راه درمان بیماری های ژنتیکی

راه های درمان بیماری های ژنتیکی

بیماری های ژنتیکی به واسطه اختلال در ساختار و تعداد کروموزوم ها و همچنین نقص در بیان ژن ها ایجاد می شوند. این بیماری ها می توانند از پدر و مادر به ارث برسند و یا اینکه نتیجه رخ دادن جهش جدید در ژن های فرزند باشند. بیماری های ژنتیکی از لحاظ درمان به دسته های قابل درمان، قابل کنترل و غیر قابل درمان تقسیم می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های درمان بیماری های ژنتیکی بپردازیم و روش های درمان گیاهی و طب اسلامی در این موارد را نیز بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات متناسب با شرایط خود با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

روش های درمان بیماری های ژنتیکی

درمان این دسته از بیماری ها وابسته به نوع و میزان درگیری اندام می باشد. همانطور که گفتیم همه بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند، بنابراین در ادامه مطلب به روش درمان برخی از بیماری های ژنتیکی می پردازیم:

پر کاری تیروئید

درمان بیماری های ژنتیکی برای تیروئید

در این بیماری غده تیروئید فرد نسبت به حالت عادی هورمون های T3 و T4 بیشتری را تولید و ترشح می کند که در نتیجه آن متابولیسم بدن(سوخت و ساز) افزایش یافته و علائمی همچون افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، لرزش دست و کاهش وزن بروز می کند. علت ایجاد این بیماری می تواند ارثی و در اثر بیماری گریوز باشد (گریوز بیماری خود ایمنی است که بر روی غده تیرویید اثر منفی دارد) یا اینکه به دنبال ایجاد جهش در ژن های فرد به وجود آید. البته این بیماری علل غیر ارثی و غیر ژنتیکی هم دارد. راه درمان بیماری های ژنتیکی برای پرکاری تیروئید استفاده از دارو، ید رادیو اکتیو و جراحی است.

برای اطلاع از سونوگرافی های غربالگری بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

کم کاری تیروئید

در اثر این بیماری غده تیروئید به خوبی فعالیت ندارد و هورمون های لازم برای متابولیسم بدن را ترشح نمی کند. کم کاری تیروئید می تواند در بزرگسالی و در اثر عوامل محیطی و اکتسابی به وجود آید و یا اینکه در بدو تولد و مادری زادی باشد. کم کاری تیروئید مادر زادی می تواند ناشی از کمبود ید در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و تاثیر بر جنین باشد. باشد و یا اینکه در اثر جهش ژنی رخ دهد. کم کاری تیروئید مادرزادی اگر در هفته های اول تولد مورد درمان قرار نگیرد منجر به کاهش رشد و کندی ذهن کودک می شود. روش درمان بیماری های ژنتیکی برای این بیماری با دارو آغاز می شود و در صورت نیاز تا آخر عمر هم ادامه می یابد. اگر کم کاری تیروئید به موقع تشخیص داده شود و مورد درمان قرار بگیرد اثر منفی بر رشد جسمی و ذهنی کودک ندارد.

هموفیلی

این بیماری ژنتیکی در اثر کمبود فاکتورهای انعقاد خون به وجود می آید. یعنی بدن فرد به صورت طبیعی نمی تواند مانع از خونریزی ناشی از جراحات کوچک شود و گاهی بدن بدون دلیل هم دچار خونریزی می شود. راه درمان این بیماری تزریق فاکتور های منعقد کننده خون و دیگر فاکتور های خونی جایگزین کننده است. در واقع بیمار باید درمان خود را همیشه ادامه دهد و از حوادثی که منجر به آسیب بدنی و جراحت می شود دوری کند.

برای اطلاع از نشانه های بیماری ژنتیکی در نوزادان بر روی لینک کلیک کنید.

تالاسمی

این بیماری در اثر وجود هموگلوبین های غیر طبیعی و کمبود هموگلوبین های طبیعی به وجود می آید. در نتیجه کمبود هموگلوبین، تولید گلبول قرمز با مشکل مواجه شده و فرد دچار کم خونی می شود. این کم خونی می تواند خفیف تا شدید باشد. روش درمان بیماری های ژنتیکی برای تالاسمی با مصرف دارو آغاز می شود. از دیگر روش های درمان می توان به تزریق خون مداوم، برداشتن طحال در صورت بزرگ شدن آن و در نهایت پیوند مغز استخوان اشاره کرد.

برای اطلاع از روش های جلوگیری از کم خونی در بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

فشار خون بالا

عوامل مختلفی می توانند سبب بالا رفتن مداوم فشار خون شوند از جمله بیماری های قلبی و عروقی، کم تحرکی، مصرف غذاهای شور و عوامل ژنتیکی. بررسی ها نشان داده اند که جهش های ژنی وجود دارند که می توانند بدن را در دفع نمک اضافی ناتوان کنند و منجر به بالا رفتن فشار خون حساس به نمک شوند. همچنین عوامل ژنی دیگری هم وجود دارند که هورمون های متعادل کننده فشار خون را دچار اختلال می کنند. مهم ترین راه درمان این بیماری حتی اگر علت اصلی آن ژنتیک باشد، رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت مداوم جسمی است. در کنار تغییر سبک زندگی فرد، باید داروهای کنترل کننده فشار خون را هم مصرف کند.

برای اطلاع از بیماری تناسلی مردان بر روی لینک کلیک کنید.

بیماری های قلبی

مشکلات مربوط به قلب به خصوص اختلالات ساختاری می تواند زمینه ارثی و جهش ژنتیکی داشته باشد. بسته به نوع بیماری و شدت آن، درمان هم متفاوت است. درمان این دسته از بیماری های ژنتیکی می تواند با دارو انجام شود و تا آخر عمر هم ادامه پیدا کند و یا نیاز به جراحی های متفاوت داشته باشد. در برخی از بیماری های قلبی ژنتیکی راه درمانی وجود ندارد و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود.

برای اطلاع از روش های کنترل استرس بر روی لینک کلیک کنید.

دیابت

درمان بیماری های ژنتیکی برای دیابت

در بروز این بیماری عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو نقش دارند. زیرا کنترل رژیم غذایی، ورزش کردن و تغییر سبک زندگی می تواند در کنترل این بیماری سهیم باشد. در دیابت وابسته به انسولین علاوه بر تغییر سبک زندگی، فرد باید انسولین دارویی را هم با تجویز پزشک دریافت کند.

برای اطلاع از روش های کنترل دیابت بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

چاقی

اصطلاح چاقی ژنتیکی و ارثی کاملا صحیح است و تعداد بالایی ژن در کروموزوم های انسان وجود دارند که بر چاقی افراد تاثیر گذار هستند. برخی از این ژن ها باعث ذخیره بیشتر چربی در بدن می شوند. افرادی که پدر و مادر چاق دارند قطعا آن ها هم مستعد چاقی هستند. ولی نکته مهم این است که داشتن زمینه ژنتیکی به تنهایی نمی تواند سبب چاقی شود بلکه رژیم غذایی ناصحیح و عدم فعالیت فیزیکی هم در چاقی افراد تاثیر گذار هستند. روش درمان بیماری های ژنتیکی برای چاقی در مرحله اول رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن و تغییر سبک زندگی است و در مرحله دوم اگر این موارد نتیحه نداشته باشند، پزشک متخصص درمان دارویی و یا جراحی را انجام می دهد.

برای اطلاع از بهترین ورزش دوران بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

آرتروز

این بیماری می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد و یا به دلیل سبک زندگی رخ دهد. افرادی که در خانواده خود با وجود رعایت کردن مواردی چون عدم نشستن مداوم بر روی زمین و به اصطلاح چهار زانو، استفاده از مبل و صندلی، سر پا نایستادن طولانی و انجام ورزش های مفید برای تقویت مفاصل، افرادی را دارند که دچار آرتروز هستند باید بررسی های ژنتیکی برای این افراد هم انجام شود.برای کنترل این بیماری تمرینات و حرکات اصلاحی تجویز می شود و درمان دارویی هم در صورت نیاز آغاز می شود.

برای اطلاع از روش های کنترل نگرانی بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که توضیح دادیم تعدادی از بیماری های ژنتیکی با تغییر سبک زندگی قابل کنترل هستند و این تغییر سبک به روند درمان دارویی هم کمک می کند.

درمان بیماری های ژنتیکی در طب اسلامی

درمان بیماری های ژنتیکی در طب اسلامی

همانطور که در قسمت های قبل این مقاله توضیح دادیم تعدادی از بیماری های ژنتیکی درمان ندارند مانند سندروم داون، پاتو، ادوارد، دیستروفی عضلانی دوشن و تعداد زیادی بیماری دیگر ولی برخی از بیماری ها هم قابل کنترل و درمان هستند. در طب اسلامی هم راه هایی برای کنترل روند پیشرفت و کاهش درد بیماری های ژنتیکی وجود دارد که در ادامه مطلب به ژن ها اشاره می کنیم:

  • در بیماری هایی که سبب درد مفاصل، استخوان ها و گرفتگی ماهیچه می شوند، ماساژ این نواحی با روغن زیتون و مقدار خیلی کمی نمک می تواند به کنترل این عوارض کمک کند.
  • مصرف غذاهای با طبع گرم از بروز نشانه های بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و در کنترل درد هم تاثیر گذار است.
  • در طب اسلامی به گرم نگه داشتن بدن به خصوص پاها در فصل سرما برای کنترل آرتروز با زمینه ژنتیکی و همچنین خون سازی مغز استخوان توصیه می شود.
  • رژیم غذایی سرشار از سبزیجات به روند درمان بیماری های ژنتیکی که با مشکلات گوارشی همراه هستند کمک می کند.
  • پرهیز از مصرف چربی و نمک زیاد عامل مهم کنترل تمام بیماری ها در طب اسلامی است.
  • درمان بیماری های ژنتیکی در طب اسلامی با مصرف عسل به منظور تقویت بدن انجام می شود.
  • استفاده از سیاه دانه در غذا توصیه بسیار مهم برای جلوگیری از بروز نشانه های بیماری ژنتیکی در این طب می باشد.
  • انجام حرکات ورزشی و فعالیت فیزیکی به بهبود روند درمان بیماری های ژنتیکی از قبیل فشارخون، قند خون، دیابت، چاقی و آرتروز کمک می کند.
  • یکی از راه های درمان بیماری های ژنتیکی در طب سنتی کنترل استرس و دوری از تنش های روحی می باشد.

برای اطلاع از روش هی درمان افسردگی بر روی لینک کلیک کنید.

در طب اسلامی توصیه های متفاوت و بیشتری در رابطه با بیماری های ژنتیکی وجود دارد که برای تجویز آن ها باید با متخصص این طب صحبت کرد.
لازم به ذکر است که تاثیر این درمان ها قطعی نبوده و نیازمند مشورت با پزشک متخصص بیماری ژنتیکی می باشند.

درمان بیماری ژنتیکی با گیاهان دارویی

درمان بیماری های ژنتیکی با گیاه دارویی

همانطور که می دانیم درمان گیاهی یکی از روش های کمک کننده به درمان اصلی با داروهای شیمیایی و جراحی می باشد. درمان بیماری های ژنتیکی با داروهای گیاهی به طور قطع تایید نشده است ولی می تواند به تسکین درد، کنترل عوارض و نشانه ها کمک کند که در این مورد باید با پزشک متخصص مشورت صورت بگیرد. در ادامه مطلب قصد داریم به برخی از این موارد اشاره کنیم:

کنترل فشار خون با زمینه ژنتیکی

با مصرف سیر، سنبل الطیب، جو دو سر، پونه کوهی، کرفس، چای ترش، گیاه قاصدک و چای سبز.

کنترل دیابت ارثی و ژنتیکی

با مصرف ریحان، پیاز، بابونه، سیر، دارچین، خیار تلخ، گیاه قاصدک، زیره سبز، خار مریم، شوید، شنبلیله، رازیانه، زنجبیل، نعنا، آویشن، زردچوبه.

افزایش خون سازی بدن در هموفیلی

با مصرف گندم، یونجه، عسل، آلبالو، کنجد، شبدر، تخم گشنیز، انار، شاه دانه، عناب، زرشک.

کنترل درد و گرفتگی عضلات در بیماری ژنتیکی

با مصرف دارچین، میخک، زنجبیل، کندر، بابونه گاوی، سنجد، عسل، گل همیشه بهار کوهی، زردچوبه.

کمک به بهبود مشکلات ریوی با زمینه ژنتیکی

با مصرف آویشن، گل پنیرک، شیرین بیان، عناب، زردچوبه، پونه کوهی، گل ختمی.

کنترل وزن در بیماری چاقی ژنتیکی

با مصرف آب فراوان، فلفل تند، جعفری، زردچوبه، اب کرفس، سرکه سیب، چای سبز، زنجبیل، دارچین، سیر.

برای اطلاع از بیماری های تناسلی زنان بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است مصرف گیاهانی که هیچ وقت از آن ها استفاده نکرده اید می تواند باعث ایجاد حساسیت شود و یا بر بیماری دیگری که دارید تاثیر منفی بگذارد، بنابراین قبل از مصرف این گیاهان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی راه های درمان بیماری های ژنتیکی که قابل و درمان و کنترل هستند پرداختیم. همچنین توصیه هایی برای درمان این بیماری ها در طب اسلامی و طب سنتی و گیاهی را بیان کردیم. گستره بیماری های ژنتیکی زیاد است و با توجه به شدت درگیری بدن، سن بیمار و میزان بروز علائم آن راه های درمان متفاوتی هم دارند. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تخصصی با توجه به شرایط خود یا سابقه خانوادگی دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا تمامی بیماری های ژنتیکی قابل درمان هستند؟

خیر

آیا بیماری های ژنتیکی حتما از والدین به ارث می رسند؟

خیر، بیماری ژنتیکی می تواند ناشی از جهش جدید در ماده ژنتیک افراد باشد

آیا فردی که پدر و مادر دیابتی دارد امکان ابتلای او هم به دیابت وجود دارد؟

بله، زمانی که والدین هردو چنین مشکلی را دارند فرزندان باید رژیم غذایی را رعایت کرده و حتما ورزش منظم داشته باشند

آیا طب گیاهی برای درمان بیماری های ژنتیکی موثر است؟

ما همواره تاکید می کنیم طب گیاهی نوعی درمان کمک کننده می باشد، در کنترل علائم بیماری و تسکین دردها موثر است

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور