عوارض مصرف ریتالین
عوارض مصرف ریتالین

عوارض مصرف ریتالین

عوارض مصرف ریتالین موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ریتالین اگرچه توسط پزشک تجویز می گردد، اما کوچک ترین بی احتیاطی در طی مصرف آن، می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با 12 اثر مخرب ریتالین بر بدن و عوارض ریتالین برای کودکان آشنا شوید. علاوه بر این، از آنجا که چنین داروهایی باید بتدریج قطع شوند، در این مقاله در رابطه با عوارض قطع ناگهانی ریتالین نیز بررسی خواهیم کرد.

عوارض مصرف ریتالین بر بدن

عوارض مصرف ریتالین بر بدن

ریتالین دارویی است که برای اختلالاتی مانند بیش فعالی و یا مشکلاتی همچون عدم تمرکز مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه این دارو در افزایش تمرکز ایده آل است؛ اما عوارضی را نیز با خود به همراه دارد.

برای دفعه های اول عوارض مصرف ریتالین، موقتی خواهد بود؛ اما افرادی که بیش از حد به استفاده از این دارو مبادرت ورزند، عوارضی جدی و طولانی مدت را تجربه خواهند کرد.

ریتالین (متیل فنیدیت) یک محرک سیستم عصبی است. با این وجود، به دلیل ترکیباتی که دارد در افزاش تمرکز، افزایش مهارت گوش دادن و غیره کمک کننده باشد.

ریتالین گاهی اوقات برای درمان نارکولپسی، که یک اختلال خواب است نیز استفاده می شود. از آنجا که اثرات جانبی این دارو به موارد ذکر شده ختم نمی شود، در ادامه به طور مفصل تری 12 اثر مخرب ریتالین بر بدن را بررسی خواهیم کرد.

عوارض مصرف ریتالین بر سیستم عصبی مرکزی

ریتالین بر فعالیت دوپامین در مغز شما تأثیر می گذارد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که بر لذت، حرکت و دامنه توجه تأثیر گذار خواهد بود. تاثیر این دارو به دلیل جلوگیری از جذب دوپامین در سلول های عصبی مغز، کیفیت عملکرد این انتقال دهنده های عصبی را کاهش می دهد.

چنانچه از قبل مستعد اضطراب یا تحریک بوده باشید، یا یک اختلال روان پریشی دارید، ممکن است ریتالین این علائم را بدتر کند. همچنین، این دارو سبب تشدید علائم تشنج در افرادی که قبلا سابقه این بیماری را داشته اند می شود.

برخی از افرادی که ریتالین مصرف می کنند، تاری دید یا سایر تغییرات بینایی را تجربه می کنند.

سایر عوارض مصرف ریتالین عبارتند از:

  • سردرد
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری
  • بدخلقی
  • عصبی شدن
  • افزایش فشار خون

قابل ذکر است که تجویز این دارو برای کودکان می تواند به طور موقت به خصوص در دو سال اول مصرف، رشد کودک را کاهش دهد.

برای برخی از افراد این سوال مطرح می شود که آیا ریتالین اعتیاد آوره؟در پاسخ باید بگوئیم بله. ریتالین، مانند سایر محرک های سیستم عصبی مرکزی، اعتیادآور است. بطوری که، اگر دوز زیادی مصرف کنید، افزایش سریع دوپامین می تواند احساس سرخوشی موقت را ایجاد نماید و بدن را دچار عادت نماید.

عوارض مصرف ریتالین بر سیستم گردش خون

عوارض مصرف ریتالین بر سیستم عصبی مرکزی

یکی از عوارض مصرف ریتالین، ایجاد مشکل در گردش خون است. به این صورت که در انگشتان خود احساس سرما و یا درد خواهید کرد. گاهی کبودی و قرمزی نیز در قسمت هایی از بدن مشاهده می شود.

استفاده از این دارو با بیماری عروق محیطی از جمله بیماری رینود مرتبط است. ریتالین همچنین می تواند درجه حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب را افزایش داده و به شما احساس لرزش و تحریک پذیری را القاء نماید.

اگر از قبل فشار خون یا ناراحتی قلبی دارید، داروهای محرک باید با احتیاط مصرف شود. ریتالین ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

همچنین، در موارد نادری، افرادی که دارای ناهنجاری های ساختاری قلب هستند، ممکن است که پس از مصرف ریتالین برای کنکور یا هر نوع هدف دیگری، دچار مرگ ناگهانی شوند. البته باز هم تاکید می کنیم که وقوع چنین امری نادر است، اما به هر حال بایستی قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف ریتالین بر دستگاه گوارش

یکی دیگر از عوارض مصرف ریتالین، کاهش اشتها است. سایر عوارض جانبی شامل معده درد و حالت تهوع خواهد بود. سوء استفاده از این دارو می تواند باعث استفراغ، درد شکم و اسهال نیز گردد. عدم استفاده درست این دارو به مرور زمان حتی ممکن است منجر به سو تغذیه و مشکلات بهداشتی گردد.

تاثیر ریتالین بر دستگاه تنفسی

وقتی ریتالین طبق دستورالعمل پزشک مصرف شود، به طور کلی مشکلی در سیستم تنفسی ایجاد نمی کند. البته امکان دارد که در اوایل مصرف این دارو سرعت تنفس افزایش یابد و همچنین مجاری تنفسی را باز کند. اما این اثرات موقتی بوده و پس از چند روز که بدن به یک نسخه یا دوز جدید عادت کرد، از بین می رود. با این حال ، دوزهای بسیار زیاد یا سو استفاده طولانی مدت می تواند باعث تنفس نامنظم گردد. 

تاثیر ریتالین بر سیستم های عضلانی و اسکلتی

هنگامی که برای اولین بار مصرف ریتالین را مصرف می کنید، احتمال دارد خلق و خوی تان بهبود یافته و تقریباً احساس سرخوشی داشته باشید. یکی از عوارض مصرف ریتالین در دراز مدت، به عارضه های اسکلتی – عضلانی مربوط می شود. چنین مواردی می تواند منجر به درد و ضعف عضلانی و همچنین درد مفاصل شود.

عوارض جانبی خفیف استفاده از ریتالین

عوارض مصرف ریتالین بر سیستم عصبی مرکزی

برخی از عوارض جانبی همانند مواردی که در بالا هم به آن ها اشاره کردیم، شامل موارد زیر می باشد و چندان جدی نیستند. البته لزوما همه این اثرات جانبی با هم و همزمان در یک شخص بروز نمی کنند و احتمال دارد که بدن هر فردی واکنش خاصی را نشان دهد.

  • تحریک
  • یک احساس انرژی
  • سردرد
  • مشکل خوابیدن یا بی خوابی
  • بدخلقی
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها

توجه داشته باشید که این لیست جامع از تمام عوارض مصرف ریتالین نیست. قبل از مصرف ریتالین، فرد باید با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی و اینکه آیا ریتالین گزینه مناسبی برای او است یا خیر صحبت نماید.

این دارو برای افرادی که دارای مشکلات قلبی، سابقه تشنج یا افراد مستعد اضطراب هستند، ممکن است خطرناک باشد. شخصی که نسخه ای از داروی ریتالین را دریافت می کند باید هر چند ماه یکبار به طور منظم قرار ملاقات با پزشک خود بگذارد.در این جلسات پزشک از کوچک ترین تاثیرات دارو بر فرد سوال کرده و عوارض را بررسی می کند.

عوارض جانبی جدی ریتالین

برخی از عوارض جانبی شدید ریتالین عبارتند از:

  • واکنش های قلبی عروقی، از جمله مرگ ناگهانی، سکته مغزی و حمله قلبی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی)
  • واکنشهای جانبی روانپزشکی، از جمله بدتر شدن شرایط روانی نسبت به قبل ازمصرف
  • ایجاد علائم روان پریشی
  • نعوظ پایدار و گاهی دردناک در مردان
  • گردش خون ضعیف، از جمله پدیده رینود
  • سرکوب طولانی مدت رشد و کاهش وزن در کودکان
  • احتمال اعتیاد به ریتالین

عوارض نادر ریتالین

در موارد نادر، از جمله عوارض مصرف ریتالین می توان به واکنش های آلرژیک اشاره کرد. شایع ترین علائمی که باید مراقب آنها باشد عبارتند از:

  • خارش
  • گرفتگی بینی یا رینیت
  • کهیر (لکه های قرمز خارش دار روی پوست)
  • راش
  • آبریزش یا خارش چشم
  • خارش گلو

استفاده تفریحی از ریتالین و اعتیاد

ریتالین برای استفاده تفریحی مورد تایید نیست و مصرف یا در اختیار داشتن ماده بدون نسخه پزشکی غیرقانونی می باشد. ااگر شخصی از ریتالین با هدف سرگرمی یا بیشتر از تجویز پزشک استفاده کند، دچار سوء استفاده و وابستگی خواهد باشد. حتی عده ایی نیز بدون هیچ مشورتی با پزشک، اقدام به ترگ گل با ریتالین می کنند که مطمئنا با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

در مواردی که ریتالین تنها برای سرگرمی استفاده می شود، احساس هوشیاری و انرژی موقتی به مصرف کننده می دهد. حتی گاهی یک نوع احساس اعتماد به نفس بیش از حد ایجاد شود که می تواند منجر به رفتار پرخطر گردد.

خطرات استفاده از دوزهای بالای ریتالین

خطرات استفاده از دوزهای بالای ریتالین

دوزهای بسیار بالای ریتالین می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • هذیان یا توهم
  • لرزش یا انقباض
  • پارانویا
  • موارد وحشت زدگی
  • تشنج
  • گیجی

عوارض ریتالین و تداخلات دارویی

اگر بیماری خاصی دارید یا همیشه از دارویی خاص استفاده می کنید، باید مراقب تداخلات دارویی ریتالین باشید. زیرا این ماده می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد که در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بازدارنده های مونوآمین اکسید از MAOI

MAOI ها شامل سلژیلین، ترانسیل پرومین، ایزوکارباکسازید، فنلزین، لاینزولید و متیلن بلو هستند. افراد نباید ریتالین را در کنار این داروها مصرف کنند زیرا باعث ایجاد عوارض جانبی شدید و گاه کشنده می شود.

داروهای ضد فشار خون

این داروها شامل داروهای ادرار آور، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ، بتا بلاکرها و آگونیست های گیرنده آلفا 2 با عملکرد مرکزی هستند. همچنین، ریتالین نباید با داروهای ضد فشارخود مصرف گردد.

داروهای بیهوشی خاص

 داروهای بیهوشی که باعث تداخل می شوند عبارتند از، هالوتان، ایزوفلوران، آنفلوران، دسفرلران و سووفلوران که نباید با هم مصرف شوند.

سایر تداخلات احتمالی این داروشامل،داروهای ریفلاکس اسید، مانند آنتی اسیدها، مسدود کننده های H2 و مهار کننده های پمپ پروتون، داروهای فشار خون مانند لوزارتان، والسارتان، ایربسارتان، آنالاپریل، لیزینوپریل، هیدروکلروتیازید و فوروزماید می شود.

داروهای ضد روان پریشی، مانند کلرپرومازین و هالوپریدول، داروهای تشنج، مانند فنی توئین و فنوباربیتال، وارفارین و کافئین نیز می توانند با ریتالین تداخل داشته باشند.

داروهای سرماخوردگی یا آلرژی

قبل از مصرف ریتالین، فرد باید سایر داروهایی را که مصرف می کند به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهد. پزشک یا داروساز می توانند در مورد تعاملات احتمالی با ریتالین مشاوره لازم را به فرد بدهد.

افرادی که از ریتالین استفاده می کنند، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

افرادی که از ریتالین استفاده می کنند، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

هر کسی که نسخه ای از داروهای ریتالین را دریافت می کند، برای بررسی نیازهای دارویی خود باید مرتباً به پزشک یا متخصص بهداشت دیگر مراجعه کند. از آنجا که ریتالین یک داروی کاملاً کنترل شده است، فرد هر بار به نسخه جدیدی از پزشک نیاز خواهد داشت. به ویژه در دوران حاملگی، چرا که در غیر اینصورت احتمال بروز عوارض مصرف ریتالین در دروان بارداری بر روی جنین بسیار زیاد است.

اگر دارو اثرات خود را از دست داد یا عوارض جانبی نامطلوبی داشت، باید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است که باید مقدار داروی تجویز شده را تغییر دهد. فردی که ریتالین مصرف می کند هرگز نباید دوز خود را تغییر دهد و ابتدا باید با پزشک مشورت کند.

اگر فردی دچار بی حسی در انگشتان دست و پا، حساسیت پوست یا تغییر رنگ پوست شد، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرد. درد قفسه سینه  تغییر در ضربان قلب یا مشکلات تنفسی نیز می تواند خطرناک باشد و نیاز به بررسی پزشکی دارد.

جدول زمانی علائم پس از ترک ریتالین

یکی از عوارض مصرف ریتالین مربوط به ترک آن می باشد. توجه داشته باشید که ترک ریتالین بایستی حتما به صورت تدریجی باشد. در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری به بدن تان وارد خواهد شد.

مجددا تاکید می کنیم که نباید ریتالین را به صورت ناگهانی کنار بگذارید. زیرا این کار عوارض خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع، ما در ادامه قصد داریم علائم مشابهی را که افراد در دوره ترک تجربه می کنند، بیان کنیم.

72 ساعت: بعد از آخرین دوز ریتالین، اولین علائم در عرض 72 ساعتبروز پیدا می کنند. اگر به مدت طولانی دوزهای بالا را مصرف کرده باشید، احتمالا علائم را پس از 24 ساعت احساس کنید. علائم اولیه می تواند شامل مشکلات خواب، اضطراب و تحریک پذیری باشد. همچنین، میل به مصرف دارو در شما نیز بالا خواهد بود.

7 روز: شدت علائم در هفته اول افزایش می یابد و احتمالاً طی هفت روز اول به اوج خود می رسند. در این دوره علائم ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد. علائم می تواند شامل افسردگی، بی خوابی، حالت تهوع و خستگی باشد.

2 هفته: در هفته دوم علائم فروکش می کند و علائم روانشناختی طولانی تر از علائم جسمی خواهد بود. شما ممکن است همچنان اضطراب و افسردگی را تجربه کنید.

1 ماه: در بعضی موارد، علائم خاصی مانند اضطراب به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه داشته دارند.

ترک ریتالین و سم زدایی

ریتالین معمولاً در حین ترک مانند سایر داروها تهدید جدی نخواهد داشت. در عوض، به احتمال زیاد علائم جسمی و روانی ناخوشایندی ایجاد می کند.

سم زدایی سطح بالایی از مراقبت در درمان و ترک اعتیاد است که برای بهبود و تخفیف علائم شدید ترک مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال، محرک هایی مانند ریتالین می تواند باعث تغییر در ضربان قلب و فشار خون شود که می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی خطرناک باشد. به این دلایل توصیه می شود در دوره های سم زدایی برای ترک شرکت داشته باشید.

عوارض ریتالین برای کودکان

طبق تحقیقات انجام شده مصرف ریتالین روی کودکان می تواند تاثیرات و عوارض بسیار بیشتری نسبت به بزرگسالان داشته باشد. منظور از کودکان، افراد در رنج سنی 1 تا 6 سال هستند. برای کودکان بالاتر از 6 سال عوارض کمتری مشاهده شده است.

خلاصه مطلب

موضوع مورد بحث ما در این مطلب، عوارض مصرف ریتالین بود. ما سعی کردیم عمده تاثیراتی را که این ماده روی بدن کودکان و بزرگسالان می گذارد، مورد بررسی قرار دهیم. همچنین تداخلات این ماده با داروهای دیگر را نیز بررسی کردیم. این ماده اگرچه گاهی توسط پزشکان تجویز می شود؛ اما باید به صورت دقیق زیر نظر پزشک مصرف گردد و فرد مرتباً توسط پزشک ویزیت گردد تا مشکلات احتمالی ناشی از عوارض مصرف آن به وجود نیاید.

آیا ریتالین توسط پزشک نیز تجویز می شود؟

بله ریتالین به دلیل داشتن خواص درمانی برای بیش فعالی با دوزهای مجاز تجویز می شود.

آیا ریتالین می تواند اعتیاد ایجاد کند؟

بله اگر در دوزهای غیر مجاز مصرف شود، منجر به اعتیاد خواهد شد.

آیا ریتالین برای افراد باردار مضر است؟

بله این ماده برای افراد باردار تجویز نمی شود.

علائم ترک ریتالین به چه صورت است؟

در این مقاله می توانید تمامی علائم ترک ریتالین را در مرحله های مختلف مطالعه فرمائید.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور