روش های تقویت هوش هیجانی در کودکان
روش های تقویت هوش هیجانی در کودکان

روش های تقویت هوش هیجانی در کودکان

بهترین و اصولی ترین روش های تقویت هوش هیجانی در کودکان موضوعی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. همچینن در رابطه با نحوه پرورش هوش هیجانی و پاسخ به این سوال هوش هیجانی چیست؟ خواهیم پرداخت و به معرفی بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان نیز خواهیم پرداخت. علاوه بر این موارد، می توانید با برقراری تماس با مشاوران ما از خدمات لازم بهره مند شوید.

هوش هیجانی

مطابق با نظریه های مختلف روانشناسی، یکی از وجوه قابل توجه در میزان سازگاری افراد با محیط، هوش آن ها شناخته شده است. به همین دلیل نقش امنیت هوش در زندگی را نمی‌توان نادیده و یا کم رنگ تصور نمود. همانطور که می دانید، هوش را می‌توانیم به دو دسته هوش و توانمندی هایی که در واقع هوش شناختی یا همان روش به اصطلاح روانشناسی و همچنین هوش هیجانی که شامل تعاملات اجتماعی و محیطی است تقسیم نماییم.

در واقع  هوش هیجانی ، به حوزه اجتماعی و یا هوش بین فردی و همچنین هوش هیجانی معروف شده است و موضوعی است که امروزه عدم آن که در واقع به طور عمده مربوط به عدم کسب مهارت ها می شود موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی در زندگی افراد و روابط بین آنها شده است. بنابراین افراد زیادی به دنبال اینگونه راه حل ها می باشند.

طرفداران هوش هیجانی، اغلب اعتقاد دارند که برای پیش بینی عملکرد فردی با هوش هیجانی نسبت به هوش عمومی، توان پیش بینی بیشتری خواهد داشت و معتقدند که هوش هیجانی بالا می تواند کیفیت عمومی زندگی و همچنین موفقیت های شخصی و اجتماعی فرد را ارتقا دهد و خصوصاً در اجتماعی که هم اکنون ما در حال زندگی کردن آن می باشد.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی چیست؟

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که هوش هیجانی چیست؟ در پاسخ باید بگویم : هوش هیجانی مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و همچنین خصوصیات فردی را در بر گرفته است که معمولاً به آن دسته از مهارت ها درون فردی و بین فردی اطلاق می شود که فراتر از حوزه های قبلی و یا هوشبر عمومی و همچنین مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مربوط می باشد.

در مشاوره فردی  افراد کوچک و بزرگ زیادی سر و کار داریم که در همین هوش توانایی کمی دارند و به همین دلیل مشکلات بسیار زیادی را در زندگی و روابط بازیگران تجربه می کند در واقع این نوع هوش مجموعه مهمی است که شامل توانایی های فرد بتواند انگیزه خود را در مقابل نامحرم ملایمات حفظ نماید و همچنین توانایی کنترل و او خود را داشته باشد

از دیگر تعاریفی که برای این نوع گوشت ذکر می‌شود این است که فرد توانایی درک و شناخت هیجان ها و احساسات خود به کارگیری و اداره صحیح هیجان‌ها خویشتن داری عاطفی درک احساسات و هیجان های دیگران و همچنین کنترل عواطف برای موفقیت بیشتر در ارتباطات انسانی سازگاری موثر با محیط و همچنین کسب موفقیت بیشتر در زندگی می باشد .

مولفه های هوش هیجانی

همانطور که از تعریف هوش هیجانی برمی‌آید، شامل حوزه‌های مختلفی خواهد بود که هریک از این حوزه‌ها به عوامل مختلفی می تواند مربوط باشد که از جمله آن به پنج مورد مهم زیر اشاره خواهیم نمود :

1. شناخت عواطف شخصی و خودآگاهی

اینکه فرد بتواند احساسات و عواطف خود را در همان لحظه ای که برای او به وجود می آید، به همان صورتی که هست درک کند، در واقع یکی از جنبه‌های مهم هوش هیجانی شناخته شده است. همچنین ناتوانی در شناخت عواطف و عدم تشخیص احساسات واقعی نیز موجب سردرگمی آن ها می‌شود.

هرچند میان آگاه بودن از احساسات و اقدام برای تغییر تفاوتی وجود دارد اما غالباً تشخیص یک حالت روانی ناخوشایند به خارج شدن از آن حالت کمک می کند و زمانی که قادر باشیم احساسات مثبت و به ویژه منفی خود را درک کنیم و نامگذاری نماییم می‌توانیم در زمینه زندگی شخصی شغلی خود موفقیت داشته باشیم و همچنین هوش هیجانی بالایی را تجربه کنیم.

2. استفاده صحیح از هیجانات و اعمال مدیریت بر آنها برای هوش هیجانی

استفاده صحیح از هیجانات و اعمال مدیریت بر آنها برای هوش هیجانی
استفاده صحیح از هیجانات و اعمال مدیریت بر آنها برای هوش هیجانی

یکی از مواردی که در مشاوره کودک و نوجوان با آن مواجه می باشیم، روش های مقابله با استرس در کودکان و نشانه های آن  خواهد بود. زیرا در رابطه با کودکاندرک عمیقی از احساسات مربوط به وجود ندارد و امکان مدیریت کردن آن نیز به تبع بسیار سخت و در موارد شاید غیرممکن به نظر برسد

در صورتی که مجهز به مهارت‌های لازم باشید بدون آنکه لازم باشد هیجانات منفی خود را سرکوب نماید کاملاً میتوانید به شکل توجیه‌پذیر و منطقی عمل کنید و با ابراز متناسب با آن هیجان ها به شیوه بهترین آقایان را پشت سر بگذارید و هیجانات منفی خود همانند خشم و اضطراب راهکارهای لازم را پیدا کنید.

3. خودانگیخته یا داشتن منبع حمایت درونی و خویشتنداری

هر یک از ما انسان ها هدف های مختلفی می توانیم در زندگی داشته باشیم و به دنبال آن، از درون هدایت شویم و برای رسیدن به آنچه که می‌خواهیم به واسطه تمایلات درونی و انگیزه های درونی هدایت خواهیم شد. اگر منبع هدایت، انگیزه‌های درونی خودمان باشد، انگیزه های بیرونی بسیار راحت تر موجب کاهش استرس  خواهد شد.

انگیزه های بیرونی در واقع شامل انتظارات دیگران و افرادی که با چنین شرایطی هم این اقدامات را انجام نموده اند و یا سایر اقداماتی که به شکل خودش می تواند صورت پذیرد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، هرگز دست از موفقیت بر نخواهند داشت و برای رسیدن به اهداف خود، به جای کنار کشیدن تلاش می‌کنند تا به اهداف خود به راحتی دست پیدا کنند.

4. همدلی و درک احساسات و عواطف دیگران

در واقع این نوع همدلی، به معنای تشخیص و ادراک احساسات طرف مقابل و احترام گذاردن به تفاوت های موجود در بین افراد خواهد بود. بدین معنا که حتی اگر احساسات و عواطف دیگران مورد تایید ما نمی باشند، باز هم نسبت به آنها واکنش منفی نداشته باشیم و بتوانیم به راحتی آنها را درک کنیم.

آنچه ما در مشاوره روابط عاطفی با آن روبرو می باشیم، این است که بزرگسالانی وجود دارند که توانایی کنترل خشم و اضطراب خود را نداشتند و به همین دلیل در روابط عاطفی و شخصی آنها مشکلاتی به وجود آمده است. بسیاری از مهارت ها می توانند از همان کودکی به فرد آموزش داده شود تا بتواند در آینده از آنها استفاده کند.

پرورش هوش هیجانی

پرورش هوش هیجانی
پرورش هوش هیجانی

حال که به اهمیت بالای هوش هیجانی در زندگی روزمره و عادی و همچنین زندگی خانوادگی و موفقیت های تحصیلی و شغلی دست پیدا کردیم، سوال بعدی این است که  چگونه می توان نسبت به پرورش هوش هیجانی اقدام نمود؟ در ادامه به بهترین راهکارها در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

شناسایی حالات هیجانی

افرادی که نمی توانند حالات هیجانی دیگران را به درستی متوجه شوند و از نظر هوش هیجانی پایین هستند، در آینده توانایی تشخیص نشانه های روابط ناسالم عاطفی و روشهای اتمام این روابط  را نخواهند داشت. در واقع شناسایی هیجانات خود و شناسایی هیجانات دیگران از موثرترین عواملی است که می‌تواند در این زمینه نقش پررنگی را ایفا نماید.

خود را ارزیابی کنید و از یک ارزیابی صادقانه بهره مند شوید و به عنوان مثال : من زمانی خوشحال هستم که…  به هیجان و تجارب گذشته توجه کنید. اینکه چه احساساتی داشته اید؟ چه تعداد دفعات این احساسات را تجربه کرده اید؟ شناسایی هیجانات دیگران با شناسایی هیجانات خود متفاوت است و از طریق لحن صدا سهره و نظارت اطرافیان می تواند به وجود آید.

درک هیجان ها

آنچه موجب می شود که این سوال که عشق اشتباه چیست؟  پرسیده شود، مربوط به همین هیجان ها خواهد بود. در واقع پاسخ به این سوال که چرا همه عصبانی می شوند؟ مورد خوبی خواهد بود. خود را ارزیابی کنید و به ادامه ارزیابی خود از موقعیت ها و تجارب هیجانی گذشته بپردازید تا بتوانید در رابطه با احساساتی که در گذشته تجربه کرده اید و علت آن، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

می توانید خود را به جای دیگران بگذارید و تصور کنید که دیگران با نگاه کردن به آن لحظه های شما و رفتارهایی که در گذشته داشته اید چه احساسی داشته اند؟ و از این طریق بهتر می توانید احساسات دیگران را به خوبی درک نمایید.

تنظیم و کنترل هیجان برای تقویت هوش هیجانی

توانایی تنظیم هیجان، هم برای هیجانات خود و هم دیگران، برای حفظ روابط اجتماعی بسیار لازم و ضروری خواهد بود و برای داشتن یک رابطه ی موفق الزامی می باشد. در واقع زمانی که شما به این مهارت دست پیدا کنید، به راحتی می توانید به 7 روش جهت گرم نگه داشتن رابطه عاشقانه  تسلط یابید. روش های تنظیم هیجانات خود عبارتند از : به تاخیر انداختن واکنش، از ساده ترین روش ها برای کنترل هیجان و همچنین کاستن از سرعت پاسخ دهی خواهد بود.

بهتر است تحمل کنید تا واکنش مناسب را پیدا کنید. هوش هیجانی یعنی شناخت و تفسیر موقعیت برای  داشتن یک حالت هیجانی مناسبتر می تواند بسیار به شما کمک کند. دادن توجه موجب می‌شود به جای تمرکز بر روی مشکل استرس‌زا توجه خود را روی چیزی یا به شدت برانگیختگی و کمتر متمرکز شود.

استفاده موثر از هیجان ها

سخت ترین قسمت پرورش هیجان‌ها در واقع همین است که بتوانید به آن عمل کنید. زیرا تمام سختی در زمینه تنظیم هیجان ها همگی به استفاده از از این راهکار ها مربوط می شود. در این زمینه توصیه می‌کنیم که با یک مشاور مشورت نمایید تا راهکارهای لازم را به شما ارائه نمایند.

بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان

بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان
بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان

اگر کودکان از همان ابتدا، هوش هیجانی آن ها تقویت شود، در آینده بهتر می توانند عملکرد مناسبی داشته باشد. بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان می تواند راه مناسبی جهت تقویت این مهارت باشد. بدین صورت که احساسات هیجانی را به صورت بازی و در یک پارک شلوغ انجام دهید و از او بخواهید افراد عصبی را به شما نشان دهند.

یکی دیگر از بازی هایی که می توانید به کودکان، برای تقویت هوش هیجانی ایشان توصیه نمایید، استفاده از یک تابلو وایت برد می باشد. بدین صورت که  خود شما خطوط مختلفی را بر روی یک تخته وایت برد نقاشی می کشید و سپس از کودکتان می خواهید چشمان خود را ببندد و خطی را که شما تعیین می کنید ترسیم نماید بدون اینکه دست خود را از روی تابلو بردارد.

در این بازی، علاوه بر تقویت هوش هیجانی ، می توانید هوش فکری و هیجانی را در کنار هم تقویت نمایید. بسیار مهم است که کودکان از بزرگترهای خود، این مسائل را به خوبی آموزش ببینند. می‌تواند صحبت ها و یا شکل های مختلف ناراحتی و موارد مختلف را انجام دهید و از کودک بخواهید تا حدس بزند که شما در حال حاضر چه احساسی دارید؟

چگونه می توانم به صورت اصولی و درست هوش هیجانی را بالا ببرم؟

بسته به شخصیت و شرایط زندگی شما و همچنین نوع نگاهتان، می‌تواند راهکارهای ارائه شده متفاوت باشد. آنچه در این مقاله ذکر شد، به صورت عمومی و کلی مطرح شده است. اما برای اطلاع دقیق تر در این مورد می توانید با یک مشاور مشورت نمایید تا بر اساس تمرینات جلسات درمانی مختلف، جهت بهبود مشکل شما و تقویت هوش هیجانی تان تلاش و کمک های لازم را داشته باشد

خلاصه مطلب

در این مقاله در رابطه با  این موضوع که هوش هیجانی چیست؟ و همچنین نحوه پرورش هوش هیجانی مطالبی را ارائه نموده ایم. با توجه به اهمیت و ضرورت هوش هیجانی در رابطه با  بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان نیز اطلاعاتی را ارائه نمودیم. برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

هوش هیجانی چیست؟

به زبان ساده، هوش هیجانی در واقع توانایی شناسایی عواطف و احساسات خود و دیگران و همچنین کنترل این احساسات برای خود و در رابطه با دیگر می باشد.

بهترین راه پرورش هوش هیجانی چیست؟

بهترین راه های تقویت هوش هیجانی، می تواند شامل شناسایی احساسات خود و دیگران باشد. اما برای اطلاع از جزئیات آن، این مقاله از در سایت مطالعه کنید.

بهترین بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان چیست؟

یکی از بازی های مفید جهت انجام حالت های مختلف عصبانیت، خشم، استرس، ناراحتی و پس از آن، حدس کودک در رابطه با تشخیص این حالت ها و علت آن ها می باشد.

آیا هوش هیجانی تنها در کودکی شکل میگیرد؟

خوشبختانه امکان اکتساب هوش هیجانی وجود خواهد داشت و شما در هر سنی می توانید با استفاده از آموزش های مختلف، مهارت لازم را در این حوزه به دست آورید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور