تقویت حافظه کودکان
تقویت حافظه کودکان

برای تقویت حافظه کودکان چه بخورند؟

تقویت حافظه کودکان می تواند تاثیر بسیار مثبتی در طول روند تحصیل آن ها داشته باشد. اگرچه در کنار این مورد تقویت هوش هیجانی نیز می تواند بسیار موثر باشد. در واقع برای تقویت حافظه کودکان روش های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از خوراکی های تقویت حافظه برای درس خواندن است. در ادامه همراه ما باشید تا از خوراکی های تقویت حافظه برای درس خواندن اطلاعات بیشتری بدست آورید.

9 غذای برتر مغز برای تقویت حافظه کودکان

وقتی دانش آموزی هستید که سعی می کنید بسیاری از اطلاعات جدید را به خاطر بسپارید و بفهمید، مهم است که سلامت خود را در بهترین حالت نگه دارید. سالم ماندن می تواند عملکرد تحصیلی را ارتقا دهد و به شما در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کند.

اگرچه یک رژیم غذایی سالم به طور کلی برای تغذیه و آماده نگه داشتن بدن و مغز شما برای انجام کارهای دشوار مهم است، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است به ویژه برای سلامت مغز و ارتقای عملکرد ذهنی مهم باشند.

در اینجا 9 غذای برتر مغز برای تقویت حافظه کودکان آورده شده است.

خوراکی های تقویت حافظه برای درس خواندن

  1. توت ها

توت ها سرشار از ترکیبات مختلفی هستند که ممکن است به ارتقای عملکرد تحصیلی و محافظت از سلامت مغز کمک کند. انواع توت ها، از جمله زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت دارای ترکیبات فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند.

اعتقاد بر این است که آنتوسیانین ها با افزایش جریان خون به مغز، محافظت در برابر التهاب و بهبود مسیرهای سیگنالینگ خاص که تولید سلول های عصبی و فرآیندهای سلولی درگیر در یادگیری و حافظه را افزایش می دهند، عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد.

تعدادی از مطالعات انسانی نشان داده اند که مصرف توت بر عملکرد مغز تأثیر مثبت دارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در 40 نفر اثرات مصرف یک اسموتی 13.5 اونسی (400 میلی لیتری) حاوی مقادیر مساوی زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و شاه توت را بررسی کرد.

مشخص شد که اسموتی منجر به زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر در تست ها می‌شود و به شرکت‌کنندگان در مقایسه با گروه دارونما به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا دقت این تست‌ها را در مدت 6 ساعت حفظ کنند.

علاوه بر این، یک بررسی که شامل 12 مطالعه در کودکان و بزرگسالان مسن‌تر بود، نشان داد که 8 مورد از مطالعات بهبود عملکرد ذهنی، از جمله در آزمون‌های حافظه کوتاه‌مدت، بلندمدت و فضایی را پس از مصرف مکمل‌های زغال اخته یا بلوبری گزارش کردند.

با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که برای تأیید این مزیت احتمالی به مطالعات آینده با طراحی خوب نیاز است.

چندین مطالعه دیگر از جمله توت های غنی از آنتوسیانین نیز بهبود عملکرد ذهنی و افزایش هوش کودک را گزارش کرده اند.

  1. مرکبات

مرکبات بسیار مغذی هستند و مصرف آنها با انواع فواید سلامتی از جمله ارتقای سلامت مغز مرتبط است.

مانند انواع توت ها، مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت سرشار از فلاونوئیدها از جمله هسپریدین، نارینگین، کورستین و روتین هستند.

این ترکیبات ممکن است توانایی تقویت یادگیری و حافظه و همچنین محافظت از سلول‌های عصبی را در برابر آسیب داشته باشند، بنابراین از زوال ذهنی جلوگیری می‌کنند.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب مرکبات ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی کمک کند.

مطالعه ای روی 40 بزرگسال جوان نشان داد که نوشیدن 17 اونس (500 میلی لیتر) آب پرتقال و گریپ فروت 100 درصد باعث افزایش جریان خون به مغز و بهبود قابل توجهی در آزمایشی که شامل تطبیق نمادها با اعداد بود، در مقایسه با یک نوشیدنی کنترلی شده است.

مطالعه دیگری روی 37 فرد مسن نشان داد که نوشیدن 17 اونس (500 میلی لیتر) آب پرتقال 100 درصد در روز به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشد که از طریق تعدادی آزمایش در مقایسه با یک نوشیدنی کنترلی ارزیابی شد.

اگرچه آب میوه ها منابع غلیظ تری از این ترکیبات بالقوه تقویت کننده سلامت مغز هستند اما مرکبات کامل نیز منابع غنی فلاونوئیدها هستند و می توانند به عنوان میان وعده هنگام مطالعه یا آمادگی برای امتحان استفاده شوند.

مرکبات و آب مرکبات را با منبعی از پروتئین و چربی های سالم مانند آجیل مخلوط کنید تا میان وعده شما رضایت بخش تر شود.

برای اطلاع از دلایل ترس کودکان از تاریکی کلیک کنید.

  1. شکلات تلخ و محصولات کاکائویی

کاکائو دارای بالاترین میزان فلاونوئید نسبت به سایر مواد غذایی است، به همین دلیل است که محصولات کاکائویی مانند شکلات به میزان قابل توجهی در دریافت فلاونوئید رژیم غذایی نقش دارند. مصرف محصولات کاکائویی غنی از فلاونوئید ممکن است بر سلامت مغز تأثیر بگذارد.

به علاوه، گروه‌های فلاونوئیدی بالا و متوسط، حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده بودند که دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز است. انسولین هورمونی است که به انتقال قند از خون به سلول‌ها کمک می‌کند، جایی که می‌توان از آن برای انرژی استفاده کرد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف کاکائو ممکن است به کاهش خستگی ذهنی، بهبود جریان خون به مغز و افزایش حافظه و زمان واکنش در انجام وظایف ذهنی کمک کند.

جالب توجه است که فلاونوئیدها می توانند از سد خونی مغزی، یک غشای نیمه تراوا که از مغز شما محافظت می کند، عبور کنند و مستقیماً روی مناطقی از مغز که حافظه و توجه را کنترل می کنند، عمل کنند.

  1. آجیل

آجیل سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت مغز ضروری است، از جمله ویتامین E و روی.

آجیل ها منابع غلیظی از چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند و می توانند به شما کمک کنند تا در طول جلسات مطالعه ماراتن انرژی لازم را حفظ کنید. به علاوه، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن آجیل حتی ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از عملکرد مغز کمک کند.

مطالعه ای روی 64 دانشجو نشان داد که افزودن گردو به رژیم غذایی به مدت 8 هفته منجر به بهبود قابل توجهی 11.2 درصدی در تفسیر اطلاعات کلامی در مقایسه با دارونما شد.

مطالعه دیگری روی 317 کودک نشان داد که مصرف آجیل با بهبود زمان واکنش و عملکرد در آزمایشات مغزی مرتبط است.

علاوه بر این، یک مطالعه مبتنی بر جمعیت روی 15467 زن نشان داد که مصرف حداقل 5 وعده آجیل در هفته با وضعیت کلی روانی بهتر مرتبط است.

تخم مرغ برای تقویت حافظه

  1. تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل انواع مواد مغذی موجود در آن، اغلب به عنوان مولتی ویتامین طبیعت شناخته می شود. آنها به ویژه غنی از مواد مغذی هستند که برای عملکرد مغز ضروری هستند، از جمله ویتامین B12، کولین و سلنیوم.

به عنوان مثال، سلنیوم در هماهنگی، حافظه، شناخت و عملکرد حرکتی نقش دارد، در حالی که کولین برای رشد مغز و تولید ناقل عصبی استیل کولین که برای ذخیره سازی حافظه و عملکرد عضلات ضروری است، مورد نیاز است.

ویتامین B12 همچنین نقش مهمی در سلامت عصبی دارد و داشتن سطوح پایین این ویتامین عملکرد مغز را مختل می کند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی لوتئین است، یک رنگدانه کاروتنوئیدی که با بهبود عملکرد بینایی و ذهنی مرتبط است.

با این حال، شما باید تخم مرغ کامل، نه فقط سفیده تخم مرغ بخورید تا از مزایای بالقوه آنها برای ارتقاء عملکرد مغز بهره مند شوید.

یک مطالعه روی 19 کودک و نوجوان نشان داد که خوردن زرده تخم مرغ با یادگیری کوتاه مدت، نمرات حافظه و توجه بالاتر در مقایسه با سفیده تخم مرغ مرتبط است. با این حال، این مطالعه توسط مرکز تغذیه تخم مرغ تامین شد، که ممکن است بر این مطالعه تاثیر گذاشته باشد.

  1. آووکادو

آووکادو میوه‌ای همه‌کاره است که می‌توان از آن‌ها به روش‌های مختلفی لذت برد، از جمله له کردن آن در گواکامول، پخش روی نان تست، یا صرفاً کامل با کمی نمک. به عنوان یک میان وعده مطالعه مناسب، ممکن است به تقویت عملکرد مغز شما نیز کمک کنند.

آنها منبع عالی لوتئین هستند، یک کاروتنوئید که در مغز و چشم شما تجمع می یابد و ممکن است بر عملکرد مغز تأثیر مثبت بگذارد.

مطالعه ای بر روی 84 بزرگسال نشان داد که افرادی که به مدت 12 هفته یک وعده غذایی حاوی آووکادوی تازه خوردند، سطح لوتئین خون را افزایش دادند و در تست های ذهنی بهبودهایی را در دقت تجربه کردند.

صرف نظر از این، سطح لوتئین خون و مصرف لوتئین به طور کلی با عملکرد ذهنی بهتر مرتبط است.

  1. ماهی

یکی دیگر از مواد مغذی جهت تقویت حافظه کودکان استفاده از ماهی است. امگا 3 چربی های ضروری هستند که نقش مهمی در سلامت مغز دارند. آنها در ماهی های چرب، که منابع عالی دیگر مواد مغذی تقویت کننده سلامت مغز مانند ویتامین B12 و سلنیوم هستند، متمرکز شده اند.

جای تعجب نیست که تعدادی از مطالعات مصرف ماهی را با بهبود عملکرد مغز مرتبط کرده اند.

مطالعه دیگری روی بیش از 17000 دانش آموز نشان داد که مصرف 8 گرم ماهی در روز به طور قابل توجهی با نمرات بهتر در زبان آلمانی و ریاضیات در مقایسه با عدم مصرف ماهی یا محدود بودن آن مرتبط است.

با این حال، این مطالعه همچنین خاطرنشان کرد که این ارتباط در بالاترین دسته از مصرف ماهی کاهش یافته است، که محققان پیشنهاد کردند که ممکن است به دلیل مصرف بیشتر جیوه و سایر آلاینده‌های مضر موجود در غذاهای دریایی باشد.

بسیاری از مطالعات دیگر مصرف ماهی را با عملکرد ذهنی بهتر و کاهش ذهنی آهسته‌تر مرتبط دانسته‌اند که به غلظت مواد مغذی مهم از جمله چربی‌های امگا 3 در ماهی نسبت داده می‌شود.

برای اطلاع از راه های مدیریت استرس در کودکان کلیک کنید.

  1. چغندر

چغندر و محصولات چغندر سرشار از نیترات هستند که بدن شما آن را به مولکولی به نام اکسید نیتریک تبدیل می کند. اکسید نیتریک نقش های مهمی در سلامتی شما ایفا می کند، از جمله ارتباطات مناسب سلول های عصبی، جریان خون و عملکرد مغز.

مصرف چغندر غنی از نیترات و محصولات چغندر در برخی مطالعات با بهبود عملکرد مغز مرتبط است.

مطالعه ای بر روی 24 بزرگسال جوان و مسن نشان داد که نوشیدن 5 اونس (150 میلی لیتر) آب چغندر به طور قابل توجهی باعث افزایش غلظت نیترات خون و بهبود زمان واکنش در تست های ذهنی در هر دو گروه سنی در مقایسه با دارونما شد.

مطالعه دیگری روی 40 بزرگسال نشان داد که نوشیدن 15 اونس (450 میلی لیتر) آب چغندر باعث بهبود جریان خون در مغز و عملکرد در آزمایش تفریق در مقایسه با دارونما می شود.

شما می توانید با لذت بردن از چغندر بوداده همراه با غذا قبل از امتحان یا نوشیدن آب چغندر تازه در حین مطالعه، مصرف نیترات را در رژیم غذایی افزایش دهید.

توت برای تقویت حافظه

  1. سبزیجات قرمز، سبز و نارنجی

مصرف سبزیجات به طور کلی با عملکرد بهتر مغز و ارتقای سلامت کلی مرتبط است.

سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز از جمله فلفل، هویج و کلم بروکلی حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند که نشان داده شده است برای عملکرد ذهنی مفید هستند.

کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین در شبکیه چشم شما جمع می شوند. این تجمع به عنوان چگالی نوری رنگدانه ماکولا نامیده می شود.

مطالعه ای روی 51 کودک بین 7 تا 13 سال نشان داد که MPOD به طور قابل توجهی با عملکرد مغز و توانایی فکری مرتبط است.

مطالعه دیگری روی 56 کودک بین 8 تا 9 سال نیز نشان داد که MPOD با عملکرد تحصیلی ارتباط مثبتی دارد.

متناوبا، MPOD پایین با کاهش عملکرد ذهنی مرتبط است. مطالعه‌ای روی 4453 بزرگسال نشان داد که MPOD پایین‌تر با عملکرد ضعیف‌تر در تست‌های ذهنی، حافظه ضعیف‌تر و زمان واکنش آهسته‌تر مرتبط است.

سبزیجات غنی از لوتئین و زآگزانتین عبارتند از کلم پیچ، جعفری، اسفناج، ریحان، نخود فرنگی، تره فرنگی، کاهو، هویج، کلم بروکلی و فلفل سبز و قرمز. تخم مرغ و پسته نیز منابع خوبی از لوتئین و زآگزانتین هستند.

برای یک وعده غذایی رضایت‌بخش قبل از مطالعه، سرشار از کاروتنوئیدهای تقویت‌کننده سلامت مغز، یک سالاد اسفناج بزرگ و سبزیجات را با فلفل قرمز خرد شده، هویج برش‌شده و تخم‌مرغ پخته شده اضافه کنید.

سالاد را با مقداری روغن زیتون و سرکه و یک مشت کوچک پسته خرد شده برای پروتئین اضافی و چربی های سالم بپوشانید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که برای تقویت حافظه کودکان چه خوراکی هایی وجود دارد. خوراکی های تقویت حافظه برای درس خواندن نیز معرفی گردید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با روش های تقویت حافظه کودکان و همچنین تقویت خلاقیت آن ها دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا استفاده از خوراکی ها برای تقویت حافظه تاثیر دارد؟

بله قطعاً می تواند تاثیر داشته باشد.

بهترین ماده برای تقویت حاقطه کودکان چیست؟

انواع توت ها، شکلات تلخ و تخم مرغ می توانند مناسب باشند.

به جز خوراکی چه موارد دیگری برای تقویت حافظه وجود دارد؟

یک سری تمرین های علمی نیز می تواند بر حافظه تاثیر بگذارد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور