ازدواج با معتاد
ازدواج با معتاد

عواقب ازدواج با معتاد چیست و  تاثیر آن بر روی زندگی

شاید اگر افراد جامعه بدانند که عواقب ازدواج با معتاد چیست و چه تاثیراتی بر روی زندگی مشترک خواهد گذاشت، با دید بازتری برای ازدواج تصمیم گیری کنند. چرا که بسیاری از اشخاص به امید تغییر طرف مقابل و کاهش دادن تاثیر اعتیاد بر ازدواج ، بر روی این قضیه سرپوش گذاشته و در آینده احتمالا برخی از مشکلات آن ها را غافلگیر و آزرده نماید. با این حال اگر چنین ازدواج هایی رخ داده باشد، آیا می دانیم که با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟

در این مقاله قصد داریم تا با صراحت و از دید علمی و روانشناسی جوانب مختلف ازدواج با معتاد را بررسی کرده و شما را با راهکارهای لازم جهت زندگی با اینگونه اشخاص آشنا نماییم. همچنین، روانشناسان و مشاوران دکتر فکر این آمادگی را دارند تا همه دوستان گرامی که در شرف ازدواج هستند را در زمینه شناسایی علائم اعتیاد طرف مقابل و تصمیم گیری درست یاری رسانند. 

عواقب ازدواج با معتاد چیست؟

عواقب ازدواج با معتاد چیست؟

  ممکن است برای برخی از افراد این تصور وجود داشته باشد که پس از ازدواج با فرد معتاد می توان او را تغییر داد یا  به درمان اعتیاد تشویق کرد. اما حقیقت آن است که مواد مخدر به دلیل تاثیری که بر روی مغز می گذارند باعث کاهش توان مقابله در برابر وسوسه مصرف می شود.

به علاوه وابستگی به مرور زمان افزایش یافته و تاثیرات خود را از نظر روحی و جسمی بر روی فرد معتاد نشان می دهد. حتی اگر از صورت گیرد،  احتمال برگشت دوباره به سمت این مواد وجود دارد. از این رو تاثیر اعتیاد در ازدواج با معتاد بر زندگی مشترک سایه می افکند.

عدم مسئولیت پذیری،  پرخاشگری،  دروغگویی،  سردی در روابط عاطفی،  سردی در روابط جنسی،  میل به رفتارهای ناسالم همچون دزدی،  قمار بازی،  پورنوگرافی،  بی توجهی به فرزند و …  همگی از آسیب ها اعتیاد بر مصرف کننده به شمار می روند.

 همچنین،  به وجود آمدن احساس بدگمانی، ناامیدی، انزوا، نارضایتی، دعوا و مشاجره نیز از عواقب ازدواج با معتاد محسوب می شوند. 

 البته این بدان مفهوم نیست که تمامی  موارد مذکور در همه ازدواج‌های با فرد معتاد وجود دارد.  چرا که  بسته به نوع ماده، ویژگی های شخصیتی، طول مصرف و شرایط زندگی میزان وابستگی و آسیب متغیر خواهد بود. اما موارد را می توان از شایعترین عواقب ازدواج با معتاد دانست.

آسیب مالی از عواقب ازدواج با معتاد

از جمله اصلی ترین عواملی که در ازدواج با معتاد سبب اختلاف زن و شوهر  و حتی طلاق زوجین می‌شود، مسائل مالی است. معتاد برای خرید مواد مورد نیاز خود ممکن است نه تنها از درآمدهای جاری خانواده، بلکه از  هزینه‌های مایحتاج خانواده برای خرید مواد صرف کند.

به علاوه اغلب این افراد به دلیل کم کاری یا اهمال در انجام وظایف شغلی خود بیکار می‌شوند و منبع درآمد ندارند. به همین دلیل  نیز، همسر و فرزندان غالباً در استرس برآورده کردن نیازهای زندگی خود هستند. متاسفانه حتی گاهی دیده می شود که فروش لوازم  خانه یکی از از راهکارهای معتاد برای تامین مواد  به شمار می رود.

سردی روابط و طلاق عاطفی

تاثیر اعتیاد بر ازدواج

 در اغلب مواقع  مصرف مواد مخدر باعث گوشی گیری و انزوای مطالعه می شود. چرا که غالبا بخشی از زمان شخص به مصرف ماده می‌گذرد و بخش دیگر آن صرف احوالات نشئگی می شود. 

از سوی دیگر،  آزاردگی ها و ناراحتی هایی که  برای همسر و فرزندان به وجود می آید، رغبت به گفتگو و معاشرت با این گونه اشخاص را کم می کند. گرچه احتمال طلاق قانونی با معتاد نسبتا بالا است، اما حتی در صورتی که چنین اتفاقی روی ندهد نیز طلاق عاطفی زن وشوهر محتمل است. 

آزارهای کلامی و جسمی

 زمانی که شدت اعتیاد بالا برود، معمولاً تعادل روحی و روانی به هم خورده و آستانه تحمل نیز پایین می آید. همین امر سبب می‌شود که در صورت برآوردن نشدن خواسته ها،  فرد معتاد به خشونت، آزار کلامی، جنسی یا فیزیکی متوسط شود. 

همچنین، در مواقعی که  نشئگی به اوج خود میرسد، کنترل حرکات و رفتار ها دشوار خواهد بود. در نتیجه امکان دارد که فرد به طور غیر اداری به اعضای خانواده و اطرافیان آسیب برساند.

علائم اعتیاد چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد  عواقب ازدواج با معتاد گفته شد،  بسیار مهم است که در مدت آشنایی ازدواج دقت بسیار بالایی داشت در صورت مشاهده علائم اعتیاد، تصمیم درستی اتخاذ شود. البته شناخت و شناسایی این علایم به احتمال زیاد با یک برخورد کوتاه امکان پذیر نخواهد بود و نیازمند معاشرت و بررسی بیشتر باشد. همچنین توجه داشته باشید که مواد گوناگون علائم مختلفی  را سبب می‌شوند، اما به طور کلی متداول ترین علائم اعتیاد به شرح زیر می باشند. 

  •  احساس خواب آلودگی زیاد خواب بیش از حد
  • تحریک پذیری زیاد و عدم کنترل کافی بر روی خشم
  •  داشتن توهم
  •   مشکل داشتن در تنفس
  •  عدم تمرکز کافی
  •  اضطراب و آشفتگی بیش از حد
  •  بی حوصلگی و افسردگی
  •  سردرد و دیجی
  •  لکنت زبان
  •  نداشتن یا کمبود انگیزه
  •  تغییر شخصیت و نگرش
  •  ترجیح به انزوا و گوشه گیری
  • پیدا کردن مسائلی همچون سرنگ،  اسکناس ها یا  کاغذهای لوله شده، فندک، قاشق یا درب بطری سوخته، پنبه های کثیف در میان لوازم شخصی یا زندگی ساعت 

 با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟

 با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟

 با تمام توضیحاتی که در مورد عواقب ازدواج با معتاد بیان شد، گاهی چنین پیوندی شکل می گیرد. حال باید آیا سریع به فکر جدایی بود یا می توان با مهارت های رابطه زناشویی از بار مشکلات کم کرد.

البته نمی توان ادعا کرد که با بکارگیری این مهارت‌ها تمامی مشکلات حل می‌شود و ایده‌آل نگاه کردن معقولانه نیست. اما بهتر است قبل ناامیدی و یا جدایی، نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را مورد توجه قرار داده و در زندگی عملیاتی کرد. چراکه زندگی های بسیاری نیز با همکاری های دو طرف توانستند از بلای خانمان سوز اعتیاد نجات یافته و دوباره طعم شیرین زندگی مشترک را بچشند.

  • دست از انکار و توجیه بی مورد بردارید : برخی اوقات زن یا مردی که شریک زندگی او اعتیاد دارد، در مراحل اولیه بخاطر عشق و علاقه نمی‌خواهند این واقعیت را قبول کند و معمولاً سعی در توجیه یا کوچک شمردن این امر دارد. مثلا اینکه ” او فقط گاه این ماده را استفاده می کند” ،  ” شاید به خاطر فشار زیاد کاری یا استرس است”،  “آنقدر ها هم چیز خطرناکی نیست” و … .قبول کنید که استفاده  از مواد مخدر یا الکل ها نوعی اعتیاد به شمار می رود.
  • از تقویت رفتارهای اعتیاد آور او خودداری کنید: ممکن است ازدواج با معتاد و دیدن احوالات و نیازهای او، همسرش سعی در محافظت او داشته و به غلط و ناخودآگاه کارهایی را انجام دهد که باعث تقویت و بیشتر شدن انگیزه وی برای مصرف می گردد. مثلاً اینکه زمانی که مدرسه فرزند او را فرا می خواند بهانه های مختلف می آورد، هنگامی که پلیس راهنمایی و رانندگی از او می پرسد که آیا معتاد است همسر شروع دفاع و انکار این قضیه می کند، در مقابل دوستان آشنایان بهانه های گوناگون می آورد تا احساس شرمندگی نکند. اینها به طور غیر مستقیم به او می فهماند که شما حامی  اعتیاد او می باشید.
  •  مراقبت از خودتان را فراموش نکنید:  درگیر شدن در مشکلات همسر معتاد احتمالاً باعث کاهش تمرکز بر بسیاری دیگر از جوانب زندگی اعم از خانه، فرزندان و مهمتر از همه خود شما شود. یادتان باشد که تلاش محض برای تبدیل شدن به یک همسر خوب باعث آسیب زدن به خودتان خواهد شد و همین امر مشکلات بعدی را به دنبال خواهد داشت. مثلاً بهتر است به فعالیتهای مورد علاقه تان بپردازید، با خانواده و دوستان معاشرت نمایید، مراقب سلامت و بهداشت خود باشید، خواب کافی و ورزش را فراموش نکنید.
  • در مورد اعتیاد و روش های ترک آن تحقیق کنید:  اعتیاد انواع و اقسام مختلف دارد که هر کدام می تواند تاثیرات متفاوتی برای بدن داشته باشند.  همچنین ترک اعتیاد نیز بسته به نوع ماده مخدر فرق دارد. می‌توانید در این باره تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.
  • تدارکات درمان را آماده کنید:  اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدید که با اصولی ترین راه ترک اعتیاد در خانه می توانید به همسر خود کمک کنید،  اقدامات لازم را انجام دهید. در این صورت بهتر است در مورد کارآمدترین مراکز ترک اعتیاد تحقیق کرده و با روش‌های کاری و کارکنان آنها آشنا شوید.
  • از درمان اعتیاد همسر خود حمایت نمایید: می توانید با افرادی که قبلاً مواد مخدر را کنار گذاشتند صحبت کرده و به او انگیزه دهید. در زمانی که دوره درمان را طی می‌کند، به او اطمینان دهید که مراقب خانه و خانواده هستید. از تیم درمان و جلسات درمانی غافل نشوید و در اوقاتی که مجاز است برای تماس یا بازدید او اقدام کنید. صبر داشتن  و ناامید نشدن نیز بسیار مهم است. 

خلاصه مطالب

همانطور که مطالعه نمودید این مقاله علاوه بر بررسی عواقب ازدواج با معتاد ، سعی داشت تا نکاتی را در مورد اینکه با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟ یادآور شود.

با توجه به آنکه برخی از افراد معتاد در هنگام ازدواج سعی در پنهان کردن مصرف خود حتی در هنگام تست اعتیاد دارند، توصیه می شود که در صورت مشکوک بودن به این قضیه برای حصول یقین از مشاوران کمک بگیرید. مشاوران حوزه ترک اعتیاد دکتر در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 اماده پاسخگویی به سوالات تمام دوستان گرامی می باشند. 

عواقب ازدواج با معتاد چیست؟

در این مقاله می توانید مهمترین عواقب ازدواج با معتاد و تاثیر اعتیاد بر زندگی را مطالعه فرمایید.

با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟

دست از انکار و توجیه بردارید، از تقویت رفتارهای اعتیاد آور او خودداری کنید، از درمان اعتیاد همسر خود حمایت نمایید، و در مورد اعتیاد و روش های ترک آن تحقیق کنید.

آیا ازدواج با شخص معتاد درست است؟

برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

چگونه بفهمیم که آیا طرف مقابلمان معتاد است یا خیر؟

متداول ترین علائم اعتیاد در این مقاله توضیح داده شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور