انواع تاثیر ماد مخدر بر مردمک چشم

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم و گشاد شدن آن

مصرف انواع مواد مخدر بر عملکرد طبیعی تمامی اعضای بدن تاثیر می گذارند. این اثرات بسته به نوع ماده مخدر و میزان مصرف آن می توانند کوتاه یا بلند مدت باشند. قبل از توضیح اثرات این مواد باید بدانیم که مخدر به چه معناست، ماده ای که با ایجاد تغییرات شیمیایی بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث عوارضی همچون تغییر ادراک و هوشیاری، لذت بخشی کاذب و همچنین وابستگی روانی و در مواردی وابستگی جسمی می شود ماده مخدر نام دارد. افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند دارای یکسری نشانه های بالینی روحی و جسمی از جمله گشاد شدن مردمک چشم، خشکی دهان، فعالیت فیزیکی غیر معمول، تغییرات رفتاری و خلق و خو، تحلیل انرژی و بدن درد غیر عادی و تعریق بیش از حد بدن هستند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علت تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

علت تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

بهتر است بدانیم که گشاد شدن مردمک چگونه انجام می شود. به طور معمول و در ریتم طبیعی، مردمک ها در پاسخ به میزان نور محیط منقبض(تنگ) و منبسط (گشاد) می شوند، هر چقدر نور بیشتر باشد مردمک منقبض شده و هرچه میزان نور محیطی کمتر باشد مردمک باز و گشادتر می شود. مردمک بخش سیاه چشم است که در وسط بخش رنگی چشم یعنی عنبیه قرار گرفته است. انقباض و انبساط مردمک توسط ماهیچه های عنبیه انجام می گیرد که این ماهیچه ها تحت تاثیر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک هستند و از مغز دستور می گیرند. زمانی که نور به چشم برخورد می کند توسط مردمک به شبکیه چشم منتقل شده و تصویر ایجاد می شود. بنابراین پیام اصلی برای منقبض و منبسط شدن مردمک توسط مغز به چشم ها داده می شود.

عوامل مختلفی می توانند سبب اختلال ارسال این پیام عصبی شوند و در نتیجه چشم ها به طور غیر عادی گشاده گردند. از جمله این عوامل می توان به مصرف داروها، آسیب های مغزی ناشی از صدمه، سکته و تومور، آسیب ماهیچه های عنبیه و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

متاسفانه امروزه به دلیل گسترش مصرف مواد مخدر مخصوصا در میان نوجوانان و جوانان، خانواده ها این نگرانی را دارند که چگونه می توان با بررسی ظاهری متوجه شد فردی مواد مخدر مصرف کرده است. همانطور که گفتیم تغییرات جسمی و رفتاری زیادی می توانند ناشی از مصرف مواد مخدر باشند که با مشاهده آن ها در یک فرد باید به فکر بررسی های تخصصی و پزشکی با انجام آزمایشات تشخیصی باشیم. یکی از این تاثیرات جسمی مواد مخدر تغییر در حالات طبیعی چشم است.

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم و گشادن شدن آن فقط یکی از اثرات مصرف این مواد بر چشم است، در ادامه مطلب به تعداد دیگری از این عوارض چشمی اشاره می کنیم:

مواد افیونی: مانند تریاک، مرفین، هروئین، کراک هروئین، دزومرفین و متادون سبب کاهش هوشیاری شده و چشم ها را به حالت خواب آلود و به اصطلاح خمار در می آورند.

مواد THC دار: مانند حشیش و ماری جوانا (گل) که از مشتقات شاهدانه هستند باعث قرمز شدن غیر عادی چشم در همان اولین مصرف می شوند، همچنین دور چشم ها سیاه شده و به حالت پف کرده تغییر پیدا می کنند.

مواد محرک: مانند شیشه، کوکائین و کراک کوکائین باعث باز شدن غیر عادی و بیش از حد کل چشم می شوند و مردمک به مقدار کم گشاد می شود.

مواد توهم زا یا روان گردان: مانند اکستازی، ال اس دی، ماری جوانا ( گل)، کتامین، مسکالین، سیلوسایبین باعث بروز بیشترین تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم می شوند و مردمک منبسط و گشاد می گردد، به نحوی که فرد متخصص به راحتی این تغییر مردمک را تشخیص می دهد. مصرف این دسته از مواد مخدر همچنین باعث چرخش چشم در میدان دید بدون تمرکز و درک می شوند.

عوارضی که اشاره کردیم آسیب های جدی برای چشم ایجاد نمی کنند ولی گاهی تاثیر مواد مخدر بر چشم به معنای آسیب زدن به بافت چشم می باشد. از جمله این آسیب های چشمی می توان به آب مروارید، آب سیاه و کاهش قدرت بینایی به صورت موقت یا همیشگی اشاره کرد.

با توجه به اهمیت موضوع مصرف مواد مخدر و شایع شدن آن در میان جوانان قصد داریم در ادامه مطلب علاوه بر تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم به دیگر نشانه های جسمی و رفتاری این مشکل بپردازیم:

تغییر خلق و خو: این افراد بعد از مصرف معمولا شاد و پر انرژی هستند به نحوی که اطرافیان آن ها از این تغییر رفتار متعجب می شوند. به تدریج با مصرف بیشتر و طولانی مدت مواد مخدر صحبت کردن این افراد کاملا تغییر می کند و از یک آدم شاد تبدیل به فردی افسرده و گوشه گیر می شوند که تمایلی صحبت با دیگران ندارند.

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم و افسردگی

نوسانات وزن: بسته به نوع ماده مخدری که افراد مصرف می کنند کاهش یا افزایش وزن رخ می دهد. این تغییرات وزنی ناشی از تغییر در میزان غذا خوردن آن ها می باشد. مثلا ماده ای مثل شیشه یا اکستازی فرد را از غذا خوردن دور می کند و موجب لاغری او می شود ولی ماده ای مانند ماری جوانا موجب پر خوری افراد و در نتیجه چاقی می شود.

تغییر الگوی خواب: یکی از شایع ترین نشانه های مصرف مواد مخدر به هم خوردن الگوی خواب می باشد. با توجه به نوع ماده مصرفی برخی از این افراد بعد از مصرف ماده مخدر تمایل به بیدار ماندن دارند و احساس خواب آلودگی هم ندارند ولی در ساعاتی بی ربط از طول روز به خوب فرو می روند. برخی از مواد مخدر، مصرف کننده را دچار خواب های طولانی و عمیق تر می کنند. در واقع افراد مصرف کننده این مواد دیگر مانند شرایط قبلی خود ساعات خواب منظم ندارند.

توهم و سوء ظن: متاسفانه با مصرف مواد مخدر توهم زا و روان گردان افراد نسبت به خانواده و دوستان خود دچار سوء ظن می شوند و همین رفتار موجب اختلافات و حتی درگیری های فیزیکی می گردد.

برای اطلاع از نحوه پیشگیری اعتیاد در نوجوانان بر روی لینک کلیک کنید.

اضطراب و پر خاشگری: در کنار تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم به تدریج با مصرف مواد مخدر افراد در هر موضوعی هر چند ساده و کوچک دچار اضطراب می شوند و با صحبت دیگران تحریک شده و شروع به پرخاشگری می کنند.

مشکلات پوستی: خارش، التهاب، لکه های پوستی، زخم و تغییر رنگ پوست به حالت رنگ پریده، زرد و یا سیاه می تواند از نشانه های مصرف مواد مخدر باشد.

تعریق بیش از حد: از نشانه های بارز مصرف کنندگان مواد مخدر عرق کردن غیر عادی بدن آن ها می باشد. این افراد حتی بدون کوچک ترین فعالیت فیزیکی دچار تعریق شدید بدن می شوند.

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم و تعریق زیاد

عدم معاشرت با خانواده: افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند مخصوصا جوانانی که این کار را پنهانی انجام می دهند به دنبال تنهایی بیشتر و دوری از خانواده هستند تا فرصتی برای مصرف پیدا کنند. این افراد به تدریج از خانواده دور شده و به تنهایی خود عادت می کنند.

برای اطلاع از تاثیر اعتیاد در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

تغییر دوستان: مصرف کنندگان مواد مخدر معمولا از جمع دوستانی که آن ها را از ادامه مصرف باز می دارند دور می شوند و به معاشرت با افرادی می پردازند که فرصت مناسب برای مصرف مواد مخدر را فراهم می کنند.

مشکلات شغلی یا تحصیلی: به تدریج با درگیری بیشتر این افراد با مواد مخدر، تمرکز و انگیزه آن ها برای انجام کار هایی که به آن ها محول شده کم می شود و به مشکلات جدی در شغل و ادامه تحصیل بر می خورند.

برای اطلاع از آسیب های اجتماعی اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

تغییر در حالت چشم ها: همانطور که گفتیم تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم می تواند سبب گشاد شدن آن شود که این نشانه در مصرف همه انواع مواد مخدر وجود ندارد.

مشکلات مالی: وابسته به نوع ماده مخدری که افراد مصرف می کنند هزینه های زندگی آن ها هم بالا می رود. معمولا افرادی که توان مالی خوبی ندارند بعد از مدتی دچار مشکل می شوند.

بی توجهی به امور ظاهری: این مورد از نشانه های مصرف مواد مخدر می تواند در افراد متفاوت باشد یعنی افرادی هستند که به کلی نظافت و رسیدگی به امور ظاهری را کنار می گذارند و بی انگیزه هستند و برخی افراد هم بیشتر از قبل به خود می رسند.

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم و شلختگی

بنابراین بر اساس آنچه که گفتیم تغییر در حالات طبیعی جسمی و رفتاری افراد مانند تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم می تواند دلیلی بر مصرف مواد مخدر باشد. پس توجه اعضای خانواده به یکدیگر اولین قدم برای شناسایی افراد مصرف کننده مواد مخدر است زیرا هر چقدر زودتر این افراد شناسایی شوند روند درمان این مشکل راحت و کوتاه خواهد شد و می توان از عواقب جدی روحی، جسمی و اجتماعی برای آن ها جلوگیری کرد.

برای اطلاع از تاثیر بیکاری بر اعتیاد بر روی لینک کلیک کنید.

بعد از مشاهده نشانه هایی که نام بردیم مانند تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم، اعضای خانواده باید با افراد مصرف کننده صحبت کنند و به بیان عواقب راهی که در آن قدم گذاشته اند بپردازند. همچنین به فرد اطمینان خاطر دهند که تا بهبودی کامل در کنار او هستند و فرد را ترک یا طرد نمی کنند. البته ترک مصرف مواد مخدر نیازمند همت و تصمیم قاطع افراد مصرف کننده هم می باشد و باید عواقب ادامه این مسیر طوری به آن ها توضیح داده شود که از تصمیم خود منصرف نشوند و بعد از بهبودی هم به فکر مصرف مجدد نباشند.
به همین دلیل توصیه می شود برای درمان مصرف کنندگان مواد مخدر از روش های غیر منطقی استفاده نکنید زیرا این افراد نیازمند درمان تخصصی و همچنین برگزاری جلسات مشاوره ای هستند.

برای اطلاع از نحوه برخورد با فرزند معتاد بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی کردیم به توضیح تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم بپردازیم و همچنین به دلیل اهمیت موضوع مصرف این مواد به بررسی دیگر نشانه های ظاهری جسمی و رفتاری افراد مصرف کننده بپردازیم. متاسفانه یکی از مشکلات شایع جامعه امروزی اعتیاد به انواع مواد مخدر است. یکی از راه های کمتر کردن آمار این مشکل توجه اعضای خانواده به یکدیگر است. چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مواد مخدر فقط بر مردمک چشم تاثیر می گذارند؟

خیر عوارض دیگری هم دارند، مانند قرمزی، التهاب، آب مروارید آب سیاه

آیا همه مواد مخدر موجب گشاد شدن مردمک چشم می شوند؟

خیر

آیا تغییر اندازه مردمک چشم در اثر مصرف مواد مخدر قابل برطرف شدن است؟

بله، تا زمانی که موجب ایجاد آسیب های جدی نشود

آیا شگاد شدن مردمک چشم راهی برای تشخیص اعتیاد می باشد؟

بله، متخصصین این امر تغییر مردمک را به راحتی تشخیص می دهند

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور