سکس دهانی یا اورال سکس چیست؟

سکس دهانی (اورال سکس) چیست؟ و عوارض آن

سکس دهانی (اورال سکس) چیست؟

رابطه جنسی یا سکس دهانی به مجموعه ای از فعالیت های جنسی اطلاق می شود که در آن افراد از دهان و زبان خود برای تحریک اندام تناسلی شریک زندگی خود استفاده می کنند. سکس دهانی برای افراد با هر گرایش جنسی و هویت جنسی می تواند سرگرم کننده باشد.

بسیاری از افراد از ارائه دادن و دریافت انواع مختلف رابطه جنسی دهانی لذت می برند. بعضی ها یکی را دوست دارند اما دیگری را نه. برخی دیگر ترجیح می دهند که سکس دهانی به هیچ وجه در منوی روابط جنسی شان نباشد. مانند تمام فعالیت های جنسی، مهم است که مطمئن شوید قبل از انجام رابطه جنسی دهانی، رضایت شریک زندگی خود را دارید.

انواع رابطه جنسی دهانی

انواع سکس دهانی یا اورال سکس

انواع سکس دهانی که بیشتر مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از:

تحریک دهانی فرج، کلیتوریس و/یا واژن

تحریک دهانی آلت تناسلی و/یا بیضه ها.

تحریک دهانی مقعد

تحریک دهانی سایر اعضای بدن، مانند سینه ها و نوک سینه ها، عموماً به عنوان رابطه جنسی دهانی در نظر گرفته نمی شود، اگرچه ممکن است در حین رابطه جنسی دهانی رخ دهد. تحریک دستی و انگشت نیز ممکن است بخشی از سکس دهانی باشد.

از سکس دهانی می توان به تنهایی یا در زمینه سایر فعالیت های جنسی از جمله مقاربت واژینال و مقعدی لذت برد.

دلایل جسمی و روانی لذت بردن زوجین از سکس دهانی

باید گفت که اطلاعات کمی در مورد تجربیات جنسی دهانی در میان بزرگسالان وجود دارد. افراد معمولا با میل جنسی و کشش به شریک زندگی خود، یا تقویت ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود، انگیزه برقراری رابطه جنسی دهانی را دارند. مردان انگیزه های فیزیکی بیشتری نسبت به زنان و زنان انگیزه های احساسی بیشتری نسبت به مردان در اینگونه روابط دارند.

علل دوری کردن زوجین از سکس دهانی

علل دوری کردن زوجین از سکس دهانی

سکس دهانی و خطر بیماری های مقاربتی یکی از علل دوری زوجین از این نوع رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم و سایر موانع راه خوبی برای ایمن کردن رابطه جنسی دهانی است. هنگام انجام رابطه جنسی دهانی روی آلت تناسلی می توان از کاندوم استفاده کرد.

ایمنی رابطه جنسی دهانی

اگرچه هیچ خطر بارداری از رابطه جنسی دهانی وجود ندارد، اما ممکن است رابطه جنسی دهانی چندین بیماری مقاربتی مختلف (STD) را منتقل کند، از جمله:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): که باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان ها (از جمله سرطان های دهان) و زگیل تناسلی می شود.

تبخال: که می تواند پوست صورت و اندام تناسلی را درگیر کند.

سفلیس، بیماری که در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند مشکلات سلامتی قابل توجهی ایجاد کند

HIV: ویروس مرتبط با ایدز

هپاتیت B

سوزاک

انجام سکس دهانی برای هر دو شریک به یک اندازه خطرناک نیست. بیماری‌های مقاربتی که از طریق مایعات بدن مانند HIV منتقل می ‌شوند، به احتمال زیاد به فردی که رابطه دهانی انجام می‌ دهد نسبت به فردی که آن را دریافت می ‌کند، منتقل می ‌شود. در مقابل، بیماری های مقاربتی که از پوست به پوست منتقل می شوند، به احتمال زیاد در هر دو جهت منتقل می شوند.

علاوه بر بیماری های مقاربتی، این نوع رابطه می تواند به طور بالقوه افرادی را که آن را انجام می دهند در معرض سایر بیماری های منتقل شده از طریق مدفوع به دهان قرار دهد. هنگام مذاکره در مورد فعالیت جنسی با شریک خود، مهم است که در مورد احساسات خود در مورد رابطه جنسی دهانی محافظت نشده صحبت کنید.

عوارض سکس دهانی

 

رابطه جنسی دهانی تحریک اندام تناسلی با استفاده از دهان و زبان است. این روش یکی از راه هایی است که عفونت های مقاربتی (STIs) اغلب منتقل می شود. اگر فقط یک شریک جنسی داشته باشید، می توانید به STI مبتلا شوید. با این حال، هر چه شرکای شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به عفونت بیشتر است.

بیماری های مقاربتی که معمولاً از طریق رابطه جنسی دهانی ممکن است منتقل شوند عبارتند از:

سوزاک

تبخال ناحیه تناسلی

سفلیس

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

عفونت هایی که کمتر از طریق رابطه دهانی منتقل می شوند عبارتند از:

کلامیدیا

هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C

زگیل ناحیه تناسلی

شپش شرمگاهی

چه بیماری هایی با سکس دهانی منتقل می شوند؟

بیماری های مقاربتی منتقله از راه سکس دهانی

در قسمت عوارض سکس دهانی به طور خلاصه به برخی از بیماری هایی که می تواند از طریق این روش رابطه جنسی منتقل شود، اشاره کردیم. برخی افراد به اشتباه معتقدند که انتقال عفونت های مقاربتی از طریق سکس دهانی نادر یا غیرممکن است. با این حال، ممکن است به یک عفونت مقاربتی (STI) از رابطه جنسی دهانی مبتلا شوید. در واقع، برخی از بیماری های مقاربتی، مانند تبخال تناسلی و سوزاک، بیشتر از سایر بیماری های مقاربتی، مانند HIV، از طریق سکس دهانی منتقل می شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آمار روزانه حدود 1 میلیون STIs جدید در سراسر جهان به دست می آید. ضروری است که افراد فعال جنسی بدانند که چگونه بیماری های مقاربتی منتقل می شود و چگونه می توانند خطر گسترش عفونت ها را کاهش دهند.

بیماری های مقاربتی دهان

ممکن است بسیاری از بیماری های مقاربتی از طریق رابطه جنسی دهانی ایجاد شود، زیرا این نوع رابطه شامل تماس نزدیک و اغلب تبادل مایعات بدن است. بیماری های مقاربتی از طریق تماس با مایعات بدن یا پوست حاوی STI منتشر می شوند. بیماری های مقاربتی مختلف با سرعت های مختلف و از طریق مایعات مختلف بدن پخش می شوند. شانس ابتلا به STI به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بیماری های مقاربتی که اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می شوند عبارتند از:

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی ویروسی است که از طریق تماس واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد مبتلا به تبخال منتقل می شود. این بسیار مسری است و در طول یک شیوع فعال بیشتر مسری است

علامت اولیه تبخال ظاهر شدن زخم های تاول مانند در ناحیه تناسلی یا اطراف آن است. زخم ها ممکن است به ران ها، باسن یا سایر مناطق مجاور گسترش یابد. بسته به نوع تبخال، ممکن است دهان، زبان و لب ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

حتی کاندوم و سایر روش‌های محافظتی مانع از انتشار ویروس نمی‌شوند. این امر مخصوصاً اگر کسی زخم یا تاول داشته باشد که به طور کامل توسط کاندوم یا بند دندان پوشانده نشده باشد، صادق است.

افرادی که تبخال دهانی دارند نیز ممکن است عفونت تبخال را از طریق رابطه جنسی دهانی به اندام تناسلی شریک جنسی خود منتقل کنند.

این امکان وجود دارد که فرد سال ها بدون شیوع زخم، تبخال داشته باشد. حتی افرادی که تنها یک بار شیوع بیماری داشته اند یا هیچ علامتی ندارند اما هرگز آزمایش نشده اند، ممکن است تبخال داشته باشند.

تبخال قابل درمان نیست، اما داروها می توانند علائم را کنترل کنند.

سوزاک

سوزاک یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که از طریق تماس جنسی با واژن، آلت تناسلی، مقعد یا دهان فرد مبتلا به این بیماری منتشر می شود.

بسیاری از افرادی که سوزاک دارند اصلاً هیچ علامتی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ترشحات تناسلی

حرکات روده دردناک

خارش یا سوزش در هنگام ادرار

ترشحات سفید، سبز یا زرد از آلت تناسلی

خونریزی بین قاعدگی

سوزاک قابل درمان است، اما در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی ایجاد کند. در زنان، سوزاک درمان نشده می تواند باعث بیماری به نام بیماری التهابی لگن شود. این سندرم ممکن است منجر به ناباروری شود. در موارد کمتر، سوزاک نیز ممکن است باعث ناباروری در مردان شود.

سفلیس

بیماری مقاربتی سفلیس-سکس دهانی

سفلیس یک عفونت باکتریایی است که از طریق تماس واژن، دهان، آلت تناسلی، مقعد یا پوست با زخم های سفلیس گسترش می یابد. زخم ها ممکن است کوچک یا غیر قابل توجه باشند، بنابراین تنها راه برای اینکه فرد مطمئن شود که آیا سفلیس دارد یا خیر، آزمایش است.

سفلیس قابل درمان است، اما اگر درمان نشود، می تواند باعث نارسایی اندام، زوال عقل و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

در ابتدایی ترین مرحله، سفلیس به تعداد زخم های کوچک و تاول مانند ظاهر می شود. زخم ها در جایی ظاهر می شوند که سفلیس وارد بدن شده است، بنابراین افرادی که از رابطه دهانی به سفلیس مبتلا می شوند ممکن است در ناحیه تناسلی یا نزدیک دهان خود زخم داشته باشند.

همانطور که سفلیس ایجاد می شود، باعث ایجاد بثورات و آسیب به غشاهای مخاطی می شود. در مراحل بعدی، می تواند مشکلات جدی در بسیاری از اندام ها از جمله قلب و مغز ایجاد کند.

سایر موارد

سایر عفونت ها کمتر از طریق سکس دهانی سرایت می کنند، اگرچه عفونت همچنان امکان پذیر است.

این موارد شامل:

اچ‌آی‌وی: که زمانی منتقل می‌ شود که مایعات بدن حاوی عفونت مستقیماً با جریان خون فرد دیگر تماس پیدا کند. در مراحل اولیه، HIV  ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با گذشت زمان، این بیماری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

کلامیدیا: که از طریق تماس واژن، دهان، آلت تناسلی یا مقعدی با فرد مبتلا به عفونت پخش می شود. اکثر افراد علائمی ندارند. برای کسانی که این کار را انجام می دهند، ممکن است خارش یا سوزش ناحیه تناسلی همراه با مشکل یا درد در ادرار کردن رخ دهد.

شپش ناحیه تناسلی: حشرات ریز هستند که از خون تغذیه می کنند و در موهای ناحیه تناسلی زندگی می کنند. این حشرات می توانند روی موهای دیگر بدن نیز زندگی کنند، اما روی پوست سر نه. شپش ناحیه تناسلی می تواند از طریق تماس فیزیکی از فردی به فرد دیگر بپرد.

هپاتیت B و :C که ویروس هایی هستند که به کبد حمله می کنند. آنها می توانند از طریق تماس با مایعات بدن حاوی عفونت پخش شوند. علائم ممکن است با علائمی شبیه آنفولانزا شروع شود. در برخی افراد، این ویروس می تواند باعث نارسایی حاد کبد یا مشکلات مزمن کبدی شود.

زگیل تناسلی: که توده ها و برجستگی هایی هستند که روی یا نزدیک اندام تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. این بیماری زمانی گسترش می یابد که افراد در تماس فیزیکی با زگیل تناسلی قرار گیرند. بسیاری از افراد مبتلا به زگیل تناسلی هیچ علامتی ندارند، اگرچه برخی درد و خارش در نزدیکی اندام تناسلی خود دارند

علائم بیماری های مقاربتی

علائم STI بسته به نوع عفونت متفاوت است. با این حال، اکثر بیماری های مقاربتی در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.

اگر فکر می کنید ممکن است عفونت داشته باشید، یا اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک عمومی یا متخصص ادراری تناسلی (GUM) مراجعه کنید.

در صورت عدم درمان، بیماری های مقاربتی نه تنها ناراحت کننده و شرم آور هستند، بلکه می توانند به طور جدی بر سلامت و باروری شما تأثیر بگذارند.

اهمیت پزشکی و بهداشتی سکس دهانی

بهداشت در سکس دهانی

آگاهی روزافزونی از خطرات احتمالی رابطه جنسی دهانی برای سلامتی وجود دارد. بیشتر اینها نتیجه افزایش سرطان دهان در افراد جوان است که با عفونت HPV از طریق رابطه جنسی دهانی مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان داده است که عفونت های سفلیس دهانی ناشناخته ممکن است با افزایش زیاد این بیماری در مردانی که رابطه جنسی با مردان دارند مرتبط باشد.

رابطه جنسی دهانی مطمئناً یک فعالیت جنسی ایمن تر از مقاربت محافظت نشده است، اما بدون خطر نیست. به همین دلیل، اگر رابطه جنسی دهانی محافظت نشده انجام می دهید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود صحبت کنید.

بسته به عوامل خطر شما، پزشک شما یا ارائه ‌دهنده مراقبت‌ های بهداشتی ممکن است فکر کند که غربالگری شما از نظر علائم STD دهانی یا سفارش آزمایش‌ های STD دهانی مهم است.

اگر متوجه علائم دهان یا گلو شود که می تواند مرتبط با عفونت باشد، دندانپزشک شما همچنین ممکن است از شما در مورد اقدامات جنسی دهانی خود سوال کند. دندانپزشکان نقش مهمی در تشخیص مشکلات بالقوه جدی مرتبط با بیماری های مقاربتی خاص مانند سرطان دهان و گلو دارند.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

شما می توانید با اطمینان از استفاده از کاندوم خود یا همسرتان، خطر انتقال STI را در طول سکس دهانی کاهش دهید.

 

سکس دهانی چیست؟

سکس دهانی به یکی از روش ها در رابطه جنسی گفته می شود که در آن افراد از دهان و زبان خود برای تحریک اندام تناسلی شریک زندگی خود استفاده می کنند.

عوارض رابطه جنسی دهانی یا اورال سکس چیست؟

از آن جایی که این روش تحریک با زبان و دهان انجام می شود، یکی از راه هایی است که عفونت های مقاربتی از طریق آن اغلب منتقل می شود. بنابراین عوارض این نوع رابطه جنسی انتقال بیماری های عفونی مقاربتی است.

چه بیماری هایی از طریق سکس دهانی منتقل می شوند؟

برخی از بیماری های مقاربتی که معمولاً از طریق رابطه جنسی دهانی ممکن است منتقل شوند عبارتند از:
سوزاک
تبخال ناحیه تناسلی
سفلیس
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
عفونت هایی که کمتر از طریق رابطه دهانی منتقل می شوند عبارتند از:
کلامیدیا
هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C
زگیل ناحیه تناسلی
شپش شرمگاهی

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور