عوارض مصرف شیشه
عوارض مصرف شیشه

عوارض مصرف شیشه

آیا از عوارض مصرف شیشه بر مغز چیزی می دانید؟ مصرف شیشه نه تنها قوه جسمانی و بدنی فرد را تحلیل می برد، بلکه بر مغز نیز تاثیرات جبران ناپذیری را به جای بگذارد. به دلیل اهمیت آشنایی با تاثیر شیشه بر مغز ، ما قصد داریم در ادامه این مطلب لیستی از 10 اثر مخرب شیشه بر مغز را ارائه دهیم. همچنین در رابطه با اثر مصرف شیشه بر پوست و عوارض مصرف شیشه در شیردهی نیز صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی عوارض مصرف شیشه

بررسی عوارض مصرف شیشه

عوارض مصرف شیشه بسیار زیاد است و حتی امکان دارد که گاهی کاملاً بدون بازگشت باشد. یعنی فرد صدمه جبران ناپذیری را با مصرف این ماده به خود وارد کند. با ما همراه باشید تا با 10 اثر مخرب شیشه بر مغز را آشنا شویم.

اعتیادآوری بالا

یکی از اصلی ترین ومخرب ترین عوارض مصرف شیشه، اعتیاد است. همین اعتیاد می تواند سرچشمه بسیاری از آسیب ها و صدمات جبران ناپذیر باشد، زیرا فرد به دلیل تمایل برای مصرف بیشتر، روز به روز مقدار و دفعات استفاده را افزایش داده و در نتیجه اثرات مخدر بر مغز نیز بارزتر خواهد شد.

زمانی که هم فرد تصمیم به ترک اعتیاد به شیشه می گیرد، دوباره با عوارضی اجتناب ناپذیر مانند افسردگی، اضطراب، خستگی و اشتیاق شدید به دارو مواجه خواهد بود. با این حال، عوارض مصرف شیشه محدود به اعتیاد نخواهد شد. علاوه بر اعتیاد به مت آمفتامین، افرادی که به مدت طولانی از این نوع مخدر استفاده می کنند، به مرور علائمی همچون، اضطراب و استرس، گیجی، حواسپرتی، بی خوابی، اختلالات خلقی و رفتار خشونت آمیز باشد.

همچنین ممکن است تعدادی از ویژگی های روان پریشی، از جمله پارانویا دیداری و توهم شنوایی را نیز تجربه کنند. علائم روان پریشی گاهی اوقات ماهها یا سالها پس از ترک فرد با استفاده از مت آمفتامین ادامه دارد. همچنین استرس باعث تسریع عود خود روانی و روان پریشی است. پر واضح است که این مشکلات ناشی از تاثیر شیشه بر مغز است. حتی ممکن است این افراد با پیشرفت آسیب به مغز؛ دچار اختلالات یادگیری و کلامی نیز شوند.

تغییر ساختارهای مهم مغزی

از دیگر عوارض مصرف شیشه ، تغییر ساختارهای مهم مغزی است. تحقیقات در مدل های اولیه نشان داده که مت آمفتامین ساختارهای مغزی که در افزایش مهارت تصمیم گیری نقش دارند را تغییر می دهد و سبب سرکوب رفتارهای عادی و تصمیم گیری های روزمره می شود.

این دو اثر با هم همبستگی داشته و حاکی از آن است که این تغییر ساختاری، زمینه ساز کاهش انعطاف پذیری ذهنی است. نکته نگران کننده در مورد این تغییرات ساختاری، دشوار شدن درمان اعتیاد به مت آمفتامین است، بویژه آنکه در اوایل درمان احتمال عود قابل توجهی دارد.

آسیب به سلول های مغزی

مطالعات اثبات کرده که سوء استفاده از مت آمفتامین بر سلولهای غیر عصبی مغز به نام میکروگلیا اثرات منفی دارد. این سلول ها با دفاع از مغز در برابر عوامل عفونی و از بین بردن سلول های عصبی آسیب دیده، از سلامت مغز پشتیبانی می کنند.

با این وجود، فعالیت بیش از حد سلول های میکروگلیایی باعث حمله به سلول های عصبی سالم می شود. این امر مسلما یکی از مهم ترین عوارض مصرف شیشه بر مغز باشد که لازم است جدی گرفته شود.

البته چنین حالتی خوشبختانه قابل برگشت است. بطوری که مطالعات نشان داده که افراد معتاد پس از ترک تا حدی سلول های سالم خود را بازیابی کرده اند.

سکته و کما

از جمله عوارض مصرف شیشه سکته های مغزی است. همانطور که می دانید سکته می تواند آسیب غیرقابل برگشتی به مغز وارد کند. حتی برخی مطالعات نشان دهنده شیوع بیشتر بیماری پارکینسون در بین استفاده کنندگان است.

تغییرات و آسیب های ظاهری

عوارض مصرف شیشه تنها به مغز و سلول ها محدود نمی شود. این ماده می تواند تاثیر بسیاری روی پوست و دندان های فرد نیز داشته باشد.  اثر مصرف شیشه بر پوست به گونه ای است که منجر به چروک شدن، کدر شدن، آکنه و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر خواهد شد. همچنین این ماده می تواند دندان ها را از ریشه بپوساند.

عوارض شیشه بر زنان باردار

عوارض جانبی این ماده در دوران بارداری، بسیار سریع تر و حتی شدیدتر است. پژوهش هایی که در مورد تاثیر اعتیاد مادر در نوزاد شیرده انجام شده است، نشان می دهد که شیشه می تواند باعث زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. متاسفانه در چنی حالتی، نارسایی های مادرزادی از جمله شکاف کام یا ناهنجاری های قلبی دو از انتظار نخواهد بود.

علاوه بر این، به دلیل کمبود تغذیه و مراقبت های دوران بارداری، اندازه نوزادان متولد شده از حالت عادی بسیار کوچک تر است. همچنین این بیماری در شیر مادر وجود دارد و نوزادان شیرخوار را در معرض خطر قرار می دهد. حتی گاهی ممکن است نوزاد معتاد متولد شود.

تاثیر بر دهان و دندان

کریستال مت به مغز سیگنال می دهد تا مقدار بیشتری دوپامین ترشح کند. دوپامین، ماده شیمیایی است که باعث احساس شادی خواهد شد و حاوی مواد اسیدی است که برای دندانها مضر است. محصولات غیرقانونی شیشه ممکن است شامل اسید باتری و اسید کلریدریک نیز باشد.

استفاده از این ماده منجر به خشک شدن دهان می شود و کاهش سطح بزاق خواهد شد. مصرف کنندگان دوز بالای شیشه، به صورت مرتب هوس نوشیدنی های شیرین می کنند. به همین دلیل دندان های آن ها زودتر خراب می شود.

بیماری های عفونی

بروز بیمارهای عفونی هم از عوارض مصرف شیشه به شمار می آیند. این افراد در معرض شدید خطر ابتلا به اچ آی وی و هپاتیت B و C قرار دارند. این بیماری ها از طریق تماس با خون یا سایر مایعات بدن منتقل می شوند که می توانند روی تجهیزات دارویی باقی بمانند.

مطالعات نشان می دهد که افراد مصرف کننده مت آمفتامین مبتلا به اچ آی وی، آسیب بیشتری به سلولهای عصبی و مشکلات شناختی را نسبت به مبتلایانی که مصرف نمی کنند، متحمل می شوند.

عدم توانایی تصمیم گیری و بی اعتمادی

یکی دیگر از عوارض مصرف شیشه، عدم توانایی مصر کنندگان در تصمیم گیری اشاره کرد. از نشانه های اعتیاد به شیشه آن است که افراد شدیداً به دیگران بی اعتماد هستند و همین موضوع منجر به انزوا و گوشه گیری آن ها از اجتماع می شود.

عوارض مصرف شیشه و احساساتی که فرد تجربه می کند، شامل چه مواردی می شود؟

عوارض مصرف شیشه و احساساتی که فرد تجربه می کند، شامل چه مواردی می شود؟

تمامی احساساتی که پس از مصرف این ماده تجربه خواهید کرد، ناشی از تاثیر شیشه بر مغز است.

هنگام استفاده، ماده شیمیایی به نام دوپامین که به وجود آورنده حس لذت در مغز است، ترشح می شود. به همین دلیل شاید در مرحله اول احساس لذت و آرامش داشته باشید. اما مصرف کنندگان از این دارو به سرعت معتاد آن خواهند شد و این موضوع به خاطر تاثیر شیشه بر مغز است.

چطور می توان فهمید شخصی به شیشه اعتیاد پیدا کرده است؟

در این قسمت قصد داریم علائمی را بررسی کنیم که نشان می دهد فرد به شیشه معتاد شده است. این علائم شامل موارد زیر می شود.

  • افزایش فعالیت بدنی
  • افزایش دمای بدن
  • گشادی مردمک چشم
  • قرمزی چشم
  • تعریق شدید
  • بی خوابی
  • پارانویا یا تحریک پذیری

عوارض جانبی استفاده از شیشه نیز شامل موارد زیر می شود :

  • حالت تهوع ، استفراغ و اسهال
  • خشکی دهان و بوی بد دهان
  • اضطراب و افسردگی
  • رفتار خشونت آمیز
  • تشنج
  • مصرف بیش از حد و مرگ

Crystal met نام متداول کریستال مت آمفتامین است، دارویی قوی و بسیار اعتیاد آور که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. هیچ پزشک و هیچ قانونی استفاده از این ماده را مجاز نمی‌داند.

این قطعه به صورت تکه‌ های کریستال یا سنگ های سفید و براق است که یخ یا شیشه نیز نامیده می شود. معمولاً کاربران با یک لوله شیشه ای کوچک داروی کریستال را می کشند، اما ممکن است آن را حتی ببلعند، یا به داخل رگ تزریق کنند. مردم می گویند که اندکی پس از استفاده از آن دچار سرخوشی سریع می شوند. اما  این ماده تاثیرات بسیار خطرناک دیگری را نیز دارد. می تواند به بدن شما آسیب برساند و مشکلات روانی شدیدی ایجاد کند.

شیشه از کجا آمده است؟

مت آمفتامین یک محرک ساخت بشر می باشد که از مدت ها قبل وجود داشته است و در طول جنگ جهانی دوم، به سربازان برای بیدار نگه داشتن آنها داده می شد. مردم همچنین این دارو را برای کاهش وزن و درمان افسردگی مصرف می کردند.

امروزه تنها محصول قانونی مت ، قرصی برای درمان چاقی و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه است.  این ماده به ندرت استفاده می شود و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. کریستال مت با ماده سودو افدرین ساخته می شود که در بسیاری از داروهای سرماخوردگی وجود دارد. این ماده می توان به کاهش احتقان کمک کند.

تأثیرات کوتاه مدت شیشه به چه صورت است؟

تأثیرات کوتاه مدت شیشه به چه صورت است؟

تاثیر شیشه بر مغز حتی اگر برای مدت زمانی کوتاه مصرف شده باشد، قابل توجه است. در ادامه قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

استفاده مداوم از روش کریستال می تواند منجر به اضطراب شدید، پارانویا و بی خوابی شود. علاوه بر این، افکار خودکشی – یا حتی قتل – در برخی از سوء استفاده کنندگان مشاهده شده است.

هنگامی که این ماده دود می شود، بخار به سرعت از ریه ها به جریان خون منتقل شده و پس از آن به سرعت به مغز می رود. از آنجا که شیشه به عنوان یک محرک در سراسر مغز و بدن عمل می کند، یک سرخوشی تقریباً فوری رخ می دهد و به دنبال آن انرژی و هوشیاری افزایش می یابد. این تاثیرات می تواند تا 12 ساعت ادامه داشته باشد.

سایر اثرات مطلوب مت بلورین عبارتند از:

یک “عجله” شدید و اولیه که ممکن است به مدت 30 دقیقه ادامه یابد

انگیزه بالاتر برای رسیدن به اهداف

اعتماد به نفس / احساس بهبود عقل و توانایی حل مشکلات

جای تعجب نیست که اثرات مطلوب به سرعت جای خود را به اثرات نامطلوب ماده می دهند. به عنوان مثال، حتی استفاده کوتاه مدت می تواند رفتار نامنظم و حتی خشونت آمیز را در صورت مصرف در مقادیر زیاد ایجاد کند.

سایر عوارض جانبی کریستال مت عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها یا بی اشتهایی
  • کاهش وزن قابل توجه
  • تغییر در الگوی خواب
  • نوسانات شدید خلقی
  • رفتاری غیرقابل پیش بینی
  • لرزش یا تشنج
  • پرفشاری خون
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سریع.
  • ریتم نامنظم قلب

آثار مصرف شیشه در هر دوره مصرف به چه صورت است؟

برخی افراد از این ماده به صورت تفریحی و برخی دیگر به صورت دائمی استفاده می کنند. فراموش نکنید در هر دو صورت شیشه تاثیرات قابل توجهی بر بدن فرد خواهد داشت. به صورت کلی تمامی استفاده کنندگان از این ماده پس از یک دوره مصرف، وارد مرحله توهمات غیر واقعی می شوند.

به صورتی که دیگر توانایی تشخیص اتفاقات واقعی از غیرواقعی را نخواهند داشت. در این مرحله، بسیاری از آن ها به فکر درمان می افتند که در بیشتر مواقع ترک شیشه با بستری شدن در مراکز بهزیستی برای سم زدایی آغاز می شود.

پس از بی خوابی طولانی مدت و از دست دادن اشتها فرد تمایل بیشتری به خوابیدن پیدا می کند. سپس، دوره ایی فرا می رسد که در آن شخص به ماده کریستالی وابسته خواهد شد. این دوره می تواند تا 2 هفته طول بکشد  و گاهی اوقات با شروع یک افسردگی قابل توجه از نظر بالینی همراه است.

برخی افراد به دلیل داشتن شرایط بدنی متفاوت، ممکن است برخی از عوارض را تجربه کنند که شامل کاهش اشتها، افزایش سطح انرژی و افزایش متابولیسم است.

چگونه می توان فهمید فردی به شیشه اعتیاد دارد یا خیر؟

 می توان فهمید فردی به شیشه اعتیاد دارد یا خیر؟

شاید شما جزء افرادی باشید که به صورت موقتی از این ماده استفاده کرده‌اند، اما از این که به این ماده معتاد شده‌اید یا خیر، اطلاعاتی ندارید. به دلیل اهمیت این موضوع، ما در ادامه قصد داریم شایع‌ترین نشانه های افراد معتاد به این ماده را بررسی کنیم.

در طولانی مدت، مت کریستال می تواند باعث مشکلات جسمی و روانی شدیدی شود. علائم استفاده طولانی مدت شامل:

  • علائم روانپریشی از جمله توهم، پارانویا
  • افزایش مسائل بهداشت روانی مانند افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی
  • گیجی و رفتار عجیب و غریب
  • احساس خزیدن روی پوست
  • مشکلات تنفسی مرتبط با استنشاق دود
  • صدمات جبران ناپذیری به رگهای خونی در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز
  • سکته
  • کما

مصرف شدید کریستال مت می تواند علائم پیری را نیز در کاربران ایجاد کند. از آنجا که این دارو بافت ها و رگ های خونی را از بین می برد و توانایی گردش خون و بازسازی را با مشکل روبرو خواهد کرد، در اغلب موارد آکنه ایجاد شده و پوست حالت کدر به خود می گیرد و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. دندان ها نیز پوسیده خواهند شد.

با این حال، یکی از جدی ترین نتایج جانبی طولانی مدت کریستال مت، مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی یا سکته مغزی است.

اعتیاد و ترک اعتیاد

افرادی که تصمیم به ترک دارند، لازم است بدانند که با چه علائمی رو به رو خواهند شد. از جمله این عوامل می توان به افسردگی شدید، بی خوابی، اضطراب و روان پریشی اشاره کرد.

  • تحریک و اضطراب
  • افسردگی شدید
  • خستگی و بی خوابی
  • روان پریشی
  • آشفتگی عاطفی

از جمله دیگر وضعیت هایی هستند که فرد در هنگام ترک با آن ها رو به رو خواهد شد. این علائم بسته به مدت دوام اعتیاد، می تواند روزها یا هفته ها ادامه داشته باشد.

برنامه های توانبخشی مواد مخدر می تواند به افراد در روند ترک اعتیاد کمک کرده و آنها را پس از رفع علائم ترک به سمت زندگی بدون مخدر هدایت کند.

در حال حاضر هیچ داروی مورد تأیید دولت وجود ندارد که بتواند به فرد در بهبودی از اعتیاد کمک کند. درمان ممکن است شامل درمان شناختی رفتار ، ورزش و راهنمایی و مشوق تغذیه ای، باشد.

خلاصه مطلب

موضوع مورد بحث ما در این مطلب، عوارض مصرف شیشه بود. ما سعی کردیم عوارض مصرف شیشه را به صورت لیستی از 10 اثر مخرب شیشه بر مغز بررسی نماییم. علاوه بر این از اثرات شیشه بر سایر قسمت های بدن نیز مواردی را بررسی کردی. این ماده تاثیرات جبران ناپذیری بر کلیه قسمت های بدن انسان خواهد داشت. به طور مثال اثر مصرف شیشه بر پوست و عوارض مصرف شیشه در شیردهی تنها برخی موارد هستند، که بررسی شدند. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به راهنمایی بیشتری در خصوص، تاثیر شیشه بر مغز داشتید، می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

آیا عوارض مصرف شیشه ممکن است منجر به مرگ شود؟

بله به دلیل سکته مغزی ممکن است منجر به مرگ هم شود.

آیا آسیب های مغزی در اثر مصرف شیشه قابل بازگشت هست؟

اگر فرد به مدت حداقل یک سال از مصرف خودداری کند، برخی از آسیب ها قابل برگشت است.

آیا از شیشه در تولید داروها استفاده می شود؟

شیشه های صنعتی خیر، اما برخی از انواع این ماده به صورت بدون ضرر در داروها یافت می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

2 نظر

  1. سلام من یه برادر معتاد به هرویین دارم که جدیدا گاهی شیشه هم مصرف میکنه میخواستم ببینم این عوارضی که بهش اشاره شد بصورت تقریبی برای چه دوز مصرفیه؟ مثلا یک گرم در روز ؟ یا مثلا مصرف یک گرم در طول یک ماه چه تفاوتی ایجاد میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور