بهبود مهارت همدلی

تقویت مهارت همدلی و راه های افزایش آن

زندگی انسان ها بدون تعامل با یکدیگر به سختی سپری می شود، همه ما به همدلی دیگران نیازمندیم از این رو باید به فکر تقویت مهارت همدلی باشیم. بدون شک هر فردی تمایل دارد به هنگام مواجه شدن با سختی ها، دیگران در کنارش باشند و به او دلداری دهند یا اینکه در شادی ها، دلخوشی خود را با اطرافیان سهیم شود.

زندگی با همین تعاملات است که معنا پیدا می کند، در غیر این صورت بسیاری از ما باید در تنهایی خود با مشکلات مواجه شویم. شاید بسیاری از افراد تصور کنند در زندگی های امروزی دیگر کسی تمایل ندارد دیگران از اسرار زندگی او با خبر شوند چه برسد به اینکه تمایل به همدلی داشته باشد. بهتر است بدانیم چنین تصوری اشتباه است زیرا اکثر افرادی که ارتباط اجتماعی خوبی نیز با اطرافیان خود ندارد در سخت ترین شرایط نسبت به حضور آنان احساس نیاز می کنند.

به همین علت با توجه به اهمیت حفظ احساسات انسانی قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع مهم تقویت مهارت همدلی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

مهارت همدلی چیست؟

مهارت همدلی چیست

قبل از اینکه به توضیح و بررسی راه های تقویت مهارت همدلی بپردازیم بهتر است با مفهوم همدلی بیشتر آشنا شویم، درست که احساسات انسانی را همه ما درک می کنیم ولی گاهی برای توضیح دادن مفهوم آن ها مکث کرده، فکر می کنیم و نمی توانیم با کلمات احساسات وجودی خودمان را توضیح دهیم.

به طور کلی همدلی را می توان مهارت درک موقعیت های پیش آمده برای دیگران توصیف کرد، در واقع مهارت همدلی همان احساس کردن اتفاقی است که برای دیگران رخ داده. در مواقع سخت، همدلی را می توان به همدردی کردن با دیگر افراد معنی کرد.

بهتر است بدانیم کسی که با دیگران احساس همدلی می کند در آن لحظه خود را در موقعیتی تجسم خواهد کرد که فرد مورد نظر در آن قرار دارد، با انجام چنین کاری می توان حس فرد مقابل را درک کرده و سپس با او همدلی کرد.

گاهی اوقات اتفاقات پیش آمده آنقدر سخت هستند که افراد دچار شوک های روحی می شوند و در این شرایط تمایل ندارند کسی با آنان صحبت کند، ولی در عین حال تنها ماندن نیز موجب تشدید وضعیت نامناسب حال روحی آنان خواهد شد، در نتیجه با رفتارهای خود نشان می دهند که نمی خواهند تنها بمانند.

در این شرایط وقتی می دانند کسی در کنارشان است در حالی که حرفی نیز به میان نمی آید به تدریج به آرامش رسیده و توانایی و تمایل به صحبت کردند نیز پیدا می کنند. بنابراین نباید از افرادی که قصد همدلی با آنان را داریم به خاطر رفتارهایی که از خود نشان می دهند ناراحت شده و دیگر به فکر بهبود حال روحی این افراد نباشیم.

ممکن است انسان در مواجه شدن با اتفافات ناگهانی دچار زود رنجی شده، تحمل زندگی سخت و دشوار شود، در چنین شرایطی است که مهارت همدلی به کار آمده و می توان به هم نوع خود کمک کرد. بهتر است بدانیم همدلی کم و بیش در وجود هر انسانی وجود دارد و نمی توان گفت هیچ فردی توانایی استفاده و ابراز آن را ندارد.

درست است که برخی از افراد به دلیل شخصیت و روحیه ای که دارند به سختی با دیگران ارتباط عاطفی برقرار می کنند ولی در موقعیت هایی باور نکردنی با دیگران به خوبی به همدلی کردن می پردازند. بهتر است بدانیم مهارت همدلی که در وجود همه ما نهادینه شده نیاز به تقویت دارد تا به تدریج از وجود ما کمرنگ نشده و بتوان از طریق به کارگیری این مهارت ارتباط خود را با دیگران صمیمانه و نزدیکتر کنیم.

در حوزه علم روانشناسی راه های بسیار زیادی برای تقویت مهارت همدلی وجود دارد تا بتوان به راحتی احساسات دیگران را درک کرده و به بهبود حال روحی آنان کمک کنیم. لازم به ذکر است تقویت مهارت همدلی نه تنها موجب تسکین روحیه فرد مورد نظر می شود بلکه پیامدهای بسیاری را برای کسی به همراه دارد که با دیگران همدلی می کند. به همین علت برای آشنایی بیشتر با پیامدهای همدلی کردن، در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

تقویت ارتباط با دیگران

پیامد تقویت مهارت همدلی

زمانی که اطرافیان خود را در موقعیت های پیش آمده تنها نمی گذارید و با آنان به همدلی می پردازید، به تدریج ارتباطی صمیمانه میان شما ایجاد می شود که نزدیکتر از قبل بوده و صمیمیت بیشتری نیز دارد. به همین علت اطرافیان متوجه می شوند که شما درک فوق العاده ای از زندگی دارید و در مورد بسیاری از موضوعات زندگی خود به خصوص رویدادهای خوش و شیرین با شما صحبت می کنند.

آگاهی از جوانب بیشتری از زندگی

بهتر است بدانیم زندگی و اتفاقات آن به حدی گسترده هستند که همه ما آگاهی اندکی از آن ها داریم زیرا سبک زندگی ها متفاوت می باشد و اکثر موضوعات پیش آمده برای همه ما با یکدیگر تا حدی مختلف هستند. بنابراین اگر ارتباط خوبی با دیگران داشته و مهارت همدلی را به کار بگیریم، قطعا آگاهی ما از جوانب مختلف زندگی بیشتر و بهتر خواهد شد.

افزایش شدت محبت و عاطفه

همه انسان ها به مورد توجه و محبت قرار گرفتن نیاز دارند، چه بسا کسانی به دلیل کمبود محبت و عاطفه دچار مشکلات جدی می شوند. به کارگیری و تقویت مهارت همدلی نه تنها به ابراز احساسات خود ما و افزایش میزان آن کمک می کند بلکه عاطفه را نیز در وجود فرد مقابل شدت می بخشد.

افزایش میزان محبوبیت

کسی که در مواجه شدن با سختی ها در کنار اطرافیان خود حضور پیدا می کند، با آنان به همدلی پرداخته و عزيزان خود را تنها نمی گذارد قطعا محبوبیت او در میان مردم افزایش یافته و همه تمایل دارند با چنین فردی ارتباط برقرار کنند، در خوشی ها و سختی ها کنارش باشند و او را تنها نگذارند.

ایجاد هم فکری و نتیجه بهتر

گاهی به واسطه اتفاقات پیش آمده، فردی که با او به همدلی می پردازید نیاز به فکر کردن، پیدا کردن راه حل و نتیجه گیری دارد تا از این طریق مشکلات خود را برطرف نماید. وقتی این افراد در چنین مواقعی تنها نباشند می توانند با هم فکری یکدیگر به نتایج و راهکارهای بهتری دست یافته و مشکل را سریع تر برطرف کنند.

راه های تقویت مهارت همدلی

راه های تقویت مهارت همدلی

همانطور که گفتیم مهارت همدلی در وجود همه انسان ها نهادینه شده ولی برای جلوگیری از کمرنگ شدن نیاز به تقویت دارد. بهتر است بدانیم تقویت مهارت همدلی موجب شدت یافتن احساساتی در وجود ما می شود که گاه خودمان نیز آن ها را فراموش کرده ایم، بنابراین تقویت همدلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است برای تقویت این مهارت می توانید در اسرع وقت با مشاورین دکتر فکر تماس بگیرید. همچنین در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین راهکارهای افزایش شدت همدلی می پردازیم:

عجولانه قضاوت نکنید

اگر با فردی مواجه می شوید که مشکلی جدی برای او رخ داده بهتر است خود را در جایگاه قضاوت قرار ندهید، عجولانه درمورد شرایط پیش آمده حکم صادر نکرده و تصمیم گیری نکنید. چه بسا نتیجه قضاوت عجولانه برخلاف واقعیت بوده و در کنار پشیمانی ایجاد شده، حال روحی فرد مورد نظر را نیز وخیم تر می کند.

شنونده باشید

اکثر انسان ها در مواجه شدن با سختی ها و ناملایمات زندگی به فردی نیاز دارند که بدون قضاوت کردن به حرف هایشان گوش دهد تا به آرامش نسبی برسند. بنابراین بهتر است در چنین مواقعی از پرسیدن سوالات متعدد، نتیجه گیری، حدس و گمان خودداری کرده و به حرف های فرد مقابل گوش دهید.

مقایسه نکنید

اگر فرد مورد نظر فرزند شماست یا دوستتان که رابطه صمیمی با او دارید، نباید در لحظات سخت زندگی او را با دیگران مقایسه کنید. بدون شک همه انسان ها شرایط یکسانی ندارند که در نتیجه واکنش همه شبیه به یکدیگر باشد. شاید فردی در مواجه شدن با مشکلات سرسخت باشد ولی فرد دیگر برون گرا و احساسی، پس نباید به او بگویید همانند دیگری باشد، خود را کنترل کند و…

از سرزنش کردن خودداری کنید

افزایش شدت مهارت همدلی

وقتی یک فرد به واسطه اشتباهی که خودش انجام داده دچار مشکل جدی می شود به اندازه کافی ناراحت، پشیمان و سرخورده است، بنابراین شما نباید به عنوان کسی که مهارت همدلی را برای او به کار می گیرید سرزنش را آغاز کرده و با طعنه و کنایه با فرد مورد نظر صحبت کنید. در چنین شرایطی می توانید با همدلی کردن و دلداری دادن به او نه تنها حالی روحی فرد را بهبود ببخشید بلکه محبوبیت خود را ذهن آن فرد افزایش دهید.

با آرامش واکنش نشان دهید

اگر فرد مورد نظر از شما درخواست سکوت کردن و یا تنهایی نمی کند، بهتر است نسبت به رفتارها و صحبت های او با کنترل احساسات خود واکنش نشان دهید. از این طریق به او ثابت می کنید شرایط ایجاد شده برای شما نیز مهم است و نسبت به فرد مقابل بی تفاوت نیستید.

فرد مورد نظر را تحریک نکنید

اگر اتفاق رخ داده برای یک فرد به واسطه کسی دیگر پیش آمده نباید او را نسبت به دیگران و انتقام گرفتن تحریک کنید. انسان ها در عصبانیت کارهایی انجام می دهند که با گذشت مدت زمانی کوتاه دچار پشیمانی خواهند شد. بنابراین بهتر است جو حاکم بر شرایط را به آرامش نزدیک کنید نه اینکه عامل تحریک کننده باشید.

خود را به جای فرد مورد نظر قرار دهید

ارتقا مهارت همدلی

یکی از مهم ترین عوامل تقویت همدلی این است که خود را در موقعیت دیگران قرار داده تا شرایط و حال روحی او را درک کنید. در چنین مواقعی بهتر است تجسم کنید که اگر اتفاق مورد نظر برای شما پیش می آمد چه عکس العملی داشتید، از این طریق دیگر فرد مورد نظر را سرزنش و مقایسه نمی کنید، موجب تحریک شرایط نمی شوید و بهتر می توانید با او همدلی کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم تقویت مهارت همدلی پرداختیم و تعدادی از مهم ترین راه های تقویت این مهارت را بیان کردیم. همانطور که گفتیم همدلی در وجود همه ما نهادینه شده ولی نیاز به تقویت دارد، بنابراین بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی خود را افزایش دهید. برای این کار می توانید در اسرع وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مهارت همدلی نیاز به تقویت دارد؟

بله، همدلی کردن مهارتی ذاتی است که در وجود همه ما نهادینه شده ولی ممکن است به تدریج از شدت آن کاسته شود، به همین علت نیازمند تقویت کردن می باشد.

آیا برای تقویت مهارت همدلی می توان به مشاور مراجعه کرد؟

بله، مراجعه به مشاور به شما کمک می کند بهتر و سریع تر مهارت همدلی را در خود تقویت کنید.

آیا مهارت همدلی به بهبود روابط اجتماعی کمک می کند؟

بله، شما با همدلی کردن به دیگران نشان می دهید آن ها برای شما مهم هستند و به فکر بهبود روابط خود با دیگران هستید، از این رو اطرافیان شما نیز به فکر تقویت ارتباط با شما خواهند بود.

آیا همدلی کردن برای خود افراد نیز مفید است؟

بله، همدلی پیامدهای مثبتی برای افراد به همراه دارد که در همین مقاله به آن ها اشاره کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور