افزایش شیر مادر
افزایش شیر مادر

سریعترین راه برای افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر می تواند با استفاده از روش های متفاوتی انجام شود. از آنجایی که خیلی از مادران امروزی با کاهش حجم شیر خود رو به رو هستند، ما در ادامه قصد داریم درمان خانگی افزایش شیر مادر و میوه های افزایش دهنده شیر مادر را به شما معرفی کنیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با سوال برای افزایش شیر مادر چه بخوریم داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

راه هایی افزایش تولید شیر مادر

اگر نگران این هستید که شیر مادر کافی برای نوزاد تولید نمی کنید، تنها نیستید.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که تقریباً 75 درصد از مادران جدید، شیردهی را به نوزادان خود شروع می‌کنند، اما بسیاری از آنها در چند ماه اول به طور جزئی یا کامل آن را متوقف می‌کنند. یکی از شایع ترین دلایل این امر نگرانی از تولید ناکافی شیر است.

درمان خانگی افزایش شیر مادر

چگونه تولید شیر مادر را افزایش دهیم؟

موارد زیر مواردی است که می توانید برای افزایش تولید شیر مادر انجام دهید. اینکه چقدر طول می کشد تا میزان شیر شما افزایش یابد بستگی به این دارد که میزان شیر شما در ابتدا چقدر کم است و چه چیزی در کاهش تولید شیر مادر نقش دارد. بسیاری از این روش ها، اگر قرار است برای شما کارساز باشند، باید ظرف چند روز شروع به کار کنند.

  1. بیشتر شیر دهید

به دفعات شیر ​​دهی داشته باشید و به کودک خود اجازه دهید تصمیم بگیرد چه زمانی شیر خوردن را متوقف کند.

وقتی کودک سینه شما را می‌مکد، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که سینه‌های شما را برای تولید شیر تحریک می‌کنند. این همان رفلکس “فراموش کردن” است. رفلکس افت پایین زمانی است که ماهیچه های سینه منقبض می شوند و شیر را از طریق مجاری حرکت می دهند، که مدت کوتاهی پس از شروع شیردهی نوزاد اتفاق می افتد. هر چه بیشتر شیر بدهید، سینه های شما شیر بیشتری تولید می کنند.

شیر دادن به نوزاد جدید خود 8 تا 12 بار در روز می تواند به ایجاد و حفظ تولید شیر کمک کند. اما این بدان معنا نیست که تغذیه بیشتر یا کمتر نشان دهنده وجود مشکل است.

  1. بین تغذیه پمپ کنید

پمپاژ بین شیردهی نیز می تواند به افزایش تولید شیر کمک کند. گرم کردن سینه‌ها قبل از پمپاژ می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر و راحت‌تر پمپاژ کنید.

  1. از هر دو طرف شیر بدهید

در هر بار شیردهی به کودک خود از هر دو سینه شیر بدهید. اجازه دهید کودک شما از سینه اول شیر بخورد تا زمانی که شیردهی را کاهش دهد یا قبل از دادن سینه دوم متوقف شود. تحریک تغذیه هر دو سینه از شیر مادر می تواند به افزایش تولید شیر کمک کند. پمپاژ شیر از هر دو سینه به طور همزمان منبع معتبری برای افزایش تولید شیر و در نتیجه محتوای چربی بالاتر در شیر یافت شده است.

  1. کوکی های شیردهی

می‌توانید کوکی‌های شیردهی را در فروشگاه‌ها و آنلاین در آمازون پیدا کنید یا خودتان آن را درست کنید. در حالی که هیچ تحقیقی در مورد کوکی های شیردهی به طور خاص در دسترس نیست، برخی از مواد تشکیل دهنده با افزایش شیر مادر مرتبط هستند. این غذاها و گیاهان حاوی موادی هستند که ممکن است شیردهی را تقویت کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برخی از این موارد عبارتند از:

  • جو کامل
  • جوانه گندم
  • مخمر ابجو
  • کنجاله بذر کتان
  1. سایر غذاها، گیاهان دارویی و مکمل ها

به گفته بنیاد تغذیه با شیر مادر کانادا، غذاها و گیاهان دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تولید شیر مادر را افزایش دهند. برخی از آنها مانند شنبلیله در کمتر از هفت روز اثر می‌گذارند. این غذاها و گیاهان عبارتند از:

  • سیر
  • زنجبیل
  • زغال اخته
  • رازیانه
  • مخمر ابجو
  • خار مبارک
  • یونجه
  • اسپیرولینا

علل بالقوه کمبود شیر

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند با رفلکس افت پایین تداخل کند و باعث کاهش شیر شود، از جمله:

عوامل عاطفی

اضطراب، استرس و حتی خجالت می‌تواند با رفلکس فروکش تداخل کند و باعث شود شیر کمتری تولید کنید. ایجاد یک محیط خصوصی و آرامش بخش برای شیردهی و ایجاد تجربه لذت بخش و بدون استرس می تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند.

درمان خانگی افزایش شیر مادر

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی ممکن است با تولید شیر تداخل داشته باشند. این شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • دیابت
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • داروهای خاص

داروهایی که حاوی پسودوافدرین هستند، مانند داروهای سینوس و آلرژی، و انواع خاصی از کنترل بارداری هورمونی ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهند.

سیگار و الکل

سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر متوسط ​​تا زیاد الکل  و یا گل می تواند تولید شیر شما را کاهش دهد. به صورت کلی اعتیاد بر شیر دهی تاثیر منفی دارد.

جراحی قبلی سینه

نداشتن بافت غده ای کافی به دلیل جراحی سینه، مانند کوچک کردن سینه، برداشتن کیست یا ماستکتومی، می تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند. جراحی سینه و سوراخ کردن نوک پستان می تواند به اعصابی که با تولید شیر مادر مرتبط هستند آسیب برساند.

باورهای غلط در مورد کمبود شیر

نوزادان معمولاً اغلب تغذیه می کنند. حدود 10 تا 12 بار در روز یا هر دو ساعت  و این نشانه ای نیست که شما شیر کافی ندارید. فراموش نکنید که کودک شما نیز برای راحتی شیر می‌خورد، و تشخیص اینکه کودک شما در هر بار شیر خوردن چقدر شیر می‌خورد دشوار است. مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد.

موارد زیر همگی کاملا طبیعی هستند و نشانه ای از کمبود شیر نیستند:

کودک شما می خواهد مرتباً شیر بخورد.

کودک شما نمی خواهد سینه را رها کند.

کودک شما در شب بیدار است.

تغذیه طولانی.

کودک شما یک شیشه شیر را بعد از شیر خوردن می گیرد.

سینه‌های شما نرم‌تر از هفته‌های اولیه احساس می‌شوند.

از سینه‌های شما شیر بیرون نمی‌آید، یا قبلاً نشت می‌کرد و متوقف شده بود.

شما نمی توانید شیر زیادی پمپاژ کنید.

شما سینه های کوچکی دارید.

نحوه افزایش شیر با پمپ سینه چگونه است؟

اگر نیاز دارید که شیر خود را در پنج روز اول پس از تولد تشویق کنید، می‌توانید از یک سینه‌پمپ برقی دوتایی با فناوری شروع، مانند Medela Symphony استفاده کنید. این نوع پمپ به منظور تقلید از روشی که کودک در هنگام شیر خوردن سینه ها را تحریک می کند، طراحی شده است و مشخص شده است که تولید شیر در طولانی مدت را افزایش می دهد.

هنگامی که شیر شما وارد شد، پمپاژ مضاعف به این معنی است که می توانید شیر بیشتری را در زمان کمتری بیرون بیاورید. این روش همچنین سینه ها را بهتر تخلیه می کند، که به تامین شیر نیز کمک خواهد کرد.

اگرچه هر مادری متفاوت است، اما اغلب ایده خوبی است که بلافاصله بعد از یک ساعت از خوردن شیر دوشیده شود. این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، زیرا معمولاً پمپاژ کردن از سینه آسان تر است.

در ابتدا ممکن است فقط مقادیر کمی جمع آوری کنید، اما ناامید نشوید. با پمپاژ منظم، این افزایش خواهد یافت. هدف حذف شیر (با شیردهی و همچنین پمپاژ) 8 تا 12 بار در روز، از جمله یک جلسه در شب زمانی که سطح هورمون تولید کننده شیر پرولاکتین شما در بالاترین حد است. هرچه دفعات شیر ​​حذف شود بهتر است. پس از دو یا سه روز پمپاژ منظم، باید شاهد افزایش قابل توجهی در عرضه باشید.

درمان خانگی افزایش شیر مادر

برای افزایش شیر مادر چه بخوریم؟

در این قسمت همراه ما باشید تا غذاهایی را که می توانید برای افزایش شیر مادر استفاده کنید، به شما معرفی کنیم.

  1. جو

جو غنی ترین منبع غذایی بتا گلوکان است، پلی ساکاریدی که نشان داده شده است سطح پرولاکتین [معروف به هورمون شیردهی] را هم در انسان و هم در حیوانات افزایش می دهد.

روش استفاده: جو کامل را به سوپ، خورش، سالاد و حتی ریزوتو اضافه کنید. از تکه های جو برای تهیه شیر استفاده کنید یا آن را به دستور پخت نان خانگی خود اضافه کنید.

  1. مالت جو

هنگامی که دانه ها جوانه می زنند، آنزیم های مالت را آزاد می کنند که جو را به یک مالت شیرین و شربتی تبدیل می کند که حاوی بتا گلوکان لاکتوژن نیز می باشد. سیمپسون می نویسد: شربت مالت جو را می توان در فروشگاه های بهداشتی و تخصصی پیدا کرد، اما مطمئن شوید که 100 درصد خالص است. شربت ذرت معمولی یا فروکتوز بالا اغلب برای رقیق کردن و شیرین کردن آن اضافه می شود.

نحوه استفاده: مالت جو را برای شیرین کردن شیر شکلاتی که با کاکائو شیرین نشده تهیه شده است، اضافه کنید یا در محصولات پخته شده جایگزین شربت افرا کنید.

  1. رازیانه + دانه شنبلیله

رازیانه سبزی با پیاز سفید، شیرین با طعم شیرین بیان و برگهای سبز نازک است. سیمپسون می نویسد، هم این گیاه و هم دانه آن، شنبلیله، حاوی فیتواستروژن هستند، که مدت ها اعتقاد بر این بود که به تولید شیر کمک می کند. گیاه شنبلیله برای مادران شیرده (مطمئناً نام چای شیر مادر را شنیده اید) در آمریکای شمالی بسیار مفید است، اما برای قرن ها توسط زنان در هند و بخش هایی از خاورمیانه نیز استفاده می شود. سیمپسون توصیه می‌کند که شنبلیله با دقت مصرف شود. «در حالی که این گیاه دارویی فوق‌العاده محبوب است، اغلب به اشتباه، با دوز اشتباه، و با بی‌توجهی به عوارض جانبی آن استفاده می‌شود. مطالعات بالینی سعی کرده‌اند دوز دقیقی را که اثرات درمانی دارد، شناسایی کنند. همچنین مکانیسمی که این گیاه برای افزایش تولید شیر کار می کند، اما شواهد هنوز قطعی نیستند. او ادامه می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2، بیماری قلبی یا آلرژی به آجیل / حبوبات باید قبل از استفاده از شنبلیله با پزشک خود مشورت کنند.

  1. جو دو سر

جو دوسر احتمالاً شناخته شده ترین تولیدکننده شیر مادر است. سیمپسون می نویسد: «بعد از جو، جو دو سر دارای غلظت بیشتری از بتا گلوکان رژیمی نسبت به هر ماده غذایی دیگری است.»

  1. سایر غلات کامل

سیمپسون می نویسد، جدا از جو و جو، گندم سبوس دار و برنج قهوه ای نیز سرشار از بتا گلوکان هستند، اما به طور معمول در تحقیقات روی غذاهای لاکتوژن نادیده گرفته می شوند، زیرا هر دو جزء اصلی رژیم غذایی هستند. توجه به این نکته مهم است که آرد سفید و برنج سفید فواید یکسانی ندارند.

نحوه استفاده از آنها: در جایی که می توانید آرد گندم کامل را جایگزین کنید، در نان، پنکیک و کلوچه

  1. مخمر آبجو

مخمر آبجو سرشار از ویتامین های B، آهن، پروتئین، کروم و سلنیوم است که معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود. سیمپسون می نویسد، اما برخلاف جو و مالت مربوط به آبجو، مخمر آبجو هنوز به عنوان یک غذای شیر زا مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این وجود، معمولاً به عنوان یک تقویت کننده شیر مادر توصیه می شود و اغلب در میان وعده های مد روز شیردهی یافت می شود. یک نکته: از آنجایی که مخمر آبجو بسیار تلخ است و به راحتی وارد شیر مادر می شود، ممکن است در برخی از نوزادان باعث ایجاد گاز و درهم ریختگی شود.

  1. پاپایا

سیمپسون می نویسد: این میوه گرمسیری هم به صورت خام و هم پخته در سوپ به عنوان یک کهکشان در فرهنگ های آسیایی برای قرن ها استفاده می شود، اگرچه اخیراً مورد مطالعه قرار گرفته است. ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که آیا، چرا یا چگونه پاپایا باعث افزایش شیر مادر می شود.

روش مصرف: پاپایا را به صورت خام با ماست، غلات و سایر میوه ها میل کنید. در سوپ ها، سالادها و غذاهای نودل با الهام از تایلندی بسیار خوب است.

سایر غذاهایی که پتانسیل افزایش تولید شیر مادر را دارند:

  • شوید
  • زردآلو
  • مارچوبه
  • سیر
  • چغندر قرمز
  • دانه های کنجد
  • دانه خشخاش
  • زیره
  • دانه رازیانه
  • بذر گشنیز
  • غذاهای ضد لاکتوژن

غذاهای کاهنده شیر

علاوه بر مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر، یک سری مواد غذایی نیز وجود دارد که می تواند کاهنده شیر باشد. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات لازم را بدست آورید.

  1. الکل

بی شک الکل یکی از کاهنده های شیر است که نباید مصرف شود.

  1. مریم گلی، جعفری، نعناع و منتول

سیمپسون می نویسد، برای اینکه تأثیری بر میزان شیر خود داشته باشید، باید مقادیر زیادی از هر یک از این گیاهان را مصرف کنید، اما به خاطر داشته باشید که مریم گلی آزادانه در کباب ها و وعده های غذایی تعطیلات استفاده می شود و نعناع اغلب در چای، آدامس و آب نبات یافت می شود.

  1. چستبری

شاستبری که به شکل مکمل موجود است، ممکن است آشنا به نظر برسد. این یک درمان رایج برای علائم PMS، اندومتریوز و یائسگی است. همچنین اغلب به مادران شیردهی که و تورم دردناک دارند توصیه می شود. سیمپسون می نویسد: «با این حال، عسل… مستقیماً روی غدد هیپوفیز اثر می کند و ترشح پرولاکتین را مهار می کند. هنگامی که سطح پرولاکتین کاهش می یابد، شیر معمولاً با آن کاهش می یابد، او ادامه می دهد. از سوی دیگر، زردچوبه گیاهی است که می‌تواند به التهاب ناشی از جوش خوردن کمک کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی راه ها و درمان خانگی افزایش شیر مادر بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با برای افزایش شیر مادر چه بخوریم و یا میوه های افزایش دهنده شیر مادر داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بهترین ماده خوراکی برای افزایش شیر مادر چیست؟

بهترین ماده می تواند با توجه به شرایط بدنی شما تجویز شود.

بهترین اقدام خانگی برای افزایش شیر مادر چیست؟

افزایش تعداد دفعات شیردهی و دوشیدن می تواند بهترین موارد باشد.

آیا کوچک بودن سایز سینه نشان دهنده کمبود شیر مادر است؟

خیر این یک باور غلط است.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور