علت دعوای زیاد زن و شوهر
علت دعوای زیاد زن و شوهر

علت دعوای زیاد زن و شوهر

علت دعوای زیاد زن و شوهر چیست؟ این سوالی است که همیشه زوج ها از آن می پرسند. اما قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید که این علت خیلی مهم نیست، موضوع مهم تر نحوه برطرف کردن این اختلافات است. اگرچه صحبت از عشق و روابط عالی و بی نقص، همیشه لذت بخش تر از صحبت از دعوا و مشاجرات است. اما در هر رابطه ای ممکن است دعوا و مشاجره وجود داشته باشد. موضوع مهم وجود این مشاجرات نیست، بلکه نحوه مدیریت آن ها است. زوج ها باید مهارت و توانایی مدیریت انواع مشاجرات را داشته باشند. اگر این توانایی وجود نداشته باشد، قطعاً مشکلات بزرگ تری در آینده به وجود خواهد آمد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم، علت دعوای زیاد زن و شوهرها را بررسی کنیم و هفت 7 دلیل اصلی دعوای زیاد بین زن و شوهر و پیامدهای اختلافات حل نشده را بگوییم. در ادامه همراه ما باشید.

علت دعوای زیاد زن و شوهرچیست؟

7 دلیل اصلی دعوای زیاد بین زن و شوهر

علم و صحبت های کارشناسان در مورد این موضوع، آمار جالبی را ارائه می دهند.

به گفته مشاور ازدواج و خانواده دکتر جان گاتمن متخصص واقعی در این زمینه، 69 درصد از درگیری های ازدواج هرگز حل نمی شود. بله، 69 درصد!

این بدان معناست که ما بارها و بارها درگیر یک مبارزه هستیم. البته می تواند نشان دهنده یک نقطه مثبت باشد. این نقطه مثبت مربوط به کشف الگوهای مشابه در مشاجرات است. شما با کشف الگوهای مثبت در مشاجرات، می توانید در آینده از بروز بسیاری از این موارد جلوگیری کرده و یا حداقل شدت آن را کاهش دهید.

دکتر جان گاتمن بیش از 40 سال تحقیق، بر روی بیش از از 3000 مطالعه کرده است.

طبق این مطالعات موارد زیر به عنوان 5 علت دعوای زیاد زن و شوهر بیان شده است:

  • اوقات فراغت
  • پول
  • کارهای خانه
  • روابط فیزیکی
  • خانواده

بررسی 7 علت دعوای زیاد زن و شوهر

در این قسمت همراه ما باشید تا به بررسی 7 علت دعوای زیاد زن و شوهر بپردازیم. البته علت دعوای زیاد بین زن و شوهرها می تواند شامل موارد متفاوتی باشد که ما در ادامه به برخی از رایج ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر دررابطه با راه های جلوگیری از خیانت همسر کلیک کنید.

نگهداری از کودکان

اولین مورد از 7 علت دعوای زیاد زن و شوهر، موضوع نگهداری از کودکان است. بدون شک، یک نوزاد تازه متولد شده شادی و خوشبختی را در زندگی یک زن و شوهر به ارمغان می آورد، اما فراز و نشیب های زیادی نیز در این راه وجود خواهد داشت. حتی ممکن است کمی از شریک خود متنفر شوید. شبهای بی خوابی افراد را عصبانی کرده و همین موضوع می تواند زمینه سازی مشکلات جدی تری باشد.

 توجه کمتر به همسر، تاخیر در کارها، برنامه نامناسب، پوشک کثیف، گریه نوزاد، همه اینها می تواند منجر به مسائل مختلف شود. برخی از زوج ها بر سر تقسیم کارها، برخی دیگر به دلیل بی نظمی های ایجاد شده و تغییرات ایجاد شده، برخی به دلیل کلافگی و بسیاری موارد دیگر با هم دعوا می کنند. پیشنهاد ما این است که به جای دعوا و لجبازی، با یکدیگر به توافق برسید و این موضوع را قبول کنید که با ورود یک کودک شیرین به زندگی دو نفره تان، یک سری تغییرات نیز به وجود خواهد آمد که لازم است آن ها را بپذیرید.

 برتری جنسیتی

برتری جنسیتی دومین مورد از 7 علت دعوای زیاد زن و شوهر، است. یکی از رایج ترین و شاید بتوان گفت بچه گانه ترین علت دعوای زیاد زن و شوهر، تبعیض و یا برتری جنسیتی است. شاید تصور کنید که این موضوع برای جنس مذکر وجود دارد؛ اما گاهی شامل جنس مونث نیز می شود. بدین صورت که جنس مذکر در رتبه پایین تر قرار گرفته و خواسته های جنس مونث در اولویت قرار می گیرد. البته در کشور ما ایران، این موضوع برای جنس مذکر بیشتر صدق کرده و مردها زورگویی بیشتر نسبت به زنان دارند. دلیل این موضوع را نیز در برتری جنسیتی خود می دانند. این برتری می تواند مشکلات بسیاری را برای زنان به وجود آورد. به طور مثال،

در بسیاری از موارد، مردان حتی به زنان اجازه نمی دهند تا رویاهای شغلی خود را دنبال کنند، زیرا فکر می کنند وظیفه زنان است که در خانه بمانند و همه کارهای خانه را انجام دهند و از کودکان مراقبت کنند. اما خداوند هرگز به نابرابری اعتقاد نداشته و موجوداتی را که دارای موقعیت برابر بودند، آفریده است. بنابراین، ما انسانها نیز باید با همه برابر رفتار کنیم.

موانع ارتباطی

سومین مورد از 7 علت دعوای زیاد زن و شوهر، نداشتن ارتباط موثر است. فقدان ارتباطات، به ویژه ارتباطات موثر، منجر به مسائل بیشماری می شود و به همین دلیل این مورد نیز از جمله علت دعوای زیاد زن و شوهر محسوب می شود.

در واقع؛ از طریق ارتباط است که زن و شوهر می توانند تصور غلط خود را برطرف کنند. همه ما به فردی نیاز داریم که بتوانیم با او راحت باشیم و احساسات خود را با وی در میان بگذاریم. فردی که به مشکلات ما گوش کرده و عشق و همراهی خود را نشان دهد. اما متاسفانه،

اما به دلیل برنامه شلوغ و شیوه زندگی شهری (جایی که هر دوی آنها ساعت های طولانی در خارج از خانه کار می کنند)، لذت معاشرت همسران با یکدیگر بسیار کاهش یافته و کم رنگ شده است.

بر اساس مطالعات مختلف، زوج هایی که حداقل یک بار در هفته می نشینند و صحبت می کنند، اعلام کرده اند که از ازدواج خود کاملاً راضی هستند.

برای دریافت مشاوره زناشویی کلیک کنید.

فاصله سنی

بعد از دعوای زناشویی این کارها را نکنید

چهارمین مورد از علت دعوای زیاد زن و شوهر، فاصله سنی زیاد است. زوج هایی که فاصله سنی زیادی دارند ممکن است در سالهای اولیه احساسات کم وبیش یکسانی داشته باشند. اما با گذشت زمان، رابطه آن ها پیچیده می شود. این به کارآیی آنها در مهارتهای گفتگوی مشارکتی درباره تفاوتهای شان بستگی دارد. با توجه به تفاوت سنی، آنها علایق متفاوتی خواهند داشت و به فعالیت های مختلف می پردازند. به طور مثال یک نفر می تواند اشتیاقی کودک داشته، در حالی که دیگری می تواند به فکر سرمایه گذاری در یک تجارت یا ایجاد شغل باشد. آنها باید بتوانند اختلافات را حل کنند. با افزایش سن، این افراد باید در مورد خواسته های مختلف مرحله زندگی مذاکره کنند.

تحصیلات متفاوت

تحصیلات متفاوت نیز می تواند پنجمین مورد از علت دعوای زیاد زن و شوهر باشد. در فرهنگ ما ایرانی ها واژه ای به نام هم کفو یا هم رتبه و هم تراز وجود دارد که در زمان ازدواج بر آن تاکید ویژه ای می شود. این موضوع حتی در ریزترین موارد همچون رنگ پوست، میزان قد و غیره نیز به کار گرفته می شود. اما منظور از هم تراز بودن چیست و چرا این موضوع مهم است. تصور کنید دو نفر قصد ازدواج با یکدیگر را دارند که یکی تحصیل کرده و دیگری هیچ تحصیلات آکادمیک ندارد. به نظر شما آیا این دو فرد با یکدیگر مشکل پیدا خواهند کرد؟ در جواب باید بگوییم بله. زیرا به صورت کلی آموزش در هر زمینه ای می تواند تغییرات بسیاری در افراد به وجود آورد. به همین دلیل طبیعی است که دو نفر با تحصیلات متفاوت، طرزفکر متفاوت، تفریحات متفاوت و زندگی متفاوتی نیز خواهند داشت. به همین دلیل گفته می شود که عدم وجود تحصیلات یکسان می تواند از جمله علت دعوای زیاد زن و شوهر باشد.

برای اطلاع از 10 دلیل تغییر رفتار مردان پس از ازدواج کلیک کنید.

مادی گرایی

پول نمی تواند خوشبختی را بخرد هرچه مقدار آن بیشتر باشد، بیشتر آن را می خواهید. این یک واقعیت تلخ از زندگی است. این نکته را همیشه بدانید که اگر هدف شما از زندگی با یک فرد، تنها پول وی باشد، باخته اید. زیرا دیریا زود این دلیل منجر به از هم پاشیدن زندگی شما خواهد شد. یک زوج ثروتمند ممکن است خوشحال نباشند؛ اما یک زوج خوشبخت قطعاً ثروتمند خواهند شد (به دلیل حمایت و پیوند پایدار زندگی). فراموش نکنید که مشکل اصلی کم بودن پول در زندگی شما نیست، بلکه عامل اصلی مشکلات، مربوط به کنترل و عدم استفاده صحیح از آن است.

روابط سابق

حفظ یک رابطه خوب با همسر سابق شما ممکن است یک کار عاقلانه باشد اما؛ ممکن است این تصمیم برای زندگی فعلی شما مناسب نباشد.

ما نه می توانیم گذشته خود را انکار کنیم و نه می توانیم آن را تغییر دهیم. در حالی که داشتن رابطه سالم با همسر سابق ظاهراً ضرری ندارد و کاملاً خوب است، اما از طرف دیگر ممکن است ماهیت مالکیت یا عدم اطمینان شریک زندگی شما را نسبت به این رابطه نشان دهد. در حالی که ما نمی توانیم گذشته خود را تغییر دهیم، پیگیری روابط فعلی شما باید در اولویت باشد و اگر شریک از وضعیت فعلی شما با همسر سابق خود ناراحت است، باید در جزییات آن تجدیدنظر کنید.

بعد از دعوای زناشویی این کارها را نکنید

دلایل دعوای زن و شوهر

تا به این قسمت ما سعی کردیم موارد مهم از علت دعوای زیاد زن و شوهر را بررسی کنیم. حال تصور کنید که دعوایی بین شما و همسرتان صورت گرفته و باید برای حل کردن و مدیریت آن تلاش کنید. وظیفه اصلی شما در این مرحله آغاز خواهد شد. شما باید بتوانید با انجام کارهای صحیح، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. در ادامه همراه ما باشید تا به شما بگوییم که بعد از دعوای زناشویی چه کارهایی را نباید انجام دهید.

طوری رفتار نکنید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است

نادیده گرفتن آنچه اتفاق افتاده، عاقلانه نیست! این کار دقیقاً مانند این است که زمان جارو زدن، آشغال‌ها را به زیر فرش بزنید. این یعنی شما از وضعیت حاضر راضی هستید و نمی خواهید هیچ تلاشی برای برطرف کردن آن انجام دهید. از هر موضوعی که ناراحت شده اید، با همسرتان در میان بگذارید، زیرا اگر این کار را انجام ندهید، دیر یا زود نتیجه آن به صورت اتفاقی شدیدتر و دعوایی بدتر نمایان خواهد شد.

لورل هاوس، مربی دوستیابی و توانمندسازی گوید: “چیزی که باعث دعوا شده است، باید مورد توجه قرار گیرد.”

جزییات دعوای خود را یا هیچ کس و هیچ رسانه ای در میان نگذارید

طبیعی است که بخواهید از نظر دوستان، خانواده و هر کسی که به حرف شما گوش می دهد، کمک بگیرید. اما این راهکار صحیحی نیست. مارنی فوئرمن، روان درمانگر مجاز در بوکا راتون، فلوریدا، می گوید: “این می تواند برای اعتماد همسرتان به شما واقعاً مضر باشد.” و هنگامی که چیزی را در شبکه های عمومی مطرح کردید، نمی توانید آن را پس بگیرید. در نتیجه مردم به احتمال زیاد روابط شما را قضاوت خواهند کرد. در عوض، آنچه را که درباره آن دعوا می کنید برای خود نگه دارید. آیا واقعاً نیاز دارید که آن را مطرح کنید؟ هاوس پیشنهاد می کند با یک فرد محرمانه صحبت کنید که می تواند توصیه های متعادل و صادقانه ای ارائه دهد.

نگذارید زمان زیادی از دعوای شما بگذرد

هرچه زمان بیشتری از دعوای شما بگذرد، زوجین عصبانی تر شده و استرس ناشی از آن بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، با گذشت زمان به خاطر سپردن و توافق درباره عوامل دقیقی که در وهله اول باعث درگیری شده و حل آن را حتی سخت تر کرده است، دشوارتر است. پس از مدت کوتاهی سعی کنید موضوع را مجدداً بررسی کرده و آن را حل کنید. برای مردان به ویژه، این تایم اوت مفید است. مایک گلدشتاین، موسس و سرپرست دوستیابی EZ Dating Coach می گوید: “وقتی یک مرد مدتی را از لحاظ عاطفی از همسرش دور می ماند، مغز او را برای مدتی به حالت قبل تغییر می دهد.” او سپس می تواند در حالت روانی بازتر و محبت آمیزتر به وضعیت بازگردد تا منطقی تر به آنچه اتفاق افتاده و چگونگی یافتن راه حل با شریک زندگی اش دسترسی پیدا کند. “

برای اطلاع از نحوه مدیریت لجباری همسر در زندگی کلیک کنید.

در پذیرفتن عذرخواهی سرسخت نباشید

اینکه آتش خشم خود را روشن نگاه دارید و عذرخواهی طرف مقابل را نپذیرید، اشتباه ترین کاری است که می توانید انجام دهید. در هر رابطه ای بخشش رفتاری پسندیده است. این مضوع در روابط زناشویی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

اگر هنوز عصبانی یا ناراحت هستید، نپذیرفتن سرسختانه عذرخواهی همسرتان فقط وضعیت را بدتر می کند. هاوس می گوید: “با نپذیرفتن عذرخواهی وی، شما همچنان به مجازات او ادامه می دهید.” و این می تواند نشانه های یک مسئله عمیق تر باشد. “روابط به معنای داشتن یک برنده و یک بازنده نیست. سرتاش می گوید، شما در یک طرف هستید. “اگر نمی توانید عذرخواهی او را بپذیرید، دریابید که آیا نیاز به مشاوره دارید یا کار دیگری انجام دهید که به شما در بازگرداندن اعتماد و ارتباط کمک کند.”

دعواهای گذشته را هر بار مطرح نکنید

شاید این مشکلی رایج بین تمامی زوجین باشد که هنگام وقوع یک دعوا، موارد قبلی را دوباره یادآوری و دوره می کنند. این مورد نیز می تواند کار بسیار اشتباهی باشد. با این کار یعنی دارید به همسرتان می گویید که مشکلات شما هیچگاه حل نشده و برای همیشه حل نشده باقی خواهند ماند. لوید می گوید: “با مطرح کردن درگیری های قدیمی، تنها کاری که انجام می دهید این است که جنگ را از سر بگیرید و در عین حال به شریک خود نشان دهید که قطعنامه ها و توافق های قبلی هیچ معنایی ندارند.” “در واقع، وقتی یک درگیری قدیمی را مطرح می کنید، در راه شروع یک درگیری جدید هستید.”

بر علت دعوا تمرکز نکنید

به جای اینکه تمرکز خود را صرف برجسته کردن مشکلات نمایید، بهتر است انرژی خود را صرف پیدا کردن راه حل کنید. مهم است که در این مرحله، هرگز شریک زندگی خود را قضاوت نکنید. زیرا هر فردی یک سری ویژگی های مثبت و منفی دارد هیچ یک از ما بر یکدیگر به صورت مطلق برتر نیستیم.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی هفت 7 دلیل اصلی دعوای زیاد بین زن و شوهر و پیامدهای اختلافات حل نشده بپردازیم. لیستی که به عنوان علت دعوای زیاد زن و شوهر در این مطلب آورده شده است، نشان دهنده رایج ترین موارد است. به علاوه ما لیستی از کارهای ممنوعه بعد از دعوا را نیز آورده ایم که بسیار مهم است این کارها را انجام دهید. اگر در رابطه با این موارد شما نظری دارید، حتماً با ما در میان بگذارید و یا راهکارهای خود را برای جلوگیری از دعوای بین زن و شوهرها بنویسید.

 

آیا خیانت می تواند از جمله علت دعوای زیاد زن و شوهر باشد؟

بله خیانت نیز می تواند منجر به دعوای زیاد شود.

7 مورد از علت دعوای زیاد زن و شوهر چیست؟

پول، نگهداری از فرزندان،فاصله سنی، تحصیلات متفاوت، موانع ارتباطی، برتری جنسی و روابط سابق این موارد هستند.

برای کاهش دعوای زیاد بین زن و شوهرها چه راه حلی وجود دارد؟

راه حل ها با توجه به شرایط افراد و نوع دعوا متفاوت است.

آیا دکتر فکر در خصوص شناسایی علت دعوای زیاد زن و شوهر مشاوره ارائه می دهد؟

بله کارشناسان دکتر فکر در این زمینه آماده ارائه راهنمایی به افراد هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

با عروس لجباز و گستاخ چطور رفتار کنیم؟

با عروس لجباز و گستاخ چطور رفتار کنیم؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور