آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟
آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟

آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟

آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ پاسخ مثبت است. تحقیقات جدید ثابت کرده که اعتیاد پدر می تواند تاثیر منفی بر سلامت جنین داشته باشد. در ادامه با 5 خطر و مضرات بارز دود تریاک برای جنین آشنا خواهید شد. همچنین، تاثیرات مصرف مواد توسط مادر باردار بر سلامتی جنین را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چنانچه علاوه بر مطالعه مطالب ارائه شده در زیر، با سوال یا ابهامی در این زمینه مواجه شدید، می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و در اسرع وقت پاسخ دریافت کنید. همچنین مشاوران ما بطور اختصاصی به شما توضیح خواهند داد که آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ و برای ترک اصولی اعتیاد به هر کدام از مواد مخدر چه باید کرد. چراکه اگر برای درمان دیر اقدام شود، متاسفانه گاهی برخی از مشکلات پس از تولد نوزاد غیر قابل حل می باشد و به همین دلیل صدمات جبران ناپذیری را در آینده برای کودک برجای باقی خواهد گذاشت.

آیا در دوارن بارداری اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ 

آیا در دوارن بارداری اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ 

اعتیاد بر سلامت مردان و زنان بسیار تاثیرگذار است. در پژوهش های بسیاری اثرات مخرب مواد مخدر بر مغز به اثبات رسیده است. پدرانی که دچار اعتیاد به الکل یا مواد مخدر هستند، به اسپرم های آن ها آسیب رسیده و به همین دلیل گاهی در چنین مواردی شاهد ناباروری در مردان هستیم.

بر این اساس، یکی از خطراتی که مردان معتاد را تهدید می کند، تغییر شکل اسپرم سالم و یا کاهش توان باروری می باشد. تاثیر این موضوع می تواند با توجه به میزان مواد مصرفی متغیر باشد.

 همچنین، سبک زندگی پدر بر جنین تاثیر گذار باشد و مواد سمی تولید شده در بدن او، قدرت باروری را کاهش می دهد. علیرغم آنکه عموم افراد تصور می کنند که تنها سلامتی مادر بر جنین تاثیر گذار می باشد. اما تحقیقات نشان داده که سلامتی پدران و عادت های آنها بر سقط جنین، نقص مادرزادی و سرطان دوران کودکی موثر است و سلامت نوزاد را پس از تولد به خطر می اندازد..

در پاسخ به این سوال که آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ باید بگوییم که تحقیقات نشان داده است؛ اعتیاد به سیگار می تواند تاثیرات منفی بسیاری و سلامت جنین داشته باشد. به عنوان مثال : یکی از مشکلات به وجود آمده ناشی از اعتیاد مربوط به بدشکلی اسپرم می باشد. در مطالعات انجام شده نشان داده شده است که  مشکلات این دسته از افراد بیش از میانگین سقط جنین در افراد عادی بوده است. این موضوع در مردان معتاد به الکل و سیگار نیز مشاهده شده است.

پاسخ علم ژنتیک به سوال آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟

پاسخ علم ژنتیک به سوال آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟

برخلاف تصور عموم مردم در سال های گذشته که فقط سلامت جسمی زن را مورد توجه قرار می دادند، تحقیقات نشان داده است که تغییرات روحی و جسمی پدر هم در رشد جنین می تواند عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را ایجاد کند. از جمله این موارد موثر می توان به : اضطراب، افسردگی، اخلاق و برخی مشکلات روحی و روانی اشاره نمود و به خوبی به این سوال که آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ پاسخ داد. گاهی این تاثیرات تا سنین پیری نیز دامن گیر فرد خواهد شد.

شاید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا افرادی که پدر معتاد دارند، بعدها به سمت اعتیاد کشیده می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ژنتیک این افراد تمایل به اعتیاد ایجاد می شود. به همین دلیل، وقتی فردی که دارای ژن متمایل به اعتیاد است، با قرار گرفتن در معرض مصرف مواد خیلی زودتر از سایرین به آن روی می آورند. اما در فردی که این گرایش وجود ندارد به طور معمول تمایلی به مصرف آن نخواهد داشت.

علم ژنتیک ثابت کرده است که امکان شناسایی تعداد ژن های اعتیاد در افراد وجود دارد. برای اطلاع از تاثیر این ژن، فرزند یک پدر یا مادر معتاد را مورد بررسی قرار می دهند و بانکی از ژن ها را به این صورت می‌توانند جمع آوری نمایند. سپس با استفاده از یک منحنی نرمال، کلیه ژنوتیپ های فرد را مورد بررسی قرار می گیرد. بدین ترتیب، میزان ریسک ابتلا به مواد مخدر را در فرد تعیین نمایند.

5 خطر دود تریاک برای جنین

5 خطر دود تریاک برای جنین

مصرف مواد مخدر به صورت دود توسط مادر و پدر می تواند تاثیرات جبران ناپذیری در جنین داشته باشد. گرچه تاثیرات مصرف مواد توسط مادر باردار بر سلامتی جنین کاملا قابل حدس است، اما این بدین معنی نیست که مصرف مواد مخدر توسط پدر بی تاثیر خواهد بود.

با وجود آنکه در بالا توضیح دادیم که آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ در ادامه با ذکر موارد محتمل، 5 خطر دود تریاک برای جنین را بهتر توضیح خواهیم داد. البته مطمئنا این تاثیرات بستگی به نوع و میزان مصرف هر فرد خواهد داشت.

تاثیر مواد دخانی بر سلامت جنین و مادر

برای اینکه بهتر بتوانیم به این سوال که آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ دقیق تر پاسخ دهیم، بهتر است ابتدا نوع ماده مصرفی را مشخص کنیم. انواع مواد دخانی عبارتند از: سیگار، پیپ، قلیان و چپق می باشد که به صورت مکیدن یا جویدن و همچنین استنشاق از راه بینی مورد مصرف قرار می گیرد. حال در ادامه تاثیرات برخی از این مواد پر خطر را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

اثرات مصرف سیگار برای جنین

مصرف سیگار در دوران بارداری و زایمان چه تاثیری برجای می‌گذارد؟

  • کاهش وزن هنگام تولد
  • کاهش قدرت باروري
  • سقط خودبخود
  • مرگ جنین
  • ناهنجاری هاي انگشتان جنین
  •  جفت سرراهی،
  • جدا شدن زودرس جفت
  • پارگی زودرس کیسه آب
  • سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار
  •  زایمان زودرس
  • گاسترو شیزي
  •  آترزي روده کوچک
  •  لب شکري
  • شکاف کام
  •  هیدروسفالی
  •  میکروسفالی
  • اومفالوسل
  • هیپوکسی جنین در اثر افزایش سطح کربوکسی هموگلوبین
  •  کاهش تغییر پذیري ضربان قلب

در برخی از موارد در پاسخ به سوال آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ باید بگوییم که مشکلات اعتیاد پدر گاهی به مشکلات روانی کودک تاثیر گذار خواهد بود.

اثرات استفاده از مواد توهم زا در دوران بارداری 

متاسفانه امروزه مواد توهم زا انواع مختلفی را در بر گرفته است. یکی از معروف ترین آنها LSD می باشد که به صورت خوراکی مصرف می شود. همچنین از موارد شایع دیگر می‌توان به فن سیکلیدین (PCP) و کتامین (Ketamine) و اکستازي اشاره کرد. اثرات مصرف این مواد توهم زا بر روی سلامتی مادر و جنین می تواند زودرس و یا دیر رس باشد که در جدول زیر به آن اشاره خواهیم نمود

یکی از اثرات زودرسی که می تواند در مصرف کننده ایجاد کند، مربوط به اثرات هیجانی می شود. شاید در فیلم‌های تلویزیونی دیده باشید که  افرادی که مواد توهم زا استفاده می کنند و به موسیقی گوش می دهند، از خود رفتارهای هیجانی و غیر نرمالی را نشان می دهند. این موضوع همچنین موجب دیدن تصاویر و توهمات بینایی شنوایی و لمسی می شود. به همین دلیل است که برخی از مصرف کنندگان به بالای پشت بام رفته و می خواهند خود را از بالا به پایین بیندازند.

از جمله مواد توهم زای دیگر همانند ال اس دی،  وابستگی جسمانی ندارد اما موجب توهم زایی شدید می شود. به طوری که منجر به کشته شدن فرد در تصادفات و یا پریدن از ساختمان بلند می شود.

تاثیرمصرف PCP در بارداری و زایمان

در دوران بارداری مصرف این ماده موجب می شود که در رشد داخل رحمی اختلالاتی به وجود آید و تاخیر زیادی در پی داشته باشد. زایمان  زودرس و همچنین مایع آمنیوتیک مکونیومی، علائم محرومیت در نوزاد را به همراه دارد. گاهی پس از مصرف این ماده، دمای بدن مادر زیاد شده و همین مسئله موجب مصرف زیاد اکسیژن می گردد. از این رو، صدمات جبران ناپذیری به جنین وارد می کند.

اثرات کوکائین بر سلامت جنین

تاثیرات مصرف مواد توسط مادر باردار بر سلامتی جنین

مواد محرک همانند کوکائین می تواند تاثیرات زیادی بر سلامت فرد داشته باشد. این آثار در برگیرنده اثرات کوتاه مدت، بلندمدت یا دیررس می باشند. در حال حاضر تحقیقاتی در رابطه با آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ در حال انجام در سراسر دنیا می باشد که بر مواد مخدر گوناگون تمرکز دارد

تاثیر مصرف کوکائین در دوران بارداری

در صورت استفاده از مواد محرک در هنگام بارداری، عوارض قلبی عروقی بیشتر می شود. همچنین علائم دیگر مصرف کوکائین شامل: هیپر رفلکسی، تشنج، عدم تعادل رفتاري، پروتئین آوري دیده می شود. آزمایشات پزشکی برای اطلاع از سلامت و عملکرد کلیه و کبد جنین لازم و ضروری می باشد.

در دوران بارداری و پس از زایمان مادرانی که مصرف کننده مواد مخدر خصوصاً مت آمفتامین (شیشه) و اکستازي هستند، تاثیر مواد بیش از مادران دیگر می باشد. به همین دلیل لازم است، مراقبت های ضروری در این مورد به انجام برسد. همچنین احتمال بروز عوارضی همانند سقط خود به خودی جنین در ماه های اول و یا زایمان های زود رس، پارگی رحم، بی نظمی ضربان قلب و یا تاخیر در رشد داخل رحمی از دیگر عوارض این مواد می باشد.

متاسفانه کوکائین به سرعت از جفت عبور می کند و وارد سیستم گردش خون نوزاد می شود و به همین علت تنگی عروق نوزاد را در پی خواهد داشت. همچنین گاهی، برخی از ناهنجاری های ادراری تناسلی، رفلکس هاي غیر طبیعی، تحریک پذیري بیش از حد، کاهش ضریب هوشی و اختلال یادگیري در این دسته از نوزادان می باشد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با اینکه آیا اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ به شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به اطلاع کامل در رابطه با 5 خطر دود تریاک برای جنین می باشید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید. مشاوران ما آخرین اطلاعات علمی در رابطه با تاثیر تریاک پدر بر جنین ، مضرات دود تریاک برای جنین و همچنین بوی تریاک برای زن باردار را ارائه خواهند نمود. کافی است با ما در ارتباط باشید.

آیا در دوارن بارداری اعتیاد پدر بر جنین تاثیر دارد؟ 

بله. در این مقاله می توانید به تفصیل در مورد پاسخ های علمی به این سوال مطالعه فرمائید.

آیا پدر معتاد می تواند در ژنتیک جنین تاثیر منفی بگذارد؟

بله. تحقیقات نشان داده است که تغییرات روحی و جسمی پدر هم در رشد جنین می تواند عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را ایجاد کند.

مصرف مواد توسط مادر باردار چه تاثیری در جنین دارد؟

همانطور که در مقاله آمده، بسته به نوع ماده، تاثیرات مصرف مواد توسط مادر باردار بر سلامتی جنین نیز متفاوت خواهد بود.

چگونه پدر معتاد می تواند اعتیاد خود را ترک کند؟

برای دریافت مشاوره در این مورد می توانید در تمامی روزهای هفته با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

4/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور