اشتباه در زندگی زناشویی
اشتباه در زندگی زناشویی

7 اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود و راه حل های آنها

آیا می دانید بزرگترین اشتباه در زندگی زناشویی کدام است؟ اگر نحوه برخورد زوجین با مسائل مختلف در زندگی نادرست باشد، پیامدهایی با خود به همراه داشت که برخی از آن ها حتی پتانسیل فروپاشیدن خانواده را نیز دارند. به همین دلیل، بسیار مهم است که همسران از بدترین اشتباه ها در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود و راه حل های آنها آگاه باشند تا از نتایج جبران ناپذیر جلوگیری به عمل نمایند.

در این مقاله قصد داریم تا رایج ترین و مهم ترین اشتباهاتی که در زندگی های زناشویی و روابط زوجین موثر بوده را بیان کنیم و روش های مقابله با آن ها را نیز یادآور شویم. همچنین، همه دوستانی که به هر دلیلی نحوه رویارویی با مشکلات زندگی مشترک و یا اختلاف نظرها را ندارند، می توانند از طریق مشاوره آنلاین ازدواج دکتر فکر، با بهترین شیوه های همسرداری آشنا شوند. 

در چه صورت اشتباه در زندگی زناشویی خطر آفرین است؟

پیوند زناشویی و به طور کلی ازدواج، یک پروسه بسیار پیچیده است و در صورت اهمال و بی توجهی بنیان های آن شکننده خواهد بود. هر شخصی ممکن است معیارهای گوناگونی برای انتخاب یک نفر به عنوان شریک زندگی خود داشته باشد و هدف ازدواج را در مسائل مختلفی ببیند.

با تمام این تفاسیر، استحکام این رابطه هم می تواند کار آسانی باشد، هم دشوار. بسته به اینکه اشتباه در زندگی زناشویی تا چه حد وجود دارد و چه تاثیری بر آن خواهد گذاشت، قوام و استحکام آن نیز متغیر خواهد بود.

به طور کلی، هر اشتباهی که سبب سردی رابطه، از بین رفتن علاقه، پر رنگ تر شدن مشکلات، کینه ورزی، انتقام جویی، حسد ورزی، بی توجهی و … گردد را می توان یک اشتباه پر خطر در زندگی زناشویی به شمار آورد که منجر به طلاق می شود.

7 اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود

7 اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود

مسلما با توجه به گستردگی و گوناگونی روابط بین زوجین، نمی توان چند اشتباه محدود را در زندگی زناشویی نام برد که موجب تخریب آن می شوند. اما بر اساس آنچه که در دادگاه مشاهده می شود و نتایجی که روانشناسان به دست آورده اند، یک سری اشتباهات در میان سایرین رایج تر و مخرب تر خواهند بود. در ادامه به آن ها اشاره و راه حل های مقابله را بیان خواهیم کرد.

نداشتن رابطه جنسی مناسب

گرچه در کشور ما بروز مشکلات مربوط به رابطه جنسی به دلیل شرم و حیابه طور مستقیم مطرح نمی شود، اما متاسفانه یکی از اصلی ترین مواردی که به طلاق منجر می شود، نداشتن رابطه جنسی درست و با کیفیت است. بیست فایده رابطه جنسی بر روی سلامت زنان و مردان در دنیای پزشکی و روانشناسی به اثبات رسیده و یکی از بنیادی ترین نیازهای جسمی و روحی انسان به شمار می رود.

بنابراین، اگر در یک رابطه، هر کدام از زوجین ارضاء نشوند یا رضایت کافی را نداشته باشد، بتدریج حالاتی همچون استرس، خشم، و بی میلی را نسبت به دیگری را تجربه خواهد کرد. این موارد باعث می شود که روابط عاطفی نیز گام به گام سرد تر شده و نهایتا با زیاد شدن فاصله بین زوجین، طلاق عاطفی یا حتی جدایی به وجود آید.

عدم ایجاد رابطه جنسی درست یک اشتباه در زندگی زناشویی به شمار می رود که می تواند دلایل مختلفی مانند سرد مزاجی زن یا مرد، اختلال نعوظ، زود انزالی، دیرانزالی، خودارضایی، عدم ارتباط از روی عمد و … داشته باشد. به همین دلیل، به طور معمول برای رفع آن نیاز به کمک پزشک، مشاور یا روانشناس می باشد.

مشاوره جنسی  دکتر فکر نیز به منظور بهتر کردن روابط زناشویی، این امکان را فراهم کرده است تا زوجین گرامی مشکلات خود را مطرح و راهکار درمان را دریافت نمایند.

انتظارات بیش از حد و نامعقول

بسیار طبیعی است که هر کدام از ما زندگی مشترک از همسر خود یک سری توقعات و انتظارات داشته باشیم. اما آیا همه انتظارات ما معقول به جا هستند؟ آیا ظرفیت و توان همسر خود را در برآورده کردن انتظاراتمان در نظر گرفته‌ایم؟ خودمان تا چه حد توقعات شریک زندگی خود را  برآورده کرده ایم؟

اگر تلاش کنیم به این سوالات پاسخ دهیم احتمالاً از پیشروی به سمت انتظاراتی که نامعقول و نادرست می باشند، جلوگیری به عمل خواهد آمد و یکی از هفت نشانه و دلایل سرد شدن رابطه زناشویی را از بین خواهیم برد. شاید اولین چیزی که در مورد توقع نابجا به ذهن همه ما خطور کند،  مسائل مالی و مادی باشد. اما این موضوع فراتر از آن است که بخواهیم تنها  به یک بعد ربطش دهیم.

اختصاص زمان زیاد به همسر،  درخواست سفرهای مکرر،  قطع ارتباط همسر با خانواده اش، ویژگی های ظاهری، توقع عشق و محبت بیش از حد، ارتقاء شغلی که برای فرد میسر نیست، همگی نشانه های یک دید غیر واقعی ما از طرف مقابل.

برای غالب آمدن و ترک چنین  چیزی در زندگی که می تواند سردی رابطه و نابودی آن را در پی داشته باشد، قبل از هر چیز بایستی  ریشه یابی کرد. چرا که  خیلی از انتظارات نامعقول،  کمبودهایی است که ما در دوران کودکی قبل از ازدواج داشته ایم. سعی کنید خود را جای همسرتان بگذارید. ببینید که اگر شما در موقعیت بودید، چه احساسی به شما دست می داد و دیدتان چه تغییری خواهد کرد. از درک متقابل نیز غافل نشوید.

رو آوردن به دروغ و پنهان کاری

زمانی که با افراد مجرد در مدت آشنایی ازدواج  یا قبل از آن درباره اولویت های ازدواج صحبت می شود،  یکی از مهم ترین فاکتور هایی که شاید در بین همه آنها وجود دارد داشتن صداقت می باشد. صداقت نه تنها یک ویژگی اخلاقی انسانی به شما می رود،  بلکه به همسر شما نیز احساس امنیت و احترام را می بخشد.

فردی که دروغ را پیش می گیرد، این تصور را به وجود می آورد که می تواند اعمال و کارهایی را به صورت پنهانی انجام دهد و موجب سلب اعتماد خواهدشد. یک اشتباه در زندگی زناشویی که موجب تخریب آن می شود،  از بین بردن اعتماد و احترام می باشد.

مفهوم صداقت و پیامد دروغ و پنهانکاری در ازدواج  برای اغلب ما کاملاً روشن است و هر فرد با توجه به شرایط زندگی خود می داند که در بیان چه مسائلی باید صادقانه عمل نماید.  البته یادمان باشد که جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت. چنانچه یک راز بزرگ در زندگی قبلی تان وجود داشته است که فاش شدن آن موجب به طلاق می شود، لزوما نیازی به گفتن ندارد.

اگر خودتان تابحال مرتکب دروغ هایی شده اید، سعی کنید حتما دلیل اصلی این رفتار را بیابید و از راهکارهای مختلف برای رفع آن استفاده نمایید. همچنین، به دلیل آنکه دروغ گفتن به راحتی تبدیل به یک عادت می شود، حتی در کوچکترین موردها نیز از آن استفاده نکنید.

اگر همسرتان در مورد مسائل جزئی و بزرگ دروغ می گوید، علاوه بر جستجوی ریشه آن در او، حتما رفتار خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. شاید شما به نحوی عمل می کنید که همسرتان رابطه دوستی را احساس نمی کند یا به علت حساسیت های بیش از حد تان ترجیح به مخفی کاری می گیرد. بهتر است رابطه زناشویی خود را طوری تنظیم کنید که بدون ترس و واهمه، موضوعات گوناگون را به راحتی با یکدیگر در میان بگذارید.

خیانت کردن یک اشتباه در زندگی زناشویی

خیانت کردن یک اشتباه در زندگی زناشویی

شاید صحبت کردن درمورد اشتباه بزرگی در زندگی به اسم خیانت تکرار مکررات باشد. همه ما از  زشتی این کار قبیح آگاهیم می دانیم که چه زندگیهایی به همین دلیل فروپاشیده است. با این حال، گاهی ممکن است بدون آنکه حواسمان باشد درحال شکستن تعهد و خیانت به همسرمان باشیم.

دلیل این امر هم عدم شناخت ما از راه های جلوگیری از خیانت همسر و 5 روش برخورد اصولی با آن می باشد. خیانت می تواند در کلام، نگاه، صحبت، خیال، رابطه عاطفی و رابطه جنسی به وجود آید. بنابراین، اگر یک فرد حتی در ذهنش به فرد دیگری فکر کند، دچار خیانت شده و بایستی آن را در همان مرحله متوقف کند.

از جمله اثراتی که خشم می تواند به خود به همراه داشته باشد، خشم، عدم اطمینان، ترس، اضطراب، سرزنش، عدم اعتمادبنفس، شکست عاطفی و عدم ثبات احساسی می باشد. چه بسا همسری که مورد خیانت واقع شده است، دست به اقدامات خطرآفرینی بزند.

یکی از مهم ترین راه حل ها برای جلوگیری از خیانت، جلوگیری از روابط آزادانه با جنس مخالف می باشد. همه ما انسان هستیم و ممکن است تحت تاثیر احساسات یا نیازهای جسمی به سمت دیگران کشیده شویم. اگر احساس می کنید که دچار خیانت شده اید، حتما با مشاوران دکتر فکر در تماس باشید تا راهکارهای برخورد با آن را دریافت نمایید.

اما بهترین روش های مقابله با خیانت همسر در روابط زناشویی و عاطفی عبارتند از: ایجاد رابطه دوستانه، درک متقابل، نداشتن حسادت، نداشتن بدبینی، برآورده کردن نیازهای اولیه مثل محبت و رابطه جنسی، محدود نکردن همسر، متعهد بودن و … .

دخالت خانواده ها

عهد و پیمان و پیوستن دو نفر از دو خانواده متفاوت با ویژگی های مختلف، همواره با چالش های خاصی روبرو است. نمی‌توان توقع داشت که اختلاف نظر و عقیده ای بین دو طرف وجود نداشته باشد. مخصوصاً در اوایل زندگی که شناخت طرفین از یکدیگر چندان زیاد نیست. به اعتدال رساندن و حل اختلافات، نیازمند تدبیر و در نظر گرفتن مصلحت استحکام زندگی و طرف مقابل می باشد.

حال یک اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق بسیاری از زوجین می شود، آن است که به جای  مسئول رسیدن به راه حلهای درست،  یک یا هر دو طرف به  اعضای خانواده خود متوسل شده و نظر آنها را حاکم می کنند.

البته دخالت خانواده همیشه هم لزوماً به خاطر وجود مشکل نیست. بلکه گاهی پدر یا مادر به دلیل آن که هنوز مستقل شدن فرزندشان را باور ندارند به نهادهای گوناگون تلاش می کنند تا در زندگی او اظهار نظر کرده و با این تصور که به وی کمک می کنند،  موجب بروز مسائلی شوند.  مهم ترین  تاثیر این دخالت ها،  به وجود آمدن سوء تفاهم و  آزرده خاطر کردن همسر است.

روشهای متعددی برای کم کردن دخالت مادر شوهر در زندگی  یا دیگر افراد وجود دارد. قبل از هر چیز باید به این نتیجه برسید که شما یک زندگی مستقل تشکیل داده و خود مسئولیت مدیریت آن را بر عهده دارید. البته مسلما این مشورت با بزرگترها در برخی از مسائل می تواند کارساز باشد، اما  یادمان باشد که آن ها آنها در جریان تمامی جزئیات و جوانب زندگی ما نیستند و احتمال اینکه  توصیه اشتباهی دهند، وجود دارد.

سعی کنیم رابطه خود با همسرتان را بیش از پیش نزدیک کنید. اگر در مورد چیز ناراحت هستید، مستقیماً و با منطق در مورد آن با همسرتان گفت و گو نمایید. حتی چنانچه احساس می کند خانواده یا مادرش به شکل نادرستی در زندگی شما دخالت می کنند،  از ترفندهایی برای به دست آوردن دل مادرشوهر استفاده نمایید و رابطه خود را دوستان کنید.

راز مردان عشق و علاقه

همه ما هم به به دوست داشتن  نیاز داریم،  هم دوست داشته شدن.  زندگی که بدون عشق و محبت باشد به یک گذرگاه یا مسافرخانه شبیه خواهد شد که در آن اعضا با یکدیگر احساس غریبی خواهند کرد. روش های بیان عشق برای زن و مرد متفاوت است. برای مثال خانمها از ابراز عشق کلامی بسیار  مهم است. یک آقا هر چقدر هم که در عمل برای آسودگی و خوشحالی همسرش بکوشد، اما می بایست حتما هر از چند گاهی علاقه خود را نیز در کلام بیاورد. البته خانم ها هم این وظیفه را دارد. این یک اشتباه در زندگی زناشویی است که گمان کنیم، طرف مقابل صرف مشاهده اعمال ما به علاقه مان پی خواهد برد. بهترین راه های ابراز عشق، آن هایی هستند که بیشترین رضایت را با خود به همراه داشته باشند.

کارهای دیگری همچون، خریدن کادو های هر چند کوچک، غافلگیری، مهمانی های دو نفره، سفر رفتن، نامیدن یکدیگر با القاب محبت آمیز همگی از روش های رویایی ابراز علاقه به همسر محسوب می شود که نه تنها از یکنواختی و طلاق جلوگیری می کند، بلکه به قوام زندگی کمک خواهد کرد.

قهر یا مشاجره های طولانی

مسلما در زندگی هر زوجی مسائلی به وجود می آید که اگر به درستی مدیریت نشوند، منجر به تنش و دوری آن ها خواهد شد. دو

اشتباه در زندگی زناشویی و واکنش نامناسب در هنگام مواجهه با اختلاف نظرها، مشاجره کردن طولانی و قهر می باشد. ممکن است یک فرد، از یک یا هر دو  شیوه استفاده نماید. اما بهرحال پر واضح است که هیچ کدام درست نمی باشند.

گاهی همسران برای اینکه حرف خود را به هر قیمتی به کرسی بنشانند، آتش نزاع و مشاجره را بیشتر کرده و از حرف خود کوتاه نمی آیند. حتی امکان دارد در خلال بحث ها، صحبت هایی رد و بدل شود که بذر کدورت و کینه را در دل دیگری بکارد.

از سوی دیگر، اینکه در مقابل نارضایتی تنها سکوت یا قهر پیشه کنیم نیز روشی کاملا اشتباه است. هر دو شیوه، به تدریج باعث سرد رابطه متقابل شده و پیامدهای بدی را با خود به همراه داشت. اگر احساس می کنید که یکدیگر را به خوبی درک نمی کنید یا نمی دانید که در هنگام بروز مشکل چه واکنشی نشان دهید که سبب سردی رابطه نشود، می توانید با مشاوران دکتر تماس گرفته و مهارت های لازم برای رابطه زناشویی درست را کسب نمایید.

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن مروری به مهمترین اشتباه ها در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود، به راهکارهای مقابله با آن ها نیز اشاره کنیم.

اگر شما نیز در مرحله نابسامانی از زندگی مشترک قرار دارید یا می خواهید از فروپاشی زندگی خود جلوگیری نماید، می توانید از مشاوره زناشویی آنلاین یا تلفنی دکتر فکر بهره ببرید. روانشناسان خبره ما در همه روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده پاسخگوی به همه دوستان عزیز خواهند بود. 

کدام اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود؟

در این مقاله می توانید مهم ترین و بدترین اشتباهاتی که می توان منجر به طلاق شود را مطالعه فرمایید.

آیا نداشتن یا کمبود رابطه جنسی می تواند منجر به طلاق شود؟

بله. یکی از مهمترین مسائلی که به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث طلاق شود، مناسب نبودن رابطه جنسی زوجین است.

چگونه با اشتباهات مخرب در زندگی برخورد کنیم؟

نحوه مقابله و حل هر مشکل متفاوت است. برای این منظور می توانید با روانشناسان دتر فکر تمای باشید.

اشتباهات چگونه در زندگویی تاثیر می گذرانند؟

هر اشتباهی که سبب سردی رابطه، از بین رفتن علاقه، پر رنگ تر شدن مشکلات، کینه ورزی، انتقام جویی، حسد ورزی، بی توجهی و … گردد را می توان یک اشتباه پر خطر در زندگی زناشویی به شمار آورد

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

برخورد با شوهر بی کار

برخورد با شوهر بی کار

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور