بازگشت به اعتیاد
بازگشت به اعتیاد

نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک آن

بازگشت به اعتیاد متاسفانه مشکلی رایج در میان تمام افرادی است که اعتیاد خود را ترک کرده اند. مهم نیست که چقدر با پشتکار بهبودی خود را دنبال می کنید یا چقدر متعهد به هوشیاری مادام العمر هستید، این احتمال وجود دارد که در مقطعی دوباره تمایل شما برای بازگشت به اعتیاد عود نماید.

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، میزان عود در دوران بهبودی 40 تا 60 درصد است.

پس از عود، بسیاری از افراد احساس شرم یا پشیمانی را تجربه می کنند. علاوه بر این، ممکن است بخواهید به جای ادامه کار سخت و غلبه بر میل زودگذر به مصرف، از مبارزه دست بکشید و به اعتیاد خود تسلیم شوید. اینها طبیعی هستند، اما می توانند چالش هایی را برای ایجاد یک زندگی عاری از مواد مخدر ایجاد کنند.

در عوض، از این بازگشت به عنوان یک ابزار یادگیری استفاده کنید. برنامه پیشگیری از عود خود را اجرا کرده و محرک های خود را شناسایی کنید. با کاوش بیشتر در علت ریشه ای عود، پایه و اساس بهبودی را ایجاد خواهید کرد که به شما اطمینان می دهد قوی تر از همیشه به عقب برگردید. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک، علل بازگشت به اعتیاد و روش های جلوگیری از بازگشت به اعتیاد بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

تعریف بازگشت به اعتیاد چیست؟

بازگشت به اعتیاد یعنی فرد پس از مدتی هوشیاری به مصرف مواد مخدر یا الکل برمی گردد. در حالی که ممکن است بسیاری از افراد پس از ترک برای یک روز یا مدت زمان خیلی کوتاه دوباره به مصرف مواد بپردازند، اما منظور از بازگشت به اعتیاد، این است که فرد دوباره به سمت استفاده از مواد مخدر و یا نوشیدن کشیده شده و اعتیاد را از سر بگیرد.

 

 

برای اطلاع از انواع ترفندهای منفی شدن تست اعتیاد به گل کلیک کنید.

 

 

درمان بعد از بازگشت به اعتیاد

چه چیزی باعث بازگشت به اعتیاد می شود؟

بازگشت به اعتیاد پس از یک دوره هوشیاری متأسفانه یک اتفاق رایج است. تقریباً نیمی از معتادان در حال بهبودی یک لحظه ضعف موقتی را تجربه می‌کنند که منجر به برداشت مجدد مواد یا الکل می‌شود. دانستن برخی از موقعیت های خطرناک می تواند به شما در جلوگیری از این امر کمک کند.

نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک

نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک بسیار متفاوت است و ممکن است در هر فردی متفاوت با فرد دیگر باشد. ما در این قسمت قصد داریم برخی از مهم ترین موارد نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک را بررسی کنیم.

نداشتن تعهد قاطع

بدون تعهد قاطع به هوشیاری طولانی مدت، احتمال عود شما بیشتر است. برای موفقیت، باید مایل باشید که کار سختی را که برای هوشیار ماندن لازم است انجام دهید. این شامل شرکت در جلسات 12 مرحله ای، داشتن یک حامی متعهد و دریافت درمان یا مشاوره برای شرایط احتمالی سلامت روانی، مانند افسردگی و اضطراب است.

نداشتن سیستم پشتیبانی یک فرد تازه هوشیار باید فوراً یک شبکه حمایتی مستحکم داشته باشد، زیرا این می تواند بین بهبودی مداوم یا بازگشت مجدد به اعتیاد تفاوت ایجاد کند. داشتن یک گروه حمایتی از دیگران در بهبودی حیاتی است. از خانواده خود بخواهید که شما را مسئول نگه دارند، از طریق مدیتیشن یا مذهب به دنبال راهنمایی معنوی باشید و به فعالیت های گروهی هوشیار بپیوندید.

عدم تعهد به خود

در برخی موارد، کاربر به این دلیل وارد درمان می شود که سعی می کند خانواده یا دوستان خود را خشنود کند تا اینکه به خاطر خود متعهد به ترک آن باشد.

عدم آمادگی برای زندگی پس از درمان ایجاد یک برنامه پیشگیری از عود برای بازگشت به زندگی عادی پس از درمان مهم است. درک اینکه چگونه برخی چیزها می توانند هوشیاری را خراب کنند، بسیار مهم است، مانند پویایی ناکارآمد خانواده، دوستی های سمی، انزوای اجتماعی و روال های روزمره ناسالم. شناسایی واضح محرک‌ها در مراحل اولیه می‌تواند به شما در محافظت از هوشیاری جدید کمک کند.

درمان بعد از بازگشت به اعتیاد

علائم هشدار دهنده بازگشت به اعتیاد

احتمال عود همیشه وجود دارد، اما دانستن علائم هشدار دهنده ای که می تواند عود را پیش بینی کند می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. برای دوستان و خانواده مهم است که در مورد مواردی که به عنوان محرک های بالقوه عود باید جستجو کنند، آموزش ببینند، و برای کسانی که در حال بهبودی هستند نیز مهم است که بتوانند خود را نیز تحت نظر داشته باشند.

به گفته مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر افرادی که از هر نوع اعتیادی بهبود می یابند، اغلب حداقل یک بار عود را تجربه می کنند. عود بیماری به ویژه برای افرادی که برای مدت طولانی از مصرف مواد مخدر خودداری کرده اند می تواند خطرناک باشد.

اعتیاد یک بیماری مزمن است که صرف نظر از مدت زمانی که فرد از سوءمصرف مواد خودداری کرده باشد، منجر به عود خواهد شد. هنگامی که عود رخ می دهد، بازگشت به مسیر بهبودی برای فرد می تواند دشوار باشد. در نتیجه، بازگرداندن یک فرد به درمان در سریع ترین زمان ممکن پس از عود، برای سلامتی و بهبودی طولانی مدت او بسیار مهم باشد.

 

برای اطلاع از دلایل اعتیاد در سالمندان کلیک کنید.

 

مراحل بازگشت به اعتیاد

به صورت کلی مراحل بازگشت به اعتیاد به سه مورد تقسیم بندی می شود:

  • عاطفی
  • ذهنی
  • فیزیکی

عود عاطفی اغلب اولین مرحله عود است و قبل از اینکه فردی که در حال بهبودی است حتی شروع به استفاده مجدد از آن کند، رخ می دهد. معمولاً فرد شروع به تجربه پاسخ های عاطفی منفی مانند عصبانیت، بدخلقی و احساس اضطراب می کند. آنها همچنین ممکن است شروع به تجربه عادات غذایی نامنظم و خواب کنند و تمایل آنها برای بهبودی اغلب به دلیل عدم استفاده از سیستم های پشتیبانی از بین می رود. اینها علائم هشدار دهنده اولیه هستند که نشان می دهد یک فرد در حال بهبودی ممکن است وارد روند عود شود و مهم است که آنها را در اسرع وقت شناسایی کنید. این مرحله قبل از اینکه شخص حتی متوجه شود که ممکن است در خطر عود باشد رخ می دهد و مداخله در حال حاضر قبل از اینکه وارد عود ذهنی شود می تواند از بروز مشکل جلوگیری کند.

عود ذهنی مرحله دوم فرآیند است. این اغلب زمان مبارزه درونی برای فردی است که در حال بهبودی است، زیرا بخشی از آنها می خواهند در مسیر هوشیاری طولانی مدت باقی بمانند. با این حال، بخشی از آنها درگیر یک نوع طناب کشی با طرف دیگری است که می خواهد به استفاده بازگردد. ممکن است همیشه بخشی از فرد بخواهد دوباره مصرف کند، به همین دلیل است که اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته می شود. با پیشرفت این مرحله از فرآیند عود، در نهایت افکار مستقیم در مورد استفاده به وجود می آیند و در این مرحله، متوقف کردن این روند بسیار دشوار است.

بازگشت ذهنی مرحله بسیار دشواری است و اغلب جای خود را به مرحله سوم و نهایی فرآیند عود می دهد.

هنگامی که عود ذهنی رخ می دهد، معمولاً مدت زیادی طول نمی کشد تا به مرحله عود فیزیکی پیشرفت کند. این مرحله ای است که معمولاً با شنیدن اصطلاح عود به آن فکر می شود. عود فیزیکی زمانی رخ می دهد که فرد این ماده را مصرف کرده و هوشیاری او در هم شکسته خواهد شد.

علل بازگشت به اعتیاد

روش های جلوگیری از بازگشت به اعتیاد

پرداختن به انگیزه های ذهنی می تواند ابزار موثری برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد حداقل به صورت کوتاه مدت باشد. صحبت کردن با کسی در مورد میل به استفاده اغلب می تواند به کاهش آن میل کمک کند و تفکر منطقی را در خط مقدم معادله قرار دهد. این دلیلی است که بسیاری از برنامه های پشتیبانی از اسپانسر استفاده می کنند. وقتی میل به استفاده از آن به وجود می‌آید، داشتن کسی برای صحبت کردن با او می‌تواند حیاتی باشد.

مراجعه مجدد به یک مرکز درمانی  گاهی یک گام ضروری برای جلوگیری از عود است. درمان در یک محیط سرپایی نیز می تواند کافی باشد.

باز هم، حمایت دوستان و خانواده می تواند در پیشگیری از عود بیماری بسیار مهم باشد. برای چنین افرادی مهم است که در مورد روند بهبودی و همچنین خطرات و علائم هشدار دهنده عود، آموزش ببینند. توانایی آنها برای نظارت بر عزیز خود در دوران بهبودی می تواند در جلوگیری از عود بیماری بسیار مهم باشد.

 

برای اطلاع از عواقب ازدواج با فرد معتاد کلیک کنید.

 

بهبودی از بازگشت به اعتیاد

بازگشت به اعتیاد برای سوء مصرف مواد اتفاقی بسیار رایج است. با این حال، عود به این معنی نیست که کسی در بهبودی شکست خورده است. این به سادگی بخشی از روند درمان آن ها است که باید بر آن غلبه کرد.

اقدام سریع بهترین راه برای رفع بازگشت به اعتیاد است. فرد باید تشخیص دهد که عود، اگرچه شکست نیست، اما یک چیز جدی است. هر عود پتانسیل بازگشت به سوء استفاده مداوم را نشان می دهد که می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود.

مشخص کردن دلایل عود بیماری کلیدی است. با شناسایی دلیل استفاده از یک فرد، می توان تدابیر حفاظتی مناسبی را برای جلوگیری از ایجاد مجدد همان محرک ها در نظر گرفت. هرچه یک فرد بیشتر در مورد محرک ها و علائم هشدار دهنده شخصی خود بداند، تشخیص علائم عود برای خود و عزیزانش آسان تر خواهد بود. یک طرح پیشگیری از عود، که اغلب با کمک یک درمانگر طراحی می شود، می تواند ابزار موثری برای اطمینان از عدم وقوع مجدد عود دیگری باشد. در حالی که هیچ راهی برای تضمین عدم وقوع عود وجود ندارد، مطمئناً مراحلی برای پیشگیری و بهبودی وجود دارد که می تواند احتمال بهبودی طولانی و موفقیت آمیز را افزایش دهد.

آیا افرادی که اعتیاد بازمی گردند دوباره به درمان نیاز خواهند داشت؟

بسته به شدت بازگشت شما به سوء مصرف مواد، ممکن است لازم باشد دوباره به بازتوانی بروید. دو راه کلی برای ارزیابی اینکه آیا نیاز به بازگشت دارید وجود دارد: طول و شدت سوء مصرف مواد مخدر یا الکل. بین یک لغزش و یک عود کامل تفاوت وجود دارد.

بازگشت به اعتیاد به عنوان یک رویداد کوتاه مدت و معمولا فقط یک روز تعریف می شود که این ماده برای مدت کوتاهی استفاده می شود. با یک لغزش، فرد متوجه خطری می شود که متحمل شده است و قبل از اینکه دوباره به سمت اعتیاد رها شود، دوباره مصرف را متوقف می کند.

عود یک رویداد بسیار جدی‌تر است که در آن فرد در طی چند روز یا هفته به الگوی سوء مصرف مواد مخدر یا الکل بازمی‌گردد. در طی یک عود، فرد ممکن است خود را منزوی کند، از جلسات 12 مرحله ای صرف نظر کند و از حامیان خود دوری کند.

در صورت وقوع لغزش، معمولاً می توانید با رفتن به جلسه، بحث در مورد لغزش با یک حامی یا مشاور و اجتناب از محرک های خود، به مسیر درست بازگردید. جستجوی حمایت و تلاش مضاعف برای هوشیار ماندن ضروری است.

 

برای اطلاع از آسیب های اجتماعی اعتیاد کلیک کنید.

 

انواع بازگشت به اعتیاد

آنچه اغلب به عنوان عود “سنتی” در نظر گرفته می شود، زمانی رخ می دهد که شخصی تصمیم آگاهانه برای نوشیدن یا مصرف مواد می گیرد. به عنوان مثال، ممکن است پس از یک سال هوشیاری، ماری جوانا را برای کاهش استرس انتخاب کنند یا با دوستانشان یک لیوان شراب بنوشند، زیرا احساس می‌کنند می‌توانند بدون زیاده‌روی آن را مدیریت کنند. از سوی دیگر، “عود آزاد” اصطلاح محاوره ای برای عود تصادفی است که زمانی اتفاق می افتد که شخص ناخواسته از مواد مخدر یا الکل استفاده کند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که آنها به اشتباه الکل مصرف کنند و فکر کنند که در یک مهمانی به آنها نوشیدنی غیرالکلی داده شده است.

گاهی اوقات، شما ناآگاهانه هفته ها یا ماه ها قبل از نوشیدن یا استفاده از مواد مخدر، شروع به برداشتن گام هایی برای عود می کنید. برخی از افکار، احساسات و رویدادها ممکن است باعث میل و اشتیاق به مواد مخدر و الکل شوند و اگر به درستی با آنها برخورد نشود، ممکن است شانس عود را افزایش دهند.

نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک

علل بازگشت به اعتیاد

آمارهای اخیر عود دارو نشان می دهد که بیش از 85 درصد از افراد در یک سال پس از درمان دوباره عود کرده و دوباره به مصرف مواد مخدر بازمی گردند. محققان تخمین می زنند که بیش از 2/3 از افرادی که در حال بهبودی هستند در عرض چند هفته تا چند ماه پس از شروع درمان اعتیاد، دوباره به آن بازمی گردند

هدف برنامه های پیشگیری از عود مواد مخدر، پرداختن به مشکل عود با آموزش تکنیک هایی برای پیشگیری یا مدیریت عود مجدد آن است. مدل‌های پیشگیری از عود اعتیاد به مواد مخدر مبتنی بر این ایده است که موقعیت‌های پرخطر می‌توانند فرد را در برابر عود آسیب‌پذیرتر کنند. یک موقعیت پرخطر می‌تواند شامل افراد، مکان‌ها یا احساساتی باشد که منجر به رفتار مصرف مواد مخدر می‌شود.

بدون برنامه درازمدت پیشگیری از عود مواد مخدر، اکثر مردم در تلاش‌های خود برای هوشیار ماندن ناموفق خواهند بود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم جزییات مربوط به بازگشت به اعتیاد و نشانه های بازگشت به اعتیاد بعد از ترک را بررسی کنیم. از آنجایی که علل بازگشت به اعتیاد می تواند شامل موارد مختلفی باشد، روش های جلوگیری از بازگشت به اعتیاد نیز متفاوت خواهد بود که در این مطلب بررسی شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا بازگشت به اعتیاد پس از ترک به معنای شکست در درمان است؟

قطعاً خیر و عموماً این موضوعی طبیعی تلقی می شود.

بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد چیست؟

تحت نظر بودن، فاصله از شرایط محرک و تعهد شخصی مهم ترین موارد هستند.

آیا پس از بازگشت به اعتیاد دوباره باید تحت درمان قرار گرفت؟

بله بهتر است برای جلوگیری از عود مجدد دوباره تحت درمان باشید.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور