الکسی تایمیا یا نارسایی هیجانی

الکسی تایمیا (نارسایی هیجانی) چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از بیماری های حوزه روانشناسی که می تواند سبب ایجاد مشکلات جدی در زندگی افراد و همچنین بروز دیگر بیماری های روحی و روانی شود، الکسی تایمیا می باشد. بدون شک اغلب افراد اطلاع چندانی از این بیماری ندارند و ممکن است حتی اسم آن را نیز تا به حال نشنیده باشند.

به احتمال بسیار زیادی تا کنون با افرادی مواجه شده اید که حتی با گذشت زمان طولانی و برخوردهای فراوان، ابراز احساساتی از جانب آن ها مشاهده نمی کنید، خشک و بی روح هستند و برای دور شدن از بحث های هیجانی و احساسی پیش قدم می شوند، بهتر است بدانیم چنین افرادی ممکن است دچار نارسایی هیجانی باشند و در عین حال خودشان یا هیچ یک از اطرافیان آن ها از این موضوع اطلاع نداشته باشند.

به همین علت برای آگاهی بخشی بیشتر درمورد نارسایی هیجانی ما قصد داریم در این مقاله به بررسی نشانه ها و علل ایجاد الکسی تایمیا بپردازیم، همچنین تعدادی از راه های درمان آن را نیز بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

الکسی تایمیا چیست؟

الکسی تایمیا چیست

سوال مهمی که پیش می آید این است که الکسی تایمیا چیست؟ همانطور که گفتیم الکسی تایمیا نوعی بیماری از حوزه روانشناسی محسوب می شود که ذهن افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع به اصطلاح علمی این بیماری اختلال محسوب نمی شود یعنی نمی توان گفت که اختلال شخصیتی است بلکه نوعی بیماری روان تنی بوده که مربوط به شرایط جسمی افراد نیست بلکه ناشی از مشکلات ذهنی می باشد.

بنابراین ناسایی هیجانی نوعی ساختار شخصیتی است که افراد را برای ابراز هیجانات، احساسات و عواطف درونی خود ناتوان می کند. این بیماران برای توصیف آنچه که در ذهن دارند مانند رویا پردازی هایشان، خواب هایی که می بینند و یا حتی در برخورد با موضوعی که هیجان آن ها را بر می انگیزد با مشکل مواجه هستند.

متاسفانه افرادی که دچار این بیماری روان تنی می باشند به دلیل عدم توانایی در ابراز احساسات در زندگی های زناشویی دچار اختلاف شده و با مشکلات جدی تر مواجه خواهند شد. بهتر است بدانیم بیمارانی که دچار نارسایی هیجانی هستند در برقراری روابط اجتماعی نیز ناتوان بوده، از دوستان و اطرافیان خود به تدریج فاصله می گیرند، توانایی دلداری دادن و همدردی کردن با دیگران را ندارند و در نتیجه تنها و گوشه گیر خواهند شد.

لازم به ذکر است که الکسی تایمیا می تواند با دیگر بیماری های روحی مانند افسردگی و مشکلات و بیماری های مبتنی بر اضطراب همراه شده و در نهایت مشکلات جسمی ناشی از غلبه استرس برای بیماران به وجود آید. همچنین نارسایی هیجانی ممکن است با بیماری اوتیسم نیز همراه شود ولی شدت نشانه های این ساختار شخصیتی در حد اوتیسم نخواهد بود.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که الکسی تایمیا نوعی ساختار شخصیتی محسوب می شود که اختلال نبوده و ناشی از مشکلات جسمی نمی باشد، بلکه این بیماران در ابراز هیجانات، احساسات و آنچه که در ذهن دارند ناتوان هستند. در نتیجه به تدریج از اطرافیان خود فاصله گرفته، دچار افسردگی می شوند و نشانه بیماری های روحی اضطرابی در آنان نمایان خواهد شد.

درمورد علت ایجاد این بیماری بهتر است بدانیم که محققین دلایل قطعی و مشخصی را طی بررسی های خود تعیین نکرده اند، بلکه معتقد هستند نارسایی هیجانی می تواند در اثر رخ دادن یک حادثه ناگوار محیطی رخ دهد، یا اینکه ارثی بوده و زمینه ژنتیکی داشته باشد. بنابراین امکان دچار شدن کودکانی که والدین آن ها نشانه های نارسایی هیجانی دارند به این بیماری بسیار بالا می باشد.

علائم الکسی تایمیا (نارسایی هیجانی)

علائم الکسی تایمیا

بیماری های مربوط به حوزه روانشناسی اغلب نشانه های مشهود و بارزی را در رفتار افراد نمایان خواهند کرد، برخی از این بیماری ها نیز اگر چه نام پنهان را با خود به یدک می کشند ولی متخصصین این امر با انجام بررسی های دقیق و تخصصی می توانند نشانه هایی را شناسایی کرده و بیماری را تشخیص دهند.

از این رو نارسایی هیجانی نیز مستثنا نبوده و نشانه هایی را نمایان می کند که اطرافیان بیماران می توانند رفتار غیر عادی این افراد را تشخیص داده و در نهایت به آنان کمک کنند تا برای درمان به موقع و تخصصی به مشاور مراجعه نمایند.

بهتر است بدانیم درمان به موقع الکسی تایمیا از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت ادامه دار شدن می تواند با دیگر بیماری های روحی و روانی به خصوص افسردگی همراه شده و زندگی افراد را مختل کند، به همین علت برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین نشانه های نارسایی هیجانی اشاره می کنیم:

روابط سرد با دیگران

افرادی که دارای چنین ساختار شخصیتی هستند معمولا به نحوی کاملا سرد، بی روح و بدون احساس با اطرافیان خود برخورد می کنند، گویی هیچگاه آن ها را نشناخته و اولین بار است که یکدیگر را ملاقات می کنند. در اغلب مواردی که این بیماران با دیگران سرد برخورد می کنند، فرد مقابل آن ها تصور می کند که تمایلی به برقراری ارتباط نداشته و به صورت عمدی چنین رفتاری را دارند در نتیجه موجب محدود شدن روابط اجتماعی خواهد شد.

مشکل در بیان هیجانات و احساسات

نشانه های الکسی تایمیا

مهم ترین نشانه و در واقع مشکلی که بیماران الکسی تایمیا دارند این است که توانایی ابراز هیجان و احساسات درونی خود را نخواهند داشت. چنین افرادی در ذهن خود موضوعی را پردازش می کنند و تمایل دارند نسبت به آن عکس العمل نشان دهند ولی متاسفانه چنین توانایی ندارند.

بی تفاوت بودن نسبت به وقایع

نارسایی هیجانی سبب می شود افرادی که دچار آن هستند نسبت به رخ دادن وقایع مثبت و منفی پیرامون خود بی تفاوت باشند، عکس العملی نشان ندهند و درمورد چنین موضوعاتی با اطرافیان خود صحبت نکنند.

چهره سرد و بی روح

اغلب افراد در زمان مواجه شدن با رویدادهای شاد، هیجانی، ترسناک و حتی غم انگیز از خود عکس العمل نشان داده، احساس درونی آن ها تا حدی در چهره نمایان می شود و می توان تشخیص داد که فرد مورد نظر خوش حال است یا ناراحت، ترسیده یا مضطرب است و… ولی متاسفانه الکسی تایمیا سبب می شود چهره افرادی که دچار آن هستند سرد، بی تفاوت، بی روح و بدون عکس العمل باشد.

عدم توانایی در همدردی کردن

علامت الکسی تایمیا

شما هیچ فردی که دچار نارسایی هیجانی است را پیدا نمی کنید که در مواقع ضروری با دیگران ابراز همدردی و همدلی کند، این افراد در واقع توانایی چنین رفتاری را ندارند و نمی توانند در دلداری دادن به اطرافیان خود شریک باشند.
از دیگر نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم به خاطر آوردن رویاها
  • گوشه گیری و انزوا
  • کم حرف شدن
  • ایجاد اضطراب
  • نمایان شدن مشکلات جسمی ناشی از مضطرب شدن
  • درمان بیماری الکسی تایمیا

این بیماری نیز همانند دیگر بیماری های حوزه روانشناسی دارای روش های روان درمانی مختلفی می باشد زیرا الکسی تایمیا مربوط به ذهن افراد است، بنابراین باید در مرحله اول و به عنوان راه درمانی اصلی روش های روان درمانی به کار گرفته شود.

بهتر است بدانیم درمان دارویی برای این بیماری کارایی ندارد مگر در مواردی که اضطراب و استرس با شدت بسیار بالا بر افراد غلبه کند، که در این مواقع از آرامبخش ها و دیگر داروهایی که روانپزشک تشخیص می دهد برای درمان به کار گرفته خواهد شد.

درمورد مصرف داروهای روانپزشکی ذکر این نکته ضروری است که نباید چنین داروهایی به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا ممکن است عوارض منفی فراوانی را به همراه داشته باشند. از جمله راهکارها و روش هايي که برای درمان نارسایی هیجانی استفاده می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری و شناخت احساسات و عواطف مختلف
  • تمرین کردن برای به کار گیری عواطف و هیجانات در مواقع متفاوت
  • به کارگیری تکنیک های تمدد اعصاب برای رسیدن به آرامش
  • مواجه شدن با رویدادهای احساسی
  • تماشای فیلم و خواندن داستان های عاشقانه
  • فکر کردن به احساسات و عواطف مختلف
  • رفتار درمانی شناختی

درمورد روش آخری که نام بردیم یعنی رفتار درمانی شناختی بهتر است بدانیم که روشی بسیار حرفه ای و نتیجه بخش است که طی آن مشاور طرز فکر بیماران را نسبت به احساسات و رویدادهای مختلف بررسی می کند، اتفاقاتی که سبب ایجاد این بیماری شده اند را شناسایی و بررسی کرده و در نهایت طرز فکر بیماران را تغییر می دهد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده درمان به موقع نارسایی هیجانی برای جلوگیری از بروز دیگر بیماری های روحی و همچنین حفظ کیفیت زندگی افراد بسیار مهم می باشد. بهتر است بدانیم شناسایی این مشکل نیازمند توجه و دقت به رفتار خودمان و اطرافیان خواهد بود.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهمی به نام بیماری الکسی تایمیا پرداختیم که برای اغلب افراد ناشناخته است. همانطور که گفتیم نارسایی هیجانی در واقع نوعی ساختار شخصیتی است که مربوط به حوزه روان تنی می باشد. افرادی که دچار این بیماری هستند توانایی ابراز هیجانات و احساسات خود را نداشته، چهره و رفتاری سرد و بی روح دارند. همچنین در این مقاله به بررسی نشانه ها و راه درمان آن نیز پرداختیم. با توجه به اهمیت شناسایی به موقع این بیماری، می توانید در اسرع وقت برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا الکسی تایمیا درمان می شود؟

بله، راه های درمانی بسیاری برای نارسایی هیجانی وجود دارد که کمک به سزایی به رفع این مشکل می کنند. برای درمان این بیماری باید به مشاور مراجعه نمایید.

آیا الکسی تایمیا نوعی اختلال شخصیت محسوب می شود؟

خیر، در علم روانشناسی نارسایی هیجانی نوعی اختلال در نظر گرفته نمی شود.

آیا الکسی تایمیا قابل به ارث رسیدن است؟

بله، این بیماری می تواند در بین نسل های مختلف منتقل شود.

آیا الکسی تایمیا می تواند سبب ایجاد افسردگی شود؟

بله، یکی از عوارض این بیماری در صورتی که به موقع درمان نشود ایجاد دیگر بیماری های روحی مانند افسردگی است.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور