درمان گیاهی چسبندگی رحم
درمان گیاهی چسبندگی رحم

درمان گیاهی چسبندگی رحم | دکتر فکر

درمان گیاهی چسبندگی رحم به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی برای درمان این بیماری، به دلیل عدم برخورداری از عوارض ناشی از عمل جراحی یا هورمون درمانی، می تواند تاثیرات مثبتی در درمان این بیماری داشته باشد. به عنوان مثال در طب سنتی از خواص رازیانه و شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم یاد می شود. 

در ادامه خواهیم داد که آیا چنین گیاهانی واقعا در درمان گیاهی چسبندگی رحم موثرند؟ و اینکه آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟ همچنین، بانوان گرامی می توانند سوالات خود را در مورد خواص گوناگون گیاهان درمانی چسبندگی رحم و میزان سودمندی یا نحوه مصرف از همکاران ما راهنمایی بگیرند. 

آیا درمان گیاهی چسبندگی رحم امکانپذیر است؟

آیا درمان گیاهی چسبندگی رحم امکانپذیر است؟

چسبندگی رحم به حالتی می گویند که در آن قسمت جلویی یا پشتی لوله های رحمی به یکدیگر چسبیده باشند. این بیماری ارثی نیست و به دنبال یک سری شرایط و دلایل خاص، بافتی به نام بافت اسکار در رحم یا دهانه رحم رشد کرده و موجب انسداد آن می شود.

چسبندگی رحم می تواند در بانوان به صورت های خفیف، متوسط و شدید وجود داشته باشد و بسته به میزان انسداد مشکلاتی همچون عادت ماهیانه، ناباروری، سقط جنین، اختلالات خونریزی در زمان قاعدگی و جفت غیر طبیعی داشته باشند. از همین رو، درمان آن برای مقابله با این عوارض ضروری است.

مهمترین شیوه درمانی چسبندگی رحم در حال حاضر، جراحی پزشکی هیستروسکوپی می باشد. گرچه این نوع جراحی عوارض جانبی خاصی نداشته و زودبازده تر می باشد، اما به دلیل بیهوشی های موضعی و عمومی که در هنگام عمل بر روی بیمار اعمال می شود، برخی از بانوان بعدا دار مشکلاتی شوند. از سوی دیگر، تضمینی در مورد عدم بازگشت چسبندگی در آینده وجود ندارد، ممکن است چسبندگی مجددا شکل بگیرد.

یک روش دیگر، هورمون درمانی است، یعنی پزشکان با تجویز داروهای هورمون استروژن سعی در حل این مشکل دارد. با این حال، این شیوه درمانی نیز خالی از اشکال نیز و احتمال رشد فیروم رحم و چاقی در آن وجود دارد.

راه سوم، درمان گیاهی چسبندگی رحم است. خوشبختانه با وجود برخی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می توان این مشکل را تا حدی برطرف نمود. در ادامه با انواع درمان گیاهی و جنبه های مختلف استفاده از آن آشنا می شویم.

چرا درمان گیاهی چسبندگی رحم؟

با وجود ابداع و بکارگیری روش های پزشکی پیشرفته امروزی، درمان گیاهی چسبندگی رحم به عنوان یکی از موثرترین شیوه ها شناخته می شود. این گیاهان با همکاری سیستم ایمنی بدن، یک مکانیزم طبیعی برای پاسخ به التهابات ساخته و با فرایندهای زیر اثربخشی جالب توجهی را از خود نشان می دهند.

  • این گیاهان دارویی بافت های تولید مثل را پاکسازی می کنند و بدین واسطه گردن خون و باروری را نرمال تر می کنند.
  • فیبرین که یکی از اصلی ترین ترکیبات بوجود آوردنده چسبندگی و التهاب است را از بین می برند.
  • پروتئین های خونی که در ایجاد التهاب نقش دارند را تجزیه نموده و به این ترتیب، در حذف اینگونه پروتئین در سیستم لنفاوی و گردش خون نقش دارند.
  • بافت اسکار که عامل اصلی چسبندگی رحمی به شمار می رود را تجزیه می کنند
  • کمک می کنند تا خون های کثیف و بافت های قدیمی از بدن خارج شوند.
  • خون جاری در رحم را تازه و اکسیژن دارد می کنند.
  • موجب تقویت رحم و کاهش بیماری های دستگاه تناسلی می شوند
  • به شل کردن بافت های سفت کمک می کنند.
  • دوره قاعدگی را منظم تر و طبیعی تر خواهند کرد.
  • سموم و مواد شیمیایی درون خون را پاکسازی می نمایند.

 گیاهان موثر در درمان چسبندگی رحم

شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم

در میان انواع گیاهان، برخی از آن ها برای درمان گیاهی چسبندگی رحم و سایر اختلالات زنانه موثرترند. ترکیبات مهم و مرتبط این گیاهان اعم از اپی گالوکاتچین گالات، کورکومین، پورارین، جینسنوزید و رسوراترول در سالم سیستم ایمنی رحم و کنترل چسبندگی به عنوان یکی از رویکردهای جدید درمانی انتخاب شده اند. ما در زیر به چند نوع از این گیاهان یا ترکیبات گیاهی اشاره می کنیم. 

کورکومین 

کورکومین یکی از ترکیبات اصلی در زردچوبه است که خاصیت ضد التهابی قوی دارد. این ماده در از بین بردن اسکار و پیگیری از بوجود امدن آن نقش دارد. علاوه بر این، کورکومین خاصیت ضد اکسیدانی دارد و عفونت های دستگاه رحمی را کم می کند.

بابونه

همانطور که بابونه می تواند در کاهش علائم عادت ماهانه کمک کند، از سوی بسیاری از پزشکان سنتی به عنوان درمان گیاهی چسبندگی رحم پیشنهاد می شود. توصیه می شود که این گیاه را به صورت دمنوش مصرف شود.  بابونه به دلیل ترکیبات خاص خود، می تواند به رشد سلول های آندومتر درون رحم کمک نماید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس خاصیت آرامش بخشی و ضد درد دارد. این گیاه برای کاهش علائم قاعدگی نیز به کار برده می شود. همچنین، احتمال می رود که بتواند در درمان گیاهی چسبندگی رحم مفید یا حداقل کنترل آن مفید باشد.

پوست درخت کاج

اخیرا در یکی از مجلات معتبر پزشکی در خارج از کشور در مورد ضد التهاب بودن پوست درخت کاج مطالبی چاپ شده است و ادعا شده که می تواند چسبندگی قاعدگی را بهبود ببخشد. بعلاوه، این ماده در کنترل درد موثر می باشد.

خواص رازیانه برای چسبندگی رحم

یکی باورهای سنتی در مورد رازیانه این است که چرخعه قاعدگی را منظم کرده و در کاهش دردهای آن موثر است. این باور در آزمایشات علمی نیز به اثبات رسیده است. به طوریکه حتی علائم اضطرابی و افسردگی خانم ها را در این دوره کم می کند. یکی دیگر از خواص چشمگیر رازیانه، افزایش میل جنسی می باشد و خانم های که دچار سردمزاجی هستند، با مصرف دمنوش این گیاه به همراه سایر عوامل و تحریکات، می توانند میل جنسی خود را افزایش دهند.

علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که خواص رازیانه به عنوان درمان گیاهی چسبندگی رحم به شکل عصاره یا روغن نیز محسوب می شود. ترکیبات این گیاه خطرات بیماری های التهابی لگن زنان را  پایین آورده و اندام های رحمی را تقویت می کند.

البته، تحقیقات هنوز در این زمینه ادامه دارد و پیشنهاد می شود که خانم های گرامی از مصرف بیش از حد گیاهان دارویی خودداری کنند. زیرا ممکن است با عوارض جانبی مواجه شوند.

شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم

شنبلیله یکی دیگر از گزینه های درمان گیاهی چسبندگی رحم شناخته می شود. به نحوی که برخی معتقدند که تخم شنبلیله به صورت دمنوش در باز کردن لوله های رحمی تاثیرگذار خواهد بود.

حقیقت این است که گرچه شنبیله دارای خواص بسیار زیادی است و نقش ضد عفونی کننده دارد، اما هنوز نظریه ایی قطعی در مورد تاثیر صد در صدی آن برای درمان گیاهی چسبندگی رحم عنوان نشده است.

درمان چسبندگی رحم با رژیم غذایی

بررسی ها به خوبی نشان داده است که هر چه سطح استروزن بالاتر برود، چسبندگی رحم نیز بیشتر می شود. از این رو، علاوه بر نکاتی که در مورد درمان گیاهی چسبندگی رحم گفته شد، توجه به رژیم غذایی حاوی استرژن کمتر نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

اگر رژیم غذایی مناسبی اتخاذ شود و استروژن پایین بیاید، تغییرات فیزیکی و سرعت پیشروندگی چسبندگی کمتر خواهد شد. البته این بدان مفهوم نیست که استروژن بدن زنان باید کم باشد، این امر نه تنها مفید نیست، بلکه سبب بی میلی جنسی می شود. بلکه منظور به تعادل رساندن این هورمون می باشد.

همچنین هر چه غذاها حاوی ترکیبات ضد اکسین دانی بیشتری باشند، سیستم ایمنی قوی تر شده و عفونت ها کم تر بر بدن غالب می شود.

غذاهایی که دارای امگا 3 هستند، در تولید پروستاگلاندین هایی مثبت و کاهش درد های لگنی تاثیر گذارند. این روغن در مواد غذایی همچون کدو تنبل، ماهی روغنی، روغن گردو و سبزیجات با برگ سبز تیره یافت می شود.

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟

برای اینکه بدانیم آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود یا خیر؟ خوب است که کمی در مورد ساختار رحم توضیح دهیم. رحم بانوان به طور طبیعی دارای سه لایه بیرونی، میانی و داخلی می باشد. قاعدگی ماهانه در اثر ریزش بخش داخلی است و همچنین این بخش مکان لانه گزینی جنین است. هر گونه اختلال یا مشکل در این قسمت، می تواند در باروری موانع یا پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد.

از سویی دیگر، فرایند انتقال اسپرم و اتصال آن به تخمک، از طریق لوله های رحمی انجام می گیرد. لوله های رحمی و تخمک به طور طبیعی با یکدیگر در ارتباط می باشند و به همین دلیل نیز اگر چسبندگی در این ناحیه وجود داشته باشد، پیوند اسپرم و تخمک ناموفق بوده و احتمال باروری بسیار کم خواهد بود.

از این رو، درمان گیاهی چسبندگی رحم با تجزیه بافت اسکار به مرور زمان لوله های فالوپ یا رحمی را باز کرده و احتمال باروری افزایش می یابد.

نکاتی در مورد درمان گیاهی چسبندگی رحم

با وجود تمام نکاتی که در مورد درمان گیاهی چسبندگی رحم گفته شد، توجه به چند نکته ضروری است.

ابتدا اینکه مطالعات علمی هنوز درباره بسیاری از داروهای گیاهی به قطعیت نرسیده است و نحوه عملکرد یا تاثیرگذاری دقیقا مشخص نیست. از این رو، بانوان عزیز نباید تنها به مصرف خودسرانه چند گیاه بسنده کرده و حتما برای دریافت نتیجه بهتر  سریعتر با پزشک مشورت نمایند.

نکته دیگر آنکه یادمان باشد که مصرف زیاد یا بیش از حد چیزی می تواند خطرناک و مضر باشد. بنابراین، میزان و دوز مصرفی بایستی رعایت شود. همچنین، تداخلات دارویی، غذایی ، و بیماری های جسمی نیز می بایست در نظر گرفته شود تا عوارض جانبی غیر منتظره گریبان گیرمان نشود.  

نکته پایانی آنکه گاهی نتیجه مورد در درمان گیاهی چسبندگی رحم زمانبر می باشد و به همین سبب، در صورت تشدید علائم حتما به پزشک مراجعه کرده و از درمان های جراحی یا سایر شیوه های تجویز شده استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا در مورد درمان گیاهی چسبندگی رحم نکات سودمندی به شما خوانندگان گرامی ارائه شود و سعی کردیم تا به این سوال که آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟ نیز پاسخ دهیم.

با وجود آنکه قبلا نیز این مورد را ذکر کردیم، باز هم توصیه می کنیم که نه تنها برای مصرف چنین گیاهانی دوز و نحوه مصرف را به درستی رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی سوالات همه دوستان گرامی می باشند. 

آیا درمان گیاهی چسبندگی رحم امکانپذیر است؟

بله. خوشبختانه با وجود برخی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می توان این مشکل را تا حدی برطرف نمود

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟

بله. اگر چسبندگی زیاد باشد، می تواند باعث انسداد لوله رحمی و عدم متصل شدن اسپرم به تخمک گردد.

آیا رازیانه و شنبلیله برای چسبندگی رحم مفید می باشند؟

برای دریافت اطلاعات در این زمینه می توانید به مقاله کنونی مراجعه فرمایید.

چگونه با میزان و نحوه گیاهان درمانی چسبندگی آشنا شویم؟

جهت کسب راهنمایی نحوه و میزان مصرف انواع گیاهان دارویی چسبندگی با متخصصان دکتر فکر در ارتباط باشد.

4.3/5 - (6 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور