عشق یک طرفه
عشق یک طرفه

عواقب عشق یک طرفه و راه های رهایی از آن

آیا تا بحال عشق یک طرفه را تجربه کرده اید؟ در برخی از موارد ممکن است یک فرد نسبت به شخص دیگری علاقه مند شده، در حالیکه دیگری فاقد چنین احساسی است. از آنجا که قرار گرفتن در چنین شرایطی می تواند چالش برانگیز باشد، در این مقاله قصد داریم تا در مورد نشانه ها و علل به وجود آمدن عشق یک طرفه و راه های رهایی از آن نکات مهمی را ذکر نماییم. همچنین، درباره نحوه تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه نیز صحبت خواهیم کرد.

 اگر شما نیز در جریان یک رابطه یا عشق یک طرفه قرار گرفته اید، برای کسب مشاوره روش های خارج شدن از چنین شرایطی، نحوه برخورد با حالات بعد از جدایی، راهکارهای رسیدن به معشوق و درستی یا عدم درستی انجام چنین کاری، با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

تعریف عشق یک طرفه

عشقی مفهومی است که همه انسان ها در طول تاریخ آن را درک و تجربه کرده اند. زمانی که دو نفر در یک رابطه نسبت به یکدیگر دارای علاقه و محبت بوده ودر آن احساس آرامش می کنند، یک عشق سالم وجود دارد.

اما گاهی علاقه تنها در یک شخص وجود دارد و طرف مقابل از چنین احساسی برخوردار نیست. به عبارتی دیگر، در عشق یک طرفه، فرد بشدت جذب شخص دیگری شده، در حالیکه او کشش یا میلی به او ندارد.

گاهی نیز عاشق با رد یا طرد شدن از جانب معشوق مواجه می شود. این امر می تواند هم برای خانم ها اتفاق بیفتد، هم برای آقایان. اما چیزی که باعث تفاوت آن ها می شود، ممکن است به علل و نشانه های علل به وجود آمدن عشق یک طرفه مربوط باشد. 

عواقب عشق یک طرفه چیست؟

بسته به شرایط و ویژگی های شخصیتی، عواقب عشق یک طرفه در افراد متفاوت خواهد بود. برای مثال، اگر شخصی دارای اعتماد بنفس پایینی باشد، در صورت نافرجامی یا مواجهه با برخوردهای سرد معشوق، دچار ضربه های روحی شدید خواهد شد. در حالیکه، افراد دارای روحیه قوی و اعتماد بنفس بالا معمولا واکنش های خفیف تری نشان می دهد.

از سوی دیگر، احتمال بوجود آمدن افسردگی مقطعی یا طولانی مدت نیز در چنین علاقه ایی وجود دارد. به طوری که، گاها افرد پس از خارج شدن از رابطه یک طرفه تا مدت ها از وارد شدن در روابط جدید فراری هستند، به همین دلیل این افراد باید بدانند که هنگام شکست عشقی چه کاری باید انجام دهیم؟ به طور کلی، حالات دردناک این نوع عشق به مراتب بیشتر از انواع دیگر عشق می باشد. 

نشانه های عشق یک طرفه در رابطه در اغلب افراد مشابه به نظر می رسد. اگر از علایمی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، برخوردارید باید بدانید که در یک عشق نامناسب قرار گرفته و باید برای بهبود آن به فکر راهکارهای مناسب باشید. 

در عشق یک طرفه به دلیل آنکه یک نفر در حال تلاش برای بهبود رابطه و استحکام آن است، عذرخواهی کردن های مکرر دور از انتظار نیست. به طوری که می توان آن را یکی از بزرگترین نشانه های عشق یک طرفه در رابطه دانست. به وجود آمدن چنین احساسی نیز می تواند ناشی از آن باشد که طرف مقابل شما را در وضعیتی قرار می دهد که برای هزینه عمل یا اتفاقی متاسف باشیم. بدین ترتیب به جای آنکه یک احساس خوب در این رابطه برای شما به وجود بیاید دائماً تحت فشار روانی می باشید.

 در چنین روابط تنها یک شخص برای حل مسائل یا موانع به هم رسیدن تلاش می کند و دیگری ممکن است نه تنها برای حل آن ها اقدامی نکند، بلکه وجود چنین مشکلاتی را نیز منکر شود. نکته دیگر آن است که صحبت کردن در مورد مسائل به وجود آمده برای آنها جذابیتی ندارد. حتی حل آنها نیز برایشان مهم نیست. 

 معمولاً در یک رابطه و عشق دو جانبه، هر دو طرف تلاش می کنند تا با خصوصیات و ویژگی های یک دیگر در شرایط گوناگون و آشنا شوند. حتی نسبت به حرکات و رفتارهای دیگری دقیق شده و کنجکاوی می کنند. اما در عشق بیمارگونه یک طرفه چنین چیزی وجود ندارد. به نوعی نسبت به حالات و روحیات شما بی تفاوتند. 

 اینکه شما برای بهبود رابطه تان تلاش کنید و گاهی از محبوبتان دفاع نمایید، کار زیبا و پسندیده ایی است. اما اگر این کار به کرات تکرار شود و شما دائماً در حال توجیه رفتار عشقتان باشید، در واقع به معنای آن است که بدی های او را ندیده و خود را اصطلاح سپر بلای او کرده اید. 

علل یه وجود آمدن عشق یک طرفه 

علل به وجود آمدن عشق یک طرفه می تواند از فردی به فرد دیگر و یا حتی در فرهنگهای مختلف، متفاوت باشد. اما به طور کلی یک سری عوامل روانشناختی بیشتر از سایرین می تواند منجر به بروز و پیدایش عشق یک طرفه شود. به این ترتیب، به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

 زمانی که ما به هر دلیلی نسبت به فردی احساس توجه و محبت پیدا می کنیم، اگر مدام نقاط مثبت و قوت او را در نظرمان بارز نماییم، او را به چیزی تبدیل خواهیم کرد که دوست داریم باشد. چه بسا حتی آن شخص در واقع عکس تصور ما است. اما ما با بزرگنمایی هایمان او را شخصی رویایی می بینیم.

 نکته دیگر آنکه حتی شاید عکس فرد مقابل دارای توانایی ها یا ویژگی هایی باشد که ما خود فاقد آن هستیم و تلاش می کنیم تا با نزدیکتر شدن به او راهی برای دستیابی به آنچه که دوست داریم، به دست آوریم. چیزی که می تواند در اغلب انواع کراش داشتن وجود داشته باشد. 

باعث می شود تا ما طرف مقابل را به یک اسطوره از تبدیل نموده و با عشق یک طرفه خود را آری از کمبود و کاستی ببینیم.

 به طور معمول افرادی که در رابطه یا عشق یک طرفه قرار می‌گیرند که روابط قوی با اطرافیان مخالف ندارند. اگر شخصی به ادامه اصرار می ورزد یا فراموشی آن برایش دشوار است، می توان یک علت مهم آن را در امید به ایجاد ارتباط مجدد با افراد جدید یا برگشتن به یک زندگی نرمال جستجو کرد.

همچنین، اشخاصی که در رابطه با جنس مخالف، احتیاط خاصی دارند و معمولا به اولین کسی که به آن ها توجه می کند، احساسی خاص پیدا کرده و آن را پرورش می دهند.

در نظر برخی از روانشناسان بخش عمده ایی از علل یه وجود آمدن عشق یک طرفه، به نحوه تربیت یا محیطی است که شخص در آن رشد یافته است، بر می گردد. بدین معنا که در یک خانواده بروز احساسات یا عواطف یک امر طبیعی به شمار نمی رود و باید از آن اجتناب کرد. در چنین فرهنگی معمولاً نشان دادن احساس با واکنش های منفی روبرو خواهد شد. همچنین، افراد به شکل افراط یا تفریط مسئولیت چیزهایی که عهده دار آنها نیستند را می پذیرند. 

شاید بتوان این مسئله را نیز اینطور بیان کرد که اشخاص تربیت یافته در چنین محیط هایی، نحوه و محدوده درست بیان احساسات را یاد نگرفته و در مدیریت آن دچار مشکل می باشند. 

 دلیل دیگر قرار گرفتن در عشق یک طرفه آن است که شخص اعتماد به نفس کافی را برای ابراز علاقه خود ندارد. از این رو عاشق کسانی می شود که به آن ها را صرفا مانند یک دوست نگاه می کنند. به عبارتی دیگر، ترس از طرد شدن باعث می شود که میل قبلی خود را مخفی نگه داشته و به امید آنکه یک رابطه دوستانه به عشق منجر می شود، با فرد مقابل ارتباط برقرار شود. 

همچنین، کمبود عزت نفس و تصور اینکه نمی توانیم کسی را بیابیم که دوستمان داشته باشد، ما را به سمت عشق یک طرفه سوق می دهد. 

راه های رهایی از عشق یک طرفه

 به طور معمول یکی از بدترین عواقب عشق یک طرفه از دست رفتن اعتماد به نفس یا کاهش آن در شخص عاشق می باشد. این تصور که ما توسط فردی که به او علاقه داشتیم نادیده گرفته شده و یاد طرد شده ایم، می تواند منتقل کننده احساس بی ارزشی در ما شود.

 از این رو حتما بایستی برای اینکه دوباره خود را دوست داشته باشید، تدابیری بیندیشید. در ذهن و حتی در کلام مدام به خودتان بگویید که من بهترینم. من خودم را دوست دارم و شایستگی بهترین ها را دارم. برای خودتان لباس، تفریح یا هر چیز دیگری که مورد علاقه تان است رو تهیه کنید. با ورزش کردن سعی کنید، ظاهر اندام خود را حفظ و مراقب زیبایی چهره تان باشید. مطمئن باشید که این یکی از اصلی ترین راه های رهایی از عشق یک طرفه می باشد.

 زمانی که تصمیم به پایان دادن عشق یک طرفه می گیرید، بسیار طبیعی است که احساس غم یا ناراحتی داشته باشید. هرگز خود را به خاطر این روحیات یا حالات سرزنش نکرده و تلاش نکنید که آنها را را سرکوب نمایید. حتی ممکن است تا یک مدت احساس تنهایی بر شما غلبه کند و همین امر دوره را برایتان دشوار تر نماید. 

یادتان باشد که یکی از سریعترین راه‌های رهایی از رابطه یک طرفه در نظر روانشناسان آن است که به جای سرکوب کردن یا نابودی احساساتمان، به آن ها اجازه بروز دهید. اگر دلتان می خواهد گریه کنید، حتما این کارو انجام دهید. 

 بعضی اوقات یکی از مهمترین علل به وجود آمدن عشق یک طرفه آن است که ما خود را در یک پیله تنهایی قرار داده ایم. به طوری که کسی جز عشقمان نمی تواند ما را از این انزوا نجات دهد. در صورتی که اگر به دنبال رهایی از رابطه یک طرفه می باشید، بایستی دوباره به آغوش خانواده بازگشته و حتی اوقات پیش تری را با دوستان خود سپری نمایید.

هرچه دایره ارتباطات شما گسترده تر باشد، زمان کمتری برای فکر کردن به رابطه قبلی خواهید داشت. به علاوه برای فراموش کردن معشوق قدیمی صحبت کردن با افرادی که قبل از این ترجمه داستان بسیار کمک کننده خواهد بود.

گرچه داشتن یک نگاه واقع بینانه و پذیرفتن حقیقت از نظر کسی که به عشق یک طرفه دچار شده است کار دشواری است اما تا زمانی که واقعیت را قبول نکند، بیرون آمدن از آن کار آسانی نخواهد بود. بهتر است به جای آنکه مدام خود را با توهمات یا برداشت‌های غیرمنطقی لبریز کنیم، قبول کنیم که این صرفاً در رابطه یک جانبه است و چیزی جز رنج و اندوه برای ما نخواهد داشت. 

حتی از راه های رهایی از عشق یک طرفه آن است که بر روی نقاط زخم یا ویژگی های منفی طرف مقابل بیشتر تمرکز کنیم. به علاوه وقت آن است که این حقیقت را که او مرا دوست ندارد را بپذیریم و به چنین رابطه ایی پایان دهیم. 

اگر احساس سرخوردگی شما به شکل افراطی وجود دارد، تمام فعالیت های زنان را تحت شعاع خود قرار داده یا به مدت طولانی طول کشیده است، توصیه می شود که با یک مشاور در این رابطه صحبت کنید. او به شما کمک کند خواهد افکار منفی خود غلبه کنید و روش برای فراموش کردن معشوق قدیمی را به شما یاد خواهد داد.

شاید همیشه هم نیاز به یافتن راه های رهایی از عشق یک طرفه نباشد و بتوان آن را به یک احساس دو طرفه تبدیل کرد. البته، یادمان باشد که احترام به احساسات و خواسته های طرف مقابل وظیفه ماست و اگر او به هر دلیلی نسبت به ما حسی ندارد، آن را محترم بشماریم. بعلاوه، چنین چیزی نباید به عنوان بی ارزشی یا بی لیاقتی ما تعبیر شود. ملاک تعیین ارزش های ما نباید بر اساس انتخاب یا عدم انتخاب فردی دیگر باشد. 

یک راه اصلی و نحوه تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه این است که اجازه دهیم طرف مقابل از احساسات ما مطلع شود. شاید اینکه عشق ما یک طرفه استف تنها یک تصور از جانب ما می باشد و دیگری نیز به ما علاقه داشته باشد. البته انجام این کار چند بعد دارد و شرایط خاص خود را می طلبد. 

مثلا اینکه ما تا چه حد روحیه قوی داریم یا در مقابل جواب منفی احتمالی شکننده ایم. دیگر آنکه، طرف مقابل چگونه فردی است. سوم، در جامعه و فرهنگ ما به دلیل شان و منزبتی که برای جایگاه دختران وجود دارد، اگر عشق یک طرفه از جانب دختر باشد، ابراز مستقیم آن ممکن است با چالش هایی همراه باشد.

به همین دلیل، اجازه دهید تا یک مشاور شما را در این مسیر راهنمایی کند. مشاوران دکتر شما را با نحوه تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه آشنا و جوانب مختلف این کار را مورد بررسی قرار خواهند داد. 

خلاصه مطالب

در این مقاله دیدیم که نشانه ها و علل بوجود آمدن عشق یک طرفه چیست و با برخی از راه های شیوه ها و راه های رهایی از آن آشنا شدیم.

با توجه به آنکه در بسیاری از مواقع بدلیل عدم آشنایی با تعریف عشق یک طرفه، افراد به اشتباه برای دوام رابطه تلاش می کنند و یا گاهی بیرون آمدن از آن باید بروز برخی صدمات روحی و روانی می شود، متخصصان و مشاوران دکتر فکر در کنار شما هستند تا در این زمینه یاریگرتان باشد. بدین منظور می توانید در همه روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با همکاران ما تماس بگیرید.

راه های رهایی از عشق یک طرفه چیست؟

در این مقاله می توانید مهم ترین و ثمربخش ترین راه های رهایی از عشق یک طرفه را مطالعه فرمایید.

چگونه می توان فهمید که عشق مان یک طرفه است؟

وجود نشانه هایی همچون بی توجهی طرف مقابل به محبت و علاقه شما، بی میلی برای ایجاد ارتباط، عدم تلاش برای حل مسائل، و … می توانند مهم ترین نشانه های عشق یک طرفه باشند.

چگونه می توان یک عشق یک طرفه را به عشقی دو جانبه تبدیل کرد؟

برای دریافت مشاوره در این زمینه و آشنایی با راهکارهای گوناگون می توانید با کارشناسان و روانشناسان دکتر فکر تماس بگیرید.

تعریف عشق یک طرفه چیست؟

در عشق یک طرفه، فرد بشدت جذب شخص دیگری شده، در حالیکه او کشش یا میلی به او ندارد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

حسادت عاشقانه در زنان

نشانه های حسادت عاشقانه در زنان و راههای رفع آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور