تحمل مرگ عزیزان
تحمل مرگ عزیزان

راههای تحمل مرگ عزیزان و نحوه کنار آمدن با مرگ آنها

تحمل مرگ عزیزان شاید یکی از سخت ترین کارهای این دنیا باشد.غم و اندوه به طرق مختلف در پی یک فقدان قابل توجه ظاهر می شود و روند بهبودی برای هر فردی منحصر به فرد خواهد بود. راه های مفیدی برای شروع بهبودی از دست دادن غیرمنتظره یکی از عزیزان و نحوه مدیریت موثر غم و اندوه را بیاموزید.

از دست دادن یکی از عزیزان می تواند بسیار سنگین و بسیار آسیب زا باشد. اگرچه تحمل مرگ عزیزان می تواند یک تجربه عمیقاً شخصی باشد، چند مرحله اساسی و جهانی برای فرآیند تحمل مرگ عزیزان وجود دارد که دانستن این مراحل می تواند به شما کمک کند تا از غم و اندوه از دست دادن یکی از عزیزان خود عبور کنید.

مراحل عاطفی و احساسی بعد از مرگ عزیزان

در این  قسمت همراه ما باشید تا مراحل عاطفی و احساسی بعد از مرگ عزیزان وجود دارد در اختیار شما قرار دهیم. با درک این مراحل حداقل می دانید که یک سری اتفاقات طبیعی در حال رخ دادن است و شما باید با آن کنار بیایید.

مرحله 1: به احساسات اجازه ابراز دهید

کنار آمدن با از دست دادن یکی از عزیزان بسیار دشوار است. مواقعی وجود دارد که به نظر می رسد بیش از یک احساس در آن واحد وجود دارد و ممکن است احساس کنید که «دیوانه می شوید». طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید، زیرا تجربه تعدادی از احساسات مختلف   در این موقعیت ها طبیعی است.

در زمان سوگ و اندوه به آرامی به خود یادآوری کنید که احساسات شما متعلق به شما هستند و کاملاً طبیعی است که احساسات عجیبی داشته باشید. درک این نکته برای فرآیند شما مهم است که وقتی صحبت از احساس شما در مورد از دست دادن یک عزیز می شود، “درست” یا “اشتباهی” وجود ندارد.

مرحله 2: جمع آوری پشتیبانی

اگرچه بیشتر افراد جهت تحمل مرگ عزیزان بیشتر دوست دارند، تنها باشند اما در این گونه مواقع داشتن یک پناه و یا دلگرمی می تواند به شما کمک بسیاری نماید.

دوستان، خانواده و شاید یک درمانگر، همه افرادی هستند که می‌توانید در طول روند غم و اندوه به آنها دسترسی داشته باشید. این افراد در صورت نیاز می توانند منبع حمایت عاطفی و همچنین نیازهای فیزیکی باشند. مرگ یکی از عزیزان اغلب حفره بزرگی در زندگی بازمانده ایجاد می کند که حداقل به طور موقت می تواند توسط یک تیم پشتیبانی پر شود.

مرحله 3: به روند سوگواری اجازه دهید

سوگ و اندوه یک فرآیند است. این مهم است که بدانید هر فردی روش خاص خود را برای مقابله با ضرر دارد. شما نمی توانید برای غم خود محدودیت زمانی قائل شوید. شما باید به خود اجازه دهید که مراحل غم و اندوه را در به ترتیب طی نمایید.

الیزابت کوبلر راس در کتاب خود به نام «درباره مرگ و مردن» پنج مرحله غم و اندوه را ترسیم کرده است. هر مرحله منحصر به فرد است و لزوماً به ترتیب تجربه نمی شود. ممکن است مراحل نیز مورد بازبینی مجدد قرار گیرند. این مراحل عبارتند از:

انکار: تجربه شما در ابتدا قابل درک نیست. باور اینکه از دست دادن عزیزتان واقعی است غیرممکن است و ممکن است از این تجربه بی حس شده باشید.

خشم: وقتی حقیقت موقعیت شروع می شود، احساس خشم و عصبانیت طبیعی است. این عصبانیت ممکن است متوجه خود شما و یا عزیزی که شما را ترک کرده و یا حتی در مورد خداوند باشد.

چانه زنی: در این مرحله بازمانده از خدا با جملاتی اگر فقط…. به طور مثال اگر فقط چندسال بیشتر زنده بود، اگر فقط بیماری او شفا یافته بود و غیره مکالمه می کنند.

افسردگی: غم و اندوه شدیدی که احساس می کنید طبیعی است و در بیشتر موارد برای همیشه باقی نمی ماند. عادی است که احساس کنیم زندگی هرگز مثل قبل نخواهد بود.

پذیرش: در حالی که این مرحله نهایی سوگ و اندوه “پذیرش” نامیده می شود، این به معنای کنار آمدن با نهایی شدن از دست دادن و پیش بردن زندگی شما است. این بدان معنا نیست که گاهی ممکن است برخی از مراحل ذکر شده در بالا را دوباره مرور نکنید، بلکه به این معنی نیست که درد از دست دادن شما قابل کنترل تر می شود.

مرگ عزیزان و مشکلات بعد از آن

مرحله 4: زندگی را در آغوش بگیرید

نویسنده دیوید کی. سویتزر در کتاب خود پویایی غم منبع، درد و شفای آن، در مورد نیاز به کشف مجدد زندگی خود صحبت می کند. در حالی که درد از دست دادن شما واقعی است و باید احساس شود، زمانی فرا می رسد که باید دوباره زندگی خود را شروع کنید. با تلاش برای غلبه بر مرگ یک عزیز، به جایی خواهید رسید که مرگ را به عنوان یک واقعیت می پذیرید. خواهید دید که می توانید بدون اینکه عزیزتان در کنارتان باشد، به جلو بروید و زندگی خود را در آغوش بگیرید.

روند شما از طریق سوگ و اندوه متعلق به خودتان است. هر کس به طور متفاوتی به مقابله با از دست دادن واکنش نشان می دهد. مهمتر از همه، با خود مهربان باشید و بدان که روزی از خواب بیدار می شوید و درد کمتر شده و زندگی ادامه پیدا خواهد کرد.

چگونه غم یک مرگ غیرمنتظره را پردازش کنیم؟

غم و اندوه مرگ یکی از عزیزان بدون توجه به اینکه انتظار می رفت، دردناک است. اما از دست دادن فرصت آماده شدن برای این نوع از دست دادن یا خداحافظی با یکی از عزیزان می تواند چالش های دیگری ایجاد کند.

اگر دوست، فرزند، والدین، شریک زندگی خود یا افراد مهم دیگری را در نتیجه یک آسیب غیرمنتظره از دست داده اید، ممکن است با طیف وسیعی از احساسات دست و پنجه نرم کنید.

وقتی نوبت به روند سوگواری می رسد، هیچ راه منحصر به فردی یا صحیحی برای کنار آمدن با از دست دادن وجود ندارد.

مهمترین اقداماتی که می توانید برای کمک به بهبودی خود بردارید عبارتند از:

با خود با دلسوزی رفتار کنید.

به دنبال حمایت باشید.

به تدریج کشف کنید که روند بهبودی شما باید برای شما چگونه باشد.

راهکارهایی جهت تحمل مرگ عزیزان

راهکارهایی جهت تحمل مرگ عزیزان

در این قسمت همراه ما باشید تا راهکارهایی جهت تحمل مرگ عزیزان را بررسی کنیم. با استفاده از این موارد شما می توانید راحت تر با این غم کنار بیایید و همچنین سریع تر به زندگی عادی بازگردید.

به نیازهای خود توجه کنید

توجه به نیازهای جسمی، ذهنی، عاطفی و روحی خود در زمان اندوه ضروری است. غم و اندوه می تواند بر ذهن و بدن تأثیر بگذارد و باعث خستگی، بی خوابی و تغییر در اشتها، از جمله دیگر نشانه های فیزیکی از دست دادن شود.

اگرچه ما تمایل داریم که ذهن و بدن را جدا از هم در نظر بگیریم، اما وقتی صحبت از غم و اندوه می شود، واقعیت این است که این دو به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند و لازم است که هر دو با وزن و شفقت یکسان مورد توجه قرار گیرند.

به اساسی ترین نیازهای خود مانند نوشیدن آب کافی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کارهای ساده مانند دوش گرفتن توجه کنید. این می تواند برای خوب نگه داشتن خود و جلوگیری از آسیب رسیدن به خود در حین پردازش ضرر بسیار مهم باشد.

همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که فعالیت های ترمیمی مانند مدیتیشن، یوگا، پیاده روی یا نگاه درونی به ایمان خود را امتحان کنید. بسیاری از مردم ممکن است پس از یک فقدان غیرمنتظره دچار قطع ارتباط با ایمان یا معنویت خود شوند.

 به خود زمان و اجازه دهید تا غم پردازش شود

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند سوگواری و درمان، پذیرش است. بپذیرید که طیف وسیعی از احساساتی که ممکن است در طول این فرآیند مانند از شوک، غم، عصبانیت و ناامیدی تجربه شود.

بپذیرید که ممکن است در فضای ذهنی نباشید تا به روال عادی خود بازگردید، و اشکالی ندارد که فعالیت های خود را با توجه به آنچه در این زمان از نظر عاطفی و اجتماعی به آن نیاز دارید، تطبیق دهید. به خود این اجازه را بدهید که غصه بخورید، از کلمات غافل شوید، گریه کنید، فریاد بزنید و در هنگام بروز شادی احساس شادی کنید.

معمولاً سوگ در پنج مرحله اتفاق می افتد: انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش. با این حال، روند سوگواری همیشه خطی نیست و غم شما ممکن است شبیه غم دیگران نباشد.

اگر یکی از این مراحل را رد کردید، یا پس از یک دوره افسردگی به مرحله خشم برگشتید، این به این معنی نیست که شما به سمت عقب حرکت می کنید. واکنش‌ها به سوگ می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف شخصی و محیطی قرار گیرد.

چگونه بعد از مرگ عزیزان آرام شویم

 جستجوی کمک حرفه ای را در نظر بگیرید

محاصره کردن خود با دوستان، خانواده و دیگرانی که به شما آرامش می دهند، در پی از دست دادن مهم است. با این حال، برخی از جنبه های غم و اندوه و شفا وجود دارد که ممکن است به بهترین وجه با یک مشاور غمگین حرفه ای بررسی شود.

یک مشاور غم و اندوه حرفه ای ممکن است بتواند دیدگاه ها و بینش جدیدی را برای افرادی که احساس می کنند گیج شده اند، یا از مشکلات روانی مانند افسردگی یا پس از فقدان پس از فقدان رنج می برند، ارائه دهد.

یک مشاور همچنین ممکن است بتواند راهنمایی هایی را برای یافتن راه های سالم برای کنار آمدن با افکار، احساسات یا سایر سختی هایی که در نتیجه از دست دادن شما باعث ناراحتی شما می شود، ارائه دهد.

 ارزش های خود را پیدا کنید

کنار آمدن با غم و اندوه و شروع به روند بهبودی می تواند چالش برانگیزترین تجربه زندگی شما و همچنین می تواند زمانی برای خود اندیشی باشد. برای درک این موضوع، برخی از مدل‌هایی که مراحل اولیه غم و اندوه را به تصویر می‌کشند آغاز شده‌اند، از جمله مرحله ششم یعنی یافتن معنا.

یافتن معنا را می توان با توجه به آنچه که بیشتر از همه به نیازها و تجربه شما صادق است، تعریف کرد. این می تواند به معنای یافتن معنی از از دست دادن خود، یا یافتن راه هایی برای بیان یا فعالیت هایی باشد که به شما حس هدفمندی می دهد، زیرا آینده خود را بدون عزیزتان در نظر می گیرید.

برای بسیاری، فرآیند درمان می تواند زمانی برای کاوش، آزمایش و فرصتی برای برقراری ارتباط مجدد واقعی با ارزش های شخصی شما باشد.

 تعیین کنید که فرآیند بهبودی شما به چه شکلی است

روند بهبودی والدینی که فرزند خود را از دست داده اند ممکن است مانند خواهر یا برادری که خواهر خود را از دست داده است نباشد. حتی زوج ها هم ممکن است به همین شکل غم از دست دادن فرزندشان را نخورند.

افراد ممکن است به زمان کم و یا زیاد برای سوگواری نیاز داشته باشند، از راهبردهای مقابله ای متفاوت بهره مند شوند و ممکن است ایده های متفاوتی در مورد اقداماتی که احساس می کنند برای غم و اندوه کامل از دست دادن خود باید انجام دهند، داشته باشند.

به عنوان مثال، در شرایطی که مرگ یکی از عزیزان به طور ناگهانی و با خشونت به دلیل یک حادثه یا عمل خشونت آمیز رخ داده است، عدالت خواهی برای این فقدان ممکن است به عنوان بخش مهمی از بهبودی فرد شناخته شود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم  به بررسی راهکارهایی جهت تحمل مرگ عزیزان بپردازیم و همچنین به این سوال شما پاسخ دهیم که چگونه بعد از مرگ عزیزان آرام شویم. اگرچه این موارد جز فرایندهای غیرثابت بوده و در هر شخص و هر اتفاق می تواند کاملاً متفاوت باشد اما تلاش ما بر این بود که به شما بفهمانیم برای برطرف کردن این مشکلات نیاز است با مراحل طبیعی آشنایی کافی را داشته باشید.

 

آیا برای تحمل مرگ عزیزان روشی خاص وجود دارد؟

خیر این اتفاق دارای فرایندی طبیعی است که باید طی گردد.

آیا می توان گفت تمامی فرایندهای سوگواری بعد از دست دادن عزیزان یکسان است؟

خیر هر یک از انسان ها می توانند تجربه متفاوتی از سوگواری داشته باشند.

دکتر فکر مشاوره حمایتی بعد از سوگ عزیزان را ارائه می دهد؟

بله می توانید از خدمات ما برای تحمل آسان تر این قبیل اتفاقات استفاده کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی چیست؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور