عفونت قارچی واژن
عفونت قارچی واژن

علائم عفونت قارچی واژن + روش های درمان آن

عفونت قارچی واژن که به عنوان کاندیدیازیس نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع است. یک واژن سالم حاوی باکتری ها و برخی سلول های مخمر است اما زمانی که تعادل باکتری ها و مخمرها تغییر کند، سلول های مخمر می توانند تکثیر شوند. این باعث خارش، تورم و تحریک می شود. درمان عفونت قارچی واژن می تواند علائم را ظرف چند روز تسکین دهد اما در موارد شدیدتر، ممکن است بیشتر طول بکشد.

عفونت قارچی واژن یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، ترشح و خارش شدید واژن، فرج و بافت های دهانه واژن می شود.

عفونت مخمری واژن که کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می شود، از هر 4 زن در مقطعی از زندگی، 3 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از زنان حداقل دو بار در سال این عفونت را تجربه می کنند.

عفونت قارچی واژن یک عفونت مقاربتی محسوب نمی شود. اما، در زمان اولین فعالیت جنسی منظم، خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن افزایش می یابد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عفونت‌ها ممکن است با تماس دهانی مرتبط باشد.

علائم عفونت قارچی واژن

علائم عفونت قارچی می تواند از خفیف تا متوسط ​​متغیر باشد و شامل موارد زیر است:

  • خارش و تحریک در واژن و فرج
  • احساس سوزش، به ویژه در هنگام مقاربت یا هنگام ادرار کردن
  • قرمزی و تورم فرج
  • درد و درد واژن
  • بثورات واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو، با ظاهری پنیری
  • ترشحات آبکی واژن
  • عفونت مخمری پیچیده

ممکن است یک عفونت قارچی پیچیده داشته باشید اگر:

علائم و نشانه های شدیدی مانند قرمزی، تورم و خارش شدید دارید که منجر به پارگی، ترک یا زخم می شود.

شما در یک سال چهار بار یا بیشتر عفونت قارچی دارید.

عفونت شما توسط یک نوع قارچ کمتر معمول ایجاد می شود.

در دوران بارداری هستید.

دیابت کنترل نشده دارید.

سیستم ایمنی بدن شما به دلیل برخی داروها یا شرایطی مانند عفونت HIV ضعیف شده است.

علائم عفونت قارچی واژن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

اگر اولین باری است که علائم عفونت قارچی را دارید.

اگرمطمئن نیستید که آیا عفونت قارچی دارید یا خیر.

اگرعلائم شما پس از درمان با کرم‌های ضد قارچ واژینال یا شیاف‌های بدون نسخه تسکین نمی‌یابد.

اگرعلائم دیگری در شما ایجاد می شود.

علت عفونت قارچی واژن

قارچ کاندیدا آلبیکنس مسئول بیشتر عفونت های مخمری واژن است.

واژن شما به طور طبیعی حاوی ترکیب متعادلی از مخمرها از جمله کاندیدا و باکتری است. برخی از باکتری ها (لاکتوباسیلوس) از رشد بیش از حد مخمر جلوگیری می کنند.

اما این تعادل می تواند مختل شود. رشد بیش از حد کاندیدا یا نفوذ قارچ به لایه‌های سلولی عمیق‌تر واژن باعث علائم و نشانه‌های عفونت قارچی می‌شود.

رشد بیش از حد مخمر می تواند ناشی از:

  • مصرف آنتی بیوتیک، که باعث عدم تعادل در فلور طبیعی واژن می شود.
  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی یا هورمون درمانی که باعث افزایش سطح استروژن می شود.

کاندیدا آلبیکنس رایج ترین نوع قارچی است که باعث عفونت قارچی می شود. درمان عفونت های مخمری ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا می تواند دشوارتربوده و به طور کلی نیاز به درمان های تهاجمی تری داشته باشد.

عوامل خطر درهنگام بروز عفونت قارچی واژن

عواملی که خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند عبارتند از:

مصرف آنتی بیوتیک عفونت های قارچی در زنانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند شایع است. آنتی بیوتیک های وسیع الطیف که طیف وسیعی از باکتری ها را می کشند، باکتری های سالم واژن را نیز از بین می برند که منجر به رشد بیش از حد مخمرها می شود.

افزایش سطح استروژن

عفونت های مخمری در زنان با سطوح استروژن بالاتر شایع تر است. مانند زنان باردار یا زنانی که از قرص های ضد بارداری با دوز بالا یا هورمون درمانی استروژن استفاده می کنند.

دیابت کنترل نشده

زنانی که قند خونشان پایین است، نسبت به زنانی که قند خونشان به خوبی کنترل شده است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

اختلال در سیستم ایمنی

زنانی که ایمنی پایین‌تری دارند. مانند درمان با کورتیکواستروئید یا عفونت HIV – احتمال بیشتری دارد که به عفونت‌های قارچی مبتلا شوند.

جلوگیری از عفونت قارچی واژن

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های قارچی واژن، لباس زیری بپوشید که فاق نخی داشته و خیلی محکم نباشد.

دوش گرفتن می تواند برخی از باکتری های طبیعی واژن را که از شما در برابر عفونت محافظت می کنند، از بین ببرد.

بهتر است از محصولات معطر زنانه، از جمله حمام حباب، پد و تامپون استفاده نکنید.

وان آب گرم و حمام های بسیار گرم نیز می توند مضر باشد.

استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک، مانند قرص های سرماخوردگی یا سایر دیگر موارد نیز مضر است.

پوشیدن لباس های خیس مانند مایو و لباس های ورزشی برای مدت طولانی مضر خواهد بود.

عفونت های قارچی واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص عفونت های مخمری ساده است. پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. این شامل این است که آیا قبلاً عفونت های قارچی داشته اید یا خیر. آنها همچنین ممکن است بپرسند که آیا شما تا به حال یک بیماری مقاربتی داشته اید یا خیر.

مرحله بعدی معاینه لگن است. پزشک دیواره های واژن و دهانه رحم شما را معاینه می کند. آنها همچنین به منبع قابل اعتماد منطقه اطراف را برای علائم خارجی عفونت نگاه می کنند.

بسته به آنچه که پزشک شما می بیند، گام بعدی ممکن است جمع آوری سلول ها از واژن شما باشد. این سلول ها برای بررسی به آزمایشگاه می روند. آزمایش‌های آزمایشگاهی معمولاً برای زنانی که به طور منظم عفونت‌های قارچی دارند یا برای عفونت‌هایی که از بین نمی‌روند انجام می شود.

درمان عفونت قارچی

هر عفونت قارچی متفاوت است، بنابراین پزشک شما بهترین روش درمانی را برای شما پیشنهاد خواهد کرد. درمان ها به طور کلی براساس شدت علائم شما تعیین می شوند.

عفونت های ساده

برای عفونت‌های مخمری ساده، پزشک معمولاً یک کرم، پماد، قرص یا شیاف ضد قارچ تجویز می‌کند. این داروها می توانند به صورت نسخه ای یا بدون نسخه باشند.

داروهای رایج شامل موارد زیر می شوند:

  • بوتوکونازول (ژینازول)
  • کلوتریمازول (لوترین)
  • میکونازول (مونیستات)
  • ترکونازول (ترازول)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)

اگر یک عفونت قارچی ساده دارید، با پزشک خود پیگیری کنید تا مطمئن شوید که دارو موثر بوده است.

در صورت بازگشت علائم در عرض 2 ماه، یک ویزیت بعدی را برنامه ریزی کنید.

عفونت های پیچیده

برای عفونت های پیچیده روش های زیر توصیه می شود.

درمان واژینال با کرم، پماد، قرص یا شیاف 14 روزه

دو یا سه دوز فلوکونازول (دیفلوکان)

تجویز طولانی مدت فلوکونازول یک بار در هفته به مدت 6 هفته یا استفاده طولانی مدت از یک داروی ضد قارچ موضعی باشد.

درمان عفونت قارچی واژن مقاوم با طب سنتی

درمان خانگی عفونت قارچی

اگر می‌خواهید از مصرف داروهای نسخه‌ای خودداری کنید، می‌توانید عفونت‌های قارچی واژن را با داروهای طبیعی درمان کنید، اما اینها آنقدرها مؤثر یا قابل اعتماد نیستند.

داروهای طبیعی محبوب عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • کرم روغن درخت چای
  • سیر
  • شیاف واژینال اسید بوریک
  • ماست ساده به صورت خوراکی مصرف شود یا داخل واژن قرار داده شود.

قبل از استفاده از کرم ها یا روغن ها به واژن خود مطمئن شوید که دست های خود را شسته اید.

همچنین ممکن است بخواهید قبل از استفاده از داروهای طبیعی با یک پزشک صحبت کنید. این مهم است زیرا، اگر علائم شما به دلیل چیزی غیر از یک عفونت قارچی ساده باشد، پزشک می تواند به تشخیص بیماری شما کمک کند.

عفونت قارچی در مردان

در حالی که عفونت های قارچی واژن در زنان شایع تر است، ممکن است مردان نیز به عفونت های قارچی مبتلا شوند. هنگامی که آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان عفونت قارچی آلت تناسلی مردان شناخته می شود.

با این حال، عفونت های قارچی آلت تناسلی معمولاً به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده واژینال با زنی که به این عفونت مبتلا است نیز ایجاد می شود. شما می توانید با استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی از عفونت قارچی جلوگیری کنید. حمام کردن منظم نیز می تواند کمک کننده باشد.

علائم عفونت قارچی در مردان ممکن است آنقدر برجسته نباشد، اگرچه ممکن است قرمزی و لکه های سفید در امتداد آلت تناسلی و همچنین احساس سوزش و خارش را مشاهده کنید. اگر فکر می کنید عفونت قارچی آلت تناسلی دارید، برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

عفونت قارچی در نوزادان

در حالی که عفونت های قارچی معمولاً با عفونت های واژن مرتبط است، نوزادان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

شایع ترین عفونت قارچی در نوزاد، راش پوشک است. با این حال، همه بثورات پوشک ناشی از رشد بیش از حد مخمر نیستند.

اگر پوست کودک شما به شدت قرمز باشد و با وجود استفاده از کرم راش پوشک، لکه‌هایی در ناحیه پوشک/کشاله ران داشته باشد، می‌توانید تشخیص دهید که آیا این عارضه بیشتر از یک راش پوشک است. عفونت های مخمری ممکن است در چین های دیگر پوست مانند زیر بغل نیز دیده شود.

پزشک اطفال کودک شما احتمالاً یک کرم ضد قارچ موضعی برای درمان عفونت های مخمری پوست تجویز می کند. اگر کودک شما برفک دهان (عفونت مخمری دهان) داشته باشد، ممکن است به داروی خوراکی نیاز باشد. در حالی که عفونت های قارچی در نوزادان معمولاً بی ضرر هستند، اما در صورت عدم درمان می توانند منجر به عفونت های جدی تری شوند.

آیا عفونت های قارچی مسری هستند؟

عفونت های مخمری به عنوان STI در نظر گرفته نمی شوند. در موارد نادر، می توانید عفونت قارچی را از یک شریک به شریک دیگر منتقل کنید.

همچنین اگر مادر در حین زایمان عفونت مخمری واژینال داشته باشد، ممکن است نوزاد در بدو تولد دچار بثورات قارچی پوشک شود. همچنین اگر رشد بیش از حد کاندیدا در ناحیه سینه وجود داشته باشد، ممکن است در طول شیردهی، عفونت مخمری را به دهان کودک منتقل کنید.

عفونت قارچی در بارداری

عفونت های قارچی در دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی شایع هستند. اگر باردار هستید و مشکوک به عفونت قارچی هستید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید تشخیص درست را دریافت کنید.

عفونت قارچی در دوران بارداری همیشه به همان روشی که زنان غیرباردار درمان می شوند، درمان نمی شود. به دلیل نقایص احتمالی مادرزادی، نمی توانید داروهای ضد قارچ خوراکی مصرف کنید. اگرچه استفاده از ضد قارچ های موضعی در دوران بارداری بی خطر است.

در حالی که عفونت های مخمری به کودک شما آسیبی نمی رساند، این امکان وجود دارد که قارچ کاندیدا در حین زایمان به آنها منتقل شود. این می تواند منجر به راش پوشک و برفک دهان در کودک شما شود. درمان زودهنگام عفونت قارچی مهم است، به خصوص اگر باردار هستید، تا بتوانید از چنین عوارضی جلوگیری کنید.

عفونت قارچی در مقابل UTI

یکی دیگر از عفونت های رایج در زنان، عفونت دستگاه ادراری است. در حالی که ممکن است یکی یا دیگری، یا حتی هر دو عفونت را به طور همزمان داشته باشید، عفونت های ادراری و قارچی دو حالت متفاوت هستند.

UTIT یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم ادراری تأثیر می گذارد. این سیستم پیچیده شامل مجرای ادرار، مثانه و کلیه ها نیز می شود. رابطه جنسی، بیماری های مقاربتی و عدم ادرار منظم همگی می توانند منجر به عفونت ادراری شوند.

علائم UTI نیز با عفونت مخمری متفاوت است. هیچ ترشح قابل توجهی وجود ندارد، اما شما

ممکن است مقدار کمی خون در ادرار خود ببینید. همچنین می تواند باعث تکرر ادرار همراه با درد لگن و شکم شود.

بدون درمان، عفونت ادراری می تواند منجر به عوارض جدی تری در کلیه ها شود. برای دریافت آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کنید. از پزشک خود برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین عفونت قارچی و عفونت ادراری بخواهید.

پیشگیری از عفونت قارچی

این احتمال وجود دارد که دقیقاً بدانید چه چیزی منجر به عفونت قارچی شما شده است. به عنوان مثال، برخی از زنان هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، این عفونت ها را تجربه می کنند. صرف نظر از اینکه علت دقیق آن را می دانید، در اینجا نکاتی برای جلوگیری از عفونت های مکرر وجود دارد.

  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل
  • خوردن ماست یا مصرف مکمل های حاوی لاکتوباسیلوس
  • پوشیدن الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان یا ابریشم
  • شستن لباس زیر در آب داغ
  • جایگزینی مکرر محصولات زنانه

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، جوراب شلواری یا ساق
  • استفاده از دئودورانت زنانه یا تامپون یا پدهای معطر
  • پوشیدن لباس خیس مخصوصا مایو
  • نشستن در جکوزی یا حمام آب گرم مکرر

روغن‌های ضروری در سال‌های اخیر به‌عنوان داروهای طبیعی برای بیماری‌های رایج پزشکی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این محصولات گیاهی می‌توانند قدرتمند باشند، اما تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده است که روغن‌های ضروری برای عفونت‌های قارچی بهتر از روش‌های مرسوم عمل می‌کنند.

یکی از مشکلات اسانس ها این است که برخی افراد ممکن است به آنها حساسیت داشته باشند. قبل از اعمال بهتراست بر روی ناحیه کوچکی از پوست، آن را روی نواحی بزرگتر بدن انجام دهید. این امر به ویژه هنگام در نظر گرفتن مناطق حساس مانند واژن بسیار مهم است.

عفونت قارچی و پریود

هم ابتلا به عفونت قارچی و هم قاعدگی شما می تواند مانند یک ضربه مضاعف باشد. با این حال، این غیر معمول نیست. عفونت های مخمری در زنان در روزهای پایانی منتهی به پریود بیشتر اتفاق می افتد.

تصور می‌شود که نوسانات هورمون‌ها یکی از دلایل عفونت‌های قارچی قبل از پریود است که باعث عدم تعادل در باکتری‌های سالم در واژن می‌شود.

اگر در هفته قبل از قاعدگی، ترشحات سفید تا زرد را تجربه کردید، این به طور خودکار یک عفونت قارچی نیست، مگر اینکه علائم مشخصه دیگری مانند قرمزی، سوزش و خارش داشته باشید.

درمان زودهنگام در حالی که آزاردهنده است، می تواند به رفع عفونت قارچی شما قبل از شروع قاعدگی کمک کند.

آیا می توان برای عفونت واژن از سیر استفاده کرد؟

سیر به دلیل کیفیت آنتی بیوتیکی شناخته شده است. آلیسین، اصلی ترین ماده بیولوژیکی فعال سیر، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و در درمان و مطالعات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از سیر برای عفونت واژن

استفاده از سیر برای عفونت واژن می تواند هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده شود. به علاوه استفاده از عصاره سیر یا قرص نیز بلا مانع است.

نحوه استفاده از سیر برای از بین بردن عفونت واژن بدین صورت است که ابتدا یک حبه سیر مناسب بیابید.

سپس انتهای ناصاف پایین سیر را جدا کرده و آن را با چنگال سوراخ نمایید.

آن را داخل روغن نارگیل زده سپس داخل واژن خود قرار دهید. تا جایی که انگشت اشاره شما وارد می شود، می توانید سیر را وارد کنید.

سیر را قبل از خواب در واژن خود قرار داده و صبح خارج کنید.

علائم عفونت قارچی واژن

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به سوال شما در مورد اینکه عفونت قارچی واژن چیست؟ و علائم عفونت قارچی واژن شامل چه مواردی می شود، پاسخ دهیم. به علاوه علائم عفونت قارچی واژن و علت عفونت قارچی واژن نیز بررسی گردید. روش های درمان عفونت قارچی واژن نیز به همراه روش های سنتی و پزشکی معرفی گردید.

آیا عفونت قارچی واژن قابل درمان است؟

بله قابل درمان است و شما می توانید از انواع روش های خانگی و غیرخانگی استفاده کنید.

دلیل عفونت قارچی واژن چیست؟

این عفونت می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

یک سری عوامل خطر وجود دارند که در متن به آن ها اشاره شده و باید پس از مشاهده به پزشک مراجعه شود

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور