شرایط ازدواج افراد دو قطبی

ازدواج افراد دو قطبی + مشکلات ازدواج با آن ها

ازدواج بخشی از زندگی انسان ها می باشد که همه به آن نیازمند هستند، در واقع ازدواج تکمیل کننده زندگی هر فردی می باشد و ادامه دادن با شرایط تنهایی و تجرد قطعا سخت خواهد بود. همه ما به فردی نیاز داریم که با بقیه متفاوت باشد، ما را درک کند، در سختی ها و خوشی ها در کنارمان باشد. یکی از بحث ها و سوالاتی که همیشه درمورد ازدواج افراد با بیماری خاص وجود دارد، ازدواج افراد دو قطبی است.

بیماران روحی و روانی هم به تکمیل زندگی و ارتباط با همسر نیازمند هستند و این بحثی غیر قابل انکار است زیرا تمایل به ارتباط با جنس مخالف، برطرف کردن نیاز های عاطفی و جنسی حسی ذاتی برای همه انسان ها می باشد. ولی آنچه که اهمیت دارد این است بیمارانی که مشکلات و اختلالات روانی جدی دارند چگونه با موضوع ازدواج و زندگی مشترک برخورد می کنند؟ آیا می توانند تعهدات یک زندگی را قبول کنند و به آن ها پایبند باشند؟ یا اینکه قدرت درک همسر خود را خواهند داشت؟

پاسخ تمامی این سوالات از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ممکن است خانواده یک فرد به اشتباه و بنا به تصورات غلط برای بهبود وضعیت فرزند خود ازدواج کردن را به او پیشنهاد دهند و یا گاهی فرد مقابل را از شرایط فرزند بیمار خود بی اطلاع بگذارند و او بعد از ازدواج متوجه مشکل همسر خود شود، در این صورت مشکلات جدی برای آن ها به وجود خواهد آمد.

بنا به توضیحات و دلایل گفته شده ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع ازدواج افراد دو قطبی بپردازیم، همچنین مشکلات پیش روی آن ها و همسرانشان در زندگی مشترک را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

بیماری دو قطبی چیست؟

بیماری دو قطبی چیست

اختلالی روانی که با نوسانات خلقی، رفتاری و احساسی نمایان می شود، این بیماری در گذشته با نام اختلال افسردگی _ شیدایی شناخته شده بود ولی بعدا او را به اختلال دو قطبی تغییر نام دادند. آنچه که مهم می باشد این است که چنین بیمارانی هر چند وقت یکبار دچار تغییر خلقیات و رفتار می شوند، چنین نوساناتی علاوه بر اینکه زندگی شخصی خود بیماران را تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه اطرافیان و اعضای خانواده آن ها نیز با مشکلات متعدد رو به رو می شوند.

همانطور که از اسم بیماری پیداست، افرادی که دچار این اختلال هستند یک دوره افسردگی را پشت سر می گذارند و بعد یک دوره شیدایی، شاید تصور کنید بنابراین در میان این دوره ها افراد برای مدتی به حالت عادی بر می گردند، در حالی که این تصور اشتباه است و در میان دوره های شدید افسردگی و شیدایی، بیماران دوره های خفیف این احساسات را تجربه می کنند ولی چون میزان شدت نشانه ها کمتر می شود اطرافیان بیماران تصور می کنند که آن ها به حالت عادی برگشته اند.

لازم به ذکر است که طول مدت دوره های افسردگی و شیدایی مشخص نیست و حداقل هر کدام یک هفته به طول می انجامند و گاهی ممکن است برخی از این بیماران تا حداکثر 12 ماه نیز افسرده یا شیدا باقی بمانند. نکته مهم این است که بیماران دو قطبی نباید فرآیند درمان خود را متوقف کنند چون تصور می کنند که حال روحی خوبی دارند، بلکه چنین افرادی باید به طور مدام تحت درمان های تخصصی که ممکن است روان درمانی یا دارو درمانی باشد قرار بگیرند.

بهتر است بدانیم که هیچگاه نباید خودسرانه خانواده این بیماران یا خود آن ها داروهای روانپزشکی را تهیه کنند زیرا چنین داروهایی باید با دُز مشخص و مدت زمان تعیین شده و محدود که فرد متخصص تجویز می کند، مصرف گردند. قبل از اینکه درمورد ازدواج افراد دو قطبی صحبت کنیم بهتر است بدانیم که سن شروع نشانه های این اختلال معمولا با شروع دوره نوجوانی آغاز می شود که متاسفانه تغییر خلقیات دوره بلوغ با نشانه های اختلال دو قطبی همراه شده و شرایط برای بیماران و اطرافیان آن ها سخت می شود.

درمورد علت به وجود آمدن اختلال دو قطبی بررسی های فراوانی انجام گردیده ولی دلیل قاطع و مشخصی بیان نشده است، بلکه محققین احتمال می دهند عوامل ژنتیکی و ارثی و یا عوامل محیطی در بروز چنین نشانه هایی نقش داشته باشند.

یعنی از والدینی که اختلال دو قطبی دارند احتمال به دنیا آمدن فرزندی با این بیماری بسیار زیاد می باشد، همچنین طی بررسی های انجام شده محققین بیان می کنند احتمالا اختلالات ژنتیکی موجب نقص در عملکرد مغز می شوند. از عوامل محیطی که در بروز اختلال دو قطبی نقش دارند می توان به تعرض به کودکان و فشارهای روانی ناشی از مشکلات خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد. لازم به ذکر است که در طول دوره افسردگی نشانه های زیر در احساسات و رفتار این بیماران مشاهده می شود:

  • از دست دادن حس لذت
  • گریه های مفرط بی دلیل
  • بی قراری و سراسیمگی
  • عدم تمرکز
  • از دست دادن قدرت تصمیم گیری
  • تمایل به خودکشی
  • حساسیت و زود رنجی
  • کمبود اعتماد به نفس
  • اختلالات خواب و کاهش میزان آن
  • خستگی های مفرط
  • بی رغبتی نسبت به انجام کارهای روزانه

نشانه های رفتاری و احساسی دوره های شیدایی خلاف نشانه های دوره افسردگی است و شامل موارد زیر می شود:

  • شادی مفرط و بی دلیل
  • خودشیفتگی و خود برتر بینی
  • توهم شنیداری
  • ایجاد صمیمیت بیش از حد با افراد مختلف
  • حس نشاط و سر زندگی
  • انجام کارهای آزار دهنده برای دیگران

لازم به ذکر است که بیماری اختلال دو قطبی با اضطراب شدید و اعتیاد به مواد مخدر می تواند همراه شود، بنابراین برای جلوگیری از اضافه شدن مشکل اعتیاد به دیگر مشکلات این بیماری باید درمان های تخصصی به موقع و به طور مداوم انجام شود و خانواده چنین بیمارانی همواره آن ها را مورد حمایت خود قرار دهند.

مشکلات ازدواج با افراد دو قطبی

مشکلات ازدواج افراد دو قطبی

همانطور که گفتیم موضوع ازدواج برای بیمارانی که دچار اختلالات روانی هستند شرایطی خاص دارد زیرا در این مورد باید وضعیت فرد بیمار از هر لحاظ مورد بررسی قرار بگیرد و جلسات مشاوره ای تخصصی برای او برگزار شود، همچنین فرد مقابل باید از تمامی شرایط بیماری شخص مورد نظر آگاه شود، بررسی های لازم را انجام داده و به نتیجه ای قاطع برای ازدواج با چنین افرادی برسد.

ازدواج افراد دو قطبی نیز از این مورد مستثنا نیست و نیازمند فراهم بودن موقعیت و شرایط خاص و مطلوب می باشد زیرا زندگی مشترک با بیماران دو قطبی خالی از مشکل نیست و هرکسی توانایی زندگی کردن با آن ها را ندارد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین مشکلات ازدواج با افراد دو قطبی اشاره می کنیم:

عدم تفاهم

به دلیل خلق و خوی متفاوت و خاص بیماران دو قطبی، تفاهم در زندگی مشترک با آن ها به دست نخواهد آمد. اگر همسر چنین افرادی درمورد موضوعی پا فشاری کند آن ها از لحاظ روحی و عصبی به هم می ریزند و شرایط بدی برایشان به وجود خواهد آمد، همچنین رفتارهای آنان نیز به نحوی می باشد که کمتر کسی می تواند خود را با آن ها وفق داده و به تفاهم برسد. بنابراین با گذشت زمان به دلیل درک نکردن یکدیگر و عدم تفاهم، ازدواج افراد دو قطبی با مشکل مواجه شده و زندگی مشترک آن ها به بن بست خواهد رسید.

تشدید بیماری

افرادی که اختلال دو قطبی دارند همچون افراد عادی نمی توانند در مواجه شدن با موضوعات مختلف عکس العمل های مناسب داشته باشند و اگر مشکلی برای زندگی مشترک آن ها به وجود بیاید بتوانند با کنترل شرایط و احساسات خود راه حل مناسب را پیدا کنند، بنابراین فشارهای روحی به آن ها وارد شده و در نتیجه نشانه ها و شدت بیماری تشدید می یابد و زندگی برای آن ها و همسرانشان سخت می شود.

بنابراین ازدواج افراد دو قطبی با عوارض و مشکلات فراوانی می تواند همراه باشد که نه تنها به بهبود بیماری کمکی نمی کند بلکه شرایط آن ها را وخیم تر نیز خواهد کرد و علاوه بر فرد بیمار یک نفر دیگر نیز دچار این مشکلات شده و از زندگی عادی محروم می شود.

ایجاد اضطراب

دغدغه های ازدواج افراد دو قطبی

همانطور که گفتیم اختلال دو قطبی می تواند با اضطراب های شدید همراه باشد، حال اگر ازدواج افراد دو قطبی صورت بگیرد و آن ها خود را در مقابل همسرشان متعهد ببینند ولی نتوانند به خوبی از عهده شرایط زندگی مشترک بر آیند و یا رفتار همسرشان به نحوی باشد که بیماران نتوانند تحمل کنند دچار اضطراب شده و زندگی برای آن ها سخت و دشوار می شود. زمانی که بیماران دو قطبی در دوران افسردگی باشند مشکلات فشار بیشتری به آن ها وارد می کنند و اضطراب نیز بیشتر خواهد داشت، در نتیجه ممکن است رفتارهای غیر عادی با همسر خود داشته باشند.

تطابق زندگی مشترک با دوره های بیماری

یکی دیگر از مشکلات ازدواج افراد دو قطبی این است که همسر آن ها باید زندگی خود را با دوره های بیماری چنین افرادی تطابق دهد، یعنی اگر فرد در دوره افسردگی به سر می برد باید بیشتر در کنارش باشد، از برگزاری مهمانی های پر جمعیت خودداری کند، تعداد جلسات مشاوره را افزایش دهد و… به طور کلی همسران این بیماران از داشتن یک زندگی عادی و حتی عمل کردن به برنامه ریزی های شخصی محروم خواهند شد.

فرزند آوری

افرادی که با بیماران دو قطبی ازدواج می کنند همانند دیگر افراد عادی نمی توانند امیدی به فرزند آوری بدون مشکل داشته باشند، زیرا بیماران دو قطبی وضعیت مشخصی برای مادر یا پدر شدن ندارند و هر لحظه ممکن است وارد دوره های شدید بیماری خود شوند.

همچنین احتمال به ارث رسیدن اختلال دو قطبی به فرزندان وجود دارد و نمی توان اطمینان داشت که آیا فرزندان چنین افرادی از آینده خوب و بدون دغدغه برخوردار می شوند یا نه. بنابراین افرادی که تصمیم به ازدواج با افراد دو قطبی دارند باید موضوع فرزند آوری را نیز در نظر بگیرند.

درمان همیشگی

یکی دیگر از مشکلات ازدواج افراد دو قطبی این است که همسران آن ها نباید به این موضوع امید داشته باشند که روزی آن ها به طور کلی درمان می شوند زیرا چنین بیمارانی در مقاطع مختلف زندگی خود دچار تشدید نشانه های بیماری شده و همیشه نیازمند روان درمانی و گاهی درمان دارویی خواهند بود.

آسیب زدن به همسر

بیماران دو قطبی در دوره های افسردگی ممکن است به دلیل فشارهای روحی که متحمل می شوند با کوچکترین حرفی از جانب همسر خود آشفته شده و به او آسیب فیزیکی وارد کنند، یا اینکه در دوران شیدایی باشند و با کارهای هیجانی و بدون فکر خود موجب صدمه زدن به همسر خود شوند، در هر صورت ازدواج افراد دو قطبی خالی از مشکل نیست و همسران آن ها باید هر لحظه خود را برای رخ دادن شرایط و اتفاقات جدید آماده کنند.

ازدواج با افراد دو قطبی چگونه است؟

ازدواج افراد دو قطبی چگونه است

قطعا ازدواج افراد دو قطبی همانند افرادی که اختلال روانی ندارند در یک مسیر تقریبا هموار پیش نخواهد رفت زیرا آن ها از ثبات اخلاقی، احساسی و رفتاری برخودار نیستند، بنابراین افرادی که تمایل به ازدواج با چنین بیمارانی دارند باید موضوعات مختلفی را بررسی کرده و با آگاهی کامل تصمیم نهایی را بگیرند. در ادامه مطلب به بررسی مواردی می پردازیم که توجه به آن ها درمورد ازدواج افراد دو قطبی ضروری می باشد:

نیاز به مشاوره

بدون شک کسانی که قصد ازدواج با افراد دو قطبی دارند باید به تنهایی و همچنین با فرد مورد نظر به مشاور مراجعه کرده و شخصیت هر دو نفر مورد بررسی قرار بگیرد. مشاور در این مواقع تمامی مشکلاتی که زندگی با یک بیمار اختلال دو قطبی ایجاد می کند را بیان کرده و به افراد کمک می کند تا بتوانند تصمیمی درست بگیرند.

آشنایی کامل با بیماری دو قطبی

اگر خانواده یک بیمار به فرد مورد نظر برای ازدواج می گویند که هر چند وقت یکبار مثل همه ما فقط با یک درجه اختلاف از زندگی خسته می شود و نیاز به جلسات مشاوره دارد، آن فرد باید به بررسی و تحقیق درمورد بیماری بپردازند و به حرف های آنان اکتفا نکرده و متوجه واقعیت ماجرا شود که آیا واقعا آن ها فقط کمی با افراد سالم تفاوت دارند یا خیر، زیرا برخی از خانواده ها شدت بیماری فرزند خود را از دیگران به خصوص برای ازدواج پنهان می کنند.

بنابراین اگر فردی با اختلال دو قطبی به شما پیشنهاد ازدواج داد باید شدت بیماری او، شرایط عمومی این اختلال و مشکلات آن ها را به خوبی بررسی کنید و با آگاهی کامل تصمیم گیری نمایید.

آگاهی از عواقب چنین ازدواجی

همانطور که گفتیم ازدواج افراد دو قطبی خالی از مشکلات نیست و بیماری آن ها به طور متناوب در طول سال هر چند وقت یکبار عود می کند، ممکن است همسر آن ها توانایی تحمل چنین شرایطی را نداشته باشد و او نیز دچار مشکلات روحی دیگری شود، بنابراین بهتر است افرادی که قصد ازدواج با این بیماران را دارند با تحقیق و بررسی از تمامی عواقب احتمالی چنین ازدواجی آگاه شوند.

تعهد نسبت به وقوع مشکلات احتمالی

ازدواج بازی نیست و بخش مهمی از زندگی می باشد، کسانی که قصد ازدواج با بیماران دو قطبی دارند باید نسبت به مشکلات پیش رو، تحمل شرایط و حمایت از همسر خود متعهد باشند نه اینکه بعد از مدتی از ادامه دادن به زندگی مشترک خودداری کرده و حال روحی این بیماران را بدتر کنند.

بررسی توانایی های فردی

ازدواج افراد دو قطبی قطعا بدون مشکل نیست و کسی که قصد ازدواج با آن ها را دارد باید توانایی های روحی خود را بررسی کند که آیا تحمل و طاغت رو به رو شدن با فردی که به طور متناوب اخلاق و رفتارش تغییر می کند را دارند؟ می توانند تیمار داری کنند و در دوران بروز بیماری در کنار همسرشان باشند یا خیر.

بررسی شرایط روحی

تاثیرات ازدواج افراد دو قطبی

ازدواج دو نفر که یکی از آن ها اختلال دو قطبی دارد و نفر دوم از دیگر بیماری های روحی و روانی رنج می برد قطعا سخت، طاغت فرسا و گاه غیر ممکن خواهد بود. بنابراین کسانی که قصد ازدواج با بیماران اختلال دو قطبی دارند باید شرایط روحی خود را نیز در نظر بگیرند، اگر افسرده هستند یا زود رنج، اضطراب شدید دارند یا دچار کمبود اعتماد به نفس می باشند باید بدانند که در ازدواج افراد دو قطبی با مشکلات جدی و غیر قابل تحمل مواجه خواهند شد.

در نظر گرفتن مشکلات مالی

کار کردن و پرداختن به شغل و حرفه در زمان بیماری هر فردی سخت می باشد، بیماران دو قطبی نیز همینطور هستند و زمانی که در دوره افسردگی باشند تمایل و رغبتی به انجام کارهای محول شده را نخواهند داشت در نتیجه ممکن است دچار مشکل شده، کار خود را از دست بدهند، تعلیق شود و یا هر مشکل دیگری که شرایط اقتصادی آن را به خطر بیندازد. با توجه به توضیحات گفته شده کسانی که قصد ازدواج با این بیماران را دارند نباید انتظار یک زندگی ایده آل و بدون دغدغه را داشته باشند.

احتمال ایجاد اعتیاد

همانطور که گفتیم بروز نشانه های اختلال دو قطبی می تواند با احتمال اعتیاد به مواد مخدر همراه باشد. تمایل به مصرف مواد مخدر در همه دوران افسردگی و شیدایی این بیماران وجود دارد زیرا گاهی برای تسکین غم و اندوه خود به سمت مصرف مخدرها سوق پیدا می کنند و گاهی از سر حس نشاط و تصمیم های هیجانی این کار را انجام خواهند داد، بنابراین یکی دیگر از احتمالاتی که در ازدواج افراد دو قطبی باید در نظر گرفت موضوع اعتیاد و افزایش مشکلات زندگی با چنین افرادی می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع ازدواج افراد دو قطبی پرداختیم، به مهم ترین مشکلات به وجود آمده در زندگی مشترک این بیماران اشاره کردیم و همچنین مواردی را بیان کردیم که پرداختن به آن ها و آگاهی یافتن درمورد چنین مواردی برای افرادی که قصد ازدواج با بیماران دو قطبی دارند ضروری می باشد.

با توجه به اینکه بیماران اختلال دو قطبی به طور مداوم نیاز به درمان های مختلف روانی و دارویی دارند و مدت زمان دوره های بیماری آن ها مشخص نیست و ممکن است از یک هفته تا یک سال ادامه داشته باشد قطعا زندگی مشترک با آن سخت خواهد بود، علاوه بر اینکه همسران چنین افرادی با مشکل مواجه می شوند بلکه خود بیماران هم دچار فشارهای روحی شده و ممکن است نشانه های بیماری آن ها تشدید پیدا کند.

بنابراین نباید به توصیه های اشتباه درمورد درمان بیماری با ازدواج کردن اتکا کرد. با توجه به اهمیت بیماری اختلال دو قطبی چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا ازدواج با افراد دو قطبی با ایجاد مشکلات همراه است؟

بله، تعداد و شدت مشکلات ایجاد شده به عواملی همچون شدت بیماری، تفاهم زوجین و تمایل به ازدواج دارد

آیا ازدواج افراد دو قطبی برای بهبود بیماری موثر است؟

این تصور اشتباهی است که برخی از حانواده ها به آن اتکا می کنند

آیا ازدواج افراد دو قطبی سخت است؟

بله، زیرا این افراد ثبات خلق و خو ندارند و با رفتارهای فرد مقابل خود دچار تغیر حالات روحی می شوند

آیا ازدواج با افراد دو قطبی امکان پذیر است؟

بله، ولی عوارضی را نیز به همراه خواهد داشت که ممکن است برای بسیاری از افراد قابل تحمل نباشد

3/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

عوامل استرس زا در خانه

مهمترین عوامل استرس زا در خانه و روش های کاهش آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور