انواع نشانه های آدم دروغگو

نشانه های آدم دروغگو و نحوه برخورد با این افراد

دروغگویی مشکلی است که نه تنها زندگی شخصی را تحت تاثیر عوارض منفی قرار می دهد بلکه روابط میان افراد را نیز با مشکلاتی مواجه کرده و محدود می کند، بدون شک همه ما از آشنایی با نشانه های آدم دروغگو خوش حال می شویم و سعی می کنیم به چنین نشانه هایی توجه کرده و اطرافیان خود را بهتر بشناسیم.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که با دروغگویی زندگی دیگران را دچار مشکلات جدی کرده و به آنان آسیب رسانده اند. بهتر است بدانیم اگر فردی به دروغ گفتن خود دامن زده و از ادامه این کار منصرف نشود به تدریج دروغگویی تبدیل به عادت زندگی او می شود، به این ترتیب به راحتی دروغ گفته، داستان ها و وقایع غیر واقعی را بیان می کند و مسبب ایجاد مشکلات جدی خواهد شد.

بنابراین بهتر است در کنار اینکه با نشانه های چنین افرادی آشنا می شویم، تمرین کنیم که روزی خودمان نیز جزء افراد دروغگو قرار نگیریم، به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم نشانه های آدم دروغگو می پردازیم و تعدادی از راهکارهای برخورد با این افراد را نیز بیان می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نشانه های آدم دروغگو

نشانه های آدم دروغگو کدام اند

همانطور که گفتیم اگر با نشانه های رفتاری چنین افرادی آشنا باشیم، می توانیم به موقع ارتباط خود را با آنان محدود کرده و از شکل گیری مشکلات در زندگی خودمان جلوگیری کنیم. بهتر است بدانیم کمترین تاثیر دروغگویی دیگران این است که آرامش ذهنی ما را تحت تاثیر قرار داده، ممکن است برای لحظاتی عصبانی یا ناراحت شویم و یا تا مدت های طولانی به حرف های چنین افرادی فکر کرده و برداشت های متفاوتی داشته باشیم.

بنابراین بهتر است با نشانه های آدم دروغگو آشنا باشیم تا نسبت به صحبت های آنان بی تفاوت بوده و در صورت لزوم از چنین کسانی دوری کنیم. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین نشانه های آدم دروغگو اشاره می کنیم:

ارتباط چشمی برقرار نمی کنند

معمولا افرادی که دروغ می گویند به طور مستقیم به چشم های شما نگاه نمی کنند، به دست های خود یا کف زمین خیره می شوند، اگر پنجره ای در کنارشان باشد با نگاه کردن به بیرون از پنجره به صحبت های خود ادامه می دهند و به طور کلی هر کاری را انجام خواهند داد تا مستقیما به چشم های فرد مقابل خود نگاه نکنند.

البته بهتر است بدانیم چنین نشانه ای را باید با شرایط مختلف مقایسه کرد، یعنی اگر فرد مورد نظر همیشه به هنگام گفتگو با شما ارتباط چشمی برقرار می کند ولی در مواقعی خاص که شما از مطلب گفته شده بی خبر هستید نگاهش را پنهان می کند به احتمال بسیار زیاد در حال دروغ گفتن است.

حرف های خود را فراموش می کنند

یکی دیگر از نشانه های آدم دروغگو که همه ما کم و بیش از آن اطلاع داریم این است که چنین کسانی حرف های خود را فراموش می کنند، یعنی اگر مطلبی را به دروغ و به دور از واقعیت برای شما تعریف می کنند به احتمال بسیار زیاد برای نفر بعدی به نحو دیگری بیان خواهند کرد. از این رو اگر شما با نفر بعدی ارتباط داشته و یا در همان لحظه در کنارش حضور داشته باشید متوجه خواهید شد که مطلب مورد نظر به دور از واقعیت بیان شده است.

صحبت های افراد دروغگو بی پایان می ماند

ویژگی افراد دروغگو

اکثر اوقات چنین کسانی آنقدر به حرف های خود پَر و بال می دهند تا از اصل موضوع دور شوند، خودشان هم نمی توانند پایانی مناسب را بیان کنند، از این جهت اغلب صحبت های افراد دروغگو بی پایان مانده و با بیان جملاتی مانند “هیچی دیگه همینجوری شد” به مطلب دروغگین خاتمه می دهند.

تغییر رفتار واضح و غیر عادی دارند

اگر با فرد دروغگو ارتباط صمیمی داشته و نحوه رفتار او را به خوبی بشناسید در مواقعی که دروغ می گوید می توانید از تغییر رفتار او متوجه غیر واقعی بودن مطلب مورد نظر شوید. چنین کسانی معمولا رفتاری هیجانی و غیر عادی که تا به حال بروز نداده اند را به نمایش می گذارند که گاه ناشی از هیجانی شدن آنان می باشد و گاه برای منحرف کردن ذهن فرد مقابل.

بحث را به سمت دیگر سوق می دهند

افرادی که دروغ می گویند معمولا در میانه صحبت و زمانی که نمی توانند بحث غیر واقعی را به نتیجه برسانند سعی می کنند گفتگو را به سمت موضوعی دیگر هدایت کنند. چنین رفتاری آنقدر واضح است که فرد مقابل آنان به راحتی می تواند دروغ گویی را تشخیص دهد. بنابراین بهتر است از طریق آشنا شدن با نشانه های آدم دروغگو از ایجاد درگیری ذهنی نسبت به چنین کسانی جلوگیری کنید، به همین منظور می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

درمورد ویژگی های خود اغراق می کنند

افرادی که عادت به دروغ گفتن دارند برای اینکه دیگران را متقاعد کنند که شخصیتی سالم داشته و حرف های آنان عین واقعیت است ویژگی های خود را به طور اغراق آمیز بیان می کنند. چنین کسانی خود را فراتر از آنچه که هستند نشان داده و فرد مقابل را از این طریق وادار به پذیرش مطالب گفته شده خواهند کرد. البته چنین روشی به تدریج اثر گذاری خود را از دست می دهد زیرا کسانی که افراد دروغگو را به خوبی می شناسند و از ویژگی ها فردی آنان اطلاع دارند حرف های فرد دروغگو را باور نمی کنند.

صورت رنگ پریده دارند زیرا می ترسند

برخی از نشانه های آدم دروغگو

یکی دیگر از نشانه های آدم دروغگو به خصوص کسانی که به تازگی دروغ گفتن را آغاز کرده اند به دلیل ترسی که وجودشان را فرا می گیرد به یکباره دچار رنگ پریدگی صورت شده و این مورد به خوبی قابل تشخیص می باشد.

دست و صورت خود را به طور مکرر لمس می کنند

نشانه ای شایع که اغلب افراد دروغگو آن را بروز می دهند این است که به هنگام بیان مطلب غیر واقعی به صورت مکرر دست ها و یا صورت خود را لمس می کنند. بهتر است بدانیم این کار می تواند ناشی از استرس ایجاد شده باشد یا اینکه برای جلوه دادن حالت عادی و بی اهمیت بودن مطلب گفته شده انجام شود.

به یکباره دچار تعریق شدید می شوند

از جمله تغییرات جسمی و نشانه های آدم دروغگو این است که بعد از بیان مطلب غیر واقعی به یکباره دچار تعریق شدید می شوند، این حالت می تواند ناشی از این باشد که فرد مقابل عکس العملی جدی نشان داده و یا به دنبال اثبات حرف فرد دروغگو می باشد، بنابراین تعریق نمایان شده ناشی از ایجاد ترس و اضطراب است.

برخی از کلمات را به دفعات زیاد تکرار می کنند

فردی که مطلبی را به دروغ بیان می کند برای اینکه در ذهن خود به جهت ادامه دادن بحث و یا سوال دیگران پاسخ پیدا کند برخی از کلمات را چند بار تکرار کرده و وقت تراشی می کند. در چنین مواقعی به طور واضح و راحت فرد دروغگو شناسایی می شود زیرا کسی که مطلبی واقعی را توضیح می دهد دلیلی ندارد که به یکباره موضوع را فراموش کرده و با تکرار کلمات به دنبال پیدا کردن جواب باشد.

حالت تدافعی به خود می گیرند

کافی است به حرف های افراد دروغگو شک کنید و از آنان سوال بپرسید که آیا از صحت مطلب اطمینان دارند یا نه، بلافاصله در مقابل شما جبهه گرفته و از خود با بیان جملاتی مانند “مگر من را نمی شناسی” یا “به من اطمینان نداری” دفاع می کنند. افراد دروغگو در چنین مواقعی حق به جانب شده و از سوالات و رفتار شخص مقابل ناراحت می شوند، در واقع وانمود می کنند که ناراحت شده اند تا از این طریق از بحث اصلی دور شده و دیگران به دروغگویی آنان اطمینان حاصل نکنند.

اگر شما نیز با چنین افرادی در ارتباط نزدیک هستید و به طور مستقیم بر زندگی شما اثر گذار هستند بهتر است برای کمک به وضعیتی که دارند مراجعه به مشاور را به آنان پیشنهاد دهید، برای این کار می توانند با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرند.

بدون اینکه نیاز باشد دلیل تراشی می کنند

دلیل تراشی افراد دروغگو

افراد دروغگو برای اثبات صحبت های خود به شخص مقابل بدون اینکه کسی از آنان درخواست کند که دلایل بیشتری را بیان کنند، شروع به دلیل تراشی خواهند کرد. بهتر است بدانیم چنین افرادی به علت اینکه می دانند حرف هایشان دروغ است تصور می کنند دیگران به آنان شک کرده و حرف هایشان را باور نمی کنند، به همین علت با بیان دلایل متعدد سعی در راستگو جلوه دادن خود دارند.

دهان افراد دروغگو خشک شده و سرفه می کنند

یکی از نشانه های بسیار شایع افراد دروغگو این است که به طور مکرر با سرفه های کوتاه سعی در صاف کردن صدای خود دارند زیرا دچار خشکی گلو شده اند، در عین حال در جایی که نشسته اند جا به جا می شوند تا از این طریق زمان خریده و فرصت کافی برای پیدا کردن توضیحات غیر واقعی داشته باشند.

نسبت به حرف های خود متعهد نیستند

اگر به دنبال آشنایی با نشانه های آدم دروغگو هستید بهتر است بدانید چنین افرادی نسبت به آنچه که می گویند متعهد نیستند، یعنی اگر بعدا به آنان بگویید که تو چنین حرفی را زده ای به راحتی منکر شده و شما را دچار شک و تردید می کنند که آیا درست شنیده اید یا اصلا مطلب مورد نظر را از این فرد شنیده اید یا نه.

نحوه برخورد با افراد دروغگو

نحوه برخورد با افراد دروغگو

برای اینکه اثرات دروغگویی دیگران در زندگی شما نمایان نشوند و یا به آنان کمک کنید تا هر چه زودتر مشکل خود را برطرف کنند، بهتر است با نحوه برخورد با چنین افرادی آشنا شوید، به همین علت در ادامه مطلب به بررسی راهکارهایی اصولی در این مورد می پردازیم:

فرد مورد نظر را دروغگو خطاب نکنید

اگر سعی در کمک کردن به فرد دروغگو دارید یا اینکه می خواهید به بحث پایان داده و برای خود دغدغه ذهنی ایجاد نکنید، بهتر است چنین کسانی را دروغگو خطاب نکنید. با این کار ممکن است او عصبانی شده و نه تنها به بحث خاتمه ندهد بلکه مشکلی بزرگتر ایجاد گردد، یا اعتماد به نفس او را کاهش داده و یا اینکه کاملا برعکس دروغ گفتن را برای او راحت کنید. چنین کسانی ممکن است با خود فکر کنند که اگر دیگران می دانند من دروغگو هستم پس به این کار ادامه می دهم.

به دنبال اثبات دروغ گفتن نباشید

توصیه می کنیم برای خاتمه دادن به بحث های بیهوده و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی به دنبال اثبات دروغگویی فرد مورد نظر نباشید، بلکه با فاصله گرفتن از چنین افرادی آرامش را به زندگی خود بازگردانید.

افراد دروغگو را قضاوت نکنید

شما نمی دانید که دیگران چرا دروغ می گویند، ممکن است چنین رفتاری ناشی از کمبود محبت و برای جلب توجه باشد و این افراد نیاز به درمان تخصصی داشته باشند، بنابراین بهتر است بلافاصله قضاوت عجولانه نکنید و با برچسب زدن به دیگران شرایط روحی آنان را وخیم تر ننمایید.

نسبت به افراد دروغگو بی تفاوت باشید

رفتار با افراد دروغگو

اگر نشانه های آدم دروغگو را در رفتار اطرافیان خود مشاهده می کنید بهتر است نسبت به آنان بی تفاوت باشید، با انجام چنین کاری می توانید به فرد مورد نظر تلنگر وارد کرده و به او بفهمانید اگر می خواهد با شما ارتباطی صمیمی داشته باشد باید دروغگویی را کنار بگذارد. البته بهتر است بدانیم اگر فرد دروغگو یکی از اعضای خانواده شماست که در سنی حساس قرار دارد بهتر است به درمان مشکل او کمک کنید تا از این طریق شخصیتی سالم در او شکل بگیرد.

مراجعه به مشاور

توصیه می کنیم اگر به فکر درمان افراد دروغگو هستید و فرد مورد نظر اهمیت خاصی در زندگی شما دارد، در اسرع وقت او را مجاب کنید که به مشاور مراجعه کند تا از این طریق مشکل او برطرف شده و از ایجاد عوارض جدی جلوگیری به عمل آید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم نشانه های آدم دروغگو پرداختیم، تعدادی از نکات مهم و نحوه برخورد با چنین افرادی را نیز توضیح دادیم. با توجه به ایجاد عوارض متعدد و مشکلات جدی ناشی از دروغگویی بهتر است آگاهی خود را نسبت به این موضوع افزایش دهید تا در صورت مواجه شدن با افراد دروغگو و یا تبدیل شدن دروغ گفتن به عادت برای خودتان بتوانید این مشکل را به موقع برطرف کنید، به این منظور می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا آدم های دروغگو می توانند این عادت را کنار بگذارند؟

بله، با مراجعه به مشاور و تمرین راهکارهای پیشنهاد شده به آنان می توانند مشکل خود را برطرف نمایند.

آیا نشانه های آدم دروغگو به خوبی نمایان می شوند؟

بسیاری از نشانه های مهم از جمله علائم نامبرده در این مقاله در اغلب موارد به خوبی نمایان خواهند شد.

آیا دروغگویی تبدیل به عادت می شود؟

بله، هر چقدر این موضوع ادامه دار شده و افراد نسبت به دروغگویی نترسند، به تدریج تبدیل به عادتی منفی خواهد شد.

آیا دروغگویی در کودکان نیز تثبیت می شود؟

بله، امکان چنین تثبیتی وجود دارد به همین علت باید به دنبال برطرف کردن عادت منفی دروغگویی باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور