ناباروری در مردان

علائم ناباروری در مردان + درمان آن

ناباروری مردان چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که ناباروری مردان چیست؟ و علائم و دلایل ناباروری شامل چه مواردی است. اگر شما نیز از این موارد اطلاعات کمی دارید و یا به دنبال این هستید که بدانید، آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟ یا خیر. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نکات لازم درباره انواع روش های درمان قطعی ناباروری مردان را با شما در میان بگذاریم.

ناباروری مردان چیست؟

تقریباً 1 نفر در 7 زوج نابارور هستند. ناباروری به حالتی گفته می شود که زوجین پس از داشتن رابطه طی یک سال یا بیشتر، صاحب فرزند نمی شوند.

ناباروری مردان می تواند ناشی از تولید اسپرم کم، عملکرد اسپرم غیر طبیعی یا انسداد باشد که از حرکت اسپرم جلوگیری می کند. بیماری ها، جراحات، مشکلات بهداشتی مزمن، انتخاب شیوه زندگی و سایر عوامل ممکن است به ناباروری مردان کمک کند.

علل ناباروری در مردان می تواند ناشی از اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، رگ های برجسته شده اطراف بیضه یا شرایطی باشد که از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می کند.

مردانی که توانایی باروری دارند، می توانند اسپرم سالم تولید کرده و حداقل یکی از بیضه های آن ها کاملاً سالم کار می کند.

اسپرم باید به منی منتقل شود. هنگامی که اسپرم در بیضه تولید می شود، لوله های ظریف آنها را حمل می کنند تا زمانی که آنها با اسپرم مخلوط شوند و از آلت تناسلی جدا شوند.

اسپرم باید برای باروری توانایی حرکت داشته باشد.

ناباروری در مردان

دلایل ناباروری مردان چیست؟

مشکلات باروری مرد می تواند ناشی از تعدادی از مسائل بهداشتی و درمان های پزشکی باشد:

واریکوسل

واریکوسل تورم رگه هایی است که بیضه را تخلیه می کنند. این شایع ترین علت برگشت پذیر ناباروری مردان است. اگر چه دلیل این مشکل ناشناخته است، اما ممکن است مربوط به جریان خون غیر طبیعی باشد. واریکوسل منجر به کاهش کمیت و کیفیت اسپرم می شود.

عفونت

بعضی از عفونت ها می توانند با تولید اسپرم یا سلامت اسپرم تداخل کنند. این شامل التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) یا بیضه ها (ارکیت) و برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی، از جمله گونوره یا اچ آی وی است. اگر چه برخی از عفونت ها می توانند به آسیب دائمی در بیضه منجر شوند، اما امکان بازیابی آسیب های وارد شده نیز وجود خواهد داشت.

آنتی بادی

آنتی بادی هایی که به اسپرم حمله می کنند نیز می توانند دلیل دیگری برای ناباروری مردان باشند. آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه اسپرم را به عنوان مهاجمان مضر شناسایی می کنند و تلاش می کنند تا آنها را از بین ببرند.

تومورها سرطان ها و تومورهای غیر متداول می توانند به طور مستقیم بر اندام های تولید مثل مردان تاثیر بگذارند، از طریق غدد که هورمون های مربوط به تولید مثل را آزاد می کنند، مانند غده هیپوفیز یا از طریق علل ناشناخته.

عدم تعادل هورمون

ناباروری می تواند ناشی از اختلالات بیضه ها یا اختلالات ناشی از سایر سیستم های هورمونی از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد آدرنال باشد. تستوسترون پایین (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی، تعدادی از علل احتمالی ممکن است.

نقص در لوله های حمل کننده اسپرم

نقص لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند نیز از جمله دیگر موارد ناباروری در مردان محسوب می شوند.

نقص کروموزوم

اختلالات ارثی مانند سندرم Klinefelter – که در آن یک مرد با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y متولد می شود (به جای یک X و یک(Y  باعث توسعه غیر طبیعی ارگان های تولید مثل مردان می شود. سایر سندرم های ژنتیکی مرتبط با ناباروری عبارتند از فیبروز کیستیک و سندرم کلمان.

آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟

مشکلات مربوط به رابطه جنسی

این می تواند شامل مشکلات نگهداری یا حفظ نعوظ کافی برای رابطه جنسی (اختلال نعوظ)، انزال زودرس، مقاربت دردناک، اختلالات آناتومیک مانند (هیپوسپادی ها)، یا مشکلات روانشناختی یا روابط روانی باشد.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی ناشی از حساسیت به یک پروتئین موجود در گندم به نام گلوتن است. این وضعیت ممکن است به ناباروری مردان کمک کند. پس از اتخاذ رژیم غذایی بدون گلوتن، باروری ممکن است بهبود یابد.

علل زیست محیطی

وجود بیش از حد برخی از عناصر زیست محیطی مانند گرما، سموم و مواد شیمیایی می تواند تولید اسپرم یا عملکرد اسپرم را کاهش دهد.

مواد شیمیایی صنعتی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، سموم دفع آفات، حلال های آلی و مواد نقاشی ممکن است به کم شدن تعداد اسپرم کمک کند.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض سرب یا سایر فلزات سنگین نیز ممکن است باعث ناباروری شود.

اشعه ایکس

قرار گرفتن در معرض تابش می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد، هرچند که اغلب در نهایت به حالت عادی بازگشته است. با دوزهای بالا از تابش، تولید اسپرم می تواند به طور دائمی کاهش یابد.

نشستن برای دوره های طولانی، پوشیدن لباس های تنگ و یا کار بر روی یک کامپیوتر لپ تاپ ممکن است منجر به کاهش اسپرم شود.

استفاده مواد مخدر

استروئیدهای آنابولیک برای تحریک قدرت عضلانی و رشد می تواند باعث کاهش میزان تولید اسپرم شود. استفاده از کوکائین یا ماری جوانا ممکن است به طور موقت تعداد و کیفیت اسپرم شما را کاهش دهد.

مصرف الکل می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد، باعث اختلال عملکرد نعوظ و کاهش تولید اسپرم می شود. بیماری کبد ناشی از نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات باروری شود.

دخانیات

مردانی که سیگار می کشند ممکن است شمارش اسپرم پایین تر از کسانی که سیگار نمی کشند داشته باشند. دود سیگار نیز ممکن است بر باروری مردان تاثیر بگذارد.

وزن

چاقی می تواند با تاثیر روی هورمون ها و اسپرم ها باعث ناباروری شود.

عوامل خطر مرتبط با ناباروری مردان

عوامل خطر مرتبط با ناباروری مردان عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از الکل
  • استفاده از مواد مخدر غیرقانونی
  • اضافه وزن
  • داشتن برخی از عفونت ها
  • در معرض سموم قرار گرفتن
  • داشتن یک وازکتومی قبلی یا جراحی بزرگ شکمی یا لگن
  • داشتن شرایط پزشکی خاص، از جمله تومورها و بیماری های مزمن، مانند بیماری سلولی بیماری
  • مصرف داروهای خاصی یا تحت درمان های پزشکی، مانند جراحی

دلایل ناباروری مردان

عوارض ناباروری مردان

عوارض ناباروری مردان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات استرس و ارتباط مربوط به ناتوانی در داشتن یک کودک
  • درگیر شدن برای درمان ناباروری
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه، ملانوم، سرطان کولون و سرطان پروستات

جلوگیری از ناباروری مردان

ناباروری مردان همیشه قابل پیشگیری نیست. با این حال، شما می توانید سعی کنید از برخی علل شناخته شده ناباروری مردان اجتناب کنید. مثلا:

  • ترک سیگار.
  • محدود کردن الکل.
  • ترک مواد مخدر غیرقانونی.
  • حفظ وزن سالم.
  • اجتناب از چیزهایی که منجر به حرارت طولانی مدت برای بیضه ها می شود.
  • کاهش استرس
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، فلزات سنگین و سایر سموم.

علائم ناباروری در مردان

نشانه اصلی ناباروری مردان ناتوانی در بچه دار شدن است. ممکن است هیچ علامت یا نشانه واضح دیگری وجود نداشته باشد.

با این حال، در برخی موارد، یک مشکل زمینه‌ای مانند اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، گشاد شدن سیاهرگ‌های اطراف بیضه یا شرایطی که عبور اسپرم را مسدود می‌کند، علائم و نشانه‌هایی را ایجاد می‌کند. علائم و نشانه هایی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

مشکلات عملکرد جنسی – به عنوان مثال، مشکل در انزال یا حجم کم مایعات انزالی، کاهش میل جنسی، یا مشکل در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)

درد، تورم یا توده در ناحیه بیضه

عفونت های تنفسی مکرر

ناتوانی در بوییدن

رشد غیر طبیعی سینه (ژنیکوماستی)

کاهش موی صورت یا بدن یا سایر علائم ناهنجاری کروموزومی یا هورمونی

تعداد اسپرم کمتر از حد طبیعی (کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی یا تعداد کل اسپرم کمتر از 39 میلیون در هر انزال)

آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟

با تکنولوژی و روش های مدرن، تعداد گزینه های درمانی برای ناباروری مردان افزایش یافته است. بسته به علت ناباروری، درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هورمون درمانی برای افزایش تعداد اسپرم.

تغییر سبک زندگی.

با ورزش و رژیم غذایی سالم وزن بدن خود را حفظ کنید.

حذف دخانیات و سیگار.

توقف مصرف ماری جوانا.

توقف مصرف هرگونه ماده مخدر.

معکوس کردن وازکتومی.

(این روش رایج یک جراحی سرپایی است. جراح مجرای دفران شما را که لوله ای در کیسه بیضه است و اسپرم شما از آن عبور می کند، دوباره وصل می کند. جراح با مشاهده مجرای دفران از طریق یک میکروسکوپ جراحی با قدرت بالا، انتهای آن را به دقت به هم می دوزد)

وازوپیدیدیموستومی.

(انسداد مجرای دفران شما با روشی مشابه ترمیم می شود. مجرای دفران شما با جراحی شکافته شده، انسداد برداشته می شود و انتهای لوله دوباره وصل می شود)

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم.

( تکنیک‌های مصنوعی تولید مثل تا حدی پیشرفت کرده‌اند که می‌توان یک اسپرم را به صورت فیزیکی به تخمک تزریق کرد. این روش که تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی نامیده می شود، درمان موجود را حتی برای شدیدترین عوامل ناباروری مردانه به طرز چشمگیری تغییر داده است)

لقاح آزمایشگاهی.

برای برخی از زوج هایی که با ناباروری مردان سروکار دارند، لقاح آزمایشگاهی توصیه میشود. در طی فرآیند IVF، تخمدان‌ها با داروهای باروری تزریقی تحریک می‌شوند تا باعث بلوغ چندین تخمک شوند.

جلوگیری از ناباروری در مردان

آیا می توان از ناباروری مردان جلوگیری کرد؟ چگونه می توانم خطر ناباروری خود را کاهش دهم؟

اگر انتخاب‌های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و کار کردن با برخی مواد شیمیایی بر ناباروری شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است بتوانید خطر ناباروری را کاهش دهید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد سایر عوامل خطر و کارهایی که می توانید در مورد آنها انجام دهید صحبت کنید.

درمان قطعی ناباروری مردان

اگرچه امروزه روش های درمانی متعددی برای ناباروری مردان ارائه شده است؛ اما باید بدانید پاسخ دهی این روش ها به شرایط بدنی افراد نیز بستگی خواهد داشت. به طور مثال ممکن است برخی پس از مدت زمان بسیار کوتاه، به درمان ها پاسخ دهند؛ اما برخی دیگر برای گرفتن پاسخ به درمان طولانی تری نیاز داشته باشند. برای اطلاع از روش های قطعی درمان ناباروری می توانید با ما در تماس باشید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علائم ناباروری در مردان بپردازیم و به سوالات شما مبنی بر اینکه دلایل ناباروری مردان  چیست و آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟ پاسخ دهیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با ناباروری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور