فواید بوسیدن کودک

فواید مهم بوسیدن کودک توسط والدینش

از نظر علمی ثابت شده است که بوسیدن کودک مهم تر از آن چیزی است که بسیاری فکر می کنند. درواقع زمانی که یک کودک به مرحله “استقلال” می رسد، وقتی در آغوش والدین خود قفل شده و غرق بوسه آن ها می شود ، اگرچه به ظاهر آزرده خاطر می شود (زیرا راهی برای فرار ندارد) با این حال، به همان اندازه که به نظر می رسد این امر او را آزار می دهد، به همان اندازه برایش مهم است که توانسته توجه والدینش را به خود جلب کند. در این مطلب در مورد فواید مهم بوسیدن کودک توسط والدینش و اینکه چرا این موضوع با اهمیت است صحبت خواهیم کرد.

فواید بوسیدن کودک

بوسیدن کودک چه فوایدی دارد؟

عشق زبانی است که اکثر مردم در زندگی خود تجربه می کنند. چه با یک شریک زندگی، چه عشق به والدین، عشق والدین به فرزندان، خواهر و برادر و غیره. اکثر مردم می دانند که یک راه برای برقراری ارتباط با عشق فیزیکی از طریق بغل کردن یا بوسیدن حاصل می شود. وقتی نوبت به نوزادان و کودکان می رسد، کاملا واضخ و روشن است که آن ها نیاز به توجه دارند. بله، نوزادان و رسیدگی به آن ها می تواند بهترین مادران را بی حوصله و یا بداخلاق کرده و آنها را از کمبود فضای شخصی دیوانه کند، اما در نهایت، یک نوزاد، یک نوزاد است. آنها انسان های ظریف، کوچک و درمانده ای هستند که به راهنمایی، عشق، توجه و محبت دائمی نیاز دارند. همانطور که گفتیم از نظر روان شناسان و متخخصان کودک، فواید بوسیدن کودک بسیار مهم تر از چیزی است که در ظاهر ممکن است مشخص نباشد. در ادامه به تعدادی از دلایل و فواید بوسیدن کودک توسط والدین او اشاره خواهیم کرد:

اولین مورد در فواید بوسیدن کودک و اهمیت آن ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد. این مورد حول مادران شیرده می چرخد: گفته می شود بوسیدن کودک، سیستم ایمنی وی را تقویت می کند. به این معنا که مادری که کودک خود را می بوسد، پاتوژن های مضر (باکتری های AKA) را که روی پوست کودک نشسته اند، مصرف می کند، باکتری هایی که آماده هستند تا راه خود را به دهان کودک باز کنند.

اما هنگام بوسیدن کودک توسط مادر، عوامل بیماری ‌زا به لوزه‌ های مادر میر‌رسند و اتفاقی «جادویی» رخ می ‌دهد. آنتی ‌بادی‌ هایی ایجاد می ‌شود که به مبارزه با عفونت ‌هایی که سویه‌ های مختلف باکتری ایجاد می ‌کنند کمک می‌ کند. سپس این ماشین های مبارزه به سلول ها و گلبول های سفید نوزاد در شیر مادر منتقل می شود. هنگامی که کودک این جنگجویان کوچک را دریافت می کند، سیستم ایمنی بدن او ساخته و تقویت می شود زیرا آنها اکنون توانایی مبارزه با طیف گسترده ای از بیماری ها را دارند!

مورد دوم از فواید بوسیدن کودک توسط والدینش احتمالاً جذاب تر است. بوسیدن نوزاد در واقع توانایی آنها را در تشخیص اینکه شخص دیگری از نظر فیزیکی «مثل او» است افزایش می دهد و این موضوع به واکنش مغز آنها نسبت به لمس بستگی دارد. مطالعه ‌ای توسط مؤسسه یادگیری و علوم مغز دانشگاه واشنگتن انجام شد که در آن از تصویربرداری از مغز نوزادان برای کشف نحوه مشاهده دست، پا و لب‌ ها در مغز نوزادان 2 ماهه استفاده کردند.

در طول این مطالعه، محققان از یک عصای دستی برای ضربه زدن ملایم به پای چپ، دست چپ و وسط لب بالایی هر نوزاد استفاده کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که شدیدترین واکنشی که در مغز نوزاد رخ می ‌دهد با لمس وسط لب بالایی ایجاد می ‌شود. واکنشی که مغز نوزاد نسبت به لمس لب آنها داشت برای محققان چندان تعجب آور نبود زیرا لب های نوزاد برای مکیدن و همچنین برای برقراری ارتباط زبان آنها استفاده می شوند.

فواید مهم بوسیدن کودک و نوزاد توسط والدین

با توجه به این نتایج، اندرو ملتزوف، استاد روانشناسی UW و یکی از مدیران I-LABS، اظهار داشت: «لب‌  ها برای نوزادان مهم هستند، از لب ها برای مکیدن استفاده می ‌کنند، اما از لب ‌ها همچنین برای بیان صداهای گفتاری و انتقال احساسات نیز استفاده می‌ شود.

برای حمایت از کشف UW I-LABS، مطالعه ای توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد. تصاویر مغزی نشان می دهد که عشق و محبت نشان داده شده از والدین به نوزادشان به طور مثبت رشد مغز را افزایش می دهد.

در طول این مطالعه، دانشجویان دریافتند که هیپوکامپ (مرکز یادگیری و حافظه مغز) کودکانی که در دوران نوزادی محبت زیادی دریافت کرده ‌اند، 10 درصد بزرگ ‌تر از کودکانی است که در دوران کودکی محبت زیادی به آنها نشان داده نشده است. . در کتاب سو گرهارت، “چرا عشق مهم است”، او توضیح می دهد که چگونه بین عشقی که یک نوزاد دریافت می کند و نوع افرادی که به آنها تبدیل می شوند، ارتباط وجود دارد. گرهارت با ارتباط با مطالعه انجام شده در UW I-LABS موافق است که بوسیدن کودک به ایجاد ارتباطات عصبی بیشتر در مغز کمک می کند و در نتیجه کودک را باهوش تر می کند.

او همچنین توضیح می‌دهد که ابراز عشق به نوزاد از طریق لمس فیزیکی، بوسیدن کودک و با پاسخ دادن به سیگنال‌های کودک، به جای اینکه به او اجازه دهد فقط «گریه کند»، به مغز او کمک می‌ کند تا بدون استرس رشد کند. گرهارت می‌گوید: «هیچ چیز خودکاری در مورد آن وجود ندارد. نوع مغزی که برای هر نوزادی رشد می ‌کند، مغزی است که از تجربیات خاص او با والدینش و مردم بیرون می‌ آید.”

یکی دیگر از فواید بوسیدن کودک توسط والدینش مربوط به تاثیر بوسیدن کودک در کاهش اضطراب و استرس کودکان است.  نوزادانی که والدین بسیار مهربان و فداکار دارند، بزرگسالانی انعطاف پذیرتر و کمتر مضطرب می شوند. خیلی از والدین هستند که فکر می کنند محبت زیاد والدین به کودکان، آنها را خراب می کند و باعث وابستگی و مشکلات رفتاری و عاطفی در آینده می شود. مطالعه ‌ای که با استفاده از داده‌ های گروه پروویدنس، رود آیلند، پروژه ملی مشترک پری ناتال انجام شد، ثابت می ‌کند که فکر “لغزش و خطاکار شدن نوزاد با محبت” کاملاً نادرست است.

بوسیدن کودک

یکی دیگر از فواید بوسیدن کودک و نوزاد در این است که میزان شیر مادر را افزایش می دهد. چراکه هورمون ‌هایی که در مغز با بوسیدن و در آغوش گرفتن نوزاد ترشح می ‌شوند، استرس مادر را کاهش می ‌دهند، به آرامش او کمک می ‌کنند، در نتیجه میزان تولید شیر مادر را افزایش می ‌دهند. این موضوع همچنین به او کمک می کند که تا حد زیادی با افسردگی پس از زایمان مبارزه کند.

بوسیدن کودک، وی را باهوش تر می کند. این حرکات به ظاهر کوچک عشقی (در آغوش گرفتن و بوسیدن کودک) باعث می شود کودک شما احساس امنیت کند، دوست داشته شود و این کار هوش او را نیز افزایش می دهد. یک مغز جوان در حال رشد یاد می ‌گیرد که واکنش ‌های شما را نسبت به اعمالش معنا کند و سعی می‌ کند به همان شیوه عمل کند. به همین دلیل است که می ‌توانید ببینید بچه‌ ها عاشق بوسیدن و در آغوش گرفتنشان هستند و با واکنش ‌های شادتر به شما پاسخ می ‌دهند که پاها، دست‌ هایشان را تکان می دهند یا می ‌خواهند اولویت اول بوده، انتخاب شوند و نزدیک ‌تر به والدین قرار گیرند.

از جمله فواید بوسیدن کودک و نوزاد کمک به غلبه بر دردها است. اعصاب در حال رشد کودک هنوز قادر به تحمل هیچ نوع دردی نیست. درد عضلانی ناشی از خواب طولانی مدت، احساس درد ناشی از عفونت، مشکلات تنفسی یا مشکلات گوارشی، مراحل خون گیری یا تزریق واکسن. بوسیدن، در آغوش گرفتن، تکان دادن آنها یا حتی صحبت کردن با صدای شیرین با آنها به آنها کمک می کند تا حد زیادی با درد کنار بیایند.

بوسیدن گردن نوزاد

گردن نرم و گرم نوزاد وسوسه کننده است و بزرگترها تمایل زیادی به بوسیدن آن دارند. اما مراقب باشید نوزاد در زمان حساسی قرار دارد و بافت استخوان های او به حدی سفت و محکم نیست که مانع از آسیب رسیدن به وی باشد. بنابراین در بوسیدن گردن نوزاد حتما مراقب باشید که فشار زیادی به گردن نوزاد وارد نکنید.

چرا نباید کف پای نوزاد را بوسید؟

عده ای معتقدند بوسیدن کف پای نوزاد موجب دیر راه افتادن او می شود. البته از نقطه نظر علمی این موضوع اثبات نشده است اما صرف نظر از درستی یا غلطی آن باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که پوست نازک نازک و لطیف و مستعد جوش و آکنه است. بنابراین حتما با تمام فواید بوسیدن کودک، بهداشت را رعایت کرده و در بوسیدن کودک زیاده روی نکنید.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده  دفعه بعد که کودک خود را می بوسید و در آغوش می گیرید، از فواید آن آگاه هستید و مطمئنا این کار را برای همیشه ادامه خواهید داد. حتی برای بچه های بزرگ. بوسیدن کودک توسط والدینش فواید بسیار زیادی دارد و باید  مهم شمرده شود. اما در نظر داشته باشید نوزاد شما در مراحل رشد قرار دارد و هر بی دقتی باعث می شود رشد و نمو نوزاد و سلامت جسم وی به خطر می افتد. بنابراین علی رغم تمامی فوایدی که بوسیدن کودک دارد، باید رعایت بهداشت را داشته باشید و در بوسیدن کودک خود زیاده روی نکنید.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور