تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر
تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر

تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر

دوران شیر دهی برای مادران معتاد و عادی شرایط خاص خود را خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر مطالب مفید و کاربردی را ارائه نماییم. در صورتی که وابسته به این مواد هستید و یا در اطرفیان خود کسانی را دارید که وابسته به آن می باشند، توصیه می کنیم که حتما با 7 اثر کشیدن گل در شیر مادر آشنا شوید.

دلیل اهمیت این موضوع در آن است که تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر می تواند علاوه بر دوران نوزادی، در آینده و همچنین دوران کودکی و نوجوانی فرد نیز را دچار عوارض ناخوشایند و مشکلات جبران ناپذیری نماید. همچنین خطر مصرف آن در دوران کودکی و نوجوانی، 7 تا 8 برابر بیشتر از بزرگسالان می باشد. برای مشاوره روانپزشکی و همچنین دریافت مشاوره فردی و اختصاصی می توانید با ما در ارتباط باشید.

تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر چیست؟

تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر چیست؟

ماری جوانا از جمله مواد مخدر می باشد که به دلیل وابسته کردن سیستم بدن به خود، بسیار اعتیاد آور محسوب می شود. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری و یا دوران شیردهی به دلیل تاثیراتی که بر روی جنین یا نوزاد می‌گذارد منع می شود. انجمن پزشکی آمریکا به دلیل تاثیرات سوئی که این ماده بر بدن زنان شیرده دارد، آن را در دوران‌ شیردهی ممنوع می داند. به طور کلی می توان طبقه بندی داروها را در این دوران به صورت زیر تقسیم بندی نمود.

طبقه بندی Hale برای داروهای دوران شیردهی

  1. بی خطرترین داروها: این نوع داروها توسط تعداد بسیاری از مادران مورد مصرف قرار گرفته و هیچ گونه عوارض جانبی در کودک شیرخوار ایجاد نمی کنند. به همین دلیل از جمله بی خطرترین داروها شناخته می شود.
  2. داروهای بی خطرتر: این نوع داروها در واقع توسط تعدادی از مادران مورد استفاده قرار گرفته، اما در برخی از آنها و یا تعداد محدودی عوارض جانبی در نوزاد شیرخوار مشاهده شده است.
  3. داروهای نسبتا بی خطر: در واقع داروهایی هستند که بر اساس مطالعات کنترل شده در مادران، عوارض جانبی مختصر و غیره تهدید کننده داشته و یا هنوز مطالعه چندانی بر روی آنها انجام نشده است.
  4. احتمالا مضر: در صورتی که شیر مادر در اثر مصرف یک دارو کاهش پیدا کند و یا برای شیردهی عوارضی وجود داشته باشد، در دسته داروهای احتمالا مضر قرار می گیرد (این موضوع باید کاملاً بر اساس مدارک مشخص شده باشد).
  5. منع مصرف دارو: مطالعات انجام شده در مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند نشان داده که مضرات قابل توجهی را شاهد خواهند بود و به همین دلیل مصرف آن دارو ممنوع بوده و یا شیردهی باید متوقف شود.

این مقدمه شما را با تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر آشنا نموده تا شما با دسته بندی ها انواع ماری جوانا آشنا شوید و همچنین علت منع مصرف آن را بدانید. اما ممکن است هنوز با تاثیر آن بر روی کودک خود ممکن است آشنا نباشید که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

نتایج تحقیقات مربوط به تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر و سلامت جنین

نتایج تحقیقات مربوط به تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر و سلامت جنین

تحقیقات انجام شده در مورد عوارض ماری جوانا بر نوزادان، نتایجی را ارائه نموده که به طور مختصر در زیر آمده اند.

  • قرار گرفتن در معرض دود ماری جوانا از جمله دود دست دوم و سوم، موجب افزایش خطر مرگ کودک می شود.
  •  تحقیقات روانشناسی انجام در مورد اثر گل روی مغز نشان داده است که ماری جوانا می تواند تاثیر مستقیمی بر روی مغز و سیستم عصبی نوزاد داشته باشد. با توجه به مصرف شیر توسط نوزاد احتمال ابتلای او با هر بار مصرف شیر بیشتر می شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش خطر اختلال نقص توجه و توسعه سیستم او شود.
  •  شاید عجیب به نظر برسد اما از حمله تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر به دلیل کانابیس موجود در شیر ، کودکان مصرف کننده در معرض بیش فعالی قرار می گیرند. در واقع در مواردی مشاهده شده است که نوزادان در آینده دچار اختلال ADHD یا همان نقص توجه می شوند.
  •  یکی از انواع حافظه ها از نظر روانشناسی حافظه کاری می باشد. کودکانی که در معرض ابتلا به کانابیس هستند، انعطاف پذیری در تفکر و توانایی توجه در مدت زمان طولانی را از دست می دهند.
  •  از دیگر تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر می تواند افزایش خطر ابتلا به THC باشد. این موضوع تغییرات طولانی مدتی در واکنش‌های احساسی کودکان ایجاد می کند.

7 اثر کشیدن گل در شیر مادر

7 اثر کشیدن گل در شیر مادر

تاثیر ماری جوانا بر رشد کودک می تواند متفاوت باشد. منظور از این تفاوت، جنبه های مختلف بدن است.

رشد حرکتی ضعیف

 با توجه به وجود کانابیس موجود در شیر مادر، کودکانی از شیر مادر تعذیه می کنند، رشد حرکتی ضعیفی خواهند داشت. تاثیر این ماده خصوصاً در ماه های اول بعد از تولد در صورت قرارگیری در معرض آن بسیار شدید تر می باشد.

 تاخیر در رشد نوزاد

همانطور که تاثیر اعتیاد مادر شیرده در نوزادان به صدمات روحی منجر می شود، این مواد در رشد جسمانی آنها نیز موثر خواهد بود. بطوری که چنین نوزادانی در مقایسه با کودکان هم سن خود رشد کمتر و ضعیف تری دارند. 

 اختلال مکیدن در نوزاد

 همه ما خوب می دانیم که مکیدن در نوزادان یک امر طبیعی است و مهم ترین وسیله برای خوردن شیر می باشد. یک تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر این است که نوزادان مادران معتاد، عکس العمل ضعیفی در گرفتن شیر و مکیدن آن داشته و به همین دلیل ممکن است دچار سوء تغذیه شوند.

 کاهش شیر در مادر

یکی دیگر از 7 اثر کشیدن گل در شیر مادر، تغییرات جسمانی مادر است که به تبع آن میزان شیر تولیدی کاهش می یابد. مربوط باشد. ماری جوانا بر محرک هایی که موجب افزایش شیر مادر می شوند، تاثیر گذاشته و آن ها را کاهش می دهد.

احساس خواب آلودگی و بی حالی

 کودکان به طور معمول پس از خوردن شیر احساس آرامش می کنند. اما نوزادان مادرانی که این ماده مخدر را مصرف می کنند، پس از خوردن شیر دچار خواب آلودگی و بی حالی می شوند. همین مسئله می تواند در عملکرد سیستم عصبی نوزادان و یا خواب کودکان در آینده تاثیرات مخربی بر جای بگذارد.

 اختلال در رابطه مادر و فرزندی

کانابیس می تواند بر قضاوت و خلق و خوی کودکان نیز تاثیر گذار باشد. در واقع این ماده، توانایی مادر را برای تغذیه و پرورش فرزند کاهش داده و بر اساس مشاوره کودک و نوجوان، ارتباط عاطفی این دو از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.

 افسردگی مادران

مادر شدن یکی از موهبت های که یک زن می تواند از آن بهره مند شود. اما متاسفانه تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر موجب می شود تا مادر احساس بی کفایتی داشته باشد و حتی در آینده دچار افسردگی شود.

اثرات ماری جوانا چگونه مشخص می شود؟

تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر

ساختار شیمیایی که در THC وجود دارد، شبیه ساختارهای مغز می باشد. این شباهت باعث می شود که ماری جوانا در عملکرد مغز اثر می گذارد. در واقع کانابینوئیدهــای درون زاد مانند انتقال دهنده عمل می کنند و پیام های شیمیایی را در نورون های سیستم عصبی منتقل می کنند.

پس از اینکه انتقال دهنده های عصبی درگیر می شوند، در نواحی مغز که وظیفه ایجاد احساس لذت، حافظه، تفکر، تمرکز، تعادل حرکتی و ادراک زمان را بر عهده دارند، تغییراتی ایجاد می شود. همین مسئله موجب می شود تا در عملکرد فیزیکی و روانی اختلال هایی به وجود آید. این اختلال با توجه به تاثیرات بسیار زیاد و عمیقی که در انسان ها دارد، حتی می تواند موجب اختلال شخصیت نیز شود.

به عنوان مثال، THC می تواند بر عملکرد قسمتی از مغز که هیپوکامپ نام دارد، تاثیر گذار باشد. این نواحی مغز در واقع مسئول ایجاد خاطرات جدید و تغییر توجه و عدم تمرکز می باشد. در نتیجه وقتی فردی دچار اعتیاد به گل می شود، در او اختلال یادگیری و یا تکالیف پیچیده به وجود می آید. به همین دلیل است که مصرف کنندگان این ماده از حافظه ضعیف تری برخوردار می باشند.

آیا گل یا ماری جوانا در شیر مادر اعتیاد آور است؟

برای برخی از مصرف کنندگانی که به تازگی شروع به استفاده از ماری جوانا نموده اند، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا گل اعتیادآور است؟ باید بگوییم در صورت استفاده حاد و شدید آن، می تواند اعتیاد آور هم باشد. تحقیقات جدید نشان داده اند که استفاده و مصرف ماری جوانا می تواند موجب اعتیاد شده و افراد را به خود وابسته کند.

 جالب است بدانید علاوه بر تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر ، در مقایسه ای که بین بزرگسالان و زنان و مردان زیر ۱۸ سال انجام شد، وابستگی افراد زیر ۱۸ سال؛ چهار تا ۷ برابر بیش تر از بزرگسالان تعین شد. در واقع همانند سایر مواد اعتیادآور دیگر، قطع این ماده می تواند علائم محرومیت را نشان دهد. برای برخی از افراد نیز ترک این ماده موجب بی قراری، کاهش اشتها یا بی اشتهایی، وسوسه و مشکلات خواب و خلق می گردد.

وابستگی به ماری جوانا زمانی اتفاق می افتد که مغز انسان با افزایش دریافت کانابینوئیدهــای خارجی حساسیت خود را  نسبت به کانابینوئیدهــای  زیستی و طبیعی از دست می دهد و به همین دلیل، برای انجام وظایف معمول خود به آن نیاز دارد. این مسئله باعث اعتیاد فرد به این ماده می شود و اختلالاتی ایجاد می‌کند که گاهی ترک کردن را بسیار دشوار می کند.

اثرات بلند مدت ماری جوانا بر مغز

اثرات بلند مدت ماری جوانا بر مغز

علاوه بر تحقیقات انجام شده روانشناسی و پزشکی در مورد تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر ، مشخص شد که استفاده از این ماده و مصرف آن می تواند در دوران رشد انسان و حیوان تاثیرات منفی و بلند مدتی بگذارد. همانطور که اشاره شد، تاثیراتی که این ماده بر روی مغز انسان بر جای می گذارد، در نوجوانی و جوانی بسیار بیشتر است و مشکلاتی از جمله حافظه و یا کنترل را باعث می شود.

افرادی که در دوره نوجوانی مصرف شدید ماری جوانا داشته و در بزرگسالی تصمیم به قطع مصرف و کنار گذاشتن آن گرفته اند، متاسفانه از نظر هوش هیچ گونه بهبودی به دست نیاورده اند. در واقع اختلال در توانایی های شناختی باعث می شود 6 تا ۸ نمره از نمره هوشبهر افراد در میانسالی کاهش یابد. تاثیرات THC بر هیپوکامپ باعث نقص حافظه می شود.

تحقیقات تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر و سایر موارد مرتبط نشان داده است که مصرف ماری جوانا احتمالا مقدمه‌ای بر مصرف سایر مواد بوده و زمینه اعتیاد مواد دیگر را فراهم می کند. به عنوان مثال افراد با احتمال بیشتری در طی 3 سال بعد پژوهش، دچار اعتیاد شده اند و یا به سمت سیگاری شدن سوق یافته اند.

پیامدهای مضر تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر

پیامد های مضر مصرف ماری جوانا می تواند علائم حاد، علائم پایدار، اثرات بلند مدت داشته باشد که در زیر به تمام این موارد اشاره خواهیم نمود.

علائم حاد ( در رمان مسمومیت):

  • اختلال در حافظه کوتاه مدت
  • نقص در توجه، قضاوت و اختلال در عملکردهای شناختی دیگر
  • اختلال در تعادل و عملکرد حرکتی
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب، بد دبینی
  • روانپریشی (شایع نیست)

علائم پایدار ( این علائم بعد از مسمومیت تدام دارد، اما دائمی نمی باشند):

  • اختلال در یادگیری و هماهنگی حرکتی
  • مشکلات خواب و بی خوابی

اثرات بلند مدت ( اثرات فزاینده مصرف مکرر)

  • زمینه ساز اعتیاد به ماری جوانا
  • اختلال یادگیری و حافظه و احتمال کاهش بهره هوشی (IQ)
  • افزایش خطر سرفه های مزمن و برونشیت
  • افزایش خطر اعتیاد به الکل و مواد دیگر
  • افزایش خطر ابتلاء به روان پریشی در افراد دارای استعداد ژنتیکی

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر ارائه نماییم. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با 7 اثر کشیدن گل در شیر مادر می باشید و یا مایل به دریافت مشاوره اختصاصی می باشید، می توانید با مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل تماس حاصل نمایید تا خدمات لازم را به شما ارائه نمایند.

آیا مصرف گل یا ماری جوانا می تواند بر شیر مادر تاثیر بگذارد؟

بله. در این مقاله می توانید در مورد تاثیر گل یا ماری جوانا در شیر مادر مطالعه فرمائید.

چرا اعتیاد به گل در زنان شیرده موجب به خطر افتادن سلامت جنین می شود؟

این ماده حاوی ترکیبات اعتیادآوری است که می تواند نوزاد را نیز وابسته کرده و اختلالات جسمی روانی را در آن ها به وجود اورد.

آیا ممکن است مصرف گل منجر به اختلال مکیدن نوزاد شود؟

بله. یکی مهم ترین مواردی که در 7 اثر کشیدن گل در شیر مادر دیده می شود، اختلال مکیدن می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور