نقش والدین در تحصیل فرزندان
نقش والدین در تحصیل فرزندان

نقش والدین در تحصیل فرزندان و پیشرفت آنها

نقش والدین در تحصیل فرزندان از چندین جهت می تواند اهمیت داشته باشد. پدر و مادرانی که از نظر درسی، عاطفی، مالی و جسمی به نیازهای فرزندان رسیدگی می کنند، نه تنها به موفقیت تحصیلی آن ها کمک می کنند، بلکه عزت نفس او را بالا می برند. به ویژه در سال های اخیر که بسیاری از کلاس ها و مدارس به صورت مجازی برگزار شد، نقش والدین در هدایت و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان بیش از پیش نمایان بود.

در این مقاله قصد داریم تا با نمودها و نتایج توجه والدین به تحصیل فرزندان بیشتر آشنا شده و نکات مهمی را در مورد نحوه افزایش این نقش یادآور شویم. همچنین، پدر و مادر گرامی که در مورد ابعاد مختلف تحصیلی فرزندان خود نیازمند راهنمایی می باشند، می توانند تنها با کلیک بر روی باکس ” تماس با مشاوره” با مشاوران تحصیلی ما ارتباط بگیرند.

اهمیت نقش والدین در تحصیل فرزندان

شاید صحبت کردن در مورد نقش والدین در هدایت تحصیلی فرزندان به قولی توضیح واضحات باشد. مسئولیت که در زمینه بر فرزندپروری بر عهده والدین است، آن ها را موظف می کند تا به تمامی جنبه های زندگی او توجه و اهتمام کافی را داشته باشند. از جمله این جوانب، تحصیل و درس خواندن است که یکی از اصلی ترین تعیین کننده های مسیر زندگی کودک یا نوجوان ها می باشد.

شاید در نگاه همه ما اولین چیزی که در مورد نقش والدین در تحصیل فرزندان به ذهن خطور می کند، پیشرفت تحصیلی آن هاست. مسلما این یک تصور کاملا درست است و پیگیری خانواده ها در جهت و شیوه درست خود می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد. اما مهمترین از آن، عشق و حمایتی است که والدین به فرزند منتقل کرده و او را تا پایان عمر به یادگیری علاقه مند می کنند.

از سوی دیگر اگر معلمی هیچ گونه تعاملی با والدین دانش آموزان خود نداشته باشد، چگونه می تواند از دلایل افت تحصیلی، حواس پرتی، علایق و مسائل پیرامون زندگی آن ها مطلع شود. از این رو نقش والدین در هدایت تحصیل فرزندان را نمی توان دست کم گرفت و این مورد هم از سوی خانواده و اهم از سوی سیستم آموزش و پرورش بایستی مورد توجه قرار گیرد.

نمونه هایی از نقش والدین در تحصیل فرزندان

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی  فرزندانشان

ما در بالا به طور کلی در مورد اهمیت نقش والدین در پیشرفت تحصیل فرزندانشان صحبت کردیم. اما منظور از این نقش چیست و چگونه می توان آن را به نحو قابل قبولی ایفا نمود. در زیر نمونه هایی از مشارکت سودمند پدر و مادران در تحصیل دانش آموزان را ذکر خواهیم کرد.

شرکت در جلسات اولیاء و مربیان

به طور معمول در هر مدرسه ایی هرازگاهی جلسات اولیاء و مربیان برگزار می شوند. متاسفانه برخی از والدین در مورد این جلسات سهل انگاری کرده و یا به دلایلی همچون مشغله زیاد حضور پیدا نمی کنند. اما اولین منفعتی که این جلسات دارند، انتقال احساس خوب، حمایت عاطفی و کاهش ناسازگاری فرزندان است.

شاید همه نه، اما اغلب ما روزی دانش آموز بوده ایم. حتما آن احساس خوب دیدن پدر یا مادر خود در کنار سایر والدین را به یاد داریم. از سوی دیگر، مسائلی که مربیان و مدیران در مورد مدرسه و نقش والدین در پیشرفت تحصیل فرزندان بیان می کنند، می تواند بسیار مفید باشد و والدین در جریان امور مدرسه قرار می گیرند.

فراهم کردن محیطی امن

دانش آموزان به ویژه در سنین پایین تر باید از نظر عاطفی و جسمی در خانه احساس امنیت کنند. کاهش اختلافات خانوادگی، کم کردن سر و صدا در هنگام انجام تکالیف، پرهیز از تنبیهات جسمی، توجه عاطفی، عدم مقایسه، نداشتن انتظارات بیش از حد و … در ایجاد امنیت در خانه اهمیت دارد.

در بیرون از خانه نیز اگر احساس کردید که شخصی یا مسئله ایی او را آزار می دهد، حتما علت را پیدا و به شکل درستی برای رفع آن به فرزند کمک کنید. به یاد داشته باشید که نقش والدین در هدایت تحصیلی فرزندان همیشه هم نباید مستقیم و آشکارا باشد. فرزند باید محافظت از خود را نیز یاد بگیرد.

فراهم کردن نیازهای اولیه

ضرورتی ندارد که والدین حتما وسایل یا ابزارهای گران و پر هزینه را برای فرزندان خود تهیه کنند. اما نقش والدین در تهیه نیازهای تحصیل فرزندان بسیار مهم است. سایر نیازهای مادی همچون غذای بموقع، کم کردن سر و صدا هنگام انجام تکالیف، اختصاص یک مکان اختصاصی برای درس خواندن و … می باشد.

با معلم فرزند خود تعامل داشته باشید

البته این بدین مفهوم نیست که مدام با معلم تماس بگیرید یا برای صحبت به مدرسه بروید. زیرا آن ها با چندین دانش آموز سر و کار دارند و اگر بنا به پاسخگویی در مقابل همه آن ها باشد، به زندگی شخصیشان آسیب وارد می شود.

اما بهتر است که در ابتدای سال تحصیلی او را بشناسید و هرازگاهی در مورد نحوه پیشرفت فرزند خود پیگیر شوید. علاوه بر این، نقش والدین در شناسایی علل ترس از مدرسه فرزندان کلیدی خواهد بود. از این نظر اگر معلم در مورد دانش آموز نیازمند اطلاعاتی بود، با او همکاری کنید.

از میزان پیشرفت تحصیلی او مطلع شوید

نقش والدین در هدایت تحصیلی فرزندان

شاید زمانی که از فرزند خود در مورد وضعیت درسی اش سوال می کنید، به دلیل خجالت یا ترس توضیح دقیقی به شما ارائه دهد. به همین دلیل بهتر است که از معلم در این مورد جویا شوید و موقعیت او نسبت به سایر دانش آموزان را بررسی نمایید. نقش موثر والدین در تحصیل فرزندان بایستی به نحوی باشد که قبل از آنکه خیلی عقب بماند برای بهبودی راهکارهای لازم را بیابید. همچنین، بر روی کارنامه و نمرات نیز نظارت داشته باشید.

بر روی روند انجام تکالیف نظارت داشته باشید

یک نقش مهم والدین در پیشرفت تحصیل فرزندان شان کنترل انجام تکالیف و نحوه انجام آن هاست. مسئولیت پذیری در قبال انجام تکالیف را به او آموزش داده و یک برنامه مطالعه را تدارک ببینید.

خوب است مکان درس خواندن مشخص و ثابت باشد. اجازه دهید تا خودش تکالیف را انجام دهد تا به شما متکی نباشد. تنها در زمان هایی که می دانید واقعا به کمک یا راهنمایی نیاز دارید، از خود کتب یا مربی کمک آموزشی استفاده نمایید.

نگرش مثبتی نسبت به مدرسه در او ایجاد نمایید

نقش و تاثیر طرز تفکر والدین در تحصیل فرزندان بیشتر از آنچه که تصورش می کنیم اهمیت دارد. اگر شما به مطالعه علاقه داشته باشید، او نیز علاقه مند خواهد شد. هر چقدر ما برای مدرسه ارزش و احترام قائل شویم، فرزند نیز یاد خواهد گرفت.

یادتان باشد اگر فرزندتان در مقابل شما از معلم به خاطر سخت بودن درس ها یا یک برخورد شکایت یا بدگویی کرد، هرگز با او همراه نشوید و سعی کنید رفتار احترام آمیز را به او منتقل نمایید. داشتن شور و شوق برای یادگیری و بودن در کنار معلم و دوستان می تواند سهم بسزایی در علاقه مندی به تحصیل داشته باشد.

نقش تشویق والدین در تحصیل فرزندان

تشویق پیشرفت های تحصیلی و درسی یک انگیزه قوی و خودباوری را در او ایجاد می کند. حتی می توانید یک کادو خریداری کرده و بدون اطلاع دانش آموز، از طریق مدرسه و معلم به او هدیه دهید.

همچنین، هنگامی که تکالیفش را بموقع انجام می دهد، به عنوان جایزه فعالیت هایی که دوست دارد را به او عرضه کرده یا تعریف و تحسین کنید. نقش مثبت تشویق والدین در پیشرفت تحصیل فرزندانشان از نظر تمامی روانشناسان به اثبات رسیده است.

از مسائل و مشکلات بیرون از خانه او آگاه شوید

در مورد حضور بموقع دانش آموز خود در مدرسه مطمئن شوید. اما اگر احساس کردید که تمایل به رفتن به مدرسه ندارد یا دچار یک ترس مبهم شده، حتما دلیل آن را بیابید. ممکن است در مدرسه با همسالان و همشاگردی های خود مشکلی داشته باشد یا مورد خاصی او را آزار دهد.

بعلاوه، دوستانش را بشناسید و مطمئن شوید که انتخاب های درستی داشته است. همچنین، چنانچه دانش آموزتان در بیرون از خانه با مسائلی همچون کمبود عزت نفس، خجالتی بودن، استرس، اضطراب، پرخاشگری همراه است، حتما آن ها را شناسایی کرده و رفع نمایید.

عدم تنبیه بد یا سخت گیری

مراقبت و پیگیری تحصیل دانش آموز به معنای سخت گیری بیش از حد یا تنبیه های نامناسب نیست. به هیچ وجه در هیچ صورتی از تنبیه بدنی استفاده نکنید. این کار نه تنها نتیجه مثبت ندارد، بلکه باعث دلسردی او خواهد شد.

در مقابل، اگر نیاز به پیشگیری از رفتارها یا عملکرد نامناسب بود، بهتر است که از شیوه هایی همچون محروم کردن برای تنبیه بهره ببرید. به عنوان مثال، تعیین کنید که اگر تکالیفت را به موقع انجام ندهی، مجاز به دیدن تلویزیون یا بازی با دوستانت نخواهی بود.

سخن پایانی 

امیدواریم با ارائه این مطلب توانسته باشیم تا اهمیت نقش والدین در تحصیل فرزندان را به به شما خواننده عزیز منتقل کرده باشیم.

امروزه به دلایلی همچون مجازی شدن برخی کلاس ها، گسترش دنیای دیجیتال و فضای مجازی، پیچیده تر شدن محتویات کتاب ها، آزمون کنکور و بسیاری از مسائل دیگر، نقش والدین در تحصیل فرزندان با چالش های گوناگونی در رابطه با تحصیل فرزند خود روبرو هستند. از همین رو، مشاوران تحصیلی دکتر فکر این امکان را فراهم کرده اند تا پدر و مادران گرامی برای طرح سوالات خود در این زمینه به راحتی به کارشناسان حوزه تحصیل دسترسی داشته باشند. برای این امر کافی است که در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب از طریق تلفن یا آنلاین با ما در ارتباط باشید. 

نقش والدین در تحصیل فرزندان چیست؟

در این مقاله می توانید با اهمیت نقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان آشنا شوید.

والدین از چه طریقی می توانند در پیشرفت دانش آموزانشان نقش داشته باشند؟

والدین بایستی به نحوه انجام تکالیف، تعامل با مدرسه و معلم، تشویق و تنبیه ( مناسب) بموقع، تامین امنیت و نیازها و … در فرزندان خود دقت داشته باشند.

آیا حضور در جلسه اولیا و مربیان می تواند در پیشرفت دانش آموزان تاثیرگذار باشند؟

بله. اولین منفعتی که این جلسات دارند، انتقال احساس خوب، حمایت عاطفی و کاهش ناسازگاری فرزندان به فرزندان است.

چگونه می توانیم افت تحصیلی فرزندمان را بهبود ببخشیم؟

این زمینه نیازمند مشاوره می باشد. برای دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور