روابط ناسالم عاطفی
روابط ناسالم عاطفی

نشانه های روابط ناسالم عاطفی و روشهای اتمام این روابط

در گیر شدن در روابط ناسالم عاطفی برای هیچ کسی خوشایند نیست. هدف همه ما از شروع یک رابطه سالم و ادامه دادن به آن، رسیدن به آرامش در کنار یکدیگر می باشد. اما چه می شود که رابطه مورد علاقه ما تبدیل به یک موضوع آزار دهنده و ناسالم می شود؟ شاید اگر نشانه های روابط ناسالم عاطفی را بدانیم، دیگر کمتر از احساس و انرژی خود در یک راه بیهوده هزینه می کنیم. چه بسا رهایی از روابط ناسالم در بعضی از اوقات بهترین و تنها گزینه جهت حفظ سلامت روحی، روانی و حتی جسمی ما باشد.

در این مقاله قصد داریم تا بیشتر به این موضوع بپردازیم و ببینیم که روابط ناسالم عاطفی در چه صورت رخ می دهد و چگونه می توان از آن بیرون آمد. همچنین، اگر در این نیازمند مشاوره و راهنمایی بودید، می توانید با مشاوران و روانشناسان دکتر فکر تماس حاصل نمایید. 

منظور از روابط ناسالم عاطفی چیست؟

زمانی که دو شخص در یک رابطه عاطفی قرار می گیرند، امیدها و شادی بسیاری را دل احساس می کنند که مهمترین حاصل آن رضایت درونی است. اما این به شرطی خواهد بود که عشق از نوع سالم باشد.

در حالیکه در روابط ناسالم عاطفی ، یک یا هر دو طرف به طور خودآگاه یا ناخودآگاه باعث خدشه دار شدن احساسات می شوند. به نحوی که به جای آرامش، حالاتی همچون اضطراب، ترس، عدم امنیت و … را تجربه می کنند.

البته تشخیص نشانه های روابط ناسالم عاطفی شاید در ابتدا کمی دشوار باشد، اما هر چه قدر در طول رابطه دیرتر به آن ها پی ببریم، بیشتر در معرض آسیب خواهیم بود.

به همین سبب، توصیه می شود که با واقع بینی به واقعیت های رابطه خود بنگرید و ببینید که آیا ادامه دادن آن درست است یا خیر. اگر جواب منفی است، بایستی هر چه زودتر  برای رهایی از روابط ناسالم ، اقدامات درست را انجام دهید.  

نشانه های روابط ناسالم عاطفی چیست؟

نشانه های روابط ناسالم عاطفی چیست؟

شاید تعریف ویژگی های عشق واقعی برای هر کسی متفاوت باشد، و نبود برخی از ویژگی های خاص را مبنای یک رابطه ناسالم بداند. با این وجود، طبق استانداردهای که از نظر روانشناسی وجود دارد، نشانه های روابط ناسالم عاطفی در موارد خاصی می گنجد که رد زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

القا شدن احساس عدم ارزشمندی و پایین آمدن عزت نفس

در یک رابطه درست و سالم، هر دو طرف در راه رسیدن به تکامل و پیشرفت به یکدیگر کمک می کنند. اما متاسفانه در برخی از موارد یک طرف دائما مورد انتقاد قرار گرفته یا علایق و خواسته های او بی ارزش تلقی می شود. به نحوی که ممکن است خود را لایق دوست داشته شدن نداند.

بعلاوه، اگر اختلاف طبقاتی اعم از اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی بالا باشد، احتمال اینکه یک طرف بر دیگری احساس سلطه گیرد، زیاد خواهد بود.

همچنین، بعضی از افراد به طور ذاتی دوست دارند که همیشه خود تصمیم گیرنده باشند و به شریک عاطفی خود اجازه احساس نظر نمی دهند. همه این ها باعث ایجاد حس عدم ارزشمندی در فرد مقابل می شود و خود روابط ناسالم عاطفی را ایجاد خواهد کرد.

احساس یک طرفه از نشانه های روابط ناسالم عاطفی

عشق های یک طرفه یکی از رنج آورترین نوع احساسات هستند که در اغلب مواقع نیز به شکست عاطفی  منجر می شوند. قبل از هر چیز باید دید که چه عواملی باعث به وجود آمدن چنین روابط ناسالم عاطفی گردد.

به طور معمول، یک سری صفات و ویژگی های اخلاقی به همراه نوع تربیت و محیطی که در آن بزرگ شده ایم، همگی زمینه ساز ایجاد عشق یک طرفه هستند. نکته جالب توجه در اینگونه افراد آن است که شنیدن پاسخ منفی برایشان بسیار ناگوار است.

اما در مجموع می توان گفت که در عشق های یک طرفه، یک نوع عدم پختگی هیجانی و عاطفی وجود دارد که قدرت پذیرفتن حقیقت را نخواهد داشت. از این رو، بتدریج کنترل رفتارها دشوار شده و ممکن است زیر بار این احساسات شدید عاطفی، رفتارها یا عکس العملی های نادرستی از خود بروز دهند که سبب خدشه وارد شدن به روح و روانشان شود.

بی توجهی به استقلال یکدیگر

گرچه اساس یک رابطه عاطفی، داشتن حس همدردی و مشورت با یکدیگر است، اما نباید فراموش کرد که مرزهای فردی نیز باید حفظ شود. از جمله نشانه های روابط ناسالم عاطفی آن است که استقلال و حریم های شخصی در معرض تعرض قرار می گیرد.  جالب است که حتی این مورد یکی از مهم ترین عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر نیز به شمار می رود.

کنترل های بیش از حد، کنجکاوی در مسائل بسیار خصوصی، عدم اجازه شرکت در فعالیت های کاری یا اجتماعی، سلب اقتصادی مالی، مانع شدن برای اخذ تصمیمات شخصی همگی از عوامل و علائم بی توجهی به استقلال یکدیگر است.

یکی از ویژگی های عشق سالم اینمی باشد که دنیای طرفین بزرگتر و گسترده تر می شود، نه آنکه به سمت کوچک شدن و انزوا پیش رود. از طرفی، راهنمایی کردن ها نباید به نصحیت یا سلطه گری تبدیل شده و باعش شود که یک طرف مسئول همه تصمیم گیر ها باشد.

سوء استفاده از احساسات

اگر در یک رابطه، احساسات به ابزاری برای رسیدن به هدف های گوناگون تبدیل شوند، در زمره روابط ناسالم عاطفی قرار خواهد گرفت. برای مثال، یک دختر خانم به شدت عاشق آقا پسری می شود. اما در دوران دوستی پسر دائما از او رابطه جنسی می کند و در صورت نپذیرفتن خانم، او را متهم به بی علاقگی کرده و یا تهدید به اتمام رابطه می کند.

بدین ترتیب، او قصد دارد تا از علاقه طرف مقابل خود سوء استفاده نماید تا شخص مقابل برای دوام رابطه تن به خواسته او دهد. این تنها یک نمونه از نشانه های روابط ناسالم عاطفی است و می تواند خود را در زمینه ها گوناگون نشان دهد.

مراقب باشیم که به خاطر یک عشق اشتباه مجبور به باج دادن نشویم یا از احساسات طرف مقابل سوء استفاده نکنیم. از سوی دیگر، اگر از خودگذشتگی در یک نفر بیش از حد شود، یعنی او به تنهایی در حال تلاش برای قوام رابطه است و دیگری تنها سودبرنده می باشد. چنین امری باعث خواهد شد تا یک طرف همواره برنده و طرف دیگر هیچ کدام از نیازهایش برآورده نشوند.

تظاهر و دوری از شخصیت واقعی

نشان ندادن شخصیت واقعی به دو گونه می تواند خود را بروز دهد. نوع اول آن می باشد که یک یا هر دو نفر از همان ابتدا شخصیت واقعی خود را پنهان کرده و برای جلب توجه و رضایت به شکلی دیگر خود را نشان دهند.

چنین مسئله ایی در واقع یک نوع فریب به کار می رود و غالبا در عشق بیمارگونه یافت می شود. به ویژه اگر رابطه بدون شناخت یا بر اثر احساس شدید عاطفی تشکیل شده باشد.

نوع دیگر آن، زمانی رخ می دهد که یک فرد بخاطر آنکه از جانب دیگری طرد نشود و همواره مورد پسند او باشد، به تدریج از آنچه که هست دور شده و یا ویژگی و خواسته های واقعی خود را پنهان نماید.

این موضوع نیز به دلیل کنترل مستقیم و غیر مستقیمی که شخص مقابل بر روی ما دارد پیش می آید. به طوری که حتی ممکن است خودمان نیز از آن مطلع نباشیم. اما به طور کلی، هر دو نوع به صورت مقطعی دوام می آورند و بالاخره روزی خود واقعی بروز خواهد کرد و آن زمان است که روابط ناسالم عاطفی به شکست می انجاد.

سایر نشانه های روابط ناسالم عاطفی

از  دیگر نشانه های روابط ناسالم عاطفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی مسئولیتی در قبال وظایف و اشتباهات
  • بی وفایی
  • تهدید
  • وجود احساس ناامنی
  • تحقیر کردن و مورد تحقیر قرار گرفتن
  • بی احترامی و بد لحنی
  • قدر نشناسی
  • تلاش مدوام و دائمی برای اثبات دوست داشتن
  • عدم تلاش برای بهبود رابطه
  • روابط آزاد دیگؤ با جنس مخالف
  • سرزنش کردن و مقصر دانستن های بیش از حد
  • احساس تنهایی کردن
  • بدبینی

راه های رهایی از روابط ناسالم عاطفی

راه های رهایی از روابط ناسالم عاطفی

برای رهایی از روابط ناسالم عاطفی بایستی بسیار هوشمندانه عمل کرد. اینکه چرا و چگونه باید عمل کردف تا حد زیادی به نوع و کیفیت رابطه ما دارد. در زیر به همه مترین راهکارهای بیرون آمدن از چنین روابطی می پردازیم.

شجاعت داشته باشید و از جدایی نترسید

شاید بیرون آمدن از روابط ناسالم عاطفی کمی دشوار باشد، آن هم زمانی که فرد دچار وابستگی یا دلبستگی شده باشد. اما اگر می خواهید هر چه زودتر به رهایی از روابط ناسالم عاطفی برسید، می بایست واقعیت را بپذیرید.

حتی می توانید آسیب هایی که در این رابطه به شما وارد شده است را در جایی یادداشت کنید تا راحت تر آن ها قبول نمایید. وقتی که به نیازها و خواسته های معقول تان در یک رابطه دست نمی یابید، بایستی آنقدر شجاعت داشته باشید که برای رسیدن به آرامش از آن بیرون بیایید.

احتمال اینکه احساس بوجود آمدن ترس پس از شکست عشقی نیز وجود دارد. اگر به آینده امیدوار باشید و بتوانید وابستگی بیش از حد خود را از بین ببرید، دیگر جای ترسی باقی نخواهد ماند.

دلایل وابستگی را بیابید و آن ها را رفع نمایید

از جمله دلایلی که باعث می شود تا رهایی از روابط ناسالم دشوار شود، داشتن وابستگی و دلبستگی است. این امر به وِیژه در خانم ها نقش پر رنگ تری به خود می گیرند.

اگر می خواهید از رابطه ناسالم بیرون بیایید، قبل از هر چیز دلایل وابستگی های خود را بیابید و در صدد رفع آن ها برآیید. چرا که تا زمانی که نسبت به دیگری وابسته باشید، جدا شدن بسیار دشوار خواهد بود.

از جمله عواملی که می تواند در این مورد کمک کننده باشد، این است که اعتماد بنفس خود را بالا ببرید. شما باید به ارزش و قابلیت های شخصیتی خود پی برده و نقاط مثبت تان را تقویت نمایید. علاوه بر این، لازم است که مرزهای شخصی خود را بارز نمایید تا بهتر بتوانید خود را از سلطه عاطفی بیرون بکشید.

خود را سرزنش نکنید

چنانچه خود را مقصر اصلی روابط ناسالم عاطفی بدانید، هیچ گاه نمی توانید از آن رهایی یابید. همه ما انسان هستیم و امکان خطا و اشتباه داریم، اما نباید به خاطر هر رفتار کوچکی خود را سرزنش نموده و فکر کنید که شما مسبب همه اتفاقات بد هستید.

البته بوجود آمدن چنین احساسی غالبا ناشی از عدم اعتماد می باشد. بعلاوه، حتی اگر رابطه خود را قطع نمایید و خود را مورد سرزنش قرار دهید، پس از آن به دلیل احساس گناهی که دارید، احتمال اینکه مجددا به آن بازگردید وجود دارد.  ما باید نه گفتن های به موقع را یاد بگیریم و از آن نیز احساس شرمندگی نداشته باشیم.

عاقبت رابطه را دقیقا مورد بررسی قرار دهید

با خودتان صادق باشید و به قول معروف حساب و کتاب کنید که در نهایت در این رابطه به چیزهایی دست خواهید یافت. اگر به این نتیجه رسیدید که دارید وقت خود را بیهوده تلف می کنید، آیا رهایی از روابط ناسالم عاطفی عاقلانه تر نیست.

گاهی اوقات شما به عشق و رابطه خود بسیار جدی می نگیرد و به خاطر آن تلاش های بسیاری می کنید، در حالی که طرف مقابل تنها آن را وسیله ایی برای سرگرمی یا دستیابی به اهدافش می بیند.

از خود بپرسید چرا باید انرژی و شخصیت خود را بخاطر چنین رابطه ایی هدر دهید؟ با بررسی راهی که طی می کنید و نتیجه ایی که از آن حاصل می شود، بخوبی درخواهید یافت که کدام تصمیم معقولانه تر خواهد بود.

شکست عاطفی خود را مدیریت نمایید

شما هر چه قدر هم دید منطقی داشته باشید، پس از رهایی از روابط ناسالم عاطفی دچار یک سری حالات و نارحتی ها خواهید شد. به طور معمول، کنار آمدن با دوری از کسی که در یک مدت هر چند کوتاه و بلند دارای خاطراتی هستید، در شما حس دلتنگی بوجود خواهد آورد.

واکنش های پس از شکست عاطفی در هر شخص متفاوت می باشد. اما به هر ترتیب، اگر اجازه دهید دوره سوگ به درستی طی شود، با مشکلات روحی و روانی بسیار کمتری روبرو خواهید شد.

راهکارهای بسیاری برای مدیریت شکست عاطفی وجود دارد. به عنوان مثال، صبر و خویشتن داری، اجازه بروز خشم و عصبانیت پس از جدایی، ورزش، هدف گذاری، برقراری ارتباط بیشتر با دوستان و خانواده، مثبت اندیشی، و …. .

برای بیرون آمدن از روابط ناسالم مشاوره بگیرید

با وجود تمامی نکاتی که در مورد رهایی و نشانه های روابط ناسالم عاطفی ذکر شد، گاهی اوقات انجام موارد مذکور دشوار است. بعلاوه، تنوع و گوناگونی که در روابط مختلف وجود دارد، شرایط های متفاوتی را به وجود می آورد.

همین امر شاید باعث سردرگمی طرفین گردد. از سوی دیگر، کنار آمدن با دوره های بعد از قطع رابطه ناسالم برای هر فردی خود را گونه ایی خاص نشان می دهد. حتی شاید گاهی اوقات بتوان روابط ناسالم عاطفی را به نوع مثبت و با دوام آن تبدیل نمود.

تمامی این موارد از طریق صحبت با یک مشاور بهتر درک خواهد شد. چرا که مشاوران به دلیل تخصص و تجربه بالایی که در کیس های مختلف دارند، شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد. مشاوره روابط عاطفی دکتر فکر نیز به همین دلیل به وجود آمده تا همه دوستان گرامی که به هر دلیل در روابط ناسالم عاطفی درگیر یا خواهان اتمام آن هستند، اطلاعات لازم را کسب نمایند.

خلاصه مطالب

در این مقاله دیدم که مفهوم و نشانه های روابط ناسالم عاطفی چیست و روشهای اتمام این روابط را مورد برسی قرار دادیم.

با توجه به ضرورتی که در پاراگراف های قبل در مورد کسب مشاوره در اینگونه رابطه ها و رها کردن آن ها داده شد، توصیه می کنیم که مشکلات و مسائل خود را از طریق آنلایت یا تماس تلفنی با روانشناسان دکتر فکر در میان بگذارید. برای این منظور، همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 در همه روزهای هفته پاسگوی تمامی دوستان گرامی خواهند بود. 

نشانه های روابط ناسالم عاطفی چیست؟

عواملی همچون احساس عدم ارزشمندی، پایین آمدن عزت نفس، سوء استفاده از احساسات، بی توجهی به استقلال فردی و … از مهم ترین نشانه های چنین روابطی است.

چگونه ار یک رابطه ناسالم بیرون آییم؟

برای دریافت مشاوره در زمینه رها کردن روابط ناسالم عاطفی می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

آیا احساس شکست عشقی بعد از اتمام روابط عاطفی طبیعی است؟

اگر فرد واقعیت ناسالم بودن رابطه را بپذیرد، بروز حالات منفی کمتر خواهد بود. اما به طور کلی می توان انتظار خدشه وارد شده به احساسات را داشت.

مفهوم روابط ناسالم عاطفی چیست؟

در این مقاله می توانید اطلاعات لازم در مورد روابط ناسالم عاطفی را کسب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور