تنگی نفس در بارداری
تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس در اوایل بارداری نشانه چیست؟

آیا تنگی نفس در بارداری امری خطرناک است؟ برای تسکین آن از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟ اگر یک خانم باردار هستید به احتمال زیاد برای حداقل یک بار تنگی نفس در بارداری را تجربه خواهید کرد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا دلایل آن و نحوه تسکین آن را بررسی کنیم.

تنگی نفس در بارداری: چه زمانی باید نگران بود؟

تنگی نفس در بارداری امری شایع است. این علامت عجیب در واقع طبیعی است زیرا رحم شما به سمت بالا منبسط می شود و بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود. اما در موارد نادر، مشکلات تنفسی ممکن است نشانه یک عارضه جدی مانند ذات الریه یا لخته شدن خون باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنگی نفس در دوران بارداری ادامه مطلب را بخوانید.

تنگی نفس در اوایل بارداری

چه چیزی باعث تنگی نفس در بارداری می شود؟

تنگی نفس در اوایل بارداری به دلیل افزایش سطح پروژسترون ایجاد می شود. در سه ماهه اول، نفس کشیدن دشوار می شود زیرا بدن شما با سطوح جدید هورمونی سازگار می شود. این علامت ممکن است پس از چند هفته از بین برود، سپس در سه ماهه دوم یا سوم دوباره تجدید شود.

همانطور که کودک شما در داخل شکم شما بزرگتر می شود، سایر اندام ها فشرده می شوند و به کنار رانده خواهند شد. دکتر لورا رایلی، مدیر پزشکی زایمان در بیمارستان عمومی ماساچوست، در بوستون می‌گوید ریه‌های شما ممکن است فضای کافی برای انبساط با یک نفس کامل نداشته باشند و دیافراگم تان نمی‌تواند کمک زیادی ارائه دهد زیرا آن نیز فشرده شده است. (این هیچ آسیب دائمی ایجاد نمی کند؛ پس از تولد نوزاد، اندام های شما درست به موقعیت قبل از بارداری خود برمی گردند.)

خوشبختانه اکثر زنان قبل از زایمان از این تنگی نفس تسکین می یابند. هنگامی که سر کودک شما در کانال زایمان فرو می‌رود. حدود 2 یا 3 هفته قبل از زایمان فضای بیشتری برای دیافراگم خود خواهید داشت و راحت‌تر نفس می‌کشید.

چگونه بر تنگی نفس در بارداری غلبه کنیم؟

اول از همه، زیاد نگران تنگی نفس خود در دوران بارداری نباشید. اگرچه ممکن است احساس کنید هوای کمتری دریافت می‌کنید، سطوح بالای پروژسترون به شما کمک می‌کند تا عمیق‌تر نفس بکشید و اکسیژن بیشتری وارد خونتان شود. دکتر رایلی می‌گوید، از آنجایی که حجم خون شما در دوران بارداری بیشتر است، در هنگام دم و بازدم، اکسیژن بیشتری از جفت عبور می‌کند.

می توانید با دادن فضای تنفسی به خود و ریه هایتان تا حد امکان علائم را تسکین دهید. صاف بایستید، بلند بنشینید و روی بالش بخوابید تا فضای حفره شکم شما گسترش یابد. وقتی احساس تنگی نفس می کنید، سرعت خود را کم کنید.عجله باعث می شود قلب و ریه های شما سخت تر کار کنند. شما همچنین می توانید آگاهانه به گونه ای نفس بکشید که قفسه سینه شما را بالا ببرد. در حین دم عمیق، بررسی کنید که دنده هایتان به سمت دست هایتان فشار بیاورند.

تنگی نفس در بارداری چه زمانی خطرناک است؟

اگر دچار تنگی نفس شدید که ناگهانی، شدید یا همراه با درد قفسه سینه یا نبض سریع‌تر است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. دکتر رایلی می گوید که ممکن است یک لخته خون در ریه های شما ته نشین شده باشد. این وضعیت (به نام آمبولی ریه) یک اتفاق نادر اما خطرناک در میان زنان باردار، به ویژه آنهایی است که لخته خون در پاهای خود دارند.

همچنین توجه داشته باشید که مشکلات تنفسی می تواند ناشی از ذات الریه باشد. به گفته دکتر رایلی، ذات الریه که معمولاً با تب، درد قفسه سینه و سرفه همراه است، سومین علت مرگ و میر در میان زنان باردار است. ذات الریه می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد و با هر یک از آنها، عوارض بالقوه می تواند شامل نارسایی تنفسی، زایمان زودرس یا عفونت هایی باشد که می تواند به جنین شما آسیب برساند.

همچنین اگر آسم دارید که در دوران بارداری بدتر می شود، می توانید به دنبال مشاوره پزشکی باشید. بسیاری از داروهای آسم در زمان انتظار بی خطر در نظر گرفته می شوند. پزشکان معمولاً ترجیح می دهند داروهای استنشاقی را تجویز کنند زیرا آنها تأثیر موضعی بیشتری دارند و به خوبی کار می کنند. اگر متوجه شدید که قفسه سینه شما سفت شده است، به پزشک خود اطلاع دهید.

برای آشنایی با روش های درمان ناباروری کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای اکثر مردم، تنگی نفس دلیلی نادر برای به صدا درآوردن زنگ خطر است.

اما اگر تنگی نفس به طور ناگهانی شما را از فعالیت‌های روزانه‌تان باز می‌دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر تنگی نفس با تورم در پاها و مچ پا، مشکل در تنفس هنگام دراز کشیدن، تب بالا، لرز و سرفه یا خس‌خس سینه همراه است، متخصصان ما توصیه می‌کنند که با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. همچنین اگر متوجه شدید که تنگی نفس شدیدتر می شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس در اواسط بارداری

علل تنگی نفس در دوران بارداری

با پیشرفت بارداری، یک زن ممکن است پس از انجام کارهای معمولی مانند بالا رفتن از پله ها در نفس کشیدن دچار مشکل شود.

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، تخمین زده می شود که 60 تا 70 درصد زنان در طول بارداری دچار تنگی نفس می شوند.

پزشکان اغلب دلیل این امر را به دلیل فشار دادن رحم در حال رشد به سمت بالا بر روی ریه ها و ایجاد مشکل در تنفس می دانند.

تنگی نفس یکی از علائم رایج در دوران بارداری است.

در حالی که تنگی نفس یکی از علائم رایج بارداری است، پزشک همیشه نمی‌تواند یک علت را مشخص کند.

به نظر می رسد تنگی نفس در دوران بارداری ناشی از عوامل مختلفی است، از رشد رحم تا تغییرات در نیازهای قلب.

برخی از زنان ممکن است تقریبا بلافاصله متوجه تغییرات در تنفس خود شوند، در حالی که برخی دیگر در طول سه ماهه دوم و سوم تفاوت هایی را مشاهده می کنند.

جهت اطلاع از  علل به وجود آمدن بواسیر در بارداری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

سه ماهه اول

برای ایجاد تغییرات تنفسی در یک زن باردار، لازم نیست جنین خیلی بزرگ باشد.

دیافراگم، یک نوار عضلانی بافتی است که قلب و ریه ها را از شکم جدا می کند، در سه ماهه اول بارداری تا 4 سانتی متر بالا می رود.

حرکت دیافراگم به ریه ها کمک می کند تا با هوا پر شوند. در حالی که برخی از زنان ممکن است از تغییرات در میزان تنفس عمیق خود آگاه نباشند، برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که نمی توانند نفس عمیق و کامل بکشند.

علاوه بر تغییرات در دیافراگم، زنان باردار اغلب به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، سریع‌تر نفس می‌کشند.

پروژسترون نقش اساسی در رشد جنین دارد. همچنین یک محرک تنفسی است، به این معنی که باعث تسریع تنفس فرد می شود.

میزان پروژسترون در بدن زن در طول بارداری افزایش می یابد.

در حالی که تنفس سریع‌تر لزوماً باعث تنگی نفس نمی‌شود، برخی از زنان ممکن است متوجه تغییراتی در الگوهای تنفسی شوند.

سه ماهه دوم

قلب در دوران بارداری سخت تر کار می کند ممکن است باعث تنگی نفس شود.

زنان باردار ممکن است در سه ماهه دوم دچار تنگی نفس بیشتر شوند.

رحم در حال رشد معمولا در سه ماهه دوم به تنگی نفس کمک می کند. با این حال، برخی تغییرات در نحوه عملکرد قلب نیز می تواند باعث تنگی نفس شود.

مقدار خون در بدن زن در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. قلب باید با شدت بیشتری پمپاژ کند تا این خون را در بدن و جفت حرکت دهد.

افزایش حجم کار بر روی قلب می تواند باعث احساس تنگی نفس در زن باردار شود.

سه ماهه سوم

در طول سه ماهه سوم، بسته به موقعیت سر جنین در حال رشد، تنفس ممکن است آسان تر یا دشوارتر شود.

قبل از اینکه کودک شروع به چرخش و افتادن بیشتر به داخل لگن کند، سر نوزاد ممکن است احساس کند که زیر یک دنده قرار دارد و روی دیافراگم فشار می‌آورد که می‌تواند نفس کشیدن را سخت کند.

به گفته مرکز ملی منابع سلامت زنان، این نوع تنگی نفس معمولا بین هفته های 31 تا 34 رخ می دهد.

تنگی نفس در اواخر بارداری

علل اضافی

اگر زن باردار دچار تنگی نفس شدید است، ضروری است که با پزشک صحبت کند.

در حالی که تغییرات بارداری می تواند باعث تنگی نفس شود، سایر شرایط پزشکی نیز می توانند به این مشکل کمک کنند. این شامل:

آسم: بارداری ممکن است علائم موجود آسم را بدتر کند. هر فرد مبتلا به آسم باید در مورد درمان های ایمن در دوران بارداری مانند داروهای استنشاقی یا داروها با پزشک صحبت کند.

کاردیومیوپاتی حوالی زایمان: این نوعی نارسایی قلبی است که می تواند در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان رخ دهد. علائم شامل تورم مچ پا، فشار خون پایین، خستگی و تپش قلب است. بسیاری از زنان ممکن است در ابتدا علائم خود را به بارداری نسبت دهند، اما این وضعیت می تواند به طور جدی بر سلامت زنان تأثیر بگذارد و اغلب نیاز به درمان دارد.

آمبولی ریه: آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که لخته خون در شریان ریه گیر کند. آمبولی می تواند به طور چشمگیری بر تنفس تأثیر بگذارد و باعث سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.

معرفی چند حرکت ورزشی برای کمک به تنگی نفس در بارداری

رحم را پایین بیاورید تا حد امکان از دیافراگم دور شود. کمربندهای حمایتی بارداری می توانند تمرین وضعیت بدنی خوب را آسان تر کنند. این کمربندها در فروشگاه های تخصصی و آنلاین موجود می باشند.

خوابیدن با بالش هایی که قسمت بالایی پشت را نگه می دارند، که می تواند به نیروی جاذبه اجازه دهد رحم را به سمت پایین بکشد و به ریه ها فضای بیشتری بدهد. کمی کج شدن به سمت چپ در این حالت همچنین می تواند به دور نگه داشتن رحم از آئورت، شریان اصلی که خون اکسیژن دار را در بدن حرکت می دهد، کمک کند.

تمرین تکنیک های تنفسی که معمولا در زایمان استفاده می شود، مانند تنفس لاماز. انجام این تکنیک ها در دوران بارداری ممکن است به خانم ها در استفاده از آنها در هنگام زایمان نیز کمک کند.

گوش دادن به بدن و کاهش سرعت در صورت لزوم. در صورت دشوار شدن بیش از حد تنفس، استراحت و استراحت بسیار مهم است. در مراحل بعدی بارداری، یک زن ممکن است نتواند به همان میزان فعالیت بدنی قبلی انجام دهد.

اگر یک زن بیماری زمینه‌ای دیگری دارد که باعث تنگی نفس می‌شود، پیروی از توصیه‌های پزشک در مورد درمان ضروری است.

برای اطلاعات بیشتر از تاثیر اضطراب در بارداری کلیک کنید.

تنگی نفس در بارداری چگونه پیشرفت می کند؟

ممکن است در طول بارداری همچنان تنگی نفس را تجربه کنید.

همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، کودک شما به اکسیژن بیشتری از خون شما نیاز دارد. این باعث می شود که به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشید و بیشتر نفس بکشید.

به علاوه، سایز کودک شما افزایش می یابد. رحم در حال انبساط شما فضای بیشتری را در شکم شما اشغال می کند و به سایر اندام های بدن فشار می آورد.

در حدود هفته 31 تا 34 بارداری، رحم به دیافراگم فشار می آورد و باعث می شود ریه ها به طور کامل منبسط شوند. این می تواند باعث تنفس کم عمق و تنگی نفس شود.

ممکن است در چند هفته آخر بارداری، زمانی که کودک شما به عمق لگن می رود تا برای تولد آماده شود، تنگی نفس کمتری را تجربه کنید. این مقداری از فشار روی ریه ها و دیافراگم شما را کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر از احتمال بارداری بدون دخول کلیک کنید.

گزینه ها برای تسکین و درمان چیست؟

چندین تغییر در شیوه زندگی و درمان های خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش ناراحتی تنگی نفس در اوایل بارداری و بعد از آن کمک کند.

سیگار را کنار بگذارید و از دود دست دوم سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن و بارداری، صرف نظر از علائم، با هم ترکیب نمی شوند.

از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، آلرژن ها و سموم محیطی خودداری کنید.

از فیلترهای هوای داخل خانه استفاده کنید و از عطر مصنوعی، کپک و گرد و غبار اجتناب کنید.

وزن سالم را حفظ کنید.

از یک رژیم غذایی سالم با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان پیروی کنید.

به بدن خود گوش دهید و استراحت کافی داشته باشید.

یک برنامه ورزشی متوسط ​​را دنبال کنید. سطح ورزش شما در سه ماهه اول، دوم و سوم متفاوت است.

از فعالیت بدنی بخصوص در ارتفاعات بالاتر از 5000 فوت (1524 متر) خودداری کنید.

هر چقدرکه نیاز دارید استراحت کنید.

وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. این اجازه می دهد تا ریه های شما به طور کامل منبسط شوند.

در قسمت جلو، پشت و کناره های قفسه سینه خود نفس بکشید.

با لب های جمع شده نفس بکشید تا سرعت نفستان کم شود.

تنفس دیافراگمی را تمرین کنید.

هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است به تنگی نفس کمک کند را درمان کنید.

واکسن آنفولانزای سالانه خود را برای کمک به پیشگیری از عفونت ریه و تشویق سلامت ریه دریافت کنید.

هنگام خواب از بالش برای ایستادن خود استفاده کنید.

در وضعیتی آرام بخوابید.

روی یک صندلی بنشینید و به جلو خم شوید تا روی زانوها، میز یا بالش استراحت کنید.

با پشت یا بازوهای حمایت شده بایستید.

از فن استفاده کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علائم و دلایل تنگی نفس در بارداری بپردازیم. اینکه تنگی نفس در بارداری چیست و چگونه کنترل می شود، توضیح داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا تنگی نفس در بارداری خطرناک است؟

این موضوع تا حدودی طبیعی است.

در چه صورت پس از تنگی نفس در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که احساس تنگی نفس شدید داشته باشید و یا علائم ذکر شده در متن را تجربه کنید.

راه کاهش تنگی نفس در بارداری چیست؟

کم کردن سرعت فعالیت های بدنی و یا انجام برخی حرکات ورزشی ساده.

برای اطلاع از سایر جزییات تنگی نفس در بارداری می توان از دکتر فکر کمک گرفت؟

بله دکتر فکر در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور