اثرات مخرب مخدر هروئین
اثرات مخرب مخدر هروئین

اثرات مخرب مخدر هروئین

اثرات مخرب مخدر هروئین، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. هروئین یکی از مواد مخدر به شدت اعتیادآور می باشد که در صورت مصر سوء، پیامدهای منفی آن به مراتب بدتر از برخی مواد مخدر دیگر دارد. این ماده به دلیل اثرات شدیدی که بر روی مغز می گذارد، گاهی آسیب های جبران ناپذیری را به آن و عملکرد سایر اعضای بدن وارد می کند که حتی بعد از ترک نیز قابل جبران نخواهد بود. در ادامه همراه ما باشید تا از این تاثیرات بیشتر بدانید.

اثرات مخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدت

اثرات مخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدت

تزریق هروئین غیرقانونی، خطرناک و بسیار اعتیاد آور است. هروئین نوعی داروی فرآوری شده از مورفین است، ماده ای که در غلاف های بذر گیاه خشخاش وجود دارد. اثرات مخرب مخدر هروئین ممکن است به صورت بلندمدت یا کوتاه مدت باشد.

وقتی هروئین وارد مغز می شود، مغز آن را به ترکیب مخدر مورفین تبدیل می کند. سپس این ماده باعث ایجاد یک سرخوشی می شود و بتدریج مغز برای دریافت آن دچار عادت خواهد شد. به نحوی که اگر آن را دریافت نکند، شخص نشانه های اعتیاد را در خود احساس می کند و حالات ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد.

اثرات مخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدت را می توان به شکل خشکی دهان، احساس گرما در پوست و اندام ها، و احساس سنگینی مشاهده کرد. سایر اثرات کوتاه مدت شامل حالت تهوع، استفراغ ، درد در قسمت فوقانی شکم و خارش شدید است.

عوارض جانبی مصرف هروئین عبارتند از:

  • کاهش احساس درد
  • تحریک
  • مشکلات هماهنگی
  • گیجی
  • یبوست

علائم رایج ترک هروئین عبارتند از:

  • ولع مصرف هروئین
  • گرفتگی معده
  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • تعریق

اگر هنگام ترک مصرف هروئین علائم شدید ترک دارید، یک کلینیک می تواند به شما کمک کند.

اثرات مخرب مخدر هروئین بر مغز

اثرات مخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدتمخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدت

اثرات مخرب مخدر هروئین بر مغز اغلب به صورتی است که تا مدت زمانی طولانی با فرد باقی خواهد ماند. برخی از این آثار شامل، ضعف در مهارت تصیم گیری، از دست دادن تفکر انتقادی یا مهارت انتقادپذیر بودن، اعتیاد و بسیاری موارد دیگر می شود.

اثرات مخرب مخدر هروئین بر مغز می تواند منجر به رفتارهایی مانند: انجام رفتارهای پرخطر مانند برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، رانندگی در حالت مستی، پرخاشگری نسبت به دیگران، دروغگویی، و … شود.

اثرات طولانی مدت هروئین بر سلامت اجتماعی، روانی و جسمی

اثرات مصرف طولانی مدت هروئین احتمالا بسیار ماندگارتر و خطرناک تر خواهد بود. اگر هروئین را به صورت تزریقی مصرف کنید، می تواند باعث عفونت یا شیوع بیماری های واگیردار شود.

برخی از افرادی که از هروئین استفاده می کنند، به دلیل تأثیر آن بر بدن، دچار سل یا آرتروز نیز خواهند شد. با گذشت زمان، عوارض مصرف هروئین بر روی مغز سبب می شود که مصرف کنندگان از زندگی عادی، فعالیت ها و تعهدات خود سرباز زده و تمامی اوقات آن ها وقف مصرف این ماده مخدر خواهد شد. فردی که اعتیاد به هروئین دارد می تواند با چالش های اجتماعی زیر روبه‌رو هستند.

مشکلات آموزشی یا شغلی

 استفاده از یک ماده مخدر مانند هروئین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در محل کار یا مدرسه شود. فرد مبتلا به اختلال مصرف هروئین ممکن است علاقه خود به کار یا فعالیت های دیگری را که قبلاً از آن لذت می برد از دست بدهد. این افراد در کار و تحصیل خود افت شدیدی را تجربه می کنند.

موسسه ملی سو مصرف مواد مخدر توضیح می دهد که مغز با آنچه هروئین وارد آن کرده سازگار شده و در صورت مصرف همان مقدار از این ماده، پاسخ آن کمتر و کمتر می گردد. این امر معمولاً کاربران را مجبور می کند تا دوزهای خود را افزایش دهند. ادامه این فرایند منجر به ایجاد وابستگی شدید نسبت به این ماده مخدر خواهد شد.

با گذشت زمان، مصرف کنندگان از فعالیت ها و تعهدات اجتماعی کناره گیری می کنند. زیرا اثرات آرام بخش هروئین مانع از فعالیت و درگیر شدن در هر چیزی خواهد شد.

مشکلات مالی

 وقتی کسی به هروئین اعتیاد دارد، قطعاً مشکلات مالی بسیاری را نیز تجربه خواهد کرد. میل به استفاده از هروئین می تواند چنان شدید شود که بیمار وسوسه فروش وسایل منزل را داشته یا حتی به پول دیگران دستبرد بزند. آنها ممکن است بدون توضیح از دوستان یا عزیزان خود پول درخواست کنند.

این چالش ها در عملکرد اجتماعی می توانند بر سلامت و رشد عاطفی فرد نیز تأثیر بگذارند. استرس ناشی از مشکلات مالی، آموزشی یا شغلی ممکن است شدت علائم سلامت روان مرتبط با اختلال استفاده از مواد افیونی را افزایش دهد. با حل مسائل اجتماعی ناشی از اعتیاد به هروئین، بیمار همچنین می تواند سلامت روانی خود را بهبود بخشد.

اثرات مخرب مخدر هروئین  شامل چه مواردی می شود؟

اثرات مخرب مخدر هروئین  شامل چه مواردی می شود؟

برای درک بهتر اثرات مخرب مخدر هروئین، لازم است ابتدا اطلاعاتی را نسبت به این ماده بدست آوریم. هروئین از ترکیب تریاک و مورفین سنتز می شود. این باعث می شود هروئین یک ماده مخدر باشد.

مواد مخدر چه در طبیعت (مانند خشخاش یا خواص شیره تریاک) و چه در آزمایشگاه (مانند هروئین یا داروهای تجویز شده بر اساس ترکیبات شیمیایی خشخاش)، خاصیت مسکنی زیادی داشته و یک حالت آرامش موقتی ایجاد می کنند.

نحوه تاثیرگذاری تمامی مواد مخدر تقریباً به یک شکل است، اما ترکیبات موجود در هروئین باعث می شود که این ماده بسیار سریعتر از اکثر داروهای مشابه عمل نماید. اگر هروئین به داخل ورید تزریق گردد، فقط 10 ثانیه طول می کشد تا به مغز برسد.

شاید برای شما جالب باشد که تاثیر هروئین بر مغز، مانند انجام ورزش است. یعنی اگر فردی به انجام فعالیت های ورزشی بپردازد، احساساتی مشابه با احساس مصرف هروئین را تجربه خواهد کرد.

تمامی مواد مخدر، به ویژه هروئین، گیرنده های مغز را تا حد بسیار خطرناکی فعال می کنند که تاثیرات جبران ناپذیری روی بدن به جای خواهند گذاشت.

تاثیر هروئین بر ماده سفید و خاکستری مغز

اثرات مخرب مخدر هروئین بر مغز نه تنها اعتیاد شدید ایجاد می کند، حتی بمباران مداوم یک مخدر مخرب قدرتمند بر روی گیرنده های مغز، ساختار مغز را تغییر می دهد، که به نوبه خود بر سیستم عصبی و هورمونی آن تأثیر خواهد گذاشت.

این تغییرات به راحتی قابل بازگشت نیست. دانشمندان در مقاله ای در مجله Brain Research نوشتند که “قرار گرفتن در معرض مواد مخدر اعتیاد آور با اختلال در ماده سفید مغز همراه است”. ماده سفید “متروی مغز” نام دارد و مناطق مختلف آن را به یکدیگر متصل می کند. بدین ترتیب، اجازه می دهد سیگنال های شیمیایی و الکتریکی تقریباً به صورت فوری منتقل شوند.

به همین ترتیب، ماده خاکستری ( در مناطقی از مغز که حرکت عضلات، بینایی، شنوایی، احساسات، گفتار، تصمیم گیری و رفتار را کنترل می کند) نیز تحت تأثیر استفاده از هروئین قرار می گیرد. تحقیقات منتشر شده در مجله Drug and Alcohol Dependence نشان داد که قرار گرفتن در معرض هروئین منجر به “کاهش تراکم ماده خاکستری در قشر پیشانی خواهد شد.

وقتی نواحی خاکستری و سفید مغز در معرض هروئین قرار بگیرند، هروئین در واقع محتویات آن مناطق را از بین می برد. این اتفاق ساختار و فیزیولوژی مغز را تغییر داده و باعث ایجاد اختلالات طولانی مدت در سیستم های عصبی و هورمونی می شود که به راحتی قابل رفع نیستند.

بازنویسی مدار مغز

آسیب به تفکر، تصمیم گیری و رفتار تنها برخی از اثرات مخرب مخدر هروئین به صورت کوتاه مدت هستند. یکی از آثار استفاده مداوم از هروئین، افزایش تعداد گیرنده های مغزی است، زیرا با افزایش مصرف، مغز باید توانایی دریافت اثرات آن را از طریق گیرنده ها داشته باشد. به همین دلیل هر روز به تعداد گیرنده های مغزی اضافه خواهد شد.

در نتیجه حتی پس از ترک اعتیاد نیز تغییری روی این گیرنده های اضافی که درمغز ایجاد شده است، ایجاد نمی شود. همانطور که مغز برای کنترل هجوم بی پایان (و همیشه در حال افزایش) هروئین تلاش می کند، تولید دوپامین نیز دچار مشکل می شود.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به طور معمول به عنوان پاسخی به تجارب لذت و پاداش آزاد می شود و مغز را برای جستجوی دوباره این تجربیات آماده می کند. مانند اندورفین، تولید دوپامین نیز توسط هروئین جایگزین می شود ، زیرا هیچ چیز در طبیعت قابل مقایسه با هروئین نیست. هروئین توانایی مغز در تولید دوپامین خود را از بین برده و در عوض نحوه درک لذت و رضایت از مصرف هروئین را جایگزین می کند.

خطر عود مصرف هروئین

اثرات طولانی مدت سلامت روانی هروئین می تواند سالها ادامه داشته باشد. این موضوع را استفاده کننده گان نیز تایید می کنند که حتی پس از گذشت سه سال از استفاده، هنوز هم تغییراتی را در خود حس کرده و حالت طبیعی ندارند. به همین دلیل است که گفته می شود افراد معتاد به هروئین حتی سال ها پس از ترک نیز باید از محیط های استرس زا دور باشند زیرا خطر بازگشت به اعتیاد وجود دارد.

نکاتی که برای ترک هروئین باید بدانید

 نکاتی که برای ترک هروئین باید بدانید

برای ترک هروئین از روش های مختلف درمانی مانند ذهن درمانی، آگاهی ذهنی، درمان رفتاری شناختی و غیره استفاده خواهد شد.

از جمله اقدامات احتیاطی برای افراد در حال ترک این است که از تماس با فروشندگان مواد و همچنین دوستان صمیمی خود خودداری کنند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید از نزدیکی با دوستان صمیمی و حتی خانواده خودداری کرد.

دلیل آن است که هرگونه هیجان و احساسات شادی آور مانند عشق، یا تجریبات تلخی همچون شکست عشقی برای این افراد می تواند مضر باشد و آن ها را جهت استفاده مجدد از مواد ترغیب نماید. هر عامل استرس زا در محیط، مانند سابقه سوء استفاده در خانواده، مشکل بهداشت روانی و استرس شغلی، درگیری با همسر یا حتی بی حوصلگی و تنهایی ساده، می تواند برای این افراد مضر باشد.

هروئین چه تاثیری روی دندان ها دارد؟

با استفاده از هروئین، دندان ها ممکن است به طور غیر مستقیم آسیب ببینند. اثرات هروئین بر روی دندان ها غالباً غیر مستقیم است، به این معنی که استفاده از هروئین باعث آسیب مستقیم به دندان نمی شود.

مواد مخدر مانند هروئین می تواند شما را به خوردن نوشیدنی های شیرین، آب نبات و شیرینی جات ترغیب نماید. تمامی این بیماری ها می توانند کاتالیزوری برای ایجاد بیماری های لثه باشند.

هروئین روی پوست چه تاثیری می گذارد؟

هروئین روی پوست چه تاثیری می گذارد؟

استفاده از هروئین، به ویژه تزریق داخل وریدی، خطر ابتلا به بیماری های پوستی دردناک و عفونت ها را افزایش می دهد. هرچه بیشتر از هروئین استفاده کنید، مشکلات پوستی ممکن است به مشکلات مکرر تبدیل شوند. تاثیر مصرف هرویین بر چهره می تواند شامل موارد زیرباشد :

  • عفونت های مکرر پوستی
  • زخم های پوستی هروئین
  • آبسه
  • عفونت های باکتریایی در محل های تزریق
  • گانگرن یا گسترش عفونت پوست به سایر بافت های بدن

بیشتر این مشکلات پوستی هروئین از طریق تزریق به داخل ورید (به صورت داخل وریدی) یا به عضله ناشی می شود. استفاده از روش پوپ پاپ هروئین ممکن است منجر به ایجاد آبسه و زخم های پوستی هروئین در اطراف محل تزریق شود و شما ممکن است برای درمان عفونت های جدی ناشی از ظاهر شدن هروئین پوست به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

اسکارهای هروئین

اثرات مخرب مخدر هروئین روی پوست، تنها شامل این موارد نیست.

هنگام تزریق هروئین، ممکن است زخم های سوزنی ایجاد شود که به آنها علائم ردیابی گفته می شود. هنگامی که شما مخدر را به طور مکرر در یک رگ تزریق می کنید، می تواند منجر به زخم و دلمه های هروئینی شود.

علائم ترکیبی از هروئین ممکن است مانند زخم های سوراخ شده، کبودی یا جای زخم باشد و می تواند تغییر رنگ داده یا افزایش یابد. جای زخم تزریق هروئین معمولاً در بازو و در قسمت داخلی آرنج دیده می شود؛ اما ممکن است در هر مکانی که فرد هروئین تزریق می کند ایجاد گردد.

هروئین و تاثیر آن روی ظاهر فرد

اثرات مخرب مخدر هروئین بر چهره، انکار ناپذیر است. علاوه بر این تاثیراتی را نیز روی ظاهر فرد خواهد داشت که شامل موارد زیر می شود.

لاغری

 استفاده از هروئین می تواند باعث کاهش سریع وزن شود، همین موضوع نیز روی ظاهر افراد نمایان خواهد شد.

آویزان شدن پوست صورت

ممکن است افراد پوستی آویزان و خسته تر از حالت طبیعی داشته باشند.

رنگ مایل به آبی روی پوست

هروئین ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد به همین دلیل ممکن است رنگ پوست متمایل به آبی شود.

زخم

مانند بسیاری از مواد مخدر، هروئین باعث خارش می شود که می تواند باعث خراشیدن پوست و زخم صورت گردد.

آبریزش بینی یا آبریزش چشم

مشکلات تنفسی و ترشحات مخاطی نیز می تواند از تاثیرات کشیدن هروئین باشد.

چشمهای خون افتاده، سیاهی زیر چشم و رنگ پریدگی نیز از جمله دیگر علائم کشیدن ماده مخدرهروئین است.

خلاصه مطلب

موضوعی که ما در این مطلب بررسی کردیم، اثرات مخرب مخدر هروئین بود. ما سعی کردیم به تمامی سوالات شما در رابطه با تاثیر مصرف هرویین بر چهره و تاثیر هروئین بر چهره همچنین تاثیر هروئین بر مغز، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، اثرات مخرب مخدر هروئین داشتید، می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

آیا اثرات هروئین روی مغز شدیدتر از مواد مخدر دیگر است؟

بله می تواند شدیدتر باشد؛ زیرا برخی آسیب های با این ماده غیر قابل برگشت خواهد بود.

با استفاده از هروئین آیا ممکن است دندان ها دچار پوسیدگی شوند؟

بله این ماده ممکن است منجر به پوسیدگی دندان ها نیز شوند.

اینکه گفته می شود ترک هروئین سخت تر از مواد مخدر دیگر است، صحت دارد؟

بله از آنجای که این ماده تاثیرات جبران ناپذیری بر مغز وارد می کند، مراحل ترک سخت تری دارد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور