زایمان در آب
زایمان در آب

زایمان در آب چیست و فواید آن

زایمان در آب با وجود تمامی مزایایی که دارد، همچنین با انبوهی از خطرات و عوارض بالقوه همراه است که برخی از آنها می توانند جدی باشند. این موارد از عفونت گرفته تا آسپیراسیون مکونیوم تا غرق شدن را شامل می شود. برای پاک کردن باورهای غلط رایج، در اینجا همه چیزهایی که والدین آینده باید در مورد زایمان در آب بدانند آورده شده است. در ادامه همراه ما باشید تا از فواید زایمان در آب و اینکه زایمان در اب بهتر است یا طبیعی بیشتر بدانید.

زایمان در آب چیست؟

زایمان در آب به این معنی است که حداقل بخشی از زایمان، یا تمامی بخش ها آن در یک وان و یا استخر آب گرم اتفاق بیوفتد.  این عمل می تواند در بیمارستان، مرکز زایمان یا در خانه انجام شود.

استفاده از استخر زایمان در مرحله اول زایمان ممکن است:

به کاهش درد کمک کند.

شما را از نیاز به بیهوشی باز دارد.

زایمان را کوتاه کند.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان  که دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت از بارداری و زایمان در ایالات متحده تنظیم می‌کند، می‌گوید زایمان در آب در مرحله اول زایمان ممکن است فوایدی داشته باشد، اما زایمان زیر آب باید یک روش آزمایشی با خطرات در نظر گرفته شود. مرحله اول از زمانی است که انقباضات شروع می شود تا زمانی که دهانه رحم به طور کامل باز شود.

مطالعات نشان می‌دهند که زایمان در آب در مرحله اول، نتیجه پزشکی شما یا کودکتان را بهبود نمی‌بخشد.

یک حمام آب گرم ممکن است به شما کمک کند آرامش و کنترل بیشتری داشته باشید. شناور شدن در آب به شما کمک می کند راحت تر از تختخواب حرکت کنید.

برخی از علوم نشان می دهد که آب ممکن است احتمال پارگی شدید واژن را کاهش دهد. و ممکن است جریان خون به رحم را بهبود بخشد. اما نتایج مطالعه در مورد این نکات روشن نیست.

زایمان در اب بهتر است یا طبیعی

زایمان در آب و تاثیر آن در مرحله دوم زایمان

در قسمت دوم زایمان همه چیز تغییر می کند. این زمانی است که دهانه رحم شما کاملا باز و بازتر می شود و شما شروع به فشار دادن می کنید تا زمانی که نوزاد متولد شود.

بسیاری از پزشکان می گویند اطلاعات کافی برای تصمیم گیری در مورد اینکه زایمان در آب در این دوره چقدر ایمن یا مفید است وجود ندارد.

سخنگوی ACOG، Aaron Caughey، MD، می گوید که بیرون از آب بودن برای بخش دوم زایمان، حرکت سریع را در صورت بروز مشکل آسان تر می کند.

Caughey، رئیس بخش زنان و زایمان در دانشگاه بهداشت و علم اورگان، می گوید: «اگر مجبور به انجام یک سزارین اضطراری هستید، احمقانه است که خطر 4 یا 5 دقیقه اضافی را برای بیرون بردن شما از آب داشته باشید.

برای اطلاع از علائم بارداری خارج از رحم کلیک کنید.

آیا زایمان در آب بهتر از سایر روش های زایمان است؟

آیا زایمان در آب باعث کاهش یا افزایش درد می شود؟ ما از برخی از مادران خواستیم تجربیات خود را از زایمان در آب به اشتراک بگذارند.

درست یا غلط: زایمان در آب کمتر از زایمان در خشکی ضرر دارد. پاسخ: نه! پاسخ قطعی وجود ندارد زیرا هر زایمان منحصر به فرد است و هر زنی درد را متفاوت تحمل می کند. در مقایسه با زایمان در خشکی، به نظر می رسد زایمان در آب برای مادر و نوزاد آرامش بخش تر است اما لزوماً درد کمتری ندارد. اگر به دنبال یک زایمان بدون درد هستید، زایمان در آب نمی تواند این نوید را بدهد، اما اگر به دنبال راهی برای مدیریت زایمان طبیعی (بدون دارو، اپیدورال و سزارین) هستید، ممکن است زایمان در آب انجام شود.

زایمان در آب دردناک است یا بدون درد؟

اگرچه برخی از زنان از زایمان در آب به عنوان “اپیدورال مایع” یاد می کنند و تجربه زایمان در آب را آرام و آرام توصیف می کنند، اما همیشه بدون درد نیست. بودن در آب، درد را به طور کامل از معادله خارج نمی کند، اما می توان آن را بیشتر مدیریت یا فروکش نماید. بسته به زن، آب ممکن است بیشتر درد را کاهش دهد یا نه. مارا فرانسیس، M.D.، یک متخصص زنان که در سن آنتونیو کار می کند، زایمان هایی در آب را به یاد می آورد که در آن “زنان نمی توانستند درد انقباضات را تحمل کنند و مجبور بودند برای دریافت اپیدورال بیرون بیایند.” ما با مادرانی صحبت کردیم که تجربیات شخصی درد زایمان در آب را به اشتراک گذاشتند.

برای اطلاع از دلایل درد پهلو در بارداری کلیک کنید.

زایمان در آب برای چه کسانی مناسب نیست؟

آیا انجام اپیدورال در طول زایمان در آب امکان پذیر است؟

لازم است بدانید که در هنگام زایمان در آب از اپیدورال استفاده نمی شود. ریچارد پولارد، پزشک متخصص بیهوشی در شارلوت، کارولینای شمالی و از همکاران وب‌سایت پزشکی healthtap.com، می‌گوید: «تولد در آب به این معنی است که استفاده از بی‌حسی اپیدورال ممکن نیست یا بسیار دشوار است». این به این دلیل است که زایمان در آب معمولا در خانه انجام می شود، نه در بیمارستان، جایی که متخصص بیهوشی برای انجام اپیدورال در دسترس است. آب همچنین هنگام چسباندن کاتتر اپیدورال مشکلاتی ایجاد می‌کند و می‌تواند توانایی زنان را برای ورود و خروج از وان به خطر بیندازد و خطر افتادن را افزایش دهد. دکتر فرانسیس می‌گوید، همه این عوامل «وضعیت اضطراری را به تأخیر می‌اندازد، زیرا به معنای واقعی کلمه باید از وان بلند شوید و به تخت زایمان یا گارنی بروید». چشم پوشی از سایر مداخلات و تکیه بر زایمان در آب برای مدیریت درد یک انتخاب شخصی است.

معایب زایمان در آب

چه کسی می تواند در آب زایمان کند؟

بارداری بدون عارضه (فشار خون پایین، بارداری بالای 37 هفته، نوزاد با سر پایین و غیره) برای زایمان در آب ضروری است. ادوین هوانگ، پزشک متخصص زنان و زایمان در کمبریج، ماساچوست و استادیار در هاروارد توضیح می‌دهد: «شرایط پرخطر یا عوارض زایمان اغلب نیاز به نظارت مداوم جنین یا مداخله فوری دارد، که بهتر است در خارج از آب انجام شود. دانشکده پزشکی.

شرایط خاصی وجود دارد که در آن زنان نباید زایمان در آب را انتخاب کنند. Marra Francis، M.D.، متخصص زنان شاغل در سن آنتونیو، تصریح می کند که زنان مبتلا به “گروه B کشت های مثبت استرپتوکوکی، دیابت بارداری، پره اکلامپسی، ماکروزومی، محدودیت رشد داخل رحمی، نارس بودن، و لگن ثابت نشده” باید از زایمان در آب خودداری کنند.

البته، همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا خطرات و واقعیت انتخاب های خود را درک کنید. زایمان در آب یک تصمیم کاملا شخصی است، تصمیمی که نیاز به تفکر و تحقیق زیادی دارد – زیرا زایمان در آب بیشتر از وان است.

برای اطلاع از تاثیر اضطراب در زمان بارداری کلیک کنید.

مزایا و معایب زایمان در آب: آیا بی خطر است؟

در سال 2016، کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان با توجه به کمبود داده های موجود در مورد این موضوع، زایمان در آب را توصیه کرد. این سازمان گفت که اگرچه غوطه وری در مرحله اول زایمان ممکن است مزایایی داشته باشد، “داده های کافی برای نتیجه گیری در مورد فواید و خطرات نسبی غوطه ور شدن در آب در مرحله دوم زایمان وجود ندارد. طبق یک نظر کمیته در نوامبر 2016 توسط ACOG، توصیه کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان است که زایمان در خشکی اتفاق می افتد، نه در آب.

با این حال، سازمان‌های حرفه‌ای مانند کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان و کالج پرستار مامایی آمریکا از زایمان در آب در شرایط خاص حمایت می‌کنند.

کالج پرستار و ماما در سال 2014 در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محققان نشان می‌دهند که زنانی که بارداری بدون عارضه و زایمان با عوامل خطر محدود و مدیریت مبتنی بر شواهد را تجربه می‌کنند، پیامدهای مادری و نوزادی مشابهی دارند، چه در آب زایمان کنند یا نه». “اگر می‌خواهند در چارچوب یک فرآیند تصمیم‌گیری مشترک با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود انجام دهند، باید به زنان این فرصت داده شود که در حین زایمان و تولد غوطه‌ور شوند. این فرآیند شامل ارزیابی مداوم مادر و جنین در حین پیشرفت زایمان است.”

فواید زایمان در آب

برخلاف تصورات نادرست همیشگی، زایمان در آب فقط یک مد در میان افراد مشهور نیست. به طور فزاینده ای، افراد بیشتری به مزایای زایمان در آب توجه می کنند. برنز توضیح می دهد: «برای زایمان در آب لازم نیست هیپی باشد.

بسیاری از مادران ادعا می کنند که زایمان های بدون دارو در آب، به لطف شناور بودن آب، درد زایمان را کاهش می دهد. برای زنانی که در مورد زایمان در آب شک دارند، من همیشه می‌پرسم که آیا تا به حال برای تسکین حمام آب گرم گرفته‌اند.

باربارا هارپر، آر. در پرستاری و مامایی توضیح دهید که چرا آب ممکن است درد زایمان را کاهش دهد.

هنگامی که زنان وارد آب عمیق یک استخر زایمان می شوند، نه فقط یک وان حمام کم عمق، یک واکنش شیمیایی و هورمونی وجود دارد که سطح هورمون اکسی توسین را تنظیم می کند، که از مغز پمپ می شود و به تنظیم شدت انقباضات کمک می کند. بنابراین، هنگامی که بدن در اعماق آب شناور می شود و اکسی توسین بیشتری آزاد می شود، اندورفین های مهارکننده درد بیشتری به مغز مادر سرازیر می شود و او را سریعتر در حالت تغییر یافته هوشیاری قرار می دهد و به بدن او اجازه می دهد تا کاری را که باید انجام دهد انجام دهد. . علاوه بر این، هارپر و کالینز می گویند، آب باعث آرامش بیشتر پرینه می شود که می تواند شدت پارگی واژن را کاهش دهد.

خطرات و عوارض زایمان در آب

در این قسمت همراه ما باشید تا خطرات و عوارض زایمان در آب را بررسی کنیم.

خطر عفونت

زایمان در آب به معنای نشستن، هل دادن و زایمان در وان است  که اغلب شامل مدفوع در وان می شود. نوزادی که در آن محیط به دنیا می آید ممکن است آب آلوده را ببلعد و خطر عفونت را افزایش دهد. بسته به اینکه از چه کسی سؤال می کنید، احتمال عفونت متفاوت است زیرا داده ها محدود است. با این حال، دکتر فرانسیس می‌گوید: «هیچ راهی برای پاکسازی آلودگی‌های آب وجود ندارد. به این دلیل که وان به محض نشستن مادر در وان به فلور واژن و رکتوم آلوده می شود، حتی اگر آب استریل باشد.

نوزادی که آب وان را می بلعد در خطر عفونت است. نوزادان از نظر ژنتیکی و فیزیولوژیکی طوری برنامه ریزی شده اند که اولین نفس های خود را در هوا و نه آب، در چند ثانیه پس از زایمان انجام دهند. آنها یک “رفلکس شیرجه” دارند که به طور غریزی راه هوایی آنها را می بندد و از تنفس آنها در آب جلوگیری می کند، اما چند سناریو هنوز هم ممکن است باعث شود آنها آب را استنشاق کنند.

برای اطلاع از بهترین پوزیشن بارداری کلیک کنید.

وحشت هنگام تولد

سر قبل از بقیه بدن به سطح آورده می شود. این رفلکس شیرجه را نادیده می گیرد و اکسیژن رسانی آنها از جفت به نوعی تحت تأثیر قرار می گیرد.

با این حال، دانستن این نکته مهم است که حتی وقتی باکتری های عفونی در هنگام تولد به بیرون دفع می شوند، هیچ چیز به سمت بالا و داخل حرکت نمی کند. بنابراین، خطر عفونت تنها زمانی رخ می‌دهد که نوزاد خیلی زود نفس بکشد (ماماها و پزشکان متخصص برای به حداقل رساندن این خطر آموزش دیده‌اند) یا اگر تجهیزات (وان، فیلترها، پمپ‌ها) به درستی استریل نشده باشند.

خطر آسپیراسیون مکونیوم

این اصطلاح پزشکی به این معنی است که کودک اولین بار قبل از تولد اجابت مزاج داشته است و مایع آمنیوتیک آلوده را استنشاق می کند که باعث مشکلات تنفسی می شود. پزشکان و ماماها می توانند تشخیص دهند که آیا این اتفاق در هنگام شکستن آب افتاده است یا خیر، زیرا مکونیوم به طور معمول سبز، چسبنده، درشت و غلیظ است. هنگامی که اولین حرکت روده قبل از زایمان اتفاق می افتد، اقدامات احتیاطی بیشتری باید انجام شود. یک پزشک یا ماما نیاز به دسترسی فوری به نوزاد دارد تا بتواند راه های هوایی او را پاک کند، که اغلب به معنای زایمان بر روی پشت شماست.

فواید زایمان در آب

خطر ابتلا به ذات الریه

اگرچه مطالعات قابل توجهی هنوز درصد دقیق موارد ذات الریه در زایمان در آب را نشان نداده است، اما این یکی از خطرات است. برای جلوگیری از ذات الریه، آب باید بین 95 تا 100 درجه فارنهایت باقی بماند و نوزاد باید بلافاصله پس از زایمان به سطح آب آورده شود. ذات الریه معمولاً در 24 تا 48 ساعت اول پس از تولد ایجاد می شود و در اثر آسپیراسیون مکونیوم، آلودگی مدفوع و باکتری های آب وان ایجاد می شود. همچنین گزارش‌هایی از مرگ نوزادان بر اثر ذات‌الریه پس از زایمان در آب وجود دارد که نتیجه مستقیم بلعیدن آب با آلودگی مدفوع بود. از آنجایی که بیشتر زایمان‌ها در آب در خانه یا در یک مرکز زایمان مستقل انجام می‌شود، تحقیقات کمی انجام شده است.

خطر غرق شدن

خطر غرق شدن مطالعه ای در سال 2004 از مجله اطفال “غرق شدن و نزدیک به غرق شدن، خفگی … را به عنوان خطرات جنینی در زایمان در آب فهرست می کند.” به دلیل عوارض، کودک ممکن است برای مدت طولانی زیر آب بماند و ریه هایش پر از آب شود. متخصصان پزشکی هر کاری برای جلوگیری از این امر انجام می دهند و سر نوزاد را بالای آب قرار می دهند تا بتواند به محض تولد اکسیژن کافی برای تنفس دریافت کند.

خطر پارگی بند ناف

دکتر ویکس نشان می‌دهد که “بند ناف کوتاه می‌تواند جنین را به زیر آب ببندد یا پاره کند و منجر به از دست دادن خون جنین شود.

در طول زایمان در آب، معمولاً نوزاد به سرعت به سطح آب آورده می شود و ابتدا سرش را سر می دهد. این حرکت سریع آنها را قادر می سازد تا در اسرع وقت نفس کشیدن را شروع کنند، اما این خطر وجود دارد که بند ناف ممکن است بپیچد. دکتر ویکس توضیح می دهد: “قطع شدن بند ناف می تواند تهدید کننده زندگی باشد، زیرا جنین می تواند آزادانه خونریزی کند تا زمانی که متوقف شود. معمولاً به راحتی با بستن بند ناف کنترل می شود. بیشتر از هر چیز دیگری منجر به کم خونی نوزادان می شود.”

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه زایمان در آب، فواید زایمان در آب و اینکه زایمان در اب بهتر است یا طبیعی را بررسی کنیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید.

آیا زایمان در آب برای همه افراد مناسب است؟

خیر قطعاً برای همه روش مناسبی نیست.

آیا زایمان در آب بهترین روش زایمان محسوب می شود؟

خیر این روش نیز یک سری مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

آیا زایمان در آب در استخر انجام می شود؟

می تواند در آب وان یا استخر انجام شود.

زایمان در آب به چه افرادی توصیه می شود؟

به افرادی که شرایط نرمال حاملگی دارند.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور