علائم بارداری خارج از رحم
علائم بارداری خارج از رحم

علائم بارداری خارج از رحم

متاسفانه برخی از خانم ها، به دلیل عدم اطلاع از علائم بارداری خارج از رحم ممکن است آن را با درد پریود اشتباه بگیرند. در حالی که برخی روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم می تواند در منزل و از طریق ماموگرافی صورت گیرد. با توجه به دلایل ایجاد این نوع حاملگی و فشاری که بر بدن ممکن است وارد شود، بایستی بر روی این خانم ها درست ترین روش های درمان بارداری خارج از رحم هر چه سریعتر انجام شود.

دقت داشته باشید که اگر علائم بارداری خارج از رحم در شما وجود داشته باشد و این موضوع به تائید متخصص زنان و یا ماموگرافی برسد، چنانچه در اوایل دوران بارداری باشید، درمان شما با کمترین خطر صورت خواهد پذیرفت. اما اگر چنانچه در دوره رشد جنین و بزرگ شدن آن باشید، خطرات بیشتری شما را تهدید خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می شود که اگر علائم ذکر شده در این مقاله را در خود مشاهده کردید، در اسرع وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم در این زمینه را به شما ارائه دهند.

خطرات عدم شناخت علائم بارداری خارج از رحم

خطرات عدم شناخت علائم بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم می تواند خطرناک باشد. عوامل متعددی در ایجاد اینگونه بارداری ها موثر هستند. قبل از اینکه هر نوع اقدامی مبنی بر درمان طب سنتی و یا مصرف داروهای شیمیایی داشته باشید، توصیه می‌کنیم که حتماً با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید و اطلاعات لازم را به دست آورید و بر اساس، راهکارهای ارائه شده نسبت به درمان آن اقدام کنید.

بارداری خارج از رحم در سال های گذشته، با مرگ مادر، شکم درد و گاهی خونریزی همراه بوده است. چه بسا مادر از بارداری خود اطلاع درستی نداشته است و به تدریج در کالبد شکافی های انجام شده، به وجود این نوع پاتولوژی در حاملگی پی برده اند. اما خوشبختانه تا به امروز امکان تشخیص این مورد در سونوگرافی بارداری وجود دارد.

حاملگی خارج از رحم، لانه گزینی تخم در خارج از آندومتر جدار رحم از داخل گفته می شود. این نوع لانه گزینی یک تا دو درصد تمام حاملگی ها را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که اگر روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم و درمان آن به موقع به کار گرفته نشود، ممکن است باعث مرگ ناگهانی مادر شود. علت ۹۹ درصد مرگ و میر مادران در واقع همین می باشد.

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

تخمک به‌ دنبال لقاح و عبور از شیپور داخلی رحم، لانه گزینی می کند. متاسفانه بعد از حاملگی خارج از رحم احتمال موفقیت آمیز بودن حاملگی بعدی کاهش پیدا می کند. از جمله روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم عبارتند از:

  • درد در ناحيه زير شكم
  • احتمال خونريزی از ناحيه واژن
  • خونريزی شديد در ناحيه شكم كه در اثر پارگی لوله رخ دهد 
  • درد و در نهايت غش

توجه داشته باشید که احتمال وقوع این حالت ها برای هر زنی که از نظر جنسی فعال بوده و همچنین در سنین باروری قرار داشته باشد، وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر تست بارداری تان مثبت باشد و در خود شاهد علائمی همچون درد شکمی و خونریزی واژینال بودید، باید به بارداری خارج از شکم مشکوک و سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

برای اطمینان از این موضوع، ابتدا از فرد آزمایش ادرار گرفته می شود. در صورتی که جواب تست مثبت باشد، آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون HCG اقدام بعدی خواهد بود. اگر میزان این هورمون کمتر از میزان انتظار در حاملگی طبیعی باشد، احتمال اینکه حاملگی از نوع خارج از رحم باشد بسیار زیاد خواهد بود.

اقدامات بعدی پس از شناخت علائم بارداری خارج از رحم

پس از اینکه علائم بارداری خارج از رحم شناخته شد و تشخیص درستی در این رابطه ارائه گردید، در این مرحله پزشک سونوگرافی اقدامات بعدی را انجام می دهد. اگر در سونوگرافی رحم، ساک حاملگی وجود نداشته باشد و به عبارتی جنین در رحم مشاهده نشود، احتمال بارداری خارج از رحم بسیار بالا می رود.

 سونوگرافی واژینال در این موارد خیلی بهتر از موارد دیگر می تواند جواب دهد. اما در هر صورت، ممکن است سونوگرافی نتواند حاملگی خارج از رحمی را تشخیص دهد و یا تشخیص درستی در این رابطه وجود نداشته باشد. به همین دلیل می توان شخص را تحت نظر قرار داد. بر اساس آزمایش هورمون ها دو تا سه روز پس از حاملگی خارج از رحم را به درستی تشخیص داد.

دلایل ایجاد حاملگی در خارج رحم

دلایل ایجاد حاملگی در خارج رحم

حاملگی های نابجا، به زایمان طبیعی نوزاد زنده منجر نخواهد شد و به محض تشخیص، حتما لازم است جنین از رحم فرد خارج شود. در صورتی که این کار به تاخیر افتد، تشخیص و درمان آن سخت تر شده و همچنین احتمال شوک و مرگ مادر وجود خواهد داشت. از جمله دلایل ایجاد حاملگی در خارج رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. معمول ترين علت حاملگی، اكتوپيك آسيب به لوله های شيپوری می باشد كه موجب مسدود شدن آن می شود.
  2. ممكن است مشكلی در ديواره ی اين لوله وجود داشته باشد. به طور معمول اين لوله بايد منقبض شده و تخمک را به طرف رحم هل دهد.
  3. شرايطی مانند آپانديس يا عفونت دستگاه تناسلی به ویژه لگن ممكن است با ايجاد پيچ وتاب لوله ی فالوپ به آن صدمه بزند و بدين طريق عبور تخمك از آن را به تاخير انداخته و باعث كاشتن آن در خود لوله ی شيپوری شوند.

روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم

امکان تشخیص و آنچه که در ادامه در رابطه با روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم ارائه خواهد شد، تنها توسط یک متخصص زنان قابل انجام است. بنابراین اقدامات خودسرانه می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مادر و سقط جنین به همراه داشته باشد. برای تشخیص بارداری خارج از رحم مراحل زیر را از طرف خواهد بود.

  • تست حاملگی برای فردی که علائم بارداری خارج از رحم دارد.
  • معاینه لگن
  • سونوگرافی برای مشاهده وضعیت رحم و لوله فالوپ انجام می گردد.
  • نمونه برداری از مایع لگنی با استفاده از یک سوزن که به سقف مجرای تناسلی در عقب وارد می شود.
  • لاپارسکوپی: لاپاراسکوپ یک ابزار باریک و انعطاف پذیر است که از طریق برش کوچک در شکم وارد می شود. در طی این عمل جراحی یک برش کوچک در لوله فالوپ داده شده و جنین برداشته می شود و در حدامکان از آسیب به لوله های رحمی جلوگیری می گردد.

درمان بارداری خارج از رحم

روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم

از جمله درمان های موثر برای افراد دارای علائم بارداری خارج از رحم می توان به درمان طبی و جراحی اشاره نمود. در صورتی که اندازه جنین هنوز کوچک می باشد، از داروهای خاصی به نام متوتركسا استفاده می شود. این نوع داروها به صورت تزریق داخل وریدها تجویز می شوند.

درمان بارداری خارج از رحم با قرص متوتركسات در واقع ترکیبی است که باعث می شود سلول ها مسموم شوند و همین مسئله خاتمه بارداری باشد. در صورتی که سطح هورمون پس از روش درمان کاهش پیدا کند، بدین معناست که علائم بارداری به پایان رسیده است.

همچنین، در صورتی که وضعیت مادر خوب باشد و هنوز جنین خیلی بزرگ نشده باشد که بتواند به لوله های رحمی آسیب وارد کند، می توان از جراحی لاپاراسکوپی برای خارج کردن جنین از رحم استفاده نمود. در این شیوه، یک دوربین به داخل لگن وارد و با لوازم بسیار ریز و دقیق انجام می شود اما اگر جنین بزرگ شده باشد، لازم است روش جراحی باز روی شکم انجام گردد.

 احتمال اینکه بتوان لوله را ترمیم کرد، وجود خواهد داشت اما این امر به شرایط مادر بستگی دارد. البته گاهی لازم است یک لوله خارج شود، زیرا روی توانایی بارداری خانم در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.

مراقبت های بعد از استفاده از داروی متوتركسات

  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال از عوارض مصرف داروی متوترکسات آن می باشد كه برای كاهش اين عوارض بهتر است دارو با غذا و در شب مصرف شود. (در مواردی که دارو به شکل خوراکی تجویز شود.)
  • مصرف ويتامينی به نام اسيد فوليک يا اسيد فولينيک برای کاهش زخم های دهان که احتمال بروز دارند.
  • خشكی پوست و ضايعات پوستی مختلف و افزايش حساسيت به نور آفتاب: استفاده از كرم های ضد آفتاب و كلاه توصيه می شود.
  • احساس خستگی، سردرد و منگی در بعضی از بيمارانی كه با دوره هايی از استراحت كاهش می يابد.

مراقبت های بعد جراحی و درمان بارداری خارج از رحم

  • جهت ادامه ی درمان، بـا در دسـت داشـتن جــواب پــاتولوژی بــه مركز درمانی مراجعــه نماييد.
  • پس از سه روز می توانید حمام کنید.
  • پس از اینکه حمام کردید، حتما محل عمل را خشک کنید و تلاش کنید تا آن را تمیز نگه دارید ضمنا نیازی به پانسمان مجدد نخواهد بود.
  • برای باز کردن بخیه های عمل می توانید پس از گذشت 7 تا 10 روز مراجعه نمایید. 
  • برای رژیم غذایی توصیه خاصی نمی توان داشت. اما بهتر است هر سه گروه عذایی را در وعده های غذایی قرار بگیرد.
  • بهتر است تا 40 روز از مقاربت و رابطه جنسی خودداری نمایید. 
  • فعاليت هاي عادی خود را بعد از عمل از سر بگيريد.
  • در صورت خونريزی /ترشح چركی و بد بو /تب و لرز به اورژانس بيمارستان مراجعه نماييد.
  • ممكـن اسـت تــا چنـدهفته بعــد از عمــل، حالت ضـعف و خسـتگی داشـته باشـيد كـه بتدريج اين حالت بهبود می يابد.

عوامل خطرساز و علائم بارداری خارج از رحم

درمان بارداری خارج از رحم
  • استفاده از آی بو دی (دستگاه داخل رحمی)، در زمان لقاح تخم
  • سابقه بیماری های التهابی لگن
  • بیماری های جنسی مانند سوزاک
  • سابقه عمل جراحی لگن
  • سابقه حاملگی خارج از رحمی
  • درست نبستن لوله های رحم
  • داروهای باروری
  • درمان ناباروری
  • درمان ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی
  • استفاده از قرص های ضدبارداری فقط حاوی پروژسترون، زیرا حالت ارتجاعی لوله فالوپ را تعییر می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با علائم بارداری خارج از رحم به شما ارائه نماییم. همچنین به دلایل ایجاد حاملگی در خارج رحم نیز اشاره کردیم. حال که با روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم آشنا شدید، در صورتی که دچار این نوع بارداری می باشید، حتما برای درمان بارداری خارج از رحم اقدام نمایید.

جهت پیشگیری از وقع این اتفاق و اطلاع از این مورد که چه افرادی در معرض حاملگی خارج از رحم قرار دارند، می توانید با کارشناسان ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است، تماس حاصل نمایید.

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

علائم بارداری خارج از رحم در واقع شبیه به درد پریود می باشد و همانند آن خونریزی از علامت های شایع محسوب می شود.

دلایل ایجاد حاملگی در خارج رحم چیست؟

زمانی که جنین در محل مورد نظر خود در کیسه شروع به رشد نکند، عفونت، مشکلات زنانه از جمله دلایل بروز این نوع حاملگی در زنان شناخته شده است.

روش های تشخیص حاملگی خارج از رحم چیست؟

برای تشحیص این نوع بارداری با توجه به مدت زمان بارداری از روش های مختلفی همانند، تست بارداری، لاپاراسکوپی، مامو گرافی، سونوگرافی استفاده می شود.

درمان بارداری خارج از رحم چگونه است؟

جنین را از رحم مادر بیرون می آورند و گاهی لازم است لوله رحم تعویض و یا تعمیر شود. بنابراین بهتر است افرادی که در معرض حاملگی خارج از رحم قرار دارند اطلاع دقیق یابید.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک چیست؟ + تفاوت آن با زایمان طبیعی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور