آیا گل اعتیاد آور است؟
آیا گل اعتیاد آور است؟

آیا گل اعتیاد آور است؟

آیا گل اعتیاد آور است؟ این یکی از سوالات مهمی است که نوجوانان و جوانان باید قبل از مصرف، از آن آگاه شوند. برخی نیز برای آنکه در عین استفاده، به این ماده اعتیاد پیدا نکنند، می پرسند که چگونه گل بکشیم تا معتاد نشویم؟ متخصصان روانپزشکی و روانشناسی به این سوال پاسخ می دهند. تحقیقات مختلف ثابت کرده است که استفاده از این نوع ماده مخدر تاثیرات بسیار مخربی را بر روی مغز و جسم افراد بر جای می گذارد.

اما سوال اساسی این است که آیا گل اعتیاد آور است؟ و چه چیزی مصرف آن را نگران کننده می کند؟ باید بگوییم که مصرف این ماده و اعتیاد به آن، بستگی به سن شما و همچنین میزان مصرف دارد. پژوهش ها نشان می دهد که مصرف این ماده در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به مراتب اعتیاد آور تر و مخرب تر از بزرگسالی باشد. چرا که تاثیرات منفی آن بر روی حافظه افراد گاها غیر قابل جبران است.

پاسخ فیزیولوژی به سوال آیا گل اعتیاد آور است؟

پاسخ فیزیولوژی به سوال آیا گل اعتیاد آور است؟

قبل از آنکه در مورد اینکه آیا گل اعتیاد آور است؟ توضیح دهیم خوب است که بدانیم این ماده از چه چیزی به دست می آید. انواع ماری جوانا از برگ ها و دانه گیاه شاهدانه به دست می آیند. این گیاه ترکیبات خاصی دارد که به آن خاصیت اعتیادآوری می دهد. ماری جوانا در حققیت همان گل است که در کشور ما بیشتر با این نام شناخته می شود.

اما در پاسخ به این سوال که آیا گل اعتیاد آور است؟ باید بگوییم که تاثیری که ماری جوانا بر روی افراد می گذارد، می تواند بسته به سن متفاوت باشد. به عنوان مثال، تاثیرات مخرب و اعتیادآوری شروع مصرف مواد مخدر در سن 18 سالگی، چهار تا شش برابر است. بنابراین، خطر مصرف این نوع ماده برای جوانان می تواند به مراتب بسیار بیشتر از بزرگسالان باشد که در این صورت، همه نشانه های اعتیاد در فرد ظاهر خواهد شد.

این وابستگی در حدی خواهد بود که اگر فرد برای مدتی محروم باشد، علائمی را از خود بروز می دهد. مثلا، برای برخی از افرادی که در هفته اول تصمیم به ترک این ماده می گیرند، نشانه هایی همچون بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، مشکلات در خواب و خلق، بی اشتهایی، وسوسه، بی قراری و مشکلات جسمانی گوناگون وجود دارد.

آیا گل اعتیاد آور در دراز مدت برای جسم مخرب است؟

آیا گل اعتیاد آور در دراز مدت برای جسم مخرب است؟

تحقیقات انجام شده در مورد عوارض ماری جوانا بر مغز و قسمت های مختلف بدن که بر روی انسان و حیوان انجام شده، نشان داد که قرار گرفتن در معرض این ماده در دوران رشد، موجب به وجود آمدن تغییرات منفی بلند مدت بر روی مغز افراد خواهد شد. بطوریکه این افراد در دراز مدت دچار عدم تمرکز، کاهش حافظه، کاهش کنترل تکانه و گاهی اختلالات یادگیری می شوند.

با توجه به پژوهش های صورت گرفته در رابطه با اینکه آیا گل اعتیاد آور است؟ مشخص شد که افراد مصرف کننده این ماده، در ادامه زندگی دچار مشکلات گوناگونی به دلیل اختلال در توانایی های شناختیمی شوند. به نحوی که منجر به کاهش 6 تا 8 نمره ایی هوش (IQ) در دوران میانسالی خواهد شد. بنابراین شرایط سنی و همچنین میزان مصرف، در این پیامدها تاثیرگذار خواهد بود.

متاسفانه باید بگوییم برای آن دسته از افرادی که ماری جوانا را در دوران نوجوانی مصرف کرده اند و حتی در دوران جوانی آن را کنار گذاشته اند، از نظر هوش بهر یا همان (IQ) هیچ گونه بهبودی مشاهده نشده است. تاثیراتی که ماده THC بر هیپوکامپ افراد بر جای می گذارد، موجب ایجاد نقص حافظه می گردد و آسیب به عملکرد صحیح مغز می زند.

ماری جوانا چیست؟

قبلا در بالا به طور مختصر در مورد اینکه گل یا ماری جوانا چیست به طور مختصر توضیح دادیم و گفتیم که این گیاه، از فرآورده هایی همچون کانابیس یا همان شاهدانه به دست می آید. کانابیس ها در واقع دارای دو شکل نر و ماده می باشند. غلظت كانابینوئیدها در شکل ماده آن بسیار زیاد است و این نوع ماده از جمله مواد شیمیایی روان گردان محسوب می شود که به آن THC یا همان تتراهیدروكانابینول هم می گویند. زیرا بخش زیادی از آن را این ترکیب می سازد.

ماری جوانا در واقع شكل خشک شده گل و برگ های گیاه كانابیس می باشد. میزان THC در آن به نسبت گل به برگ می تواند متفاوت باشد. در واقع ماری جوانا به نام های گل، علف، گراس شناخته می شود. یکی از حالت هایی که این ماده برای برخی از افراد موجب ایجاد حالت سرخوشی و همچنین احساس شعف می شود و گاهی به همین دلیل مورد استفاده جوانان قرار می گیرد.

در رابطه با اینکه چگونه گل بکشیم تا معتاد نشویم؟ باید بگوئیم که این ماده در هر حالت اعتیادآوری زیادی دارد. گاهی مصرف ماری جوانا می تواند به شکل خوراکی باشد. همچنین برای برخی از افراد نیز گل به صورت سیگارهای دست ساز joints مصرف می شود. متاسفانه خطراتی برای مصرف این مواد وجود دارد که سلامت جوانان و نوجوانان را به خطر اندازد.

تاثیرات گل اعتیاد آور بر روی بدن

تاثیرات گل اعتیاد آور بر روی بدن

برخلاف تاثیر مواد مخدر دیگر که ممکن است بتدریج و در اثر مصرف طولاتی اعتیادآور باشد، متاشفانه ماری جوانا در اولین بار مصرف تاثیر خود را بر روی بدن گذاشته و آن را به خود معتاد می کند. در واقع افرادی که این ماده را به صورت مخدر مصرف می نمایند، بلافاصله پس از مصرف وارد خون آن ها شده و به سرعت شروع به انتشار و اثرگذاری بر روی مغز تاثیر می کند.

از دیگر آسیب های مواد مخدر، افزایش ادراکات حسی و تحریک پذیری بالاست. به عنوان مثال، افراد پس از مصرف نورها را شفاف تر و شدید تر می بینند. خندیدن زیاد، تحریف درک زمان و افزایش اشتها نیز از علائم مصرف ماری جوانا به شمار می رود.

نکته مهم دیگر در مورد این سوال که آیا گل اعتیاد آور است؟ آن است که اگر این ماده با مواد خوراکی یا آشامیدنی همراه باشد، اثرگذاری اش به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت به تاخیر می افتد. مواد خوراکی در سیستم گوارش هضم می شود و پس از آن وارد جریان خون خواهند شد. احساس سرخوشی برای همه افراد یکسان نیست و گاهی برای برخی ایجاد حالت هایی همچون اضطراب، ترس و بی اعتمادی و همچنین جملات هراس می گردد.

تاثیر ماری جوانا بر رانندگی

همانطور که ذکر گردید، ماری جوانا بر اداراکات حسی تاثیر خواهد گذاشت. بر همین اساس، تاثیری که ماری جوانا بر قضاوت، هماهنگی حرکتی و زمان واکنش می گذارد، می تواند در هنگام رانندگی بسیار خطرآفرین باشد و سبب به خطر افتادن جان افراد و سرنشینان گردد.

تحقیقات انجام شده نشان داده که علت این امر، غلظت بالای THC در خون است که تغییر در حالات را باعث می شود.

این موضوع در آزمایش خون افرادی که پس از مصرف گل دچار تصادف شده اند نیز به اثبات رسیده است. البته، اثر مخدر گل روی مغز زمانی که با الکل مصرف شود به مراتب بیشتر خواهد بود و احتمال خطرآفرینی آن در موقع رانندگی بیشتر می شود.

چگونه گل بکشیم تا معتاد نشویم؟

چگونه گل بکشیم تا معتاد نشویم؟

احتمالا تا اینجا به خوبی متوجه شده اید که منظور از اثرات مخرب مواد مخدر بر مغز چیست و حال می دانیم که ماری جوانا تا چه حد روی حافظه و عملکرد ذهن تاثیر منفی می گذارد. بروز این نتایج منفی بسته به مقدار مصرف و سن مصرف کننده از چند روز تا چند هفته متغیر می باشد. بنابراین، افرادی که به طور روزانه ماری جوانا مصرف می کنند، از نظر شناختی و یا همان عقلی، در سطح پایین تری نسبت به عموم مردم قرار دارند.

در پاسخ به این سوال که آیا گل اعتیاد آور است؟ باید بگوییم که برخی از جوانان و یا نوجوانان تصور می کنند که مصرف این ماده مخدر برای کمک به بهبود عملکرد تحصیلی مفید است و موجب موفقیت تحصیلی می شود. در حالی که تحقیقات ثابت نموده است که این دسته از نوجوانان، به علت اثری که ماده مخدر بر هیپوکامپ آن ها می گذارد در مقایسه با سایر همکلاسی های خود عملکرد تحصیلی ضعیف تری دارند.

همچنین مشخص شده است که جوانان مصرف کننده گل، در مقایسه با جوانانی که آن را مورد مصرف قرار نداده اند، غالبا بیشتر در معرض انواع وابستگی و خودکشی قرار داشته اند. علاوه بر این، خدمات حمایتی، بیکاری و رفتار مجرمانه و رضایت پائین تر از زندگی از دیگر آسیب های اجتماعی مواد مخدر به شمار می آیند.

رابطه ماری جوانا با اختلالات روان پزشکی

در رابطه با این سوال که آیا گل اعتیاد آور است؟ پژوهش های مختلف نشان داده که مصرف ماری جوانا احتمال ابتلای نوجوانان و جوانان به بیماری های مختلف چند برابر بیشتر کند. به عنوان مثال می توان به اختلالات روان پزشکی از جمله : روان پریشی، اسکیزوفرنی، افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی و اختلالات سوء مصرف مواد اشاره نمود. برخی از این مشکلات ریشه ژنتیکی داشته و مصرف این ماده به شدت و بروز آن ها کمک می کند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، نوع عوارض و مشکلات به وجود آمده ناشی از مصرف این ماده، به میزان زیادی به عواملی همچون : میزان ماده مصرفی، سن شروع مصرف و آمادگی ارثی بستگی دارد. یکی از قوی ترین تحقیقات روانپزشکی در این رابطه اثبات کرد که گرایش اشخاص به این ماده، تا حد زیادی زمینه های ارثی دارد.

یکی دیگر از نتایج جالب پژوهش های مربوطه آن است که مصرف کننده گل، بیشتر دچار بی انگیزگی می شوند. این افراد در واقع برای پرداختن به فعالیت هایی که به طور طبیعی لذت بخش و خوشایند می باشند انگیزه ایی ندارند. از دیدگاه روانشناسی، مصرف برخی از مواد مخدر به دلیل احساس بی معنایی در زندگی می باشد.

آیا ماری جوانا به عنوان دارو می تواند اثر بخش باشد؟

آیا ماری جوانا به عنوان دارو می تواند اثر بخش باشد؟

در رابطه با خواص دارویی ماری جوانا باید بگوییم که مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده که مهمترین نتایج آن نشان می دهد ترکیبات معینی از THC می تواند اثرات دارویی داشته باشد. اداره غذا و داروی امریکا (FDA) نشان داد که داروهای درونابینول و نابیلون بر پایه THC بوده و به همین دلیل تاثیر دارویی آن به تائید رسیده است.

در رابطه با اینکه آیا گل اعتیاد آور است؟ باید بگوییم که در واقع داروهایی که از این ماده درست شده است، به صورت قرص می باشد و برای درمان حالت تهوع برای آن دسته از بیمارانی که تحت شیمی درمانی می باشند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین برای برخی از افرادی که مبتلا به اچ آی وی هستند و بی اشتها شده اند، برای افزایش اشتها، به آنان تجویز می شود تا وزن خود را از دست ندهند.

محققان معتقدند که در مقایسه بین تاثیر استفاده گیاه خام ماری جوانا و همچنین استفاده از داروهای تصفیه شده حاصل از این ماده، دارای بیشترین تاثیر بر روند بهبود افراد بوده است. در رابطه با میزان مصرف و همچنین تاثیر آن، هنوز هم تحقیقات در حال انجام می باشد و ادامه خواهد داشت.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با این سول آیا گل اعتیاد آور است؟ ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در رابطه با چگونه گل بکشیم تا معتاد نشویم؟ می باشید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس حاصل نمایید و با مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل آماده ارائه خدمات به شما می باشند. کافی است با ما در تماس باشید.

آیا گل اعتیادآور است؟

بله. گیاهی که ماری جوانا یا گل از آن به دست می آید، ترکیباتی دارد که به سرعت بدن به آن عادت کرده و مصرف کننده را معتاد می کند.

گل یا ماری جوانا چه تاثیرات مخربی روی بدن می گذارند؟

مصرف این ماده تغییرات منفی بلند مدت بر روی مغز افراد خواهد شد. بطوریکه این افراد در دراز مدت دچار عدم تمرکز، کاهش حافظه، کاهش کنترل تکانه و گاهی اختلالات یادگیری می شوند.

آیا ماری جوانا اثر درمانی دارد؟

بله. اما محققان معتقدند که در مقایسه بین تاثیر استفاده گیاه خام ماری جوانا و همچنین استفاده از داروهای تصفیه شده حاصل از این ماده، دارای بیشترین تاثیر بر روند بهبود افراد می باشند.

چگونه گل بکشیم که معتاد نشویم؟

برای کسب آگاهی در این زمینه توصیه می کنیم که مقاله حاضر را مطالعه فرمائید.

4/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور