تاثیر مواد مخدر بر افسردگی
تاثیر مواد مخدر بر افسردگی

تاثیر مواد مخدر بر افسردگی و نحوه درمان آن

ما در این مطلب سعی داریم به بررسی تاثیر مواد مخدر بر افسردگی بپردازیم. همانطور که می دانید افسردگی مشکلی رایج در دنیای امروز ماست و گاهی به دلیل استفاده از مواد مخدر نیز ممکن است به وجود بیاید. اگر به کسب اطلاعات بیشتری در این مورد، اطلاع از نحوه تاثیر افسردگی بر مواد مخدر، افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟ درمان افسردگی معتاد و یک سری موارد دیگر علاقه مند هستید، توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر مواد مخدر بر افسردگی چیست؟

افسردگی در میان افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دست و پنجه نرم می کنند رایج است. سوء مصرف مواد می تواند باعث تحریک یا تشدید احساس تنهایی، غم و ناامیدی شود که اغلب با افسردگی همراه است.

تخمین زده می شود که یک سوم از افراد مبتلا به افسردگی معتاد به الکل هستند.

در حالی که بیشتر افراد در طول زندگی خود بالا و پایین های بسیاری را تجربه می کنند، افسردگی بالینی هفته ها، ماه ها و گاهی حتی سال ها طول می کشد.

برای کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم کرده و احساس می کنند پایانی در کار نیست، گاهی اوقات ممکن است مواد مخدر و الکل راه حلی آسان برای مشکلاتشان به نظر برسد. این مواد می توانند به طور موقت هر درد عاطفی را فروکش کرده و احساس شادی را به همراه داشته باشند. با این حال، این مواد می توانند اعتیادآور شوند. هرچه بیشتر مصرف کنند، بدن شان بیشتر به اثرات آنها وابسته می شود. با گذشت زمان، سوء مصرف مواد می تواند علائم افسردگی را تشدید کند و همچنین منجر به مشکلات سلامتی مانند آسیب مغزی در جاده شود.

افراد مبتلا به افسردگی هر روز با یک نبرد سخت روبرو هستند. بسیاری از عناصر افسردگی با علائم اعتیاد همپوشانی دارند و این امر ضروری است که افراد مراقبت و درمان مناسب برای هر دو اختلال را دریافت کنند.

هم افسردگی و هم اعتیاد می توانند باعث شوند که فرد:

  • فعالیت های اجتماعی یا سرگرمی ها را کنار بگذارد.
  • از تصدیق مشکل خودداری کند.
  • مشکلاتی را در روابط شخصی تجربه کند.
  • خود را از دیگران جدا کند.

برای فردی که از افسردگی رنج می برد، تسکین این احساسات با مواد مخدر یا الکل می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد. با این حال، در نهایت، سوء مصرف مواد برای کاهش افسردگی می تواند آسیب بیشتری به زندگی فرد از مشکلات مالی گرفته تا سختی های شخصی وارد کند.

افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟

رایج ترین انواع افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر

در این قسمت همراه ما باشید تا رایج ترین انواع افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر را بررسی کنیم.

افسردگی شدید

یکی از رایج ترین انواع افسردگی، افسردگی اساسی است که تقریباً 7 درصد از جمعیت کشور را در هر زمان تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم این نوع افسردگی شامل غم و اندوه شدید، کمبود انرژی، تحریک پذیری و تغییر در الگوی خواب است که معمولا بیش از دو هفته طول می کشد.

اگر افسردگی اساسی درمان نشود، می تواند در طول زندگی فرد عود کند.

دیس تایمی

یک نوع خفیف‌تر افسردگی، افراد مبتلا به دیس‌تایمیا از یک اختلال مداوم رنج می‌برند که بیش از 1 تا 2 سال طول می‌کشد.

سوء مصرف مواد ممکن است در کوتاه مدت این احساسات منفی را بپوشاند، اما بعداً می تواند روابط، کار و فعالیت های روزانه فرد را به شدت مختل نماید.

از آنجایی که دیس تایمیا یک بیماری مزمن است، ممکن است در نهایت منجر به افسردگی شدید شود.

اختلال عاطفی فصلی

به طور کلی در فصل زمستان رخ می دهد، اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که با تغییرات نور مرتبط است.

افراد مبتلا به این نوع افسردگی ممکن است دچار اضطراب، تغییرات خلقی، پرخوری و مشکلات خواب شوند.

برای تشخیص SAD، فردی باید این علائم را در 3 زمستان متوالی نشان دهد.

افسردگی غیر معمول

با افسردگی غیر معمول، یک فرد علائم افسردگی را تجربه می کند. با این حال، خلق و خوی آنها برای مدت کوتاهی با خبر یک رویداد مثبت بالا می رود.

با این حال، در دوره‌های «پایین»، افسردگی می‌تواند چنان شدید شود که افراد احساس کنند زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد.

استفاده از الکل یا سایر مواد اعتیاد آور برای خوددرمانی افسردگی غیر معمول می تواند منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری شود.

علائم افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر

علائم افسردگی بسته به نوع آن متفاوت است. اعتیاد همزمان به الکل یا مواد دیگر ممکن است شدت این علائم را افزایش دهد.

افرادی که از افسردگی رنج می برند تقریباً 10 درصد در معرض خطر خودکشی در طول زندگی هستند. این موضوع هنگامی که با سوء مصرف مواد همراه شود، خطر خودکشی را تا حدود 25٪ افزایش می دهد.

علائم رایج افسردگی

  • از دست دادن علاقه به کار، سرگرمی ها و اهداف شخصی
  • احساس بی فایده بودن، ناامیدی و بدبین بودن
  • تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات خواب
  • تغییر در اشتها و وزن

اکثر کسانی که با افسردگی مواجه هستند ممکن است یک یا چند مورد از این علائم رایج را در مقطعی از زندگی خود تجربه کنند. با این حال، برای افراد مبتلا به انواع شدید افسردگی، علائم می تواند بسیار خطرناک یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.

علائم افسردگی شدید نیز می تواند شامل موارد زیر شود:

  • افکار خودکشی
  • توهم یا هذیان
  • رفتار بی پروا
  • استفاده از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با افسردگی

اگر علائم افسردگی را تجربه کردید، همین امروز با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

تشخیص افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر

روش های مختلفی وجود دارد که پزشکان افسردگی را تشخیص می دهند. ممکن است چند آزمایش به منظور مشخص کردن نوع افسردگی و تعیین درمان مناسب انجام شود.

معاینه بدنی

یک پزشک معاینه فیزیکی را تکمیل می کند تا ببیند آیا شرایط بهداشتی زمینه ای وجود دارد که ممکن است با افسردگی بیمار مرتبط باشد یا خیر. این امتحان ممکن است شامل طیف وسیعی از تست‌های فیزیکی برای به دست آوردن وضعیت بهتر شما باشد.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش خون می‌تواند انواع بیماری‌های زمینه‌ای را که می‌توانند به علائم افسردگی کمک کنند، از بین ببرد. به عنوان مثال، شمارش کامل خون یا آزمایش تیروئید اطمینان حاصل می کند که قسمت های مختلف بدن به درستی کار می کنند.

ارزیابی روانشناختی

پزشکان یا متخصصان سلامت روان ممکن است از بیماران بخواهند که پرسشنامه ای را تکمیل کنند تا درباره علائم، افکار و احساسات خود اطلاعات بیشتری کسب نمایند. اطلاعات ارائه شده در این ارزیابی به پزشکان کمک می کند تا تشخیص مناسبی داشته و در تعیین درمان مناسب کمک کنند.

داروهای افسردگی

پیدا کردن دارویی که برای علائم فرد بهترین کار را داشته و کمترین عوارض جانبی را داشته باشد، ممکن است مدتی طول بکشد. حتی ممکن است پزشک ترکیب دو دارو را برای مدت کوتاهی برای افزایش اثربخشی توصیه کند.

دارو اغلب در کمک به افراد مبتلا به افسردگی موثر است. برخی از رایج ترین داروهای ضد افسردگی تجویز شده عبارتند از:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

مانند بسیاری از داروهای تجویزی دیگر، داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است اعتیادآور باشند. اگر از افسردگی و اعتیاد هم‌زمان رنج می‌برید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید. همه بخش‌های سلامتی شما مهم هستند، از جمله توانایی شما برای هوشیار ماندن در حین بهبودی از آسیب‌های گذشته ناشی از اعتیاد و افسردگی.

ارتباط اثرات دارویی و افسردگی

اگر فکر می کنید دارویی که مصرف می کنید ممکن است باعث افسردگی شما شود، ممکن است حق با شما باشد. برخی از داروهای تجویز شده برای شرایط پزشکی مختلف باعث ایجاد احساساتی مانند غم و اندوه، ناامیدی و دلسردی می شوند. و اینها احساساتی هستند که اغلب با افسردگی مرتبط هستند. سایر داروهایی که برای مشکلات پزشکی تجویز می‌شوند می‌توانند باعث شیدایی (شور و انرژی بیش از حد) شوند که معمولاً با اختلال دوقطبی مرتبط است.

به نظر می رسد داروهایی که باعث شیدایی یا افسردگی می شوند به نوعی مواد شیمیایی مغز را تغییر می دهند. به عنوان مثال، ایزوترتینوئین که برای درمان آکنه تجویز می شود، گاهی اوقات باعث افسردگی نیز خواهد شد. بنابراین، داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای فشار خون بالا و حتی استاتین هایی که کلسترول بالا را درمان می کنند، نیز ممکن است اثرات افسردگی را داشته باشند.

چگونه می توانم بفهمم که یک دارو ممکن است باعث افسردگی یا شیدایی شود؟

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا یک دارو می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارد این است که بدانید کدام داروها معمولاً باعث افسردگی یا شیدایی می شوند. سپس با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا هر یک از داروهایی که مصرف می کنید به احتمال زیاد باعث ایجاد علائم خلقی می شوند یا در ایجاد آن نقش دارند یا خیر، و اگر چنین است، در مورد اینکه آیا یک داروی دیگر ممکن است انتخاب بهتری باشد، صحبت کنید. پزشک شما باید از قبل به شما اطلاع دهد که کدام داروها ممکن است باعث احساس افسردگی یا شیدایی شوند و باید ارزیابی کند که آیا علائم خلقی به داروها مرتبط هستند یا نه.

درمان افسردگی معتاد

معرفی داروهای ایجاد کننده افسردگی

داروهای زیر می توانند علائم شیدایی ایجاد کنند. حتی اگر خطر برخی از این داروها زیاد نباشد، در صورت مصرف باید در مورد خطر با پزشک خود صحبت کنید:

کورتیکواستروئیدها این گروه از داروها التهاب (تورم) و فعالیت سیستم ایمنی (سلول هایی که با عفونت مبارزه می کنند) را کاهش می دهند. به عنوان مثال می توان از آزماکورت، فلوونت، هیدروکورتیزون، پردنیزون و تریامسینولون نام برد.

سیکلوسپورین این دارو برای سرکوب سیستم ایمنی برای جلوگیری از پس زدن اندام های پیوندی استفاده می شود.

متیل فنیدات (ریتالین) یا آمفتامین. اینها داروهای محرکی هستند که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی استفاده می شوند.

لووتیروکسین (سینتروئید). این دارو معمولاً به عنوان جایگزین هورمون تیروئید تجویز می شود.

آنتی بیوتیک های خاصی مانند سیپروفلوکساسین (سیپرو) و جنتامایسین

داروهای ضد مالاریا، مانند کلروکین و مفلوکین

داروهای ضد نئوپلاستیک مانند فلوراوراسیل و ایفوسفامید

ایزوترتینوئین: این دارو آکنه های شدید را درمان می کند.

داروهای ضد تشنج: از داروهای ضد تشنج برای کنترل تشنج های صرع استفاده می شود.

باربیتورات ها: گروهی از داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی هستند که عملکرد مغز را کند می کنند. این داروها برای درمان اضطراب و پیشگیری از حملات صرع استفاده می‌شوند.

بنزودیازپین‌ها: این گروه از داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی اغلب برای درمان اضطراب و بی‌خوابی و آرامش عضلات استفاده می‌شوند.

مسدود کننده های بتا آدرنرژیک – همچنین به عنوان مسدود کننده های بتا شناخته می شوند، این داروها در درمان مشکلات قلبی مختلف، از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری، و برخی ریتم های غیر طبیعی قلب استفاده می شوند.

مسدود کننده های کانال کلسیم: این گروه از داروها ضربان قلب را کاهش می دهند.

عوامل خطر افسردگی و سوء مصرف مواد

برخی از افراد در معرض افزایش خطر افسردگی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد هستند. این شامل:

  • افراد میانسال بین 45 تا 64 سال
  • آمریکایی های آفریقایی تبار
  • اسپانیایی ها
  • افرادی که مدت هاست بیکار بوده اند
  • افرادی که قادر به کار نیستند
  • افرادی که بیمه درمانی ندارند

افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، بیشتر از احساس غم و اندوه کرده و علائم گاه به گاه می‌توانند به صورت فیزیکی و روانی ظاهر شوند. برخی از علائم رایج افسردگی عبارتند از:

  • از دست دادن علاقه به سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی، کار و اهداف شخصی
  • احساس بدبینی، بی ارزشی و ناامیدی.
  • تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد

اکثر افراد حداقل یکی از این علائم رایج را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند، اما برای افراد مبتلا به افسردگی بالینی، علائم متعدد برای حداقل 2 هفته ادامه می یابد و می تواند بسیار خطرناک باشد. علائم افسردگی شدید شامل افکار خودکشی، رفتارهای خود تخریبی و توهم یا هذیان است.

عوامل مشترک به افسردگی و سوء مصرف مواد کمک می کند چیست؟

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از عوامل دخیل در افسردگی نیز در ایجاد اختلالات مصرف مواد موثر هستند.

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی سطوح پایین تری از دوپامین دارند. داروهای سوء مصرف نیز باعث تغییر سطح دوپامین می شوند. هورمون سروتونین ناقل عصبی است که بیشتر با افسردگی و سایر اختلالات خلقی مرتبط است. به طور مشابه، افراد مبتلا به الکلیسم دارای تغییراتی در گیرنده های سروتونین هستند.

در میان افراد مبتلا به برخی اختلالات سلامت روان، مسیرهای پاداش در مغز ناکارآمد هستند. به طور مشابه، افرادی که از کوکائین سوء مصرف می کنند نیز به نظر می رسد که در این مسیرهای پاداش اختلال عملکرد دارند.

استرس و ضربه در دوران کودکی

استرس و تروما در دوران کودکی نیز خطر ابتلا به افسردگی و اختلال سوء مصرف مواد را در آینده در فرد افزایش می دهد. نمونه‌هایی از رویدادهایی که ممکن است باعث تروما و استرس دوران کودکی شوند عبارتند از، مرگ والدین، آزار جنسی یا روانی، خشونت خانگی، و غفلت.

درمان تشخیص دوگانه

درمان برای تشخیص دوگانه افسردگی و سوءمصرف مواد معمولاً سعی می‌کند هر دو بیماری را به طور همزمان درمان کند.

بدون درمان مناسب برای افسردگی که منجر به اعتیاد می شود، یا برعکس، بیماران در خطر بازگشت به رفتارهای اعتیادآور خود یا تجربه عود علائم افسردگی هستند.

درمان معمولاً شامل ترکیبی از دارو و درمان است. داروهای ضد افسردگی ممکن است برای کمک به تثبیت خلق و خوی تجویز شوند و داروهایی که به بیماران کمک می کند تا از مواد خارج شوند، ممکن است در صورت لزوم استفاده شود.

افسردگی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری سوء مصرف مواد را افزایش دهد. بیش از یک سوم افراد افسرده بالینی درگیر سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می‌شوند. این مواد مسموم‌کننده شیمیایی می‌توانند به نوعی خوددرمانی برای تسکین احساسات کم ارزش خود و ناامیدی تبدیل شوند که مشخصه این اختلال سلامت روان است.

ارتباط بین الکلیسم و ​​افسردگی اساسی

ارتباط قوی بین اعتیاد به الکل و افسردگی اساسی وجود دارد.

در یک مطالعه سراسری روی 43093 بزرگسال 18 ساله و بالاتر، محققان دریافتند که برای افرادی که از اعتیاد به الکل رنج می‌برند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از 20 درصد از آنها معیارهای یک اختلال افسردگی اساسی همراه آن را نیز دارند.

الکل یک مضعف کننده سیستم عصبی مرکزی است که ممکن است در ابتدا به عنوان یک محرک عمل کند، اما به سرعت احساس بی حالی، خواب آلودگی و افسردگی را تشدید می کند. مصرف الکل، که بازداری ها را کاهش می دهد و قضاوت را مختل می کند، همچنین می تواند خطر اقدام به خودکشی در یک فرد افسرده را افزایش دهد.

سوء مصرف الکل و مواد مخدر می تواند با تشدید علائم افسردگی، افزایش احتمال بستری شدن در بیمارستان و تداخل در روند درمان، سیر یک اختلال افسردگی را بدتر کند. افرادی که در هنگام مصرف مواد مخدر یا الکل تحت درمان افسردگی قرار می‌گیرند، بعید است که نتایج مثبتی از درمان ببینند، مگر اینکه سوء مصرف مواد در نظر گرفته شود و همزمان درمان شود.

سوء مصرف مواد می تواند انگیزه را مختل کند و اثربخشی مداخلات درمانی را کاهش دهد. علاوه بر این، الکل یا مواد مخدر می توانند تداخلات خطرناکی با داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی داشته باشند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تاثیر مواد مخدر بر افسردگی بپردازیم. حتی داروهای ایجاد کننده افسردگی نیز بررسی شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟ و یا روش های درمان افسردگی معتاد داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا استفاده از مواد مخدر باعث افسردگی می شود؟

بله می تواند باعث افسردگی شود.

آیا استفاده از الکل می تواند باعث افسردگی شود؟

بله می تواند باعث افسردگی شود.

آیا اختلال افسردگی با مصرف مواد مرتبط است؟

بله مرتبط است و باید حتماً درمان شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

ترک گل چند روز طول می کشد؟

ترک گل چند روز طول می کشد؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور