زوج درمانی چیست؟
زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی چیست؟

آیا می دانید زوج درمانی چیست؟ به زبان ساده می توان گفت، پرداختن به هر آنچه که مربوط به زوجین است از اهداف زوج درمانی می باشد. اطلاع از فواید، سوالات + 10 تکنیک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با اطمینان و آگاهی بیشتری به سراغ زوج درمانی بروید. البته کاربردهای زوج درمانی با توجه به هر زوج می تواند متفاوت باشد و از رویکردهای مختلفی استفاده گردد. در این راستا، برای آنکه جلسات مشاوره پر بازده تری داشته باشید، توصیه می شود که حتما برای دریافت شماره مراکز مشاوره معتبر اقدام نموده و با کسب اطلاعات لازم به آن ها مراجعه نمائید.

ما برای اینکه سطح آگاهی همه هموطنان گرامی در این زمینه افزایش یابد، در ادامه توضیحات کاملی در رابطه با اینکه زوج درمانی چیست؟ ارائه خواهیم نمود. سطح دسترسی افراد به مراکز مشاوره در تمامی کشور یکسان نمی باشد و به همین دلیل گاهی ممکن است زوجین از دریافت خدمات خوب بی بهره باشند. مرکز مشاوره دکتر فکر بهترین مشاوران را در اختیار شما قرار خواهد داد. کافی است با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

زوج درمانی چیست؟ و به چه مسائلی می پردازد؟

زوج درمانی چیست؟ و به چه مسائلی می پردازد؟

زوج درمانی از جمله شاخه های روان درمانی است که تمرکز آن تماما بر حل مشکلات و بهبود زندگی مشترک می باشد. در واقع از مهم ترین اهداف زوج درمانی، ارائه راهکار برای حل کشمکش ها و مشکلاتی است که زوجین به تنهایی قادر به حل آنها نیستند. در این نوع مشاوره، فقط زن و مرد دایره تمرکز می باشند و فرزندان به درجات مختلف در معرض مشکلات خانوادگی و زناشویی قرار خواهند گرفت.

 اما زوج درمانی چیست؟ درمانگر به زوج ها کمک می کند تا زندگی مشترک را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و در رابطه با تغییرات لازم، مهارت تصمیم گیری بیشتری داشته باشند. از جمله مسائلی که ممکن است بدان پرداخته شود شامل: سوءتفاهم‌های دوجانبه، انتظارات زنان و مردان، و توقعات بیان نشده ایی که موجب تداوم تعارض دامن گیر رابطه می شود.

 تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که مشکلات زوج هایی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، به طور میانگین ۶ سال قبل از مراجعه به درمانگر آغاز شده است. در واقع زمانی که زوجین برای حل مشکلات پایدار به مشاور مراجعه می کنند، پرداختن به آنها زمان و انرژی بیشتر و همچنین تعهد درمانی بالاتری را از هر دو فرد می طلبد.

مراحل و اقدامات معمول در زوج درمانی چیست؟

مراحل و اقدامات معمول زوج درمانی چیست؟

 حال این سوال پیش می آید که مراحل زوج درمانی چیست؟ هر یک از درمانگران برای حل اختلاف زن و شوهر، مراحلی را پشت سر می گذارند که به شرح زیر می باشد :

  1. توجه و تمرکز بر روی یک مشکل خاص. برای مثال : مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، تعارض های زناشویی و… 
  2. تلاش درمانگر و فعالیت او در روند درمان برای هر دو نفر به جای درمان های فردی
  3. راهکار ها و مداخلات درمانی مبتنی بر راه حل بر محور تغییر از همان ابتدای جلسات درمانی آغاز می‌شود.
  4.  تعیین اهداف به صورت مشخص و واضح برای درمان و توضیح آن برای مراجعین

الگوهای مناسب برای زوج درمانی

برای درمان هر یک از مشکلات، راه حل های مختلف و متفاوتی وجود دارد که یک درمانگر بنا به تشخیص خود می تواند از آن ها استفاده نماید. در ادامه برای آشنایی دانشجویان رشته های مشاوره خانواده و همچنین ارائه اطلاعات به شما عزیزان، به این الگوها خواهیم پرداخت و می بینیم که ماهیت زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی هیجان مدار (EFT)

این الگو بر این اعتقاد است که هیجان ها، نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. در واقع فرض این رویکرد درمانی، کوتاه مدت است و برای کاهش آشفتگی و گرم نگه داشتن رابطه عاشقانه زوجین و ایجاد دلسبتگی ایمن تر تلاش می کند. در واقع منظور از هیجان در این رویکرد درمانی، حرکت می باشد و زوجین را با استفاده از هیجان، به حرکت در می آورد.

هنگامی که ما از «حرکت» سخن به میان می آوریم، در واقع منظور این است که شرایطی را به وجود آوریم تا فرد را مجبور به حرکت نماییم. همین مسئله می تواند منجر به بروز کنش در او شود. به طور کلی می توان گفت : هیجان، فرم دهنده و سازمان دهنده پاسخ های کلیدی در روابط نزدیک می باشد.

زوج درمانی تلفیقی (IBCT)

اگر بخواهیم بگوئیم زوج درمانی تلفیقی چیست؟ در این رویکرد درمانی به بررسی پریشانی های رابطه زوجین با پرورش پذیرش و تغییر رفتار برای هر یک از طرفین پرداخته می شود. در این نوع زوج درمانی در واقع خصوصیات اولین و سومین “موج” رفتار درمانی را با یکدیگر ترکیب می کنند. تلاش برای درمان فردی و همچنین برداشتن گام های بیشتر در راستای پذیرش افکار، احساسات و رفتارات شخص دیگر می باشد.

اما یکی از موانع در این زمینه، عدم پذیرش زوجین مبنی بر وجود مشکلات است. به همین دلیل یکی از بخش های ضروری برای درمان، پذیرش این مشکلات می باشد. در واقع گاهی هدف درمان در این رویکرد، از بین بردن مشکل نیست. بلکه کمک به زن و شوهر برای اینکه مشاجره خود را به ایجاد صمیمت تبدیل نمایند.

 زوج درمانی چیست؟ مدل پریشانی و درمان زوجین (IBCT)

اساس این رویکرد بر این موضوع استوار است که ناسازگاری های بین زوجین در واقع به دلیل بدشگون بودن این ازدواج نیست. بلکه می تواند چندین علت نهفته و آشکار داشته باشد.

شاید کمی عجیب باشد اما، برخی از ناسازگاری ها نه تنها ضرری ندارد، بلکه فوایدی را نیز در خود داراست. تفاوت هایی که بین زوجین از نظر شخصیتی وجود دارد، می تواند بتدریج تطابق به وجود می آورد.

گاهی مشکلات بین زوجین، از همان ابتدا وجود داشته است، اما به دلیل عدم توجه و رسیدگی به مرور بزرگتر و پر رنگ تر می شود. در نتیجه، واکنش های منفی و همچنین بحث های مکرر در بین آنها به وجود می آید.

زوج درمانی مدل پریشانی چیست؟ در این رویکرد درمانی در واقع برای زوجی که به مشاور مراجعه می کنند سه مرحله‌ انجام می گیرد : ارزیابی، بازخورد و درمان. بدین مفهوم که در ابتدا یک ارزیابی درست از تمامی مشکلات زوجین صورت می گیرد و جلسه اول با حضور هر دو برگزار می شود تا دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح نمایید. سپس گام های بعدی برداشته می شود.

کاربردهای زوج درمانی

کاربردهای زوج درمانی

از کاربردهای زوج درمانی می توان به ارائه راه چاره‌ برای آن دسته از زوجینی است که نمی توانند خودشان به تنهایی از عهده تعارض‌ها و کشمکش ها به شیوه مسالمت آمیز برآیند، اشاره کرد. همچنین، معمولا ایده جذاب برای روابط زناشویی متناسب با شرایط زندگی و ویژگی های شخصیت طرفین ارائه می شود. گاهی به دلیل عدم شناخت زوجین از یکدیگر، رابطه آن ها دچار سردی و عدم اعتماد می شود.

حال برای آنکه بهتر بدانیم که چه زمانی نیاز به مشاوره زوج درمانی داریم، در ادامه به مشکلاتی اشاره می کنیم که به مداخله یک متخصص یا درمانگر نیازمندند.

 بی اعتمادی

 از عمده ترین مشکلاتی که زوجین برای آن به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، مشکل از بین رفتن اعتماد متقابل بین آنهاست. این بی اعتمادی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال : گاهی خیانت و برقراری رابطه جنسی با فردی خارج از رابطه موجب این امر شده است. برخی اوقات حتی دروغ و پنهانکاری که بر سر مسائل مالی گفته می شود، منجر به بی اعتمادی خواهد شد.

 از مداخلات درمانی برای این دسته از زوجین، بازسازی اعتماد از دست رفته در شرایطی است که هر دو طرف بتوانند آسیب پذیری های خود را به راحتی مطرح کنند و راحت تر مسائل و مشکلات شخصی خود را عنوان نمایند.

 مشاجرات تکرار شونده

در واقع برخی از زوجین مسائل زندگی روزمره شان به سمتی در حال پیش رفتن است که بیشتر حول محور مشاجرات بین خودشان و همسرشان می چرخد. گاهی این مشاجرات کوچک و جزئی بوده و گاهی خیلی بزرگند. اما در هر دو صورت، احساس بدی را برای طرفین برجای می گذارد. در واقع این موضوع الگوی افزایشی قلمداد می شود و ممکن است دیگر ابعاد زندگی را نیز در بر گیرد.

در صورت تکرار و ادامه این گونه مشاجرات، نتایج ویرانگری در ادامه متوجه فرد خواهد بود. دعوای زناشویی به صورت مکرر بیانگر مشکلات عمیقی است که احتمالا در ابتدا هیچ گونه توجهی به آن نشده و حتی رابطه را در خطر تخریب قرار می دهد.

ارتباط ضعیف

شاید برخلاف موارد گفته شده در رابطه با زوج درمانی چیست؟ شما تصور می کنید که در بحث ها و مشکلات خود، مقصر نیستیم. اما حقیقت این است که خیلی اوقات یکی از شما و یا هر دو تان این احساس را دارید و فکر می کنید که نادیده گرفته شده اید. یا اینکه حس می کنید نمی توانید فرد مقابلتان را بفهمید یا او را درک کنید. در چنین مواقعی، معمولاً نتیجه زوج درمانی افزایش کیفیت برقراری ارتباط و فهم متقابل است است.

 آنچه در مشاوره ازدواج خوب و زوج درمانی صورت می گیرد، معرفی روش هایی جهت درک بیشتر و نهایتا افزایش کیفیت رابطه دو جانبه است.

مشکلات پنهان رابطه

دریافت شماره مراکز مشاوره

 گاهی حتی خود زوجین هم نمی دانند که دقیقاً مشکل شان از کجا ناشی می شود. در این موارد، زوج درمانی نه‌ تنها برای ارائه راه حل، بلکه جهت فهمیدن و شناختن مشکل می تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع قضیه از این قرار است که یک چیزی در زندگی مشترک شما تغییر کرده است، اما شما نمی توانید این تغییر را توصیف کنید و یا توضیحی در مورد آن داشته باشید.

در برخی موارد نیز زوجین احساس می‌کنند که روابط شان با همسر همانند گذشته نیست و احساس خوبی در رابطه ندارند. این نشانه ها در واقع بدین معناست که یک نفر باید در این رابطه مورد سرزنش قرار بگیرد و بهترین مکان برای رسیدگی به این موضوع جلسات زوج درمانی و مشاوره می باشد.

عدم بیان راحت مسائل نزد همسر

یکی از احساساتی که در جلسات مشاوره برای زوجین به وجود می‌آید، احساس آرامشی است. بطوری که افراد آنقدر احساس امنیت می کنند تا بتواند هر آنچه را که در دل دارند را مطرح نمایند. در واقع یک مشاوره با تجربه به شما کمک می کند تا بر ترس های خود غلبه کرده و هر چیزی را که با همسرتان می خواهید در میان بگذارید.

عدم کارآمدی در حل تعارضات

 مطابق با تحقیقاتی که جان گاتمن در این زمینه انجام داد، مشخص شد که اینکه یک زوج چطور می‌تواند تعارضات را مدیریت کنند، معیار خوبی برای پیش بینی مسیر پیش روی آن هاست. گاهی راهبرد حل مسئله ای که برخی از زوجین به کار می برند، بدین گونه است که مسائل را در درون خود خاموش می کنند یا پرخاشگری یا بی خیالی را در پیش می‌گیرد.

نقش زوج درمانی در چنین مواردی چیست؟ بهترین راهکار برای زوجینی که احساس می‌کنند در بحث و مشاجره نمی توانند بخوبی ظاهر شوند، آموزش مهارت مذاکره در کنار یک مشاور خانواده و ازدواج می باشد.

 یک اتفاق موجب عدم برقراری رابطه شده است

از دیگر مسائلی که زوجین با آن دست و پنجه نرم می کنند، این است که پس از بروز یک اتفاق، زندگی آن ها دچار تغیر و تحولات منفی می شود. از جمله این اتفاقات می توان به از دست دادن فرزند، تحمل مرگ عزیزان، بیکاری طولانی مدت، بیماری های سخت و یا مشکلات خانوادگی در زندگی یکی از طرفین باشد.

 شاید هر یک از شما به هنگام بروز این اتفاقات ناگوار و دلخراش اصلاً نتوانید به زوج‌درمانی فکر کنید. اما هر چقدر زودتر برای جلسات زوج درمانی اقدام نمایید آمادگی شما برای پذیرش و ادامه بهتر زندگی بیشتر خواهد بود.

 در یک الگوی مخرب گیر افتاده اید

 عادات و الگوهای بسیاری وجود دارند که ممکن است در زندگی روزمره به آنها روی آورید. این عادات می تواند از عادت های غذایی، خواب نامناسب و یا میل به تنهایی، تا برخورد نامناسب با خانواده ها و هزاران موارد دیگر متغیر باشند و موجب شکل‌گیری یک الگوی اشتباه در شما شوند.

 در چنین مواقعی توصیه زوج درمانی چیست؟ در زوج درمانی اعتقاد بر این است که هر چه این الگو ریشه قوی تری در زندگی و شخصیت شما داشته باشد، حل آن نیازمند زمان و انرژی بیشتری خواهد بود. بنابراین توصیه می کنیم هر چه زودتر برای حل این مسائل اقدام نمایید.

اهداف زوج درمانی

اهداف زوج درمانی
اهداف زوج درمانی

اگر بخواهیم در رابطه با اهداف زوج درمانی صحبت کنیم، باید بگوییم که زوج درمانی تلاش می کند تا به تمامی آنچه که در حال حاضر موجب بروز مشکلاتی در بین زوجین شده است بپردازد. این نوع مشاوره با استفاده از رویکردهای مختلف درمانی صورت می گیرد که هر یک از آنها اهداف متفاوتی را دنبال می کند.

 یک زوج ممکن است دارای فرزند یا بدون فرزند باشند. اما در هر دو صورت این دو فرد عامل به وجود آورنده یک خانواده می باشند و به همین دلیل اگر دچار مشکل شوند، کل سیستم خانواده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ممکن است خانواده را به سمت و سوی دیگری سوق دهد. چه بسا تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودکان آنقدر مخرب باشد که موجب ایجاد انواع اختلالات روانی و شخصیتی در آن ها شود.

پیشنهاد زوج درمانی چیست؟ امکان دارد که یک حلقه مفقوده در ارتباط زوجین، عامل وجود آورنده بسیاری از مشکلات باشد. گاهی نمی توان به هیچ عنوان، حتی با استفاده از رویکرد های درمانی نمی توان رابطه بین دو نفر را همانند اوایل ازدواج کرد یا آن را به طور کلی تغییر داد. اما شاید بتوان تا حدودی مشکلات مطرح شده را تقلیل و یا تعدیل نمود و این موارد به نوع مشکل و مهارت مشاور باز می گردد.

فواید، سوالات + 10 تکنیک

تمامی آنچه در رابطه با کاربرد مشاوره و فواید، سوالات + 10 تکنیک مطرح نمودیم، می تواند از جمله فواید و تکنیک های ضروری باشد. دقت داشته باشید که ما ممکن است لزوما پس از چند جلسه درمانی، احساس بهبودی و یا راحتی نداشته باشیم. دلیل این مسئله می تواند سر باز کردن برخی مشکلات و عقده های پنهان گذشته باشد.

 زمانی شما می توانید از فواید جلسات زوج درمانی بهره مند شوید که این جلسات را به درستی طی نموده و تمامی راهکارهای ارائه شده را پشت سر بگذارید. عمل کردن به آنچه که یک مشاور از شما می خواهد، یکی از نکات بسیار مهم در جلسات درمانی می باشد که در صورت عدم رعایت آن، هرگز نتیجه مورد دلخواه را کسب نخواهید کرد.

یکی از احساساتی که ممکن است مراجعین در حین درمان داشته باشند، ناراحتی های بیشتر و بعضاً احساس عدم رضایت از جلسه مشاوره باشد. این موضوع بسیار طبیعی است، زیرا برخی از لایه های زیرین ناخودآگاه شما در رابطه با روحیات و خلقیاتتان در حال حاضر بروز و ظهور است. بنابراین، این موضوع کاملا می‌تواند طبیعی باشد و نباید از ادامه روند درمان ناامید شد.

محاسن مراکز مشاوره زوج درمانی چیست؟

 برای حل مشکلات خود می توانید به مراکز مشاوره مراجعه نمایید. قطعاً در شهر و استان شما کلینیک های مشاوره خانواده و ازدواج زیادی وجود دارد. صرفا برخورداری از مدرک کارشناسی نمی تواند به روند درمان و حل مشکلات شما کمک کند. قطعاً داشتن تجربه، مهارت و تلاش برای حل مشکلات توسط یک مشاوره زناشویی می‌تواند از عوامل تعیین کننده محسوب شود.

یکی از محاسنی که بیماری کرونا به وجود آورده است، استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین بدون هیچ گونه حد و مرزی جغرافیایی می باشد. در واقع با استفاده از این روش‌ها شما نیازی نیست که حتماً در شهر خاص و یا استان خاصی سکونت داشته باشد، بلکه می توانید به راحتی از خدمات این مراکز بهره مند و اطلاعات بیشتری در رابطه با زوج درمانی چیست؟ به دست آورید.

 مرکز مشاوره دکتر فکر تلاش نموده است که بهترین مشاوران خانواده و زوج درمانگر را استخدام نماید تا از این طریق کمک های لازم را به مراجعین که به دنبال حل مسائل خود می باشند را ارائه نماید. ارتباط با مرکز مشاوره ما نیز می تواند با استفاده از همین روش های ذکر شده صورت پذیرد. با ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با اینکه زوج درمانی چیست؟ به شما ارائه نماییم. برای اطلاع از فواید، سوالات + 10 تکنیک و همچنین کاربردهای زوج درمانی می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید. با توجه به رویکردهای مورد استفاده اهداف زوج درمانی می تواند متفاوت باشد. برای برقراری ارتباط با مراکز مشاوره می توانید با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

زوج درمانی چیست؟

بررسی مسائل بین زوجین و همچنین کمک به حل این مسائل، از خدمات مهم زوج درمانی محسوب می شود.

کاربردهای زوج درمانی چیست؟

حل تعارضات ناشویی بین زوجین، آموزش مهارت های زندگی و همچنین کمک به بهبود روابط بین فردی زوجین می باشد.

اهداف زوج درمانی چیست؟

برای حل مسائل زوجین ما از رویکردهای مختلف درمانی استفاده می نماییم و باید گفت فواید، سوالات + 10 تکنیک در هر رویکرد متفاوت می باشد.

چگونه می توان به شماره های مراکز مشاوره دسترسی پیدا کرد؟

برای یافتن شماره مراکز مشاوره می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در این مقاله موجود است تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

برخورد با شوهر بی کار

برخورد با شوهر بی کار

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور