آموزش انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی
آموزش انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی

آموزش انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی 1403

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور توسط سازمان سنجش، داوطلبان میتوانند در صورت علاقه و کسب رتبه مجاز، برای انتخاب رشته اقدام کنند. روند انتخاب رشته آزاد با دانشگاه سراسری متفاوت است و به صورت مجزا انجام می‌شود. لذا داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا باید وارد سامانه این دانشگاه شوند و اقدامات لازم جهت تکمیل فرم انتخاب رشته خود را انجام دهند.

زمان بندی انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی 1403

انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403 به تقریب همزمان با انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری انجام می‌شود و داوطلبان باید در این بازه زمانی به ثبت انتخاب‌های خود بپردازند.

زمان بندی انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی 1403 تاریخ
زمان آغاز انتخاب رشته نیمه اول شهریو
زمان پایان انتخاب رشته
تمدید مهلت انتخاب رشته
اعلام نتایج نهایی نیمه اول مهرماه 1403

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

متقاضیان بایستی بعد از ورود به سامانه انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به گروه آزمایشی خود، حداکثر 100 کد رشته از کد رشته محل‌های درج شده در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403، انتخاب کنند. داوطلبان میتوانند برای ثبت کد رشته محل‌های مورد نظر خود و پرداخت هزینه انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی مطابق راهنمای تصویری زیر عمل کنند.

  • در ابتدا وارد سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org شوید. سپس بر روی لینک ″سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1403 دانشگاه آزاد اسلامی (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) ″ کلیک کنید.

ورود به سایت دانشگاه آزاد

  • پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، باید کد دسترسی (7 رقمی) انتخاب رشته یا همان شناسه انتخاب رشته درج شده در کارنامه و کد ملی خود را وارد کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

  • در این مرحله می‌بایست برای پرداخت هزینه انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی رو گزینه “پرداخت” کلیک کنید.

پرداخت هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

  • در این مرحله با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود (رمز دوم، تاریخ انقضا و cvv2) و تکمیل فرایند پرداخت، کد رهگیری را دریافت کنید.

مراحل انجام انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

  • در آخر پس از تایید پرداخت، می‌توانید کد رشته‌های مورد نظر خود را بر اساس علاقه و اولویت بندی در فرم انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی ثبت کنید و بعد از چک کردن صحت کد رشته‌های انتخابی بر روی “تایید نهایی” کلیک کنید توجه داشته باشید در این مرحله باید کد پیگیری انتخاب رشته خود را برای مشاهده نتایج انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی یادداشت کنید.

عوامل موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته‌ای آگاهانه انجام دهند که به موفقیت آنها کمک کند. عوامل موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی شامل موارد زیر است:

  • علاقه‌مندی‌های شخصی

انتخاب رشته‌ای که با علایق و استعدادهای فرد سازگار باشد، موجب ایجاد انگیزه و رضایت در طول دوران تحصیل می‌شود. دانشجویان باید به رشته‌ای تمایل داشته باشند که بتوانند با اشتیاق و انگیزه بیشتری در آن درس بخوانند و پروژه‌ها را انجام دهند.

  • آینده شغلی

بررسی بازار کار و فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته انتخابی بسیار مهم است. داوطلبان باید تحقیق کنند که آیا رشته‌ای که انتخاب می‌کنند، فرصت‌های شغلی مناسبی در آینده دارد یا خیر؟

  • شرایط و ضوابط دانشگاه

داوطلبان باید به شرایط خاص هر رشته، مانند حداقل معدل و سوابق تحصیلی توجه کنند. برخی رشته‌ها ممکن است شرایط خاص دیگری برای پذیرش داشته باشند.

  • مشاوره تحصیلی

استفاده از خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا با آگاهی بیشتری رشته‌های مناسب را انتخاب کنند. این مشاوران می‌توانند اطلاعات لازم در مورد رشته‌ها و بازار کار را در اختیار داوطلبان قرار دهند.

  • اولویت‌بندی انتخاب‌ها

داوطلبان باید انتخاب‌های خود را به سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا شانس قبولی خود را در رشته‌های مختلف افزایش دهند.

  • بررسی توانایی‌های فردی

شناخت توانایی‌ها و نقاط قوت فردی در انتخاب رشته بسیار مهم است. داوطلبان باید به توانایی‌های خود در دروس مختلف توجه کنند و رشته‌ای را انتخاب کنند که با این توانایی‌ها همخوانی داشته باشد.

اقدامات لازم هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بعد از دریافت کارنامه اولیه داوطلبان باید برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی به تراز و رتبه اکتسابی خود توجه کرده و کد رشته‌های انتخابی خود را با در نظر گرفتن فاکتور‌های مهمی از جمله مسیر، علاقه، هزینه و… اولویت بندی کنند. داوطلبان باید اول از همه علاقه خود و سپس مواردی که در ادامه این بخش به آنها اشاره کرده‌ایم را در نظر بگیرند تا در زمان اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی با نتایج مطلوبی روبه‌رو شوند. موارد قابل توجه عبارتند از:

  • کارنامه: شما میتوانید انتخابات خود را با توجه به تراز و رتبه خود در کارنامه، به سه دسته تقسیم کنید.
  1. رشته‌های که به تراز و رتبه بیشتری نسبت به تراز و رتبه شما نیاز دارند.
  2. رشته‌های که کف تراز و رتبه قبولی آنها تراز و رتبه شماست.
  3. رشته های که تراز و رتبه قبولی آنها کمتر از تراز و رتبه شماست.
  • سهمیه: دانشگاه آزاد همانند دانشگاه‌ سراسری سهمیه‌های موثری برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته است. اما نحوه اعمال سهمیه در دانشگاه آزاد متفاوت است و تنها سهمیه‌های زیر تاثیر گذار هستند.
  1. سهمیه ایثارگران
  2. سهمیه بهیاران
  3. سهمیه مناطق
  4. سهمیه رزمندگان
  5. سهمیه خانواده شهید

اقدامات لازم هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد

شهریه: با توجه به اینکه تحصیل در دانشگاه آزاد نیازمند پرداخت شهریه است. متقاضیان باید با اطلاع از مقدار شهریه دانشگاه آزاد و اطمینان از توانایی پرداخت شهریه ثبت نام خود را قطعی کنند چرا که در صورت انصراف از دانشگاه آزاد باید جریمه مالی پرداخت کنند. همچنین برای دانشجویان دانشگاه آزاد شرایطی در نظر گرفته شده و می‌توانند شهریه پرداختی خود را به صورت دریافت وام دانشجویی، اقساطی و تخفیف پرداخت کنند.

مسیر: داوطلبان باید مسافت و فاصله را نیز در نظر بگیرند. همچنین در صورت فاصله زیاد و رفتن به دانشگاه‌ شهر دیگر، باید از ارائه خوابگاه توسط دانشگاه مقصد اطمینان حاصل کنند زیرا بعضی از واحد‌های دانشگاه آزاد تعهدی در ارائه خوابگاه ندارند. در این صورت بایستی از خوابگاه‌های خودگردان استفاده کنند.

کیفیت: توجه به رتبه بندی و کیفیت دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن هیئت علمی، امکانات، آموزش، تعداد مقالات و… می‌تواند به داوطلبان در انتخاب رشته کمک کند.

ظرفیت: داوطلبان باید به ظرفیت پذیرش رشته‌های انتخابی خود دقت کنند زیرا ظرفیت هر رشته در واحدهای دانشگاه آزاد متفاوت است.

دروس رشته مورد نظر: داوطلبان باید با چک کردن سرفصل‌های دروس رشته انتخابی از میزان علاقه خود به آن رشته آگاه شوند و با در نظر گرفتن سطح دروس نسبت به توانایی خود اقدام به انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی کنند.

بسیاری از موارد موثر دیگری در انتخاب رشته آزاد وجود دارد که برای این منظور داوطلبان میتوانند قبل از انتخاب رشته به مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنند و به سوالات خود راجب چگونگی انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ دهند.

 

 

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

7 روش درمان سریع کبودی ؛ درمان کبودی پوست بدن در خانه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور