معیارهای مهم ازدواج
معیارهای مهم ازدواج

معیارهای مهم ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق

برای تمام افرادی که در شرف حساس ترین انتخاب زندگی خود یعنی همسر هستند، شناخت معیارهای مهم ازدواج از دیدگاه روانشناسان برای زندگی موفق اهمیت دارد. چرا که این علم با بررسی و تحقیق بر روی موارد گوناگون و متنوع نتیجه گیری کرده و می تواند اطلاعات درستی را به ما منتقل کند. از طرفی، هر شخص باید سلیقه شخصی خود را نیز در این انتخاب به کار ببرد.

تعادل و تعامل میان این دو ما را به در نظر گرفتن معیارهای مهم ازدواج کمک نماید. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر به این موضوع بپردازیم و مهم ترین ملاک ها را بیان نماییم. همچنین، چنانچه در مورد هر کدام از معیارهای مورد نظر و سنجش تناسب شخص مورد با خود می توانید از طریق کلیک بر روی باکس ” تماس با مشاور” به راحتی با مشاوران و روانشناسان ازدواج ما ارتباط گرفته و تمامی سوالات خود را مطرح فرمایید.

عوامل تاثیرگذار در تعیین معیارهای مهم ازدواج

عوامل تاثیرگذار در تعیین معیارهای مهم ازدواج

شاید اگر از همه انسان ها پرسیده شود که سخت ترین انتخاب در طول زندگی کدام است، پاسخ اغلب آن ها انتخاب همسر باشد. دلیل آن هم کاملا مشخص و بدیهی می باشد. زیرا قرار است که دو انسان با ویژگی های شخصیتی، تربیتی، اعتقادی، فرهنگی و فکری متفاوت یک رابطه بسیار نزدیک را تشکیل بدهند و تمام زندگی را با یکدیگر سهیم شوند.

از این رو، هر چه انتخاب آگاهانه تر و درست تر باشد، رفتار عاشقانه با همسر بیشتر، و خانواده ایی سالم تر و شاداب تر خواهیم داشت. اما چه چیزی درست یا نادرست بودن انتخاب را معین می کند؟ مسلما پاسخ تعیین ملاک ها و معیارهای صحیح پیش از ازدواج خواهد بود. درست بودن معیارهای مهم ازدواج، منجر به آینده ایی زیباتر خواهد شد.

حال سوالی که در اینجا پیش می آید، آن است که این ملاک ها چگونه تعیین می شوند و عوامل تاثیرگذار بر آن ها چیست؟ شاید بتوان موارد زیر را موثرین عوامل در اولویت بندی معیارهای مهم ازدواج دانست.

  • سن
  • جنسیت
  • ویژگی های شخصیتی
  • تربیت خانوادگی
  • تحصیلات
  • باورها و اعتقادات
  • تاثیرات فرهنگی و اجتماعی

معیارهای مهم ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق چیست؟

معیارهای مهم ازدواج به تعداد انسان های روی زمین متفاوت است و هر شخصی بسته به دیدگاه خود تصمیم می گیرد که با چه کسی ازدواج کند. بنابراین، نه تنها در این مقاله، بلکه هیچ کجا نمی توان ملاک های ثابتی را در این زمینه ارائه داد.

با این وجود، برخی اصول از نظر روانشناسی اهمیت زیادی داشته و نباید آن ها را نادیده گرفت. ما در ادامه به مهم ترین آن ها اشاراه خواهیم کرد.

توانایی تصمیم گیری

زندگی پر از لحظاتی است که نیازمند تصمیم گیری های بموقع و درست است. یکی از معیارهای مهم ازدواج از دیدگاه روانشناسان برای زندگی موفق آن است توانایی تصمیم گیری طرف مقابل سنجیده شود. زنان و مردانی که از شخصیت مستقلی برخوردار نیستند یا به بلوغ فکری و عاطفی کافی نرسیده اند، مهارت تصمیم گیری خوبی ندارند.

برای پی بردن به این مورد می توانید طرف مقابل خود را در معرض موقعیت های مختلف قرار دهید. دقت در تصمیمات کوچک و بزرگ، یا نحوه برنامه ریزی برای آینده نیز می تواند ما را شناسایی این ویژگی کمک کند.

تناسبات فرهنگی و اجتماعی خانواده ها

ما از دیرباز شنیده ایم که از جمله معیارهای مهم ازدواج ، هم کفو بودن است. یک جنبه مهم این هم کفوی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی می باشد. فرهنگ ابعاد مختلفی دارد و خود را در تمام مراحل اعم از دوران آشنایی پیش از ازدواج تا فرزندآوری نشان می دهد.

متاسفانه بسیار دیده می شود که زوجین بسیاری به همین دلیل پس از مدتی از زندگی زناشویی برای طلاق راهی دادگاه می شوند، زیرا دیگر در مقابل اختلاف فرهنگی و اجتماعی بردباری ندارند.

به یاد داشته باشیم که ما نمی توانیم فرهنگ فرد یا یک خانواده را تغییر داده و بر وفق مراد خود درآوریم. تناسب در آداب و رسوم، سبک زندگی، موقعیت اجتماعی، ارزش ها، باورها، مرزبندی های روابط، و … همگی باید از معیارهای مهم ازدواج محسوب شوند.

نوع شغل و میزان درآمد

این یکی از بدیهی ترین معیارهای مهم ازدواج است و تقریبا تمامی افراد به آن توجه می کنند. در گذشته این موضوع بیشتر از طرف دختر و خانواده او در مورد مرد در نظر گرفته می شد، زیرا زنان غالبا خانه دار بودند. اما از آنجا که امروزه خانم ها نیز نقش اجتماعی پر رنگی دارند و درصد بسیار بالای شاغل می باشند، از معیارهای مهم ازدواج آقایان نیز باید شغل فعلی یا انتخاب شغل آینده زن باشد.

درباره اینکه تا چه حد درآمد مطلوب و مناسب است، مسلما نمی توان یک نظر کلی داد. چرا که اقتصاد ایده آل در ذهن هر شخصی متفاوت می باشد و انتظارات افراد نیز با یکدیگر فرق دارد. اما به هر ترتیب، بایستی ابتدا خود را به خوبی بشناسید و واقع بینانه به ازدواج نگاه کنید.

همچنین، در مورد نوع شغل می توان بحث های مفصلی کرد، ولی دختر و پسر باید به این موارد حتما توجه داشته باشند.

  • آیا دوست دارید طرف مقابل شغل آزاد داشته باشد یا اداری؟
  • شرایط شغل طرف مقابل چگونه است؟ آیا فضای کاری اش را می پسندید؟ آیا شیفت های کاری طولانی مدت دارد؟
  • آیا شغل او پر خطر و حساس است؟
  • ساعت های کاری به چه نحوی می باشد؟
  • اعتبار شغلی در چه حدی است و آینده آن.
  • آیا میزان درآمد آن برای گذران زندگی کافی است؟

ویژگی های ظاهری

زیبایی ظاهری یک ویژگی نسبی است. یعنی ممکن است که یک شخص در نظر ما زیبا به نظر برسد، در حالیکه از نظر دیگری اینطور نباشد.

بر خلاف آنکه گاهی گفته می شود که نباید جذابیت های ظاهری را جزء معیارهای مهم ازدواج قرار داد، اما حقیقت این است که این مورد در کشش دو نفر نسبت به یکدیگر چندان هم بی تاثیر نیست. بویژه در مراحل ابتدایی ازدواج که غالبا از اهمیت بیشتری برای افراد برخوردار می باشد.

یک نکته مهم در این مورد آن است که نباید زیبایی به اصلی ترین و اولین ملاک و معیار مهم ازدواج تبدیل شود و به دنبال زیباترین ها بود. زیرا این قسم جذابیت زن و مرد در طول زندگی عادی شده و سایر جوانب شخصیتی خود را بارزتر نشان خواهند دید.

تفاوت سنی

یکی از پر تکرار ترین سوالات در مورد ازدواج به اختلاف سنی مربوط می شود. اینکه اختلاف سنی مناسب چقدر باید باشد؟ حتی برای بعضی از اشخاص این مولفه در ردیف معیارهای مهم ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق قرار دارد. شاید نتوان پاسخ مشخصی به این پرسش داد.

زیرا عوامل بسیاری می تواند در تعیین اختلاف سنی میان زوجین نقش داشته باشد. از طرفی گاهی با وجود تجاوز از فرمول های استاندارد و داشتن اختلاف سنی زیاد یا کم، باز هم طرفین با یکدیگر تفاهم داشته و بخوبی یکدیگر را درک می کنند. اما این استثناعات نمی تواند معیار درستی باشد و ما باید حالت نرمال را در نظر بگیریم.

بر این اساس، اختلاف سنی باید به نحوی باشد که بسیار فاحش نباشد. زوجی که تفاوت سنی زیادی با یکدیگر دارند از نظر روحی و فیزیولوژیکی با یکدیگر همخوانی نداشته و احتمال اینکه فاصله فکری بالایی داشته باشند، زیاد است. بعلاوه، به علت تفاوت میزان انرژی نیز امکان دارد که شادابی کمتر و اختلاف زن و شوهر بیشتر باشد.

عشق و علاقه

معیارهای مهم ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق چیست؟

در میان معیارهای مهم ازدواج از دیدگاه روانشناسان برای زندگی موفق همواره می توانید گزینه علاقه متقابل را ببنید. اما علاقه واقعی به چه معناست؟ آیا عشق باید قبل از ازدواج باشد یا بعد از آن بوجود می آید؟

در این مورد یک نکته مسلم وجود دارد، و آن هم اینکه شکل گیری یک ارتباط نیازمند وجود علاقه و محبت است. اما مهم تر از آن، ماندگاری در طول زندگی می باشد. حال در چه صورت یک عشق قبل از ازدواج می تواند ماندگار باشد؟

تنها عشقی سالم است که واقعی باشد و بین زوجین رابطه قوی ایجاد می کند، وگرنه تنها به شکست عاطفی منجر خواهد شد. نظریان روانشناسی مختلفی در مورد عشق وجود دارد. معروفترین آن ها نظریه استرنبرگ نام دارد. نظریه مثلث عشق او می گوید که عشق واقعی ترکیبی از سه مولفه صمیمیت، شهوت ( شور و عشق) و تعهد.

از این منظر، عشق در 8  دسته کلی قرار می گیرد که برای آگاهی از آن ها توصیه می شود که توضیحات زیر را بخوانید.

  • فقدان عشق. یعنی شخص فاقد هر گونه عشقی است و در حالت خنثی به سر می رود. ازدواج در چنین شرایطی اشتباه است.
  • صمیمت: در این نوع علاقه فقط صمیمیت و دوستی عمیقی وجود دارد و از دو بعد دیگر (شهوت و تعهد) خبری نیست.
  • شیفتگی: در این نوع عشق، جنبه شهوت ( شور و اشتیاق) قوی تر از سایر ابعاد است، اما تعهدی وجود ندارد. در شیفتگی، شور عشق پس از وصال از بین می رود و حتی تبئیل به نفرت می گردد.
  • عشق پوچ ( تهی): در آن تنها جنبه تعهد وجود دارد و هیجان و عاطفه در آن نقشی ندارند. معمولا هدف اصلی آن ترس از تنهایی و عادت کردن به یکدیگر است.
  • عشق رمانتیک: دو بعد صمیمیت و شهوت در آن نقش اساسی داشته و جذابیت های فیزیکی و عاطفی بسیار مهم اند. اما به علت نبود تعهد، ماندگاری عشق اندک است و تنها در صورتی که نیازها به خوبی برآورده شوند ممکن ات تعهد به وجود آید.
  • عشق رفاقتی: عنصر تعهد و صمیمیت را مهم تر از بعد شهوت می داند و معمولا پایداری زیادی دارد.
  • عشق ابلهانه: بواسطه ترکیب شهوت و صمیمت به وجود می آید. هیجانات زیادی در آن وجود دارد، اما زود فروکش می کند.
  • عشق کامل و آرمانی: یک عشق درست می باشد که ترکیبی از سه بعد صمیمیت، شهوت تعهد بوه . معمولا زوجین با احترام به یکدیگر به عنوان انسان دارای رابطه دوستانه ایی هستند.

مسئولیت پذیری و داشتن استقلال

بسیار مهم است که فرد مورد نظر احساس مسئولیت پذیر زیادی باشد. انجام وظایف زن و مرد ه کدام به نوبه خود در بهبود زندگی و یک رابطه مناسب تاثیر مستقیمی دارند.

در کنار این مورد، داشتن استقلال را نیز باید در معیارهای مهم ازدواج قرار داد. زیرا این دو به نحوی با یکدیگر مرتبطند. تامین هزینه های زندگی، مدیریت خانواده، توجه به نیازهای عاطفی و جنسی، فرزندپروری، همسرداری و … همگی از مهم ترین مسئولیت های زن و مرد در زندگی مشترک می باشند.

معیارهای غلط ازدواج کدامند؟

معیارهای غلط ازدواج کدامند؟

برخی از باورها و ذهنیات اشتباه که از خطاهای شناختی ناشی می شوند، موجب تدوین غلط معیارهای مهم ازدواج می شوند و افراد را دچار انتخاب های اشتباه و یا حتی عدم نتیجه گیری درست در مورد شناخت فرد مورد نظر برای زندگی مشترک می کنند. مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است، به این تفکرات اشتباه در مورد معیارهای مهم ازدواج اشاره دارد.

  • سفید یا سیاه مطلق دیدن. اینگونه افراد مخاطب خود را خوب خوب یا بد بد می بینند و می خواهند. در ذهن آن ها خاکستری وجود ندارد.
  • کوچک یا بزرگ کردن بیش از حد واقعیت ها. به برجسته کردن غیر منطقی جنبه های منفی یا مثبت طرف مقابل اشاره دارد. در برخی موارد نیز ممکن است تنها به جنبه های منفی توجه شود و ویژگی مثبت نادیده گرفته شود.
  • سخت گیری های بیش از حد والدین. سخت گیری والدین می تواند در ابعاد گوناگون خود را نشان دهد و موجب عقب افتادن ازدواج می شود.
  • شخصی سازی کردن مسائل. یعنی خود را مسئول مشکلات رابطه دانستن. به نحوی که دائم به خاطر نشدن ها یا نبودن ها خود را سرزنش کرده و احساس کنی که کنترلی بر روی آن نداری.
  • برچسب زدن. انسان های افسرده معمولا صفات منفی را به خود نسبت می دهند و حوادث کوچک را یک اتفاق بزرگ می دانند. همچنین امکان دارد که با دیدن رفتارهای جزئی، خیلی زود برخی صفات را به دیگری بچسباند.
  • تجمل گرایی: توجه بیش از حد به مسائل مالی و گرایش به سمت زندگی مجلل که در ان انتظارات غیر واقعی است.

سخن پایانی

امیدوارم با ارائه این مقاله توانسته باشیم تا شما را در انتخاب معیارهای مهم ازدواج از دیدگاه روانشناسان برای زندگی موفق کمک کنیم.

با توجه به گستردگی این مبحث، شاید نیاز باشد که هر فرد به طور جداگانه خواسته ها و ملاک های خود را برای انتخاب همسر آینده مورد سنجش قرار دهد و ببیند که آیا ان ها در طرف مقابل یافت می شوند یا خیر. برخی نیز امکان دارد که در تعیین معیارهای خود دچار مشکل باشند. همه این موارد در مشاوره تخصصی ازدواج دکتر فکر قابل گفتگو است و همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شما را راهنمایی می کنند.

معیارهای مهم ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق چیست؟

در این مقاله می توانید معیارهای مهم ازدواج از دیدگاه روانشناسان برای زندگی موفق را مطالعه فرمایید.

چه عواملی در تعیین ملاک های ازدواج موثرند؟

عواملی همچون سن، جنسیت، ویژگی های شخصیتی، تربیت خانوادگی، تحصیلات، باورها و اعتقادات در این زمینه موثرند.

چگونه بفهمیم که طرف مقابل با معیارهای ما سنخیت دارد؟

برای دریافت مشاوره در این مورد می توانید با مشاورین دکتر فکر در ارتباط باشید.

آیا علاقه باید از معیارهای مهم ازدواج باشد؟

بلهو توضیحات بیشتر را در مقاله بخوانید.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور