ویپ یا سیگار الکترونیکی

ویپ (vape) چیست + مزایا و معایب آن

استفاده از سیگار الکترونیکی یا ویپ در سال های اخیر در میان مردم به یکباره رایج شده است و دلیل آن هم مطالب و تبلیغات منتشر شده در رابطه با بی خطر بودن آن نسبت به سیگار های معمولی موجود در بازار و راهی برای ترک سیگار می باشد. تعدادی از افراد هم بعد از ترک سیگار تنباکویی به واسطه سیگار الکترونیکی، استفاده از آن را ادامه می دهند چون تصور می کنند که کاملا بی خطر است.

سوالات و ابهامات زیادی درمورد این وسیله الکترونیکی وجود دارد از جمله اینکه آیا واقعا بی خطر است؟ راهی برای ترک سیگار می باشد؟ چه معایبی دارد؟ بیماری زا می باشد یا خیر؟ و چندین سوال دیگر. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی این سوالات بپردازیم و تفاوت های ویپ و سیگارهای معمولی را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

ویپ (vape) چیست؟

ویپ چیست

وسیله ای الکترونیکی در انواع و اقسام مختلف است که با تامین نیکوتین، بدون دود و با ایجاد بخار موجب القا کردن حس سیگار کشیدن به افراد می شود. نکته ای که درمورد این وسیله وجود دارد این است که دود حاصل از سوختن نیکوتین و کاغذ وجود ندارد و هر آنچه که در محیط منتشر می شود بخار است.

سیگارهای الکترونیکی با اهداف مختلفی وارد بازار شده که یکی از این اهداف ترک کردن سیگارهای تنباکویی معمولی می باشد. تولید کنندگان سیگارهای الکترونیکی بی ضرر بودن این وسیله را مطرح کرده اند که موجب روی آوردن افراد به سیگار الکترونیکی شده است. البته باید بدانیم که بی ضرر بودن این سیگارهای الکترونیکی جای بحث دارد و تحقیقات مختلف با نتایج متفاوت در این باره وجود دارد.

برای اطلاع از مدت زمانی که سیگار در بدن می ماند بر روی لینک کلیک کنید.

ویپ انواع مختلفی دارد که امکان انتخاب را به افراد با توجه به سلیقه آن ها می دهد. از انواع این وسیله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیگار الکترونیکی: درست است که همه انواع ویپ با نام عمومی سیگار الکترونیکی شناخته می شوند ولی در واقع سیگار الکترونیکی یکی از انواع ویپ می باشد. این نوع جزء اولین و ساده ترین ها می باشد که ساختار فیزیکی کاملا شبیه به سیگارهای تنباکویی دارد.

قلمی: تا حدی پیشرفته تر از سیگار الکترونیکی است و طول عمر بیشتری دارد.

پاد: یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین انواع این دستگاه ها می باشد. کارایی بهتر و با کیفت تری دارد، برای افرادی که به تازگی از ویپ استفاده می کنند بسیار مناسب است و طول عمر بیشتری نسبت به انواع قبلی دارد.

جعبه ای: این نوع به دلیل افزایش حجم مخزن و ظرفیت بالایی که دارد برای افرادی که به صورت حرفه ای از ویپ استفاده می کنند، مناسب است. هر چه که این وسیله به روز و پیشرفته باشد طول عمر و کیفیت بالایی هم دارد.

بر اساس دسته بندی دیگری که بر مبنای میزان نیکتون موجود در مایع دستگاه انجام می شود، سیگارهای الکترونیکی دارای اقسام مختلفی است که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • نیکوتین با غلطت کم: 8 میلی گرم
  • نیکوتین با غلظت متوسط: 14 میلی گرم
  • نیکوتین با غلظت بالا: 18 میلی گرم
  • نیکوتین با غلظت خیلی بالا: 54 میلی گرم

هرچقدر میزان نیکوتین موجود در مایع این وسیله کمتر باشد، مضرات کمتری را هم به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذکر است که نباید از مایع با نیکوتین بالا در ویپ های ساده و قدیمی استفاده کرد زیرا کیفیت و کارایی چندانی نخواهند داشت.

در نوع آخر، این وسیله الکترونیکی بر اساس طعمی که در هنگام استفاده ایجاد می کند، به انواع مختلفی از جمله طعم میوه های مختلف، طعم سیگار، طعم شکلات، کیک و… تقسیم می شوند.

برای اطلاع از اصولی ترین راه ترک اعتیاد در خانه بر روی لینک کلیک کنید.

اجزا تشکیل دهنده ویپ

در مرحله بعد بهتر است بدانیم که هر سیگار الکترونیکی از چه بخش هایی تشکیل می شود و مکانسیم عمل آن چیست.
تمامی انواع این دستگاه ها فارغ از پیشرفته یا ساده، اجزای تشکیل دهنده مشترکی دارند که شامل موارد زیر می شوند:

  • چراغ LED
  • گرما دهنده
  • دهانه
  • باتری برای ایجاد گرما
  • سیم
  • مایع ویپ یا ایجویس
  • مخزن نگهدارنده مایع

مکانیسم عمل سیگار الکترونیکی به این صورت است که جریان الکتریکی تولید شده توسط باتری به وسیله گرما دهنده به مایع منتقل می شود و در اثر گرما دیدن این مایع نیکوتین موجود در آن به فرد منتقل شده و وارد جریان خون او می شود، از طرفی برخورد گرما با ایجویس بخار را ایجاد می کند. همانطور که گفتیم سیگار الکترونیکی دود ندارد و آنچه که ما می بینیم و در محیط پراکنده می شود، بخار است.

مایع درون سیگار الکترونیکی که ایجویس نامیده می شود به طور عمده از موارد زیر تشکیل شده است:

  • نیکوتین مصنوعی یا همان سنتز شده
  • طعم دهنده و اسانس
  • آب
  • پلی پروپیلن گلیکول (PG)
  • گلیسیرین
  • و همچنین VG

لازم به ذکر است که PG مایعی بدون رنگ و بو، حلالی امن تحت شرایط خاص می باشد.
بخار ایجاد شده در هنگام استفاده از سیگار الکترونیکی ناشی از تبخیر PG و VG می باشد.

برای اطلاع از مثبت شدن تست اعتیاد با سیگار بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم سیگارهای الکترونیکی هم دارای نیکوتین می باشند ولی چون این نیکوتین سنتز شده و مصنوعی است و دیگر مواد مضر سیگارهای تنباکویی با آن همراه نیست می تواند خطرات کمتری را به دنبال داشته باشد ولی به هر حال همان وابستگی به نیکوتین را در افراد ایجاد می کند.
بهتر است بدانیم که سیگارهای تنباکویی فقط به واسطه وجود نیکوتین مضر تلقی نمی شوند بلکه هزاران مواد سمی و سرطان زای دیگر را هم در ترکیبات خود دارد.

مزایای ویپ

همانطور که گفتیم سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی خطرات کمتری را برای سلامت افراد مصرف کننده به دنبال دارد، در ادامه مطلب به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:

مقرون به صرفه

با یکبار تهیه دستگاه سیگار الکترونیکی و سپس شارژ کردن مایع آن می توان تا مدت های طولانی از این وسیله استفاده کرد.

صرفه اقتصادی ویپ

فاقد تنباکو

ویپ ها هیچ مقدار از تنابکو را در ترکیب خود ندارد، بنابراین سوختن و ایجاد دود در کار نیست.

آسیب نرسیدن به گلو

با ایجاد رطوبت، محیط دهان و گلو را مرطوب نگه می دارد، خلط ایجاد نمی کند و حس سنگینی در گلو و ریه را به فرد منتقل نخواهد کرد.

برای اطلاع از ترک اعتیاد آسان بر روی لینک کلیک کنید.

دود ندارد

یکی از مهم ترین مزیت های این دستگاه ها نداشتن دود و بی خطر بودن برای اطرافیان فردی است که از آن استفاده می کنند.

بدون احتراق

سوختن و شعله گرفتن برای سیگار های الکترونیکی وجود ندارد، به همین دلیل مضرات حاصل از سوختن تنباکو و کاغذ مانند آزاد سازی کربن دی اکسید، دود، خاکستر، متان و بوتان را به دنبال نخواهد داشت. بنابراین سردرد، سرگیجه و حالت تهوع ایجاد نمی کند.

فاقد بوی نامطبوع و بد

ویپ ها به دلیل اسانس و طعم دهنده های مختلفی که دارند، بوی بد دهان و بدن را ایجاد نمی کنند.

نداشتن مواد شیمیایی مضر

سیگارهای الکترونیکی برخلاف سیگارهای معمولی هزاران ماده شیمیایی اولیه و ثانویه مانند جیوه، سرب، آرسنیک و قطران ندارند.

برای اطلاع از راه های منفی کردن تست سیگار بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم قطران ماده ای تیره رنگ و چسبناک است که همانند نیکوتین وارد خون نمی شود بلکه به بافت ریه چسبیده و به آسانی هم از آن جدا نمی شود. یکی از دلایل سرطان زا بودن سیگار وجود قطران در مواد تشکیل دهنده آن است. همچنین قطران با چسبیدن به بافت دندان ها موجب تغییر رنگ و زرد شدن آن ها می شود.

معایب ویپ

معیب و مضرات ویپ

همانطور که گفتیم تحقیقات زیادی در رابطه با سیگارهای الکترونیکی انجام شده که نتایج مختلفی دارند و هیچ کدام به صورت 100 درصدی استفاده از آن ها را تایید و یا رد نکرده اند، یعنی این وسایل در کنار مزایا، معایبی را هم دارند. در ادامه مطلب به برخی از مضرات سیگارهای الکترونیکی می پردازیم:

وجود نیکوتین

ماده نیکوتین چه به صورت طبیعی و چه سنتزی و مصنوعی موجب آسیب رسیدن به افراد و وابستگی جسمی و روانی آن ها می شود. بهتر است استفاده کنندگان از ویپ، مایع های حاوی نیکوتین با غلظت کم را برای مصرف کردن انتخاب کنند تا ضرر کمتری برای آن ها داشته باشد.

برای اطلاع از تقلب در تست اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

آسیب به دستگاه گوارش و مغز

گلیسیرین و PG که از مواد تشکیل دهنده مایع ایجویس هستند به تنهایی مضر نمی باشند و مورد تایید FDA قرار گرفته اند ولی همین مواد می توانند به هنگام ترکیب شدن، حرارت دیدن و استفاده طولانی مدت، خطراتی را به دنبال داشته باشند. همچنین دیگر مواد تشکیل دهنده مایع سیگارهای الکترونیکی مورد تایید نیستند و ترکیب تمامی این موارد باهم می تواند زمینه ساز آسیب رسیدن به دستگاه گوارش، ریه و مغز باشند.

دیگر آسیب های جسمی

انقباض عروق و سکته های قلبی و مغزی، بالا رفتن کلسترول خون، برگشت مواد به مری (رفلاکس)، طولانی شدن بهبود زخم ها.

برای اطلاع از درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین فراموش نکنیم که سیگارهای الکترونیکی به واسطه داشتن نیکوتین، وابستگی ایجاد می کنند و این وابستگی موجب استفاده طولانی مدت افراد از ویپ می شود. این استفاده طولانی مدت هم به تدریج آسیب های جسمی جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

آیا ویپ سرطان زاست؟

آیا ویپ سرطان زاست

سوال بسیاری از افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند و یا قصد دارند این کار را انجام دهند این است که آیا این وسایل سرطان زا هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر ویپ ها سرطان زا نیستند زیرا مواد مضر موجود در سیگارهای تنباکویی مانند آرسنیک، جیوه، سرب و به خصوص قطران را ندارند.

همانطور که گفتیم سرطان زا بودن سیگارهای معمولی به واسطه داشتن مواد شیمیایی نامبرده به خصوص قطران می باشد. لازم به ذکر است که در سیگار 70 ماده سرطان زای دیگر هم وجود دارد. سیگارهای الکترونیکی تنها ماده مشترکی که با سیگارهای تنباکویی و معمولی دارند فقط نیکوتین است، نیکوتین هم سرطان زا نیست و فقط وابستگی جسمی و روانی را در افراد ایجاد می کند.

در یک بازه زمانی که استفاده از سیگارهای الکترونیکی بسیار رایج تر از سیگاری تنباکویی شده بود، میزان سود دریافتی تولید کنندگان دخانیات مانند سیگارهای معمولی کاهش یافت و به همین دلیل مطالب و تبلیغاتی بر علیه ویپ ها در رابطه با سرطان زا بودن آن ها منتشر شد. با توجه به توضیحات گفته شده سیگارهای الکترونیکی سرطان زا نیستند ولی به معنای مضر نبودنشان هم نیست بلکه می توانند موجب آسیب زدن به بافت های مختلف بدن به روش های گوناگون شوند.

برای اطلاع از درمان اعتیاد با مدل ماتریس بر روی لینک کیلک کنید.

تفاوت سیگار و ویپ

تفاوت ویپ و سیگار

بر اساس آنچه که در همین مقاله توضیح دادیم ویپ و سیگار دارای تفاوت هایی هستند که افراد را ترغیب می کنند که سیگارهای الکترونیکی را جایگزین استفاده از سیگارهای تنباکویی کنند. در ادامه مطلب به برخی از این تفاوت ها اشاره می کنیم:

دود

سیگارهای الکترونیکی بر خلاف سیگارهای معمولی و تنباکو دار، فاقد دود هستند، پس محیط اطراف را آلوده نمی کنند و آسیبی هم به اطرافیان آن فرد وارد نمی کنند.

مواد شیمیایی

این نوع از وسایل الکترونیکی بر خلاف سیگارهای معمولی، هزاران ماده شیمیایی اولیه و ثانویه در ترکیب خود ندارند، پس آسیب های کمتری را هم به جسم وارد می کنند.

برای اطلاع از بهترین داروهای منفی کننده تست اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

مشکلات گلو

سیگارهای الکترونیکی برخلاف سیگارهای تنباکو دار، گلو را خشک نکرده و خلط ایجاد نمی کنند، همچنین موجب رطوبت رسانی به محیط گلو می شوند.

میزان نیکوتین

هر فرد سیگاری که از سیگارهای تنباکویی استفاده می کند به طور معمول در طول روز 14 تا 21 میلی گرم نیکوتین وارد جریان خون او می شود، در حالی که استفاده از سیگارهای الکترونیکی این میزان را به حدود 3 تا 4 میلی گرم در طول روز کاهش می دهد.

صرفه اقتصادی

سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی صرفه اقتصادی بیشتری دارند زیرا هر پوکه این وسیله به اندازه 25 نخ سیگار معمولی قابل استفاده هستند.

افسردگی

افرادی که از سیگارهای تنباکو دار استفاده می کنند در طولانی مدت و با افزایش میزان مصرف، دچار بیماری های روحی از جمله افسردگی می شوند. این مشکل برای سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد.

افسردگی حاصل از ویپ

سرطان زایی

سیگارهای نیکوتین دار به واسطه داشتن 70 نوع ماده سرطان زا و هزاران ماده شیمیایی دیگر به تدریج و در طولانی مدت موجب به وجود آمدن سرطان های مختلف در بدن می شوند. ویپ ها تنها ماده مشترکی که با سیگارهای معمولی دارند، نیکوتین است وامکان سرطان زایی ندارند.

احتراق

در سیگارهای الکترونیکی هیچ احتراق و شعله گرفتنی رخ نمی دهد و تبدیل مایع به بخار در آن توسط انرژی الکتریکی انجام می شود، این در حالی است که سیگار های معمولی به واسطه سوختن تنباکو و کاغذ دچار احتراق شده و دود ایجاد می کنند.

برای اطلاع از مواردی که تست اعتیاد ادرار نشان می دهد بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم سیگارهای الکترونیکی با سیگارهای تنباکودار تفاوت هایی داشته و به نسبت هم مضرات کمتری را به دنبال دارند ولی همین سیگارهای الکترونیکی هم به نوبه خود آسیب های جدی را به جسم و روح فرد وارد می کنند، بنابراین بهتر است فردی که تا به حال سیگار تنباکویی نکشیده، به سراغ سیگار الکترونیکی هم نرود. همچنین ترک سیگار تنباکو دار با سیگار الکترونیکی هم باید کنترل شده انجام شود زیرا می تواند سبب وابستگی افراد به ویپ شود.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف استفاده از سیگارهای الکترونیکی پرداختیم و سوالات رایج در این زمینه را پاسخ دادیم. با توجه به تبلیغات گسترده برای استفاده از این نوع وسایل بهتر است دانسته های خود را در این مورد بیشتر کنیم. چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا ویپ باعث اعتیاد می شود؟

بله، ویپ هم مانند سیگار می تواند باعث وابستگی شود

آیا ویپ برای اطرافیان فرد استفاده کننده خطرناک است؟

خیر، ویپ دود ندارد و آنچه که در محیط پخش می شود بخار است

آیا ویپ سرطان زاست؟

خیر، زیرا تنها ماده مشترکی که با سیگار تنباکویی دارد نیکوتین است و نیکوتین هم سرطان زا نیست

ویپ بهتر است یا سیگار تنباکویی؟

نمی توان گفت که کدام یک از این دو بهتر است زیرا هرکدام مضرات خاص خود را دارند ولی خطرات ویپ کمتر می باشد

5/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور