7 روش درمان سریع کبودی ؛ درمان کبودی پوست بدن در خانه

با روش‌هایی ساده اما کارساز، درمان کبودی در خانه، امکان‌پذیر است. اگر کبودی سطحی بوده و تنها با کمی درد همراه است، می‌توانید با موادی چون تخم‌مرغ و زردچوبه یا حتی جعفری له‌شده، به راحتی کبودی آن را برطرف کنید. هرچند که باید این نکته را مد نظر داشته باشید، رفع کبودی در خانه، زمان بیشتری نیاز دارد و باید صبور باشید. درمان خانگی کبودی، با تکرار و البته رعایت اصول، امکان‌پذیر است. در این متن ما اصول و روش‌های به‌کارگیری این مواد خوراکی برای رفع کبودی را شرح داده‌ایم.

یخ درمانی

یخ درمانی برای رفع کبودی در خانه، اولین راهکاری است که به ذهن افراد می‌رسد. یخ به دلیل خاصیت سرمازایی که دارد، می‌تواند روند حرکت خون در رگ‌های خونی را کند کرده و کبودی را کاهش دهد. اگر بلافاصله پس از ایجاد کبودی، یخ را روی سطح قرار دهید، در مدت زمان کوتاهی شاهد از بین رفتن رنگ کبودی خواهید بود. برای این کار، به یک تکه یخ و پارچه‌ای نرم احتیاج دارید:

  • آماده‌سازی؛یخ را داخل پارچه قرار دهید. کیسه‌هایی نیز برای این موضوع در بازار وجود دارد که مانند کیسه آب گرم عمل می‌کنند.
  • تماس مختصر با پوست؛آن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه به منطقه کبودی بچسبانید. سعی کنید یخ را دقیقا روی کبودی قرار دهید تا اثر کند.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که، برای مدت طولانی یخ روی پوست نباشد تا سطح کبودی، آسیب نبینید. اگر مدت زمان زیادی یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار دهید، سرمای ایجاد شده می‌تواند سلول‌های سطحی پوست را از بین ببرد.

فشرده‌سازی

فشرده‌سازی محل کبودی، باعث می‌شود تا رگ‌های خونی جریان کندتری داشته باشند. این راهکار نیز مثل یخ درمانی، سعی می‌کند روند حرکت خون را در رگ‌ها، کنترل کند. معمولا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، از این روش برای درمان سریع کبودی استفاده می‌شود. برای این کار، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • باند الاستیک را از پایین به بالا، با فشار مناسب، بر روی ناحیه کبود شده بپیچید.
  • باید باند را به مدت حداقل چند ساعت نگه داشته و سپس آن را بردارید.

پس از برداشتن باند، ناحیه را با یک گاز ضدعفونی‌کننده تمیز کرده و در صورت لزوم، بپوشانید. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، فشار وارد شده با باند نباید آنقدر زیاد باشد که از گردش خون جلوگیری کند.

تخلیه مایع از ناحیه کبودی با نگه داشتن بدن در ارتفاع

برای رفع کبودی فوری در منزل، می‌توانید محل کبودشده را در ارتفاعی بالاتر از دیگر اعضای بدن قرار دهید. البته برای همه‌ اعضا این امکان وجود ندارد، اما در مورد پا و دست‌ها می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا محلی را انتخاب کنید که بدون خستگی بتوانید پا یا دست را به آن آویزان کنید.
  • با نگه داشتن ناحیه کبود شده در ارتفاع، فشار درونی رگ‌ها کم شده که منجر به کاهش ترشحات مایع و خون می‌شود.

اگر کبودی شدت یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، کبودی همراه با ضربه است که افراد متوجه آن نیستند. اگر به مرور زمان کبودی کمرنگ نشد و ناحیه، ورم کرد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص پوست با بررسی وضعیت شما و انجام معاینه‌های کامل، می‌تواند بهترین راه بهبود را به شما ارائه دهد.

طیف وسیعی از بیماری‌ها و وضعیت‌های مربوط به پوست، مو و امور زیبایی از سوی متخصص پوست و مو پیگیری و درمان می‌شود. برای رفع مشکلاتی که برای ناخن‌ها، پوست بخش‌های مختلف بدن یا موها پیش می‌آید، پزشکان دارای تخصص در این زمینه‌ها تجویزات مناسب دارند. مشاهده لیست بهترین پزشکان و دکتر پوست تهران در صفحه:

 

عسل برای درمان کبودی

درمان خانگی کبودی با استفاده از عسل، امتحان خود را پس داده است. عسل، دارای ویژگی‌های ضد التهابی قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب و تورم ناحیه کبود شده کمک کند. همچنین، این ماده جادویی، دارای ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند در جلوگیری از عفونت ناحیه کبود شده موثر باشد. کافی است مقداری عسل را روی ناحیه کبودی بمالید و روی آن را بپوشانید. در زمان کوتاهی، شاهد تغییر کبودی خواهید بود. ضمن اینکه، اگر زخمی داشته باشید، فضای اطراف آن را ضدعفونی می‌کند.

سرکه سفید

سرکه سفید، می‌تواند جریان خون را زیر پوست افزایش دهد. سرکه سفید، عملکردی چون فلفل دارد. به دلیل گرمایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند جریان خون را سریع‌تر کرده و کبودی را در زمان کوتاه‌تری از بین ببرد. برای استفاده از این ماده، به جدول زیر دقت کنید:

مواد لازم چند قطره سرکه‌ سفید یا سرکه‌ سیب
یک سوم فنجان آب گرم
طرز استفاده 1. یک کاسه بردارید و در آن سرکه و آب را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی کبودی ماساژ دهید.
2. می‌توانید یک تکه پارچه‌ تمیز را به مخلوط سرکه‌ آغشته کنید و آن را روی ناحیه‌ قرار دهید.

درمان خانگی کبودی با سرکه سفید، برای کبودی‌های سطحی است. به یاد داشته باشید که، به محض احساس سوزش، سریعا سرکه را از روی پوست پاک کنید. سوزش، نشان می‌دهد که شما به سرکه حساسیت دارید و ممکن است پوست کهیر بزند.

وازلین و فلفل تند

فلفل، حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که خواص درمانی متعددی دارد. وازلین نیز به عنوان یک ماده نرم‌کننده برای پوست، شناخته می‌شود. ترکیب این دو با هم، می‌تواند یک کرم با خاصیت درمانی ایجاد کند. برای استفاده از این ترکیب، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وازلین را با فلفل تند ترکیب کنید.
  • سپس، آن را بر روی محل کبودی مالیده و با یک دستمال روی آن را ببندید.

در طول روز، روی کبودی را باز کنید تا میکروب فضای کبودی را آلوده نکند. حساسیت با فلفل خصوصا روی پوست، بسیار شایع است و باید حتما پیش از مصرف از این موضوع آگاهی پیدا کنید. در صورت مشاهده هر تغییری در پوست، سریعا فلفل را از روی پوست پاک کنید.

وازلین و فلفل تند برای رفع کبودی

روغن‌های اسانسی برای درمان کبودی

ترکیب بعضی از روغن‌ها با هم، باعث درمان جای کبودی می‌شود. این روغن‌ها، اغلب دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی هستند که می‌توانند به تسریع فرآیند بهبودی، کمک کنند. موضوعی که درباره این روغن‌ها باید مدنظر داشته باشید این است که، حتما باید با یک روغن حامل، ترکیب شده و بعد بر روی کبودی مالیده شوند. روغن حامل، می‌تواند روغن زیتون باشد:

  • روغن اسانس لاوندر (خزه)
  • روغن اسانس رزماری
  • روغن اسانس چای‌درخت (ترشح‌زدایی)

وقتی از روغن‌های اسانسی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را با یک روغن حامل مخلوط کرده و آرام ماساژ دهید. این روغن‌ها معمولا در حجم کم به فروش می‌رسند، پس باید با روغنی مثل روغن زیتون ترکیب شوند تا بتوانند سطح را بپوشانند.

روغن های اسانسی برای درمان کبودی

درمان سریع کبودی در خانه با روش‌های تضمینی

درمان سریع کبودی در خانه می‌تواند شامل استفاده از ترکیبات طبیعی و موثر باشد، اما این روش‌ها فقط برای کبودی‌های سطحی مناسب هستند. در صورتی که هیچ یک از این روش‌ها، برای رفع کبودی شما موثر واقع نشد، بهتر است به متخصص پوست در شهرتان مراجعه کنید. خوشبختانه، شما ساکن هر شهری که باشید، به‌راحتی به بهترین متخصصان پوست شهر خود دسترسی خواهید داشت. برای مثال، اگر ساکن تهران هستید، از میان بیش از ۱۱۱ دکتر پوست تهران می‌توانید با مراجعه به متخصص مورد نظر خود، مراقبت‌های پزشکی و تخصصی برای رفع کبودی دریافت کنید.

با مراجعه به دکتر پوست تهران، می‌توانید خدمات پوست، مو و زیبایی همچون امور مربوط به مو، ناخن و زیبایی پوست خود را پیش ببرید. متخصص پوست و مو تهران، دانش کافی برای درمان بیماری‌های پوستی مثل لک‌های پوستی، خشکی پوست، موخوره، آکنه و اگزما را دارد. بهترین دکتر پوست و مو تهران می‌تواند انواع جراحی پلاستیک، لیزر موهای زائد، PRP، بوتاکس و لیزر مو را انجام دهد. مشاهده لیست بهترین دکتر پوست تهران در صفحه: https://drdr.ir/search/city-117/expertise-129/

برای درمان کبودی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

برای درمان کبودی، بهترین راه این است که به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در صورت لزوم به متخصص مربوطه ارجاع دهند. در برخی موارد، اگر کبودی ناشی از ضربه باشد، نیاز به مراجعه به متخصص ارتوپد خواهید داشت. شما با مراجعه به سایت دکتردکتر و دیدن لیست پزشک‌ها، می‌توانید پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آنچه که در این مطلب تحت عنوان درمان کبودی در خانه بیان شد، همه برای کبودی‌هایی است که عمق زیادی ندارند یا اینکه با ضربه‌های سنگین ایجاد نشده‌اند. اگر کبودی در ناحیه سر باشد یا اینکه استخوان‌ها بعد از مدت کوتاهی دچار تورم شوند، حتما به غیر از استفاده از روش‌های رفع کبودی در خانه، به دکتر پوست مراجعه کنید. مراجعه به‌موقع به دکتر پوست می‌تواند در کنار درمان خانگی کبودی، روند بهبودی را با سرعت بیشتری پیش ببرد. اگر تصمیم دارید در کنار درمان و توصیه‌های پزشک هر یک از روش‌های فوق را نیز به کار ببرید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای خدمات زیبایی، بررسی وضعیت موها و مشکلات مو و بیماری‌های پوستی، باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. مهم‌ترین خدمات پوست، مو و زیبایی که متخصص پوست ارائه می‌دهد، بررسی و تشخیص مشکلات پوستی و بررسی وضعیت ناخن‌ها و عمل زیبایی است. دکتر پوست، ‌مو و زیبایی در لیزر درمانی پوست، مراقبت از ناخن و دست‌، رفع موهای زائد و تاتو، درمان لک‌های پوستی و جوانسازی پوست، موخوره، درمان چین و چروک پوست، کاشت مو و درمان ریزش مو تخصص کافی دارد.

https://drdr.ir/mag/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84/

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

آموزش ثبت نام استخدامی آموزش پرورش در سنجش 1403

آموزش ثبت نام استخدامی آموزش پرورش در سنجش 1403

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاور ایران تحصیل
مشاور ایران تحصیل

تماس با مشاور

رزرو مشاوره