عوامل تحریک کننده افسردگی
عوامل تحریک کننده افسردگی

مهمترین عوامل تحریک کننده افسردگی

آشنایی با عوامل تحریک کننده افسردگی بسیار مهم است. زیرا اگر مستعد ابتلا به این بیماری باشید و یا علائم افسردگی را مشاهده نمایید لازم است در مورد عوامل تحریک کننده آن اطلاعات کافی بدست بیاورید، در غیر این صورت بیماری با گذشت زمان شدیدتر شده و با مشکلات بسیاری رو به رو می شوید. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل تحریک کننده افسردگی بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

عوامل تحریک کننده و دلایل افسردگی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث افسردگی بالینی می شود و عوامل تحریک کننده افسردگی چیست؟ شاید برای شما تشخیص داده شده است که افسردگی شدید دارید و این باعث شده است که این سوال برای شما ایجاد شود که چرا برخی افراد افسرده می شوند اما برخی دیگر نه.

افسردگی یک بیماری پیچیده است. هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث آن می شود، اما ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از افراد در طول یک بیماری جدی پزشکی دچار افسردگی می شوند. برخی دیگر ممکن است با تغییرات زندگی مانند حرکت یا مرگ یکی از عزیزان دچار افسردگی شوند. برخی دیگر نیز سابقه خانوادگی افسردگی دارند. کسانی که این موارد را ندارند ممکن است افسردگی داشته باشند و بدون هیچ دلیل مشخصی احساس غم و اندوه و تنهایی کنند.

آشنایی با عوامل تحریک کننده افسردگی

دلایل اصلی افسردگی چیست؟

بسیاری از فاکتورها می توانند شانس افسردگی را افزایش دهند، از جمله موارد زیر:

سو استفاده کردن. آزار جسمی، جنسی یا عاطفی می تواند شما را در آینده در برابر افسردگی آسیب پذیرتر کند. افسردگی شکست عشقی نیز بسیار رایج است.

سن. افراد مسن بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. این می تواند توسط عوامل دیگری بدتر شود، مانند تنها زندگی کردن و نداشتن حمایت اجتماعی. افسردگی در سالمندان نیز به اندازه افسردگی در جوان تر ها خطرناک است.

داروهای خاص برخی داروها مانند ایزوترتینوئین (برای درمان آکنه)، داروی ضد ویروسی اینترفرون آلفا و کورتیکواستروئیدها می توانند خطر افسردگی را افزایش دهند.

تعارض. افسردگی در فردی که آسیب پذیری بیولوژیکی نسبت به آن دارد ممکن است ناشی از درگیری ها یا اختلافات شخصی با اعضای خانواده یا دوستان باشد.

مرگ یا از دست دادن. غم و اندوه پس از مرگ یا از دست دادن یکی از عزیزان، اگرچه طبیعی است، اما می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد.

جنسیت. زنان تقریباً دو برابر مردان در معرض ابتلا به افسردگی هستند. هیچ کس مطمئن نیست چرا تغییرات هورمونی که زنان در دوره‌های مختلف زندگی خود تجربه می‌کنند ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

ژن ها و سابقه خانوادگی ممکن است این خطر را افزایش دهد. تصور می‌شود که افسردگی یک ویژگی پیچیده است، به این معنی که احتمالاً ژن‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام اثرات کوچکی دارند، رویدادهای مهم حتی اتفاقات خوب مانند شروع یک شغل جدید، فارغ التحصیلی یا ازدواج می تواند منجر به افسردگی شود. همینطور جابجایی، از دست دادن شغل یا درآمد، طلاق گرفتن یا بازنشستگی. با این حال، سندرم افسردگی بالینی هرگز فقط یک پاسخ “عادی” به رویدادهای استرس زا زندگی نیست.

سایر مشکلات شخصی مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی به دلیل سایر بیماری های روانی یا طرد شدن از خانواده یا گروه اجتماعی می تواند در خطر ابتلا به افسردگی بالینی نقش داشته باشد.

سوء استفاده از مواد نزدیک به 30 درصد از افرادی که مشکلات سوء مصرف مواد دارند، افسردگی اساسی یا بالینی نیز دارند. حتی اگر مواد مخدر یا الکل به طور موقت احساس بهتری در شما ایجاد کنند، در نهایت افسردگی را تشدید می کنند.

آیا داروهای خاصی می توانند باعث افسردگی شوند؟

از جمله عوامل تحریک کننده افسردگی می توان به برخی داروها اشاره کرد.

در برخی افراد، داروها ممکن است منجر به افسردگی شوند. به عنوان مثال، داروهایی مانند باربیتورات‌ها، بنزودیازپین‌ها و داروی آکنه ایزوترتینوئین (که قبلاً با نام Accutane، اکنون Absorica، Amnesteem، Claravis، Myorisan، Zenatane فروخته می‌شود) گاهی با افسردگی به‌ویژه در افراد مسن‌تر مرتبط شده‌اند. به همین ترتیب، داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، اپیوئیدها (کدئین، مورفین) و آنتی کولینرژیک هایی که برای تسکین گرفتگی معده مصرف می شوند، گاهی اوقات می توانند باعث تغییرات و نوسانات خلقی شوند. حتی داروهای فشار خون به نام مسدود کننده های بتا نیز با افسردگی مرتبط است.

علائم افسردگی

ارتباط بین افسردگی و بیماری های مزمن چیست؟

در برخی افراد، یک بیماری مزمن باعث افسردگی می شود و جزء عوامل تحریک کننده افسردگی  به شمار می رود.بیماری مزمن بیماری است که برای مدت بسیار طولانی ادامه دارد و معمولاً نمی توان آن را به طور کامل درمان کرد. با این حال، بیماری های مزمن را اغلب می توان از طریق رژیم غذایی، ورزش، عادات سبک زندگی و برخی داروها کنترل کرد. برخی از نمونه‌های بیماری‌های مزمن که ممکن است باعث افسردگی شوند عبارتند از دیابت، بیماری قلبی، آرتریت، بیماری کلیوی، HIV و ایدز، لوپوس و ام اس. کم کاری تیروئید همچنین ممکن است منجر به احساس افسردگی شود.

محققان بر این باورند که درمان افسردگی ممکن است گاهی اوقات به بهبود بیماری پزشکی موجود نیز کمک کند.

آیا افسردگی با درد مزمن مرتبط است؟

گاهی برخی دردهای مزمن نیز ممکن است جزء عوامل تحریک کننده افسردگی باشند.

زمانی که درد برای هفته ها تا ماه ها باقی بماند، به آن “مزمن” می گویند. درد مزمن نه تنها به شما آسیب می رساند، بلکه خواب شما، توانایی شما برای ورزش و فعال بودن، روابط شما و بهره وری شما را در محل کار مختل می کند. آیا می توانید ببینید که چگونه درد مزمن ممکن است شما را غمگین، منزوی و افسرده کند؟

برای درد مزمن و افسردگی کمکی وجود دارد. یک برنامه چند وجهی پزشکی، روان درمانی، گروه‌های حمایتی و غیره می‌تواند به شما در مدیریت درد، کاهش افسردگی و بازگرداندن زندگی‌تان به مسیر درست کمک کند.

آیا افسردگی اغلب با غم و اندوه رخ می دهد؟

غم و اندوه یک واکنش معمول و عادی به از دست دادن است. از دست دادن هایی که ممکن است منجر به غم و اندوه شود شامل مرگ یا جدایی یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، مرگ یا از دست دادن حیوان خانگی مورد علاقه، یا هر تعداد دیگری از تغییرات در زندگی، مانند طلاق و ….می باشد.

هر کسی می تواند غم و اندوه و از دست دادن را تجربه کند، اما همه افراد افسردگی بالینی را تجربه نمی کنند، که با اندوه متفاوت است زیرا افسردگی شامل طیف وسیعی از علائم دیگر مانند احساس کم ارزشی، افکار منفی در مورد آینده و خودکشی است، در حالی که غم و اندوه شامل احساسات می شود.

افسردگی یک وضعیت پزشکی است که علائم خود را از طریق خلق و خو و عملکرد شما نشان می دهد. اگر افسردگی دارید، ممکن است غمگین، مضطرب یا ناامید شوید. طیف وسیعی از تشخیص ها برای افسردگی و شدت آن وجود دارد. افسردگی یک وضعیت شدید است و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عواقب بدی شود.

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

افسردگی شرایطی نیست که یک علت خاص داشته باشد. این می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد و محرک های زیادی داشته باشد. معمولاً افسردگی سریع یا ناگهانی کار نمی کند. در عوض، در دوره های زمانی طولانی ایجاد شده و روند پیچیده ای دارد.

چهار علت اصلی افسردگی عبارتند از:

  1. سابقه خانوادگی

اگرچه هیچ ژن خاصی وجود ندارد که بتوانیم آن را به افسردگی ربط دهیم، اما اگر اعضای خانواده شما افسردگی داشته باشند، احتمال اینکه افسردگی را نیز تجربه کنید بیشتر است.

افسردگی

  1. بیماری و مسائل بهداشتی

بیماری ها یا جراحات جسمی می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشند. مشکلات سلامتی مزمن، مشکلات سلامتی درازمدت، یا مسائل سلامت جسمانی که سبک زندگی شما را به شدت تغییر می‌دهند، می‌توانند باعث افسردگی شوند. اغلب، پزشکان شما این را درک می کنند و حتی ممکن است درمان سلامت روان را به عنوان بخشی از درمان کلی ارائه دهند. مسائل مرتبط با مغز، هورمون ها، چرخه قاعدگی یا یائسگی، قند خون پایین یا مشکلات خواب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

  1. دارو، مواد مخدر و الکل

بسیاری از داروهای مختلف می توانند عوارض جانبی ناخوشایند افسردگی را داشته باشند. اگر پس از شروع یک داروی جدید احساس افسردگی می کنید، باید در مورد عوارض جانبی آن تحقیق کرده یا با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، مصرف مواد مخدر و الکل تفریحی نیز می تواند باعث افسردگی یا بدتر شدن آن شود. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس کنند که به علائم افسردگی کمک می کنند، اما در نهایت باعث می شوند که شما احساس بدتری داشته باشید.

  1. شخصیت

برخی از افراد و شخصیت ها بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند. به عنوان مثال، افرادی که تمایل به نگرانی و استرس دارند، اعتماد به نفس پایینی دارند، کمال گرا هستند و نسبت به انتقاد حساس هستند، به طور طبیعی بیشتر در معرض افسردگی هستند.

خلاصه مطلب

عوامل تحریک کننده افسردگی موضوعی بود که ما در این مطلب بررسی کردیم. ما سعی کردیم علاوه بر این موضوع، دلایل دیگر بیماری افسردگی را نیز در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص آشنایی با عوامل تحریک کننده افسردگی و راه های درمان افسردگی می توانید با کارشناسان ما برای دریافت مشاوره افسردگی تماس بگیرید.

 

عوامل محرک افسردگی چیست؟

عوامل محرک افسردگی می تواند انواع دارو، بیماری یا حتی درد مزمن باشد.

آیا افسردگی با سن رابطه دارد؟

بله با افزایش سن می تواند احتمال ابتلا به آن بیشتر شود.

آیا افسردگی مزمن قابل درمان است؟

افسردگی درمان های متعددی دارد که درمان قطعی آن بستگی به نوع بیماری خواهد داشت.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

افسردگی ماژور چگونه است

افسردگی ماژور چیست و جدیدترین روش درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور