زخم دهانه رحم
زخم دهانه رحم

روش های تشخیص زخم دهانه رحم + علائم و درمان آن

آیا می دانید زخم دهانه رحم چیست؟ نام این بیماری برای بسیاری از خانم ها ایجاد نگرانی می کند، چرا که در مورد آن اطلاعات درست و کاملی وجود ندارد. این در حالی است که علت و علائم زخم دهانه رحم به شکلی است که در مراحل اولیه می توان به آن پی برد و اقدامات لازم را انجام داد. گرچه بسته به شدت و میزان التهاب، نحوه درمان زخم دهانه رحم نیز متفاوت است، اما درمان آن غالبا ساده می باشد.

با این حال، توصیه می کنیم که این مقاله را مطالعه فرمائید تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری به عمل آید. همچنین، اگر سوال یا ابهامی در این مورد دارید، می توانید با کارشناسان ما در تیم دکتر فکر تماس گرفته و در اسرع وقت راهنمایی دریافت نمائید. 

زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم چیست؟

سرویسکس یا همان دهانه رحم، تحتانی ترین قسمت رحم به شمار می آید که تا واژن ادامه دارد. خون دوران پریود و یا نوزاد در هنگام زایمان از این قیمت از بدن خارج می شود و به همین دلیل دارای حساسیت بالایی است.

در این میان، برای برخی از خانم ها مشکلاتی در این قسمت به وجود می آید که یکی از مهم ترین آن ها زخم دهانه رحم یا همان سرویسیت می باشد. این بیماری که تقریبا در بسیاری از خانم ها شایع است، گاهی باعث استرس و اضطراب زیادی را در آن ها به وجود می آورد و تصور می کنند که بسیار خطرناک است.

اما نکته قابل توجه آن است که علیرغم نام این بیماری، پدیده ایی مانند زخم در این قسمت دیده نمی شود و نام زخم تنها حاکی از تغییر شکل دهانه رحم می باشد. مگر در مواردی که سلول های سرطانی در این ناحیه رشد کرده و بزرگ شده باشند که البته بسیار هم نادر است.

بنابراین، سرویست را می توان حالت هایی مانند ملتهب شدن، قرمز شدن، و یا شکننده شدن بافت این بخش از دستگاه تناسلی زنان دانست.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

زخم یا همان مشکل التهاب دهانه رحم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، زگیل تناسلی عمده ترین علت بروز این مسئله است. اما دلایل دیگری نیز دخیل هستند که مهم ترین آن ها در زیر بیان شده است.

  • عفونت های مکرر دهانه رحم که درمان نشده اند، اعم از تبخال تناسلی، کلامیدیازیس، سوزاک، تریکومونازیس، عفونت HPV ( بیشتر این عفونت ها در هنگام شروع رابطه جنسی به وجود می آیند و ممکن است انواع باکتری ها یا بیماری های مقاربتی در حین سکس به زوجین منتقل شود)
  • ویروس پاپیلومای انسانی که به HPD معروف است
  • مصرف مکرر قرص ضد بارداری، داروهای هورمونی، داورهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • شرکای جنسی متعدد
  • رابطه جنسی از سنین پائین
  • حساسیت به ترکیباتی که در ساخت انواع کاندوم استفاده می شود
  • استفاده مکرر از دوش واژینال
  • سیگار کشیدن
  • ضعف سیستم ایمنی (به علت ضعف ایمنی اکتسابی یا بیماری هایی همچون دیابت)

چند نوع زخم دهانه رحم وجود دارد؟

چند نوع زخم دهانه رحم وجود دارد؟

التهاباتی که در دهانه رحم به وجود می آید را دیسپلازی می نامند. این دیسپلازی ها دارای درجات مختلفی هستند و بسته به شدت و ضعف آن ها، میزان پیشروی زخم دهانه رحم هم متغیر است. در این میان، از نظر علم پزشکی، دیسپلازی ها 3 درجه دارند.

اگر دیسپلازی درجه یک باشد، شکل خفیفی داشته و معمولا ظرف یک الی دو سال برطرف خواهد شد. اما برای نوع سه لازم است که هر چه سریعتر برای انجام مراحل درمانی اقدام شود. چراکه در غیر اینصورت احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم وجود دارد.

با این حال، دقت داشته باشید که تبدیل شدن دیسپلازی درجه یک به درجه سه، یک روند طولانی مدت است و ممکن است ده سال به طول بی انجامد. بنابراین، اگر در این مدت راهکارهای درستی برای درمان به کار رود، براحتی می توان از مشکلات جدی جلوگیری کرد.

علائم زخم دهانه رحم

نکته ایی که در بیماری خم دهانه رحم ممکن است نگران کننده باشد، این است که علائم آن با علائم اولیه سرطان دهانه رحم شباهت دارد. به همین دلیل هم متخصصان برای اطمینان از این موضوع، از تست پاپ اسمیر استفاده می کنند. با این حال، برای آنکه خانم ها هر چه زودتر به احتمال وجود این مشکل پی ببرند و برای درمان به پزشک مراجعه نمایند، بایستی به علائم زیر دقت داشته باشند.

  • مشاهده ترشحات غیر طبیعی که معمولا اولین علامت التهاب دهانه رحم می باشد. اینگونه ترشحات دارای رنگ و بوی غیر عادی بوده و باعث سوزش و خارش در قسمت دهانه رحم می گردند.
  • احساس سوزش در هنگام نزدیکی و برقراری رابطه جنسی
  • لکه بینی یا خونریزی غیر عادی از واژن. بویژه اگر خونریزی پس از رابطه جنسی به وجود آید یا در دوران قاعدگی نباشد.
  • کمردرد، درد در ناحیه واژن یا لگن

تشخیص التهاب دهانه رحم

برای تشخیص این بیماری بایستی معاینه کامل لگن انجام شود. همانطور که اشاره شد، اگر در معاینات اولیه نتوان این موضوع را به طور دقیق تشخیص داد، احتمالا نیاز به نمونه برداری و پاپ اسمیر باشد.

علاوه بر این، متخصصان از ترشحات واژن نیز نمونه برداری می کنند تا احتمال وجود برخی از عفونت های رحمی خطرآفرین را بررسی نمایند.

در مواقعی که علائم شدید و درد زیادی به هنگام رابطه جنسی وجود داشته باشد نیز از کولپوسکوپی استفاده می شود.

پیشگیری از زخم دهانه رحم

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرویسیت بایستی خانم ها چند توصیه مهم را فراموش نکنند.

  • در حین مقاربت و رابطه جنسی، بهداشت را رعایت کرده و از کاندوم استفاده کنند.
  • از رابطه های جنسی متعدد با شرکای مختلف، جدا خودداری کنید
  • از دوش های واژینال خودداری نمائید
  • از تامپون های معطر استفاده نکنید
  • بهداشت ناحیه واژن بخوبی رعایت شود
  • بیماری های زمینه ایی را درمان کنید
  • عفونت های رحمی از همان ابتدا درمان شوند

نحوه درمان زخم دهانه رحم

نحوه درمان زخم دهانه رحم

به طور معمول اولین اقدام برای درمان بیماری زخم دهانه رحم، تجویز داروهای ضد التهابی می باشد. همچنین، ممکن است از درمان های ضد میکروبی نیز برای درمان استفاده شود. چرا که باکتری ها، میکروب ها و عفونت، اصلی ترین علت التهاب دهانه رحم می باشند.

با این حال، گاهی بنا به تشخیص پزشک، لازم است که آزمایشات دقیق تری صورت گیرد و مشکل از طریق یک دوربین خاص به نام کولپوسکوپ بررسی گردد. این دوربین می تواند دهانه رحم را بزرگ نمایی کرده و اگر قسمتی از دهانه رحم شکل غیر طبیعی داشته باشد، آن را مشاهده نمود.

در چنین مواقعی، اگر متخصص قسمت های غیر عادی را مشاهده کند تصمیم به نمونه برداری می گیرد. البته این موضوع جای نگرانی نداشته و در صورت وجود التهاب دهانه رحم ، معمولا با درمان های ساده می توان مشکل را حل کرد.

اما در موارد نادری هم این امکان وجود دارد که سلول های پیش سرطانی یا سرطانی در این قسمت رشد کرده و شخص در معرض خطر باشد. برای این منظور، لازم است که هر چه سریعتر موضوع تشخیص داده شود، زیرا در صورت اقدامات بموقع و سریع، درمان نیز ساده تر صورت می گیرد.

بنابراین، مهم ترین نکته آن است که بدون ترس و با نگاه واقع بینانه ایی به این بیماری نگریسته شود و درمان آن را به تاخیر نیندازید.

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله، توانسته باشیم به شما اطلاعات سودمندی در رابطه با اینکه علت ، علائم و نحوه درمان زخم دهانه رحم چیست؟ به شما عزیزان ارائه داده باشیم.

ضمن اینکه می توانید سوالات خود را درباره این بیماری از طریق تلفنی و آنلاین مطرح کنید، اگر در مرود هر کدام سایر بیماری های زنان نیازمند راهنمایی هستید، همکاران ما در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی سوالات شما هستند. 

زخم دهانه رحم چیست؟

این بیماری را می توان حالت هایی مانند ملتهب شدن، قرمز شدن، و یا شکننده شدن بافت این بخش از دستگاه تناسلی زنان دانست.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

در این مقاله به مهم تریت علل التهاب دهانه رحم اشاره شده است. در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه فرمائید.

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

مهمترین علائم این بیماری عبارتند از درد زیاد در هنگام رابطه جنسی،، بوی غیر عادی ترشح از واژن، خونریزی در زمان غیر از عادت ماهیانه، کمردرد، درد در ناحیه واژن یا لگن.

برای درمان زخم رحم چه باید کرد؟

برای این منظور لازم است که حتما به پزشک یا متخصص مراجعه شود تا معاینات لازم جهت تشخیص انجام شود.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور