علت گشادی واژن

انواع روش های درمان گشادی واژن

گشادی واژن و درمان گشادی واژن مشکلی است که برخی زنان در طول رابطه زناشویی خود با این مشکل مواجه می شوند. به طوری که کیفیت رابطه جنسی آنان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نارضایتی زوجین را به همراه دارد اما چه عواملی موجب گشادی واژن شده و چگونه این مشکل حل می شود؟ گشادی واژن علل گوناگونی دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت و به انواع روش های درمانی گشادی واژن نیز اشاره می کنیم.

علت گشادی واژن چیست؟

واژن خانم ها در طول دوران زندگی تغییرات زیادی می کند. اساسا واژن خانم با هدف رابطه جنسی و تولد نوزاد خلق شده است. به باور بسیاری از مردم همین اهداف یعنی برقراری رابطه جنسی و تولد هر نوزاد همراه با افزایش سن باعث می شود تا واژن خانم ها به اصطلاح گشاد شود.

علت اصلی علت گشادی واژن در واقع این است که ماهیچه های کف لگن که اطراف واژن را احطه کرده اند با مرور زمان قدرت خود را از دست می دهند و اینگونه به نظر می رسد که فرد دچار گشادی واژن شده است.

البته علاوه بر گشادی واژن، بی اختیاری ادرار و یا نشت ادرار نیز می تواند به دلیل ضعیف شدن این ماهیچه ها برای خانم ها اتفاق بیفتد.

شواهد قطعی مبنی بر ارتباط بین رابطه جنسی و گشاد شدن واژن وجود ندارد. در واقع هنگام رابطه جنسی و دخول واژن گشاد می شود تا دخول صورت بگیرد ولی این حالت موقت است.

گشادی واژن به علت زایمان طبیعی

در مورد زایمان طبیعی موضوع متفاوت است. چراکه در اثر زایمان طبیعی ماهیچه های واژن کشیده شده تا نوزاد خارج شود. در این صورت و در نتیجه آسیب وارد شده در زمان زایمان طبیعی به نواحی مانند پوست، بافت و ماهیچه های واژن تغییراتی در واژن و فرج حاصل می شود. این آسیب ها تا حدی بر روی گشادی واژن تاثیر می گذارند. گشاد شدن واژن در این حالت بر حساسیت ناحیه تناسلی و در نتیجه رضایت از نزدیکی اثرگذاشته و میزان رضایت جنسی را ممکن است کاهش دهد که این امر مشکلات و ناراحتی هایی را در پی دارد.

دونکته در زمینه زایمان طبیعی و گشادی واژن وجود دارد. اول اینکه خانم ها هرچه تعداد زایمان های بیشتری داشته باشند این تغییرات بیشتر است. نکته دوم اینکه خانم هایی که بالای 30 سالگی باردار شده و زایمان طبیعی انجام می دهند گشادی واژن محسوس تر است. چرا که در سنین پایین تر بدن قابلیت ترمیم سریع تر خود را دارد.

موضوع بعدی افزایش سن است. همه ما می دانیم که افزایش سن همراه است با از دست رفتن تدریجی سفتی و قدرت پوست، ماهیچه ها و سایر اعضای بدن. در مورد واژن نیز موضوع به همین صورت است. همراه با افزایش سن و کاهش سطح ترشح استروژن در خانم ها به خصوص پس از یائسگی، لایه داخلی واژن خشک شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و این مورد یکی از علل گشادی واژن است.

خانم هایی که از گشادی واژن رنج می برند، همواره به دنبال راه هایی برای درمان آن نیز هستند. حتی تمریناتی وجود دارد که می تواند مانع گشادی واژن در زنان شود. در ادامه به روش های درمانی گشادی واژن اشاره خواهیم کرد.

درمان گشادی واژن در طب اسلامی

درمان گشادی واژن در طب سنتی

در طب اسلامی و سنتی نیز مانند روش های دیگر پزشکی درمان هایی برای گشادی واژن پیشنهاد شده است. یکی از روش های درمان گشادی واژن در طب سنتی استفاده از گیاه ماریانا است که به عنوان داروی تنگی واژن و ضد عفونت رحم شناخته شده و همچنین از ان به عنوان تقویت قوای جنسی نیز یاد می شود.

از دیگر خصوصیات این گیاه که در طب سنتی به آن اشاره شده است می توان به از بین بردن عفونتها و باکتریها، از بین بردن خارش و بوی بد واژن و ایجاد تعادل در ترشحات زنانه اشاره کرد.

روش استفاده از گیاه ماریانا برای درمان گشادی واژن به این صورت است که برای بار اول یک پیمانه (یک لیوان) از گیاه را در 7 لیوان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن دوبار از تنظیف عبور دهید تا مایع به دست آمده صاف و شفاف باشد. مقداری از این محلول، تقریبا به اندازه یک لیوان را جدا کرده، مابقی را در لگن ریخته و درون آن به مدت 15 تا 20 دقیقه بنشینید.

لیوان محلول را که کنار گذاشته اید، با سرنگ به داخل واژن تزریق کنید و واژن را شستشو دهید. این روش درمانی برای تنگ کردن واژن و همچنین از بین بردن عفونت واژن موثر است. مجددا ده روز بعد این کار با نصف پیمانه گیاه و 4 لیوان آب انجام دهید. مرتبه سوم برای استفاده از گیاه ماریانا در درمان گشادی واژن یک سال بعد از دومین مرتبه است.

درمان گشادی واژن با ورزش

استفاده از ورزش برای درمان گشادی واژن

استفاده از تمرینات کگل

یکی از اولین روش های غیرجراحی برای درمان گشادی واژن تمرینات ورزشی کگل است. این تمرینات ورزشی باعث تقویت عضلات پایینی لگن خاصره و ماهیچه هایی می شود که در هنگام تولد نوزاد کشیده می شود و سبب می شود واژن تا حدی و یا تا مدتی گشاد شود. ورزش های کگل، ورزش های عضلات کف لگن است که موجب انعطاف پذیرتر کردن و قویتر شدن ماهیچه ها و سفت شدن عضلات واژن شده و لذت جنسی بیشتر برای زوجین و در نتیجه ارگاسم بهتری را برای زن ایجاد می کند. از سوی دیگر در خانم هایی که به دلیل ضعیف شدن ماهیچه های کف لگن دچار بی اختیاری یا نشت ادرار نیز شده اند؛ این روش درمانی کمک می کند تا ماهیچه های کیسه مثانه سفت شده و ادرار نشت نکند.

نکته قابل توجه دیگری که در مورد ورزش کگل وجود دارد این است که خانم های باردار نیز با انجام آن می توانند روند زایمان طبیعی بهتر و آسان تری را داشته باشند. چراکه یکی از خاصیت ها و فواید ورزش کگل برای خانم های باردار زایمان ساده تر است.

برای انجام ورزش کگل و سفت شدن و فشار آمدن بر ماهیچه های تحتانی، می توانید بدون دخالت دست، هنگام ادرار کردن، ماهیچه هایتان را منقبض کنید و مانع خروج ادرار شوید. این کار سبب جمع شدن واژن می شود. 30 ثانیه منقبض کرده، سپس ریلکس کنید و اجازه خروج ادرار را بدهید. این تمرین را می توانید 3 مرتبه در روز و هر مرتبه 30 ثانیه انجام دهید.

طرز استفاده زردچوبه برای تنگی واژن

زردچوبه با جلوگیری از افتادگی دیواره واژن، راه حل دیگری برای تنگ کردن واژن و همچنین مانعی برای گشادی واژن است. استفاده از زردچوبه باعث می شود دیواره‌های واژن دچار افتادگی نشود و از گشادی و باز شدن بیش از حد واژن جلوگیری می کند.

درمان گشادی واژن بعد از زایمان

درمان گشادی واژن

محرک های الکتریکی برای درمان گشادی واژن

راه دیگری که برای حل مشکل گشادی واژن خانم ها استفاده شده و غیرجراحی محسوب می شود، استفاده از محرک های الکتریکی است. روش کار به این صورت است که جریانی از برق ایجاد می شود و قطع و وصل کردن آن باعث ایجاد انقباض و انبساط در ماهیچه های واژن و بخش تحتانی لگن خاصره شده و مشکل برطرف شود. تعداد دفعات انجام این روش که توسط پزشک و در مطب انجام می شود نیز بسته به شرایط بدنی، ماهیچه ها و میزان گشادی واژن توسط پزشک تعیین می شود.

درمان گشادی واژن با استفاده از لیزر درمانی

درمان گشادی واژن با لیزر

راه حل دیگری که خانم ها می توانند برای درمان گشادی واژن و رسیده به یک رابطه جنسی بهتر استفاده کنند لیزردرمانی است. در این روش با انجام چند جلسه لیزر، واژن تقریبا به حالت قبل باز می گردد. البته این مشکل به خصوص در خانم هایی که مشکل نشت ادرار دارند بسیار مفید است.

درمان گشادی واژن با استفاده از صندلی نیوکنترل

روش غیرجراحی دیگری که در مطب پزشکان انجام می شود استفاده از صندلی نیوکنترل است که در آن ماهیچه های بخش تحتاتی لگن خاصره با نشستن بر روی صندلی و براساس زمانی که پزشک تشخیص می دهد توسط امواج مغناطیسی تحریک و منقبض می شوند. انجام این روش معمولا دو بار در هفته و به مدت 8 هفته به طول می انجامد و در این مدت زمان عضلات لگن قوی تر شده و مشکل گشادی واژن حل می شود.

درمان گشادی واژن با جراحی

آخرین روش درمان گشادی واژن جراحی است. جراحی رکتوسل یا پرینورافی یکی از روش های درمانی است که در زنانی که مشکل کشیدگی واژن دارند ممکن است توسط جراحان تجویز شود. در این روش های درمانی دیواره های پشتی واژن به هم وصل شده و ترمیم می شود. همچنین بخش بیرونی واژن نیز ممکن است مورد عمل زیبایی و ترمیمی قرار گیرد. این روش جراحی معمولا بلافاصله بعد از زایمان با انجام چند بخیه انجام می شود تا واژن تنگ شود.

علت گشادی واژن چیست؟

علت اصلی علت گشادی واژن درواقع این است که ماهیچه های کف لگن که اطراف واژن را احطه کرده اند بامرور زمان قدرت خود را از دست می دهند و اینگونه به نظر می رسد که فرد دچار گشادی واژن شده است.

درمان گشادی واژن در طب اسلامی چگونه است؟

استفاده از گیاه ماریانا در طب اسلامی به عنوان درمانی برای گشادی واژن همچنین درمان عفونت واژن توصیه می شود که هم به صورت محلول برای استفاده در حمام و هم تزریق و شستشوی واژن استفاده می شود.

روش درمانی ورزشی برای درمان گشادی واژن چیست؟

ورزش های کگل، ورزش های عضلات کف لگن است که موجب انعطاف پذیرتر کردن و قویتر شدن ماهیچه ها و سفت شدن عضلات واژن شده

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور