممکن است؟

بسیاری از نوزادان از همان لحظه ای که برای اولین بار انگشتان دست و پا را کشف می کنند (آگاهانه یا غیر آگاهانه)، شیفتگی مکیدن شست خود را دارند.

در همین حال، دوستان خوش نیت، اعضای خانواده و حتی افراد غریبه در خواربارفروشی به شما هشدار می دهند که اجازه دادن به کودکتان برای مکیدن انگشت شست خود برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات دهان و دندان شود.

چگونه انگشت خوردن را ترک کنیم

راهکارهایی برای جلوگیری از مکیدن انگشت کودک

اگرچه بیشتر بچه ها قبل از ورود به مهدکودک به تنهایی مکیدن انگشت خود را متوقف می کنند، شما کودک خود را بهتر می شناسید  و اگر احساس می کنید که او نیاز به مداخله کمی دارد، استراتژی ها و محصولات زیادی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

این استراتژی‌ها برای کودکان بزرگ‌تری که می‌خواهند این کار را متوقف کنند، بهترین نتیجه را دارد.

برخی از بچه‌ها متوجه نمی‌شوند که مکیدن انگشت شست عادتی است که باید آن را ترک کنند. از فرزندتان بپرسید، البته به روشی کنجکاو و نه محکوم  که چرا انگشت شست خود را می مکد. ایا احساس خوبی دارد؟ آیا آنها حتی می دانند که این کار را انجام می دهند؟ آیا کار دیگری وجود دارد که آنها می توانند انجام دهند (مثل در آغوش گرفتن یک عشق یا شمارش آهسته تا سه) که به آنها احساس خوبی بدهد؟

لاک ناخن تلخ بزنید

یک استراتژی که برای ناخن جویدن تهاجمی استفاده می شود، لاک بد مزه روی انگشتان می تواند از مکیدن انگشت شست جلوگیری کند.

اما برخی از کارشناسان این روش را توصیه نمی کنند زیرا این بهترین راه برای ترک عادت کودک شما نیست. اما برای بچه‌هایی که انگیزه توقف دارند و فقط به یک یادآوری سریع برای مکیدن نیاز دارند، یک طعم از این چیزها می‌تواند آنها را در مسیر درست نگه دارد.

الگوهای مکیدن شست را رعایت کنید

اگر متوجه شدید کودکتان فقط قبل از خواب انگشت شست خود را می مکد، ممکن است به روش دیگری برای آرام شدن و آماده شدن برای خواب نیاز داشته باشد. ممکن است بخواهید قبل از مسواک زدن شبانه، یک فنجان شیر گرم یا یک چای گیاهی مناسب برای کودکان نوپا ارائه دهید.

اگر متوجه شدید که آنها هر بار که مضطرب، عصبانی یا غمگین هستند انگشت شست خود را در دهان خود فرو می‌برند، به آنها کمک کنید به دنبال مکانیسم مقابله‌ای دیگر مانند یک فعالیت ذهن آگاهی بگردند تا جایگزین مکیدن شست شوند.

برای اطلاع از راه های تقویت عزت نفس کودکان کلیک کنید.

پاداش و مشوق ارائه دهید

سیستم‌های پاداش می‌توانند مشکل ساز باشند: آنها برای همه بچه‌ها کار نمی‌کنند و وقتی این کار را می‌کنند، حذف تدریجی آنها می‌تواند سخت باشد. با این حال، برخی از بچه‌ها با نمایش بصری پیشرفت‌شان (مانند برچسب‌ها یا نشانه‌های کوچک) و فرصتی برای کسب جوایز یا امتیازات برای هر روزی که بدون مکیدن انگشت شست‌شان می‌روند، انگیزه زیادی دارند.

برای اطلاع از علت زردی نوزاد کلیک کنید.

از محافظ انگشت استفاده کنید

کیت های زیادی وجود دارد که به صورت آنلاین طراحی شده اند تا به طور فیزیکی از مکیدن انگشت شست کودک شما جلوگیری کنند. برخی از آنها پلاستیکی هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه دستکش های انعطاف پذیر هستند.

از طرفی، اینها بدون مواد شیمیایی هستند و عمدتاً ضد کودک هستند، بنابراین کودک شما نمی تواند آنها را حذف کند. نکات منفی این است که آنها بسیار قابل توجه هستند و می توانند استفاده از دست خود را برای بازی کردن یا غذا دادن به خود برای کودک شما سخت کنند.

قوانین یا مرزها را تعیین کنید

به فرزندتان بگویید که فقط زمانی که در رختخواب است یا در حال تماشای تلویزیون است می‌تواند انگشت شست خود را بمکد، راه خوبی برای کنار گذاشتن این عادت بدون تبدیل آن به جنگ قدرت است. فرزند شما هنوز می تواند این کار را انجام دهد، اما امیدواریم با گذشت زمان کمتر و کمتر به آن نیاز داشته باشد.

گذاشتن انگشت در دهان نشانه چیست؟

ایفای نقش را امتحان کنید

اگر کودک شما یک حیوان عروسکی یا اسباب بازی مورد علاقه دارد، از آن به نفع خود استفاده کنید! وانمود کنید که تدی می خواهد مکیدن انگشت شست خود را متوقف کند. از فرزندتان بپرسید که آیا می تواند با ارائه یک الگوی خوب و ارائه پیشنهاد به تدی کمک کند.

برای اطلاع از علت خودزنی کودکان کلیک کنید.

از یادآورهای بصری استفاده کنید

کودکی که انگیزه دارد مکیدن انگشت شست خود را متوقف کند اما مدام فراموش می کند، ممکن است از یک یادآوری بصری بهره مند شود. سعی کنید یک پاپیون یا کش را به دور انگشت شست آنها ببندید (نه خیلی سفت!) یا یک خالکوبی موقت در پشت آنها قرار دهید.

از درپوش دستی استفاده کنید

این بریس انعطاف پذیر به آرنج کودک شما متصل می شود و از خم شدن جلوگیری می کند، بنابراین او نمی تواند بازوی خود را به اندازه ای خم کند که دست خود را به دهان برساند. اگر عادت کودک شما شدید است، این ممکن است تنها ابزاری باشد که کمک می کند اما همچنین ممکن است حرکت او را به حدی محدود کند که احساس ناامیدی کند.

برای اطلاع از دلایل شب ادراری کودکان کلیک کنید.

آنها را نزد دندانپزشک بیاورید

ممکن است کودک شما به تلنگر دیگری غیر از شما نیاز داشته باشد (آن را شخصی نگیرید) تا عادت مکیدن شست را برای همیشه کنار بگذارد. یک قرار ملاقات با دندانپزشک بگیرید و از متخصص بخواهید که با کودک شما در مورد مراقبت خوب از دهان و دندان هایش صحبت کند.

مکیدن انگشت شست در رحم مادر

در یک مطالعه در سال 2005، محققان 75 کودک را که در حال مکیدن شست خود در رحم مشاهده شده بودند، دنبال کردند. آنها دریافتند که همه نوزادانی که شست راست خود را مکیده بودند اکنون راست دست هستند (در سنین 10 تا 12 سالگی). دو سوم نوزادانی که شست چپ خود را مکیده بودند چپ دست بودند.

چرا بچه ها شست خود را می مکند؟

واضح است که ممکن است چیزی غریزی در تمایل کودک به ترجیح دادن یک شست بر دیگری وجود داشته باشد؛ اما چرا نوزادان شست خود را می مکند؟

طبق آکادمی اطفال آمریکا، همه نوزادان با نیاز شدید به مکیدن متولد می شوند. و این چیز خوبی است، زیرا مکیدن نحوه خوردن نوزادان از سینه یا شیشه شیر است.

نوزادان همچنین احساس مکیدن را آرام‌بخش می‌دانند و بسیاری از آنها در خارج از جلسات شیردهی به انجام آن ادامه می‌دهند. در حالی که برخی از نوزادان و کودکان نوپا ترجیح می دهند از پستانک برای رفع نیازهای مکیدن خود استفاده کنند، سایر نوزادان شست یا انگشتان خود را بهترین و در دسترس ترین می دانند!

بیشتر والدینی که در مورد مکیدن انگشت نگران هستند، نگران هستند که این امر باعث آسیب طولانی‌مدت به دندان‌ها، دهان یا فک فرزندشان شود. به خصوص با توجه به هزینه های درمان های ارتودنسی، این ترس ها کاملا قابل درک است!

خوشبختانه، انجمن دندانپزشکی آمریکا ادعا می کند که اکثر کودکان در سنین 2 تا 4 سالگی مکیدن انگشت خود را به تنهایی متوقف می کنند. فشار بر فرزند شما می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

در اینجا خبرهای خوب دیگری نیز وجود دارد: اگر کودک شما فقط به ندرت انگشت شست خود را می مکد، مانند قبل از خواب، یا انگشت شست خود را به طور غیر فعال در دهان خود نگه می دارد، برخلاف مکیدن شدید، خطر عوارض جانبی طولانی مدت زیادی وجود ندارد.

مکیدن انگشت

حتی ممکن است برای سیستم ایمنی بدن آنها مفید باشد، یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که کودکانی که شست خود را می مکند آنقدر در معرض میکروب های معمولی خانگی قرار می گیرند که ممکن است خطر ابتلا به آلرژی و آسم را در آنها کاهش دهد. (این یک چراغ سبز برای کودک شما نیست که میز غذای فست فود محلی شما را لیس بزند، اما همچنان اطمینان بخش است.)

از سوی دیگر، اگر کودک شما یک مکنده سرسخت یا ثابت است، ممکن است بخواهید برنامه ای برای حذف تدریجی این رفتار تهیه کنید. ADA می گوید کودکانی که شست خود را بیش از 6 سالگی یا بیشتر می مکند (زمانی که دندان های دائمی در می آیند) می توانند رشد دهان و ردیف دندان هایشان را مختل کنند.

نویسندگان یک گزارش موردی منبع مورد اعتماد پیشنهاد می‌کنند که ترک این عادت می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به مکیدن انگشت را متوقف یا معکوس کند، اگرچه برخی از کودکان حتی پس از ترک عادت همچنان به اصلاح ارتودنسی نیاز دارند.

برای اطلاع از علائم کودک بیش فعال کلیک کنید.

آیا اگر کودک شما در سن 4 سالگی هنوز انگشت شست خود را می مکد، پایان دنیاست؟ نه اما همچنان می تواند برای شما به عنوان والدین استرس زا باشد، به خصوص اگر این رفتار پس از ورود فرزندتان به مهد کودک ادامه یابد.

اگر در تلاش هستید تا به کودک خود کمک کنید عادت مکیدن انگشت خود را ترک کند (یا نمی‌دانید که آیا مکیدن انگشت ممکن است با مشکلات عمیق‌تری همراه با استرس یا اضطراب مرتبط باشد)، با پزشک کودک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات بگیرید. آنها می توانند دهان کودک شما را ارزیابی کنند، در مورد دلایل او برای مکیدن انگشت با کودک صحبت کنند و هر دوی شما را به سمت مرحله بعدی راهنمایی کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که جلوگیری از مکیدن انگشت کودک چطور ممکن است. به علاوه اینکه گذاشتن انگشت در دهان نشانه چیست؟ نیز بررسی گردید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه چگونه انگشت خوردن را ترک کنیم داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا مکیدن انشگت رفتاری طبیعی است؟

تا سنی خاص می تواند طبیعی باشد.

آیا نوزاد در رحم مادر نیز انشگت خود را می مکد؟

بله می تواند رفتاری طبیعی باشد.

آیا درمانی قطعی برای مکیدن رفتار انگشت وجود دارد؟

می توانید از روش ها مختلفی استفاده کنید که در متن اشاره شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور