تعریف تشویق در روانشناسی
تعریف تشویق در روانشناسی

تاثیر تشویق بر کودکان به لحاظ روانشناسی

تاثیر تشویق بر کودکان بر کسی پوشیده نیست. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی تعریف تشویق در روانشناسی و بهترین تشویق برای کودکان بپردازیم.

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت از کودک سعی می کنند با تحسین کودکان به آنها کمک کنند تا احساس اعتماد به نفس داشته باشند. اما تشویق در واقع موثرتر از تحسین در ایجاد اعتماد به نفس کودکان است. اما استفاده بیش از حد از تحسین در واقع می تواند عزت نفس کودکان را کاهش دهد. در ادامه همراه ما باشید تا تاثیر تشویق بر کودکان را بیشتر بدانید.

تفاوت بین ستایش و تشویق

تمجید و تشویق بسیار متفاوت است. ستایش بر آنچه که بزرگسال فکر می کند یا احساس می کند تمرکز دارد و اغلب شامل قضاوتی مانند “خوب” است، می شود. جملات تمجیدی که با “من دوست دارم…” شروع می شود، پیام ظریفی را ارسال می کند که نظر بزرگسالان مهم است. جملاتی مانند “تو دختر خوبی هستی” یا “من عاشق تو هستم!” یا “من خیلی به شما افتخار می کنم ” نمونه هایی از ستایش هستند که ممکن است موثر به نظر برسند. اما کودکانی که مورد تحسین قرار می‌گیرند معمولاً کارهایی را برای خوشحال کردن بزرگسالان انجام می‌دهند، نه به این دلیل که خودشان انگیزه دارند.

تشویق غیرقابل قضاوت است. جملات تشویقی به حقایق خاصی اشاره می کنند اما آنها را ارزیابی نمی کنند. عباراتی مانند «تو واقعاً سخت کار کردی» یا «به تمام رنگ سبزی که در نقاشی خود استفاده کردی نگاه کن» یا «شرط می‌بندم که افتخار می‌کنی که تمام این پازل را تمام کردی» نمونه‌هایی از تشویق بدون قضاوت هستند. کودکانی که تشویق می شوند تمایل دارند خودانگیزه بوده باشند و غرور قوی تری در کار خود ایجاد کنند، زیرا تشویق بر روی کاری که آنها به خوبی انجام می دهند متمرکز است، نه آنچه معلم در مورد کار آنها فکر می کند.

ارائه دهندگان مراقبت از کودک گاهی اوقات از تمجید بیش از حد استفاده می کنند.

تفاوت تحسین و تشویق

چرا تشویق موثرتر از تحسین در محیط های مراقبت از کودک است؟

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا مراقبین کودک باید سعی کنند کودکان را تشویق کنند:

تشویق بر تلاش متمرکز است

ارائه دهندگان مراقبت از کودکان که کودکان را تشویق می کنند به میزان سختی کار و پیشرفت آنها اشاره می کنند. این به ایجاد غرور کمک می کند.

تشویق کودکان را برای موفقیت آماده می کند

تشویق به کودکان می آموزد که خود را بر اساس شایستگی های خود ارزیابی کنند. زمانی که بزرگسالان درباره کاری که انجام می‌دهند به کودکان بازخورد می‌دهند، کودکان یاد می‌گیرند که خود را بدون مقایسه تلاش‌ها و موفقیت‌های خود با دیگران ارزیابی کنند. کودکانی که تشویق می شوند یاد می گیرند که آنچه در مورد خود فکر می کنند مهمتر از آنچه دیگران فکر می کنند است.

کودکان نیاز به تقویت دارند، اما تشویق در ایجاد عزت نفس، انگیزه برای کار و همکاری با دیگران در کودکان موفق تر از تحسین است. اگر این کار به درستی انجام نشود می تواند دلیلی بر عدم اعتماد به نفس برای کودکان باشد.

اهمیت تشویق

قدرتمندترین ابزار معلم

تشویق یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که معلم می تواند از آن استفاده کند. این اغلب کلید باز کردن پتانسیل های استفاده نشده در کودکان است، به ویژه آنهایی که در یادگیری مشکل دارند. در زیر نگاهی به قدرت تشویق و چند گام ساده ای که والدین و مربیان می توانند برای تشویق دانش آموزان در طول فرآیند یادگیری بردارند، آورده شده است.

تشویق یک نیروی قدرتمند در آموزش است

به عنوان یک مربی یا والدین، گفتار و کردار شما این توانایی را دارد که دانش‌آموزان را بالا ببرد یا آنها را تخریب کند. کلمات و اعمال تشویق کننده اغلب توسط دانش آموزان درونی می شوند و قدرت ایجاد انگیزه در آنها را برای موفقیت ایجاد می کنند.

بهترین تشویق برای کودکان

راه های ساده برای نشان دادن تشویق به دانش آموزان

هیچ فرمول پیشنهادی واحدی برای تشویق دانش آموزان به موفقیت وجود ندارد. هر یادگیرنده جوانی منحصر به فرد است و به تشویق پاسخ های متفاوتی خواهد داد. با این حال، چند راه جهانی برای تشویق دانش آموزان در داخل و خارج از کلاس وجود دارد. در زیر هشت راه ساده برای تشویق دانش آموزان به موفقیت آورده شده است.

فرهنگ تشویق ایجاد کنید

مسیر اعتماد دانش آموزان با ایجاد فرهنگ تشویق آغاز می شود. معلمان و والدین می توانند با تجسم این باور که هر دانش آموز دارای پتانسیل و توانایی برای دستیابی به اهداف خود است، فرهنگ تشویق را ایجاد کنند. علاوه بر این، شما باید سعی کنید بر رفتارها و اعمال مثبت دانش آموزان به جای رفتارهای منفی آنها تمرکز کنید.

وقتی دانش‌آموزان پیشرفت می‌کنند تمجید کلامی ارائه کنید

نگه داشتن دانش آموزان در مسیر درست زمانی که پیشرفت کردند برای کمک به آنها در دستیابی به اهدافشان حیاتی است. تحسین شفاهی روشی عالی برای تشویق دانش آموزانی است که در طول مسیر یادگیری پیشرفت نشان می دهند.

برای اطلاع از نحوه اصلاح رفتار کودکان کلیک کنید.

اشکال ملموس تشویق را ارائه دهید

اشکال ملموس تشویق به دانش آموزان یادآوری بصری می دهد که قدرت یادگیری و موفقیت را دارند. آنها به ویژه هنگامی که پس از دستیابی دانش آموزان به نقاط عطف یادگیری در کلاس درس به مقدار کم یا در حد اعتدال مورد استفاده قرار می گیرند مؤثر هستند. در اینجا چند شکل ملموس تشویق وجود دارد که می تواند دانش آموزان را برای ادامه کار در جهت اهداف خود ترغیب کند:

برچسب‌ها یا ستاره‌های طلایی: این‌ها به‌ویژه برای دانش‌آموزان جوان‌تر که از بازخورد مکرر بهره می‌برند، مؤثر است.

روبان ها و مدال ها: این نشانه های تشویق اغلب برای کمک به دانش آموزان برای دستیابی به نقاط عطف آمادگی جسمانی استفاده می شود.

گواهی‌های موفقیت: گواهی‌ها انتخاب‌های خوبی برای دانش‌آموزان مسن‌تر هستند که از ارسال موارد در رسانه‌های اجتماعی لذت می‌برند.

برای اطلاع از علت کمبود اعتماد به نفس در کودکان کلیک کنید.

حتی کوچکترین تلاش ها را تحسین کنید

دانش آموزان عادت دارند که برای دستیابی به دستاوردها و نقاط عطف یادگیری شناخته شوند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان معمولاً زمانی که یاد می‌گیرند چگونه بخوانند، کلاس را تکمیل کنند یا از دبستان یا دبیرستان فارغ‌التحصیل شوند، تحسین می‌شوند. با این حال، فرهنگ واقعی تشویق شامل تحسین دانش‌آموزان به خاطر موفقیت‌های کوچک و پیشرفت‌های اندک در تلاش‌هایشان است.

به طور رسمی دانش آموزان را برای دستاوردهایشان به رسمیت بشناسید

مدارسی که دارای فرهنگ تشویق هستند به دلیل شناخت دانش‌آموزان از دستاوردهایشان در خبرنامه‌ها و مراسم شناخته می‌شوند. دیگران پیام‌های الهام‌بخشی را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند و نام دانش‌آموزان را روی پلاک‌ها و بنرهای راهرو می‌گذارند. وقتی دانش آموزان این نوع شناخت رسمی را دریافت می کنند، به آنها یادآوری می شود که قدرت دستیابی به موفقیت را دارند.

تشویق کلامی خود را با حرکات غیرکلامی تکمیل کنید

“بعضی از مردم به شیوه‌ای پرهیاهو تشویق می‌کنند. سایر تشویق‌کنندگان به تکنیک‌هایی روی می‌آورند که آرام و ظریف هستند: یک لبخند نرم، یک کلمه مهربان، یا یک لمس سبک در دست.”

جولی جی اگزلین، دکترای روانشناسی، استاد روانشناسی در دانشگاه کیس وسترن رزرو”

هیچ دو دانش‌آموزی از نظر نحوه پاسخگویی به تشویق‌ها دقیقاً شبیه هم نیستند. برای ارتباط با هر چه بیشتر دانش آموزان، باید روش های تشویق خود را تغییر دهید یا ترکیب کنید. حرکات غیرکلامی مانند لبخند، تکان دادن سر، یا لمس های سبک اغلب به اندازه شکل های کلامی تشویق موثر هستند. در حالت ایده‌آل، می‌توانید تشخیص دهید که کدام نوع تشویق به بهترین وجه به یک دانش‌آموز خاص انگیزه می‌دهد و از آن تاکتیک‌ها استفاده کنید.

تاثیر تشویق بر کودکان

با کلمات تشویق کننده خود دقیق باشید

دقت می تواند تعیین کند که تشویق شما چقدر برای دانش آموز تاثیرگذار است. استفاده از صفت‌ها و توصیف‌کننده‌های خاص می‌تواند به تشویق شما کمک کند تا در دانش‌آموز طنین‌انداز شود، در حالی که تحسین عمومی اغلب آن‌قدر معنادار نیست.

برای اطلاع از نقش والدین در تحصیل فرزندان کلیک کنید.

چرا تشویق مهم است؟

در اینجا پنج فایده مهم تشویق وجود دارد:

  1. نیروبخشی

قطعاً تشویق می تواند به هر کسی انگیزه و نیرو برای ادامه راه بدهد. تفاوتی هم ندارد که فرد چند ساله باشد در هر صورت این موضوع در کودکان اهمیت بیشتری داشته ومی تواند روی آینده آن ها نیز تاثیربسیار زیادی بگذارد.

  1. اعتماد به نفس

به این فکر کنید که وقتی ناامید می شوید چه اتفاقی می افتد. از دست دادن امید؛ یک روح تخلیه شده دلسردی اساساً بهترین راه برای توصیف از دست دادن اعتماد به نفس است. “

بنابراین به طور طبیعی، یک مزیت بزرگ تشویق این است که یک تزریق اعتماد به نفس را فراهم می کند!

  1. راهنمایی

تشویق بیش از مجموعه ای از کلمات مثبت است.  تشویق راهنمایی و بازخورد است. بهترین تشویق از جانب کسانی است که واجد شرایط گذراندن آن هستند. مطمئناً، تشویق می‌تواند از طرف هر کسی باشد، اما به نظر می‌رسد که وقتی از یک «متخصص» یا شخصیت معتبر باشد، قوی‌تر است.

  1. دستاورد

در اینجا هدف نهایی را فراموش نکنیم. شما کسی را تشویق می کنید که به کاری ادامه دهد تا در نهایت به هدف خود برسند و هر کاری را که در وهله اول می خواهند انجام دهند.

  1. تشویق اضافی

تشویق دنیا را تغییر می دهد.

با توجه به موارد فوق، آیا واقعاً دور از ذهن است که ببینیم چگونه تشویق می تواند جهان را تغییر دهد؟

پس دوباره سعی کنید امروز یک نفر را تشویق کنید.

با این حال، اهداف خود و مبارزات خود را مشخص کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تاثیر تشویق بر کودکان بپردازیم. اینکه بهترین تشویق برای کودکان چیست و تاثیر تشویق بر کودکان می تواند شامل چه مواردی باشد، مورد بررسی قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین تشویق برای کودکان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا تشویق در هر حالتی مفید است؟

قطعاً خیر اگر بیش از حد باشد می تواند مضر باشد.

ویژگی های یک تشویق واقعی چیست؟

اگر تشویق با تمرکز روی فرد و بدون قضاوت باشد، واقعی خواهد بود.

در چه گروه سنی تشویق ضروری تر است؟

تشویق باید در هر گروه سنی ارائه شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نحوه آموزش عذرخواهی به کودکان

آموزش عذرخواهی به کودکان با 7 روش کاربردی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور