اختلال اسکیزوفرنی فرم
اختلال اسکیزوفرنی فرم

اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟ + دلایل، علائم و درمان

آیا می دانید اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟ شاید شما هم در مورد بیماری اسکیزوفرنی بسیار شنیده باشید، اما ندانید که علائم و دلایل یکی از انواع آن به نام اسکیزوفرنی فرم چیست. حقیقت این است که این دو تقریبا مشابه یکدیگر هستند و اختلاف چندانی ندارند. به جز در مواردی همچون مدت زمان و تاثیرات مخربی که بر روی عملکرد می گذارند. همچنین، از نظر درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم و اسکیزوفرنی نیز تفاوت زیادی جود ندارد.

با این حال، بهتر است که آگاهی بیشتری در این باره داشته باشیم تا با تشخیص سریعتر، برای درمان و کاهش اثرات منفی اسکیزوفرنی فرم اقدام بموقع داشته باشیم زیرا این بیماری قابل درمان است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببریم. همچنین، اگر نیازمند راهنمایی بیشر می باشید، می توانید با مشاوران و روانشناسان ما صحبت نمایید.

اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟

اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟

اسکیزوفرنی یکی از جدی ترین اختلالات روانی است که بسیاری از افراد جامعه در مورد آن شنیده اند و برخی نیز با نشانه های آن آشنایی دارند. اما یکی از انواع آن که احتمالا کمتر شناخته شده باشد، اختلال اسکیزوفرنی فرم می باشد.

اختلال اسکیزوفرنی فرم یک نوع بیماری روان پریشی است که بیماران مبتلا به آن همچون افراد دارای اختلال اسکیزوفرنی از واقعیت فاصله می گیرند و در نتیجه فکر، عمل، احساسات و روابط اجتماعی آن ها با مشکل مواجه می شوند.

این اختلال می تواند در مردان و زنان به وجود آید و بیشترین محدوده سنی 18 تا 35 سالگی احتمال بروز آن بیشتر خواهد بود.

تفاوت اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟

اختلال اسکیزوفرنی فرم در واقع یکی از اختلالات طیف اسکیزوفرنی می باشد که هر دو علائم نسبتا مشابه و شدیدی دارند. حال باید دید که تفاوت اختلال اسکیزوفرنی فرم با اسکیزوفرنی چیست؟ و چه چیزی آن ها را ازیکدیگر متمایز می کند. مهم ترین این تفاوت ها، طول مدت علائم و سطح اختلال عملکردی است که بر روی بیمار می گذارند. اگر بخواهیم به طور جزئی تر بگوییم، اختلافات این دو به شرح زیر هستند.

  • اسکیزوفرنی معمولا بسیار طولانی مدت است، اما علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم غالبا بین یک تا شش ماه به طول می انجامد.
  • گرچه در اسکیزوفرنی به احتمال قریب به یقین، عملکر تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد مخدوش می شود، اما در اختلال اسکیزوفرنی فرم این احتمال بسیار کمتر است و اگر به موقع برای درمان اقدام شود، حتی اثرات آن می تواند رفع شود.
  • شروع و پیدایش اختلال اسکیزوفرنی فرم سریعتر از اسکیزوفرنی است.

علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم

علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم

علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم را می توان شامل پندارهای بیهوده دانست. به این معنی که شخص دچار این نوع اختلال یک سری باورهای اشتباه را در ذهن و درون دارد که تا یک دوره زمانی آن ها را با خود حمل می کند.

این مورد باعث می شود که افراد دارای اختلال اسکیزوفرنی فرم چیزهای غیر واقعی را ببینند، بشنوند و حس کنند. اگر بخواهیم این توهمات و نشانه ها را به طور دقیق تری بدانیم، می توان آن ها را به شکل زیر توضیح داد.

  • صحبت ها و حرف های ناهماهنگ. به طوریکه گویی متناسب با زمان و موقعیتی که در آن قرار دارند، صحبت نمی کنند.
  • پرش افکار دارند
  • از آنچه که در اطراف آن هاست، و به طور کلی به پدیده ها و اتفاقات پیرامون اطمینان نداشته و آن ها را واقعی نمی دانند
  • شنیدن صداهایی که واقعیت ندارند
  • میل به آسیب رساندن به خود یا دیگران
  • بوییدن، حس کردن یا شنیدن چیزهای غیر واقعی
  • هذیان گویی و صحبت های بیهوده
  • ناتوانی در مراقبت از خود یا متعلقات
  • بی توجهی به ظاهر و زیبایی
  • راه رفتن در خواب یا شب بیداری و رفتارهای عجیب در طول شب
  • گاهی مانند افراد دچار اوتیسم، یک حرکت را دائما تکرار می کنند
  • کارها و فعالیت هایی که در گذشته به آن ها علاقه مند را دیگر انجام نمی دهند و همچون نشانه های افسردگی، یک نوع انزوا در آن ها مشاهده می شود
  • کاهش انرژی، میل به نوشتن زیاد و قدم زدن های دایره وار

دلایل اختلال اسکیزوفرنی فرم

دلایل اختلال اسکیزوفرنی فرم

حقیقت این است که هنوز دلایل اختلال اسکیزوفرنی فرم به طور دقیق مشخص نشده است و برای پی بردن به این مسئله نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری است. اما چند عامل از نظر مشاوره روانشناسی بیشتر از سایرین می تواند در پیدایش این بیماری نقش داشته باشند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

  • ویژگی های ژنتیکی. یعنی اگر قبلا یکی از اعضای خانواده دچار اسکیزوفرنی بوده اند. به همین دلیل، ممکن است شخص با دلیل یا بدون دلیل در برهه ایی از زندگی خود، علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم را نشان دهد. با این وجود، احتمال چنین دلیلی بسیار کم و چیزی حدود 11 در 1000 نفر می باشد.
  • آسیب به ساختار و عملکرد مغز. به طوری که، سیستم حرکتی و سیستم مغز دچار مشکل می شود.
  • برخی عوامل محیطی همچون روابط عاطفی ناسالم، نداشتن ارتباط اجتماعی مناسب با نزدیکان و افراد جامعه، تجربه شرایط استرس زای طولانی و شدید، شکست عاطفی، شغلی، ورشکستگی مالی، مشکلات خانوادگی، عدم حمایت عاطفی از سوی خانواده، طلاق و …

درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم

درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم

شاید بتوان گفت که برای درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم، دارودرمانی بهترین و موثرین شیوه باشد. این داروها که بر اساس صلاحدید روانپزشکان و متناسب با شرایط بیماران اسکیزوفرنی فرم تجویز می شوند، سبب تخفیف و برطرف شدن تفکرات یا توهمات ناسازگار می شوند.

وقتی که داروها اثرات مثبتی را بر روی بیمار نشان دادند، روانشناس یا درمانگران می تو انند شیوه های درمانی هدفمندی را بر روی اعمال کنند و نتایج بهتری بگیرند. در این مرحله، درمان شناختی رفتاری و درمان حمایتی مناسب ترین درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم محسوب می شوند.

نکته قابل ذکر در اینجا، اهمیت خانواده در روند بهبودی است. اگر روش های درمانی با جدیت پیگیری شود، انتظار می رود که تا شش ماه بعد نتیجه بخش بوده و شاهد بهبود فرد باشیم. گفتنی است که در حدود دو سوم موارد، پس از درمان بازگشت دوباره به بیماری وجود نخواهد داشت. با این حال، اگر پشتیبانی و حمایت های لازم صورت نگیرد، ممکن است علائم اختلال اسکیزوفرنی فرم مجددا بروز پیدا کنند.

سخن پایانی

امیدواریم با توضیحات فوق توانسته باشیم تا حد زیادی شما را با با اینکه علائم، دلایل و درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟ آشنا کرده باشم.

اما خوب است که به یک نکته مهم در این باره توجه کنیم. متاسفانه برخی از افراد خود متوجه علائم این بیماری نمی شوند و حتی گاهی خانواده ها نیز به دلیل ترس از عواقب آشکارسازی آن، به درمانگران و مشاوران جهت درمان مراجعه نمی کنند. این مسئله می تواند نتایج منفی زیادی را به بار آورد.

به همین دلیل، تیم دکتر فکر شرایطی را فراهم آورده است تا همه هموطنان گرامی در یک فضای دوستانه و محرمانه به صورت تلفنی و یا آنلاین مشکل خود را مطرح و راهنمایی دریافت کنند. برای یان منظور، همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. 

اختلال اسکیزوفرنی فرم چیست؟

اختلال اسکیزوفرنی فرم یک نوع بیماری روان پریشی است که بیماران مبتلا به آن همچون افراد دارای اختلال اسکیزوفرنی از واقعیت فاصله می گیرند و در نتیجه فکر، عمل، احساسات و روابط اجتماعی آن ها با مشکل مواجه می شوند.

اسکیزوفرنی فرم چه علائمی دارد؟

در این مقاله می توانید شایع ترین علائم این بیماری را مطالعه فرمائید

دلیل ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی فرم چیست؟

هنوز علت این اختلال کاملا مشخص نشده است. اما عوامل ژنتیکی، محیطی، و آسیب به مغز می توانند مهم ترین دلایل بروز آن باشند.

برای درمان اختلال اسکیزوفرنی فرم چه راه حلی وجود دارد؟

برای درمان این اختلال از شیوه های دارودرمانی، روان درمانی و خانواده درمانی استفاده می شود. برای دریافت اطلاعات و راهنمایی های بیشتر می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور