نشانه های کودک باهوش
نشانه های کودک باهوش

نشانه های کودک باهوش و نحوه رفتار با او

شناخت نشانه های کودک باهوش به والدین کمک می کند تا در رشد و پرورش فرزند خود از روش های درست تری استفاده نمایند و اجازه ندهند تا استعدادهای او هدر رود. به همین دلیل، تشخیص توانایی های کودک یک امر سرنوشت ساز در زندگی او محسوب می شود. اما بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟ چه شاخصه هایی برای متمایز کردن کودکان باهوش از سایرین وجود دارد؟ یا اینکه با بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟

در این مقاله به این موضوع می پردازیم و خواهیم دید که نشانه های کودک باهوش و نحوه رفتار با او چیست؟ اگر شما نیز احساس می کنید که فرزندنتان دارای هوش و توانایی بالایی است و می خواهید او را در مسیر درست و متناسب با استعداد هایش قرار دهید، می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس گرفته تا ضمن شناسایی مهم ترین خصوصیات کودک، شما را در امر آموزش یاری دهند.

اهمیت آگاهی از نشانه های کودک باهوش در چیست؟

اهمیت آگاهی از نشانه های کودک باهوش در چیست؟

آرزوی بسیاری از والدین این است که فرزندی باهوش یا حتی نابغه داشته باشند. به همین دلیل، همواره در فرزندان خود به دنبال یافتن نشانه های کودک باهوش هستند. به همین دلیل هم می خواهند بدانند که کدام رفتار می تواند نماد هوش بالا باشد. این مسئله انگیزه ایی شد تا ما به این سوال که بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟ پاسخ دهیم.

اما قبل از آن باید ببینیم که تشخیص باهوش بودن یا نبودن فرزندنمان چه تاثیر یا اهمیتی در رشد او دارد. از آنجا که دوران کودکی حساس ترین و اساس شکل گیری رفتارها و حتی تصمیم گیری های آتی است، اگر فرزندی در یک زمینه دارای استعداد بالایی باشد، اما به دلیل عدم شناخت یا توجه از سوی والدین تقویت نشود، به راحتی می تواند مسیر آینده زندگی او را تغییر دهد.

چه بسا که این مورد سبب ناکامی های شغلی یا تحصیلی در آینده فرد شود. به همین دلیل است که در مشاوره کودک همواره توصیه می شود که والدین انتظار نداشته باشند تا فرزندانشان برآورده کننده کمبودهای یا آرزوهای آن ها باشند. بلکه او در راستای قابلیت های ذاتی اش قرار داده و کمک نمایند تا با پرورش آن ها به موفقیت های بزرگی دست یابد.

نشانه های کودک باهوش کدامند؟

اینکه بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟ شاید کار چندان ساده ایی نباشد. زیرا آگاهی از این موضوع نیاز به دید نسبتا علمی خواهد داشت.اما یک نکته مهم را بایستی به یاد داشته باشیم. هوش هیجانی  (EQ)با بهره هوشی (IQ)متفاوت است. چرا که علیرغم بهره هوشی که بیشتر تحت تاثیر وراثت می باشد، هوش هیجانی غالبا اکتسابی است.

منظور از هوش هیجانی، داشتن قدرت استدلال، تحلیل، ارزیابی، کنترل و ابراز احساسات می باشد. بنابراین، افرادی که دارای هوش هیجانی دارند در کنترل احساسات خود قویترند. در حالی که بهره هوشی، در زمینه هایی همچون فهم و کاربرد اطلاعات کارایی دارد.

از طرفی ممکن است که یک فرد در یک حوزه قوی باشد اما در حوزه دیگر نه. برای مثال، گاردنر نظریه هوش چندگانه را معرفی می کند که در آن از 8 نوع مختلف هوش صحبت می کند. این هوش ها عبارتند از بصری- مکانی،. کلامی- زبانی،  ریاضی منطقی، بدنی- جنبشی، موسیقی- ریتمیک، طبیعت گرایانه،  درون فردی، و فرافردی. بنابراین، اگر کودکی در زمینه موسیقاتی استعداد بالایی داشت، نمی توان گفت که او باهوش نیست اما کودکی که ریاضی بلد است، باهوش می باشد.

با تمام این تفاسیر، فکتورهای بسیاری برای تعیین نشانه های کودک باهوش وجود دارد. اما در زیر به مهم ترین آن ها اشراه می کنیم.

جهت آشنایی باعلل بهانه گیری کودکان و راه حل های برخورد با کودک بهانه گیر وارد لینک شود

یادگیری سریع 

از جمله نشانه های کودک باهوش ، که به وضوح می توان به آن پی برد، یادگیری سریع است. بر اساس نظریه های اغلب روانشناسان، اینگونه کودکان نسبت به سایر همسالان، تمایل بیشتری برای امتحان چیزهای جدید و آشنایی با آن ها دارند. پدر و مادران برای فهم این مورد می توانند از یک قیاس استفاده کنند.

یک نشانه زودهنگام یادگیری را می توان در یادگیری زبان کودکان خردسال دید. برخی از کودکان با سرعت بیشتری نسبت به همسالان خود شروع به صحبت و حتی خواندن می کنند. البته، آموزش نیز در این امر تاثیر گذار می باشد.

حس کنجکاوی بالا نشانه هوش کودک

کودکان باهوش حس کنجکاوی بسیار بالایی دارند. آن ها دوست دارند تا در مورد هر آنچه پیرامونشان رخ می دهد، اطلاعات بدست آورند و از فرایندها سر در بیاورند.

مثلا اینکه دستگاه تلویزیون چگونه کار می کند، روز و شب چگونه بوجود می آید؟ چرا باران می بارد؟ در واقع اگر می خواهید بدانید که بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟ یکی از نمودهای بارز آن علاقه به کشف کردن است. آن ها دائم سوال می پرسند و از شما جواب های قانع کننده می خواهند.

چنانچه مایل به اطلاع از علل ترس از مدرسه فرزند خود هستید، وارد لینک شوید

 

 

خلاقیت بالا در حل مسائل

بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟

داشتن توانایی خلاقیت بالا به ویژه برای حل مسائل، از ویژگی های و نشانه های کودک باهوش می باشد. برای مثال اگر دستشان به یک اسباب بازی که دو بالا یا دور از دسترس آن ها قرار دارد نمی رسد، از روش هایی استفاده می کنند که برای شما تحسین بر انگیز است. حتی در جدیدترین محیط ها یا مسائل نیز به دنبال یک شیوه برای حل آن ها هستند.

حافظه قوی دارند

کودکانی که اتفاقات، اسامی، چهره ها، مکان ها و جزئیات را به خوبی به یاد می آورند را می توان در دسته کودکان باهوش جای دارد. برای مثال، ممکن است که یک شخص را تنها یک بار دیده باشند، اما اگر او را یک یا چند ماه بعد هم ببینید، می توانند براحتی وی را تشخیص دهند.

شاید شما هم دیده اید که برخی از کودکان قادر به حفظ اعداد طولانی یا پیچیده ریاضی هستند. این دسته از بچه ها دارای هوش ریاضی بالا به همراه حافظه قوی هستند. البته، برای تقویت حافظه، آموزش نیز تاثیر گذار است.

ترجیح ارتباط با بزرگسالان

یکی دیگر از نشانه های جالب کودک باهوش آن است که تمایل بیشتری به ارتباط با بزرگسالان نشان می دهند تا گروه همسالان خود. کلاس درس برای کودکانی که بسیار باهوش هستند، کسل کننده است. به طوری که دوست دارند تا با بزرگترها گفتگو کرده و با آن ها همراهی نمایند.

جهت آشنایی با دلایل کودک آزاری و روش مقابله با آن وارد لینک شوید

پازل ها و معماها را به خوبی انجام می دهند

به طور کلی، حل معما و یا چیدن پازل خود یک روش خوب برای نشان دادن میزان هوش در انسان به شمار می روند. نشانه های کودک باهوش این است که پازل ها را نسبت به همسالان خود بسیار سریعتر حل می کنند. سطح پیچیدگی پازل نیز باید از سن او بیشتر باشد تا بتوان آن را معیار هوش او قرار داد.

بازی های فکری را دوست دارد

کودکان به طور ذاتی ذهن فعال و کنجکاوی دارند و بسیار به بازی کردن علاقه مندند. اما کودکان باهوش معمولا به بازی های فکری توجه بیشتری نشان می دهند. برای مثال، ممکن است که علاقه بالا به بازی شطرنج یا اسباب بازی های رباتیک از نشانه های کودک باهوش به شمار رود.

این مسئله نیز به دلیل تمرکز فوق العاده و تحلیل بالای آنان است. اینگونه کودکان زمانی که یک وسیله را باز می کنند، به دلیل دقت زیادی که به جزئیات دارند، بخوبی می دانند که جای کدام وسیله کجا می باشد.

آیا می دانید دلیل و نحوه برخورد با ترس کودک از تاریکی چیست؟ بر روی لینک کلیک نمایید

با بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟

بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟

حال اگر نشانه های کودک باهوش را در فرزندنمان دیدیم، چگونه باید آن ها را تقویت نماییم. یادمان باشد که او هر چقدر هم که باهوش باشد، یک فرد کم تجربه و نا آشنا با دنیای پیرامون می باشد. بنابراین، بسیار مهم است که پدر و مادر یاد بگیرند که با بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟ در زیر نکات مهمی را در این باره بیان کرده ایم.

آن ها را به خطر ترس از خطر و شکست محدود نکنید

اگر کودکی در زمینه یا زمینه هایی کنجکاوی زیاد نشان می دهد و مایل به یادگیری آن است، اجازه دهید ریسک کند. توجه داشته باشید که ریسک پذیری لازمه کسب تجربه است. او باید شکست کردن را بیاموزد و یاد بگیرد که چطور باید با آن برخورد نماید. در صورتی که محدودیت، تنها باعث سرکوب اشتیاق و علاقه به کشف چیزها جدید خواهد شد و بتدریج نشانه های کودک باهوش ما را از بین می برد..

نگران شکست خوردن او نباشید. اگر بتوانید او را در حد تعادل او را پشتبانی کنید، دوباره جرات تجربه را بدست خواهد آورد. در مقابل، موفقیتی که بدست می آورد به او اعتماد بنفس خواهد داد.

به منظور آشنایی با مفهوم خودارضایی کودکان وارد لینک شوید

اجازه دهید خودشان مشکلاتشان را حل کنند

اگر قرار باشد که همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار دهیم، هر چقدر هم که نابغه باشد پیشرفتی نخواهد داشت. از سوی دیگر، رها کردن و به حال خود وا گذاشتن نیز می تواند نتایج نادرستی را به بار آورد.

بهترین کار این است که اگر نشانه های کودک باهوش در کودک ما وجود دارد، به طور غیر مستقیم بر روی فعالیت های نظارت داشته و کمک ما نیز به طور غیر مستقیم باشد. اگر کودکی در همه حال شاهد حمایت های پدر و مادر باشد، یک شخص متکی خواهد بود که بدون وجود یک پشتیبان قادر به بروز استعدادهایش نیست.

او را در فضاهای آموزشی درست قرار دهید

به طور غالب اگر نشانه های کودک باهوش در فرزندنتان وجود داشته باشد، احتمالا کلاس درس و محتواهای درسی پاسخگوی نیاز او نخواهد بود و شاید حوصله او را سر ببرد. دلیل آن هم یادگیری سریع و پیش پا افتاده بودن مطالب می باشد. برای این منظور می توانید او را در کلاس های آموزشی جانبی با سطح بالاتر ثبت نام کرده و وی را از مطالب آموزشی غنی سازید. البته حواسمان باشد که زیاده روی صورت نگیرد.

بیش از اندازه از او تعریف و تمجید نکیند.

یکی از توصیه های مهم روانشناسان در مورد اینکه با بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟ آن است که از تعریف و تمجید زیاد بپرهیزید. والدین باید توقع خود را از کودک بالا ببرند و با برخوردهای خود، برای او همانند یک محرک عمل نمایند. البته این به معنای تحت فشار قرار دادن وی نیست و بایستی در حد تعادل برخورد نمود.

از سوی دیگر، مراقب میزان تشویق های خود باشد. اگر با مشاهده نشانه های کودک باهوش خود، بیش از حد واکنش نشان دهید، به طور غیر مستقیم می فهمانیم که انتظار چنین عملی از او را نداشتیم و سطح توانایی های او در این مقدار نیست.

خلاصه مطالب

در این مقاله توضیح دادیم که بچه های باهوش را از کجا بشناسیم؟ و با نحوه برخورد یا رفتار با آن ها آشنا شدیم. 

اگر می خواهید نشانه های کودک باهوش در فرزند شما نیز پدیدار شود یا با شیوه مدیریت رفتارهای هوشمندانه و خلاقانه او آشنا شوید، می توانید در همه روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 با مشاوران و کارشناسان مجرب دکتر فکر تماس حاصل نموده و مشاوره تخصصی دریافت کنید. 

با بچه های باهوش چگونه رفتار کنیم؟

والدین باید به کودکان باهوش اجازه ریسک پذیری داده، محیط آموزشی مناسب فراهم کنند و از تعریف و تمجید زیاد بپرهیزند.

چگونه می توان فهمید که هوش کودک ما در زمینه ایی است؟

برای شناخت استعدادها و قابلیت های فرزند خود از طریق تست ها و روش های روانشناسی، با کارشناسان دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

اهمیت شناسایی نشانه های کودک باهوش در چیست؟

گر فرزندی در یک زمینه دارای استعداد بالایی باشد اما به دلیل عدم شناخت یا توجه از سوی والدین تقویت نشود، به راحتی می تواند مسیر آینده زندگی او را تغییر دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور