کمال گرایی عاطفی
کمال گرایی عاطفی

کمال گرایی عاطفی

آیا تا به حال به مضرات کمال گرایی عاطفی و راه های جلوگیری از آن فکر کرده اید؟ به نظر شما دلیل مضر بودن این ویژگی چیست و چرا بسیاری از روانشناسان بر درمان آن تاکید دارند؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید که با درمان کمال گرایی عاطفی کاذب می توان از بسیاری از طلاق ها و حتی برخی خودکشی ها جوگیری کرد.

شاید اغلب مردم جامعه ما اطلاعات اندکی در این زمینه داشته و کمتر در رابطه های خود به این موضوع فکر کرده باشند. به همین دلیل، لازم دیدیم تا مقاله کنونی را به کمال گرایی عاطفی اختصاص دهیم. همچنین، اگر شما، شریک عاطفی یا همسرتان با این مشکل مواجه شده اید، می توانید با کارشناسان و مشاورن ما در تماس باشید.

کمال گرایی عاطفی چیست؟

کمال گرایی عاطفی چیست؟

همه ما شنیده ایم که مردم می گویند “من یک کمال گرا هستم” یا “من یک شخصیت کمال گرا دارم.” ولی این دقیقاً چه معنایی می دهد؟ معمولاً معنی آن (از نظر غیر بالینی) این است که “وقتی فکر می کنید کمال گرا هستید، احساس بهتری دارید”.

رایج ترین اشکال کمال گرایی که در جامعه شناخته شده ترند، معمولاً بر اساس عملکرد علمی، ورزشی، استعدادها و غیره می باشد. ما تلاش می کنیم بهترین باشیم، به ستون های A برسیم، مقام اول را کسب کنیم و در هر کاری که هستیم از همتایان خود بهتر باشیم.

اما آنچه که اغلب افراد از آن آگاهی کمتری دارند، “کمال گرایی عاطفی” است. این شکل از کمال گرایی، عامل از بین برنده خوشبختی، ایجاد اضطراب و تأثیر منفی بر برقراری ارتباط با دیگران و حتی خود است. کمال گرایی عاطفی اگر در حالت استاندارد باشد، می تواند در دور کردن افکار منفی از ذهن به ما کمک کند.

“من نباید از این موضوع عصبانی می شدم. او نباید به من این انتقاد را می کرد. من هرگز نباید غمگین به نظر برسم در غیر این صورت مردم فکر می کنند که من حال خوبی ندارم”.

به عبارت دیگر، ما تحمل بسیار کمی در برابر هر گونه احساس ناخوشایند داریم و بلافاصله آنها را کنار می گذاریم. چرا این یک مشکل است؟ در زندگی همه ما ممکن است شرایط ناخوشایندی وجود دارد و این یک امر طبیعی است. اما مشکل کمال گرایی عاطفی از جایی شروع می شود که همواره سعی در انکار کردن این موضوع داشته باشیم و به گونه ایی نشان دهیم که اصلا ناراحت نیستیم. این رفتار منجر به بروز استرس خواهد شد.

اگرچه سرکوب برخی احساسات منفی و کنترل خشم در شرایط خاص می تواند مفید باشد، اما تکرار این سرکوب گری بتدریج منجر به یک سری عقده های روانی می شود.

درمان کمال گرایی عاطفی کاذب

درمان کمال گرایی عاطفی کاذب

آیا شما یک کمال گرای احساسی هستید؟ آیا شما هم جمله های زیر را با خود تکرار می کنید یا به آن ها ایمان کامل دارید؟

من همیشه باید خوشحال و خوشحال باشم.

من هرگز نباید احساس افسردگی و اضطراب کنم.

باید بتوانم از یک ذهنیت منفی خارج شوم.

غالباً ما یک دیدگاه ایده آلیستی نسبت به افراد شاد و موفق داریم. ما معتقدیم که چنین افرادی دائما لبخند بر لب دارند، فقط بهترین چیزهای زندگی را می بینند و از احساسات ناراحت کننده هرگز اذیت نمی شوند.

افراد با روحیه همیشه می توانند اعصاب خود را کنترل کنند، زیرا چنین افرادی گاهی اوقات مصنوعی به نظر می رسند. ما به طور کلی درمورد افرادی که خود را با شرایط متناسب نشان می دهد و می توانند احساسات ناخوشایند دیگر را تحمل کنند، احساس آرامش بیشتری داریم.

حقیقت این است ویژگی های شخصیت سالم طیف وسیعی از موارد را در بر می گیرد. افراد سالم احساسات و حالات خوشایند یا ناخوشایند خود را می پذیرند و از آن ها وحشت ندارند. این باعث ایجاد ارتباط خوب با دیگران می شود و در نهایت یک اعتماد بنفس واقعی را به وجود می آورد.

از طرف دیگر، کمال گرایی احساسی در میان افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می برند معمول است و به نفع ما نیست.

نشانه های کمال گرایی عاطفی در روابط

کمال گرایی عاطفی

در روابط، کمال گرایی عاطفی می تواند مشکلات ساز باشد و منجر به اتفاقات ناخوشایند گردد. به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم نشانه های رایج کمال گرایی عاطفی در روابط را بیشتر بررسی کنیم تا از مشکلات بعدی جلوگیری کرده باشید.

۱. انتظارات غیرواقعی

در هر رابطه 3 نوع ذهنیت وجود دارد که شامل ذهنیت در مورد خود، ذهنیت در مورد شریکش و ذهنیت در مورد خود و شریک.

اگر فرد کمال گرا متوجه شود که انتظارات غیر واقعی اش توسط شریک وی برآورده نمی گردد، شروع به سرزنش کردن طرف مقابل می کند. در نتیجه رابطه آن ها پایداری عاطفی لازم را نخواهد داشت. همانطور که می دانید، اگر بلوغ عاطفی در افراد شکل گرفته باشد، قادر به مدیریت احساسات و همچنین احترام به طرف مقابل می باشند.

۲. هر مشکل کوچک در رابطه نشانه شکست است

همانطور که می دانید افراد کمال گرا همه چیز را در نهایت زیبایی و خوبی می خواهند. یعنی این افراد اگر کوچک ترین مشکلی در هر رابطه ای بیابند، آن را یک مشکل بزرگ تصور می کنند. در حالی که ما در دنیایی زندگی می کنیم که هیچ چیز کامل نیست و بنابراین پیش آمدن جر و بحث، مشکلات و هر گونه عدم تناسب در حالت معمول نباید موجب نگرانی بیش از حد شود.

افراد کمال گرا اگر متوجه شوند که با شریک خود اختلاف نظر دارند، این موضوع را نشان قطعی شکست در رابطه می دانند.

۳. درک نادرست از مفهوم عشق در رابطه

افراد کمال گرا تصور می کنند، یک ویژگی عشق واقعی در رابطه این است که هر روز دو نفر با خوشحالی از خواب بیدار شوند، با خوشحالی از سرکار بازگردند و با خوشحالی دوباره به رخب خواب رفته و کاملا زندگی زناشویی موفقی داشته باشند.

اما در واقعیت این طور نیست و در یک ازدواج موفق، زوج ها هر روز ابعاد جدید از شریک خود را کشف کرده و در نتیجه هرروز که می گذرد آن ها رابطه خود را از روز قبل بهتر می کنند. این بهتر شدن بدین معناست که از ابتدا رابطه ایی کامل نداشته اند و عشق به مرور زمان بین آن ها به وجود می آید.

۴. مغلطه علایق مشترک

در میان اکثر مردم علی الخصوص افراد کمال گرا، تفاهم داشتن یعنی اینکه افرادکاملاً شبیه به هم باشند. در حالی که دو نفر برای داشتن زندگی مشترک موفق، لازم نیست به هم خیلی شبیه باشند. اتفاقاً زوج هایی که درموارد بسیاری با هم اختلاف نظر دارند، رشد بیشتری را در تمامی جنبه های زندگی خود تجربه خواهند کرد.

زیرا این افراد از شریک زندگی خود چیزهای جدیدی را می آموزند و یک نوع خودشناسی در ازدواج حاصل می شود. پس فراموش نکنید در این دنیا، یافتن دو نفر که کاملاً به هم شبیه باشند، نه تنها خیلی جالب نیست، بلکه اصلاً غیر ممکن است.

۵. رفت‌وآمد بین دو حس وحشت و آسودگی

هنگامی که فردی از یک بیماری وحشت دارد، دو حالت خواهد داشت. یا به دلیل گرفتار شدن در آن بیماری احساس ناتوانی خواهد کرد و یا اگر هم در آن گرفتار نشود، به جای خوشحال بودن تنها به داشتن احساس آسودگی بسنده می کند.

این واقعیت تلخ و آزاردهنده در مورد افراد دارای کمال گرایی عاطفی نیز صدق می کند. زیرا این افراد همیشه از ترس از شکست در رابطه دارند و به همین دلیل همیشه بین برزخ حس وحشت از شکست و موقعیت کنونی اند. شاید هم یک نوع آسودگی سطحی را به خود القا کنند، اما این احساس آسودگی کاملاً موقتی است و در مدت زمانی کم، جای خود را احساس وحشت از شکست بعدی خواهد داد.

۶. رقابت همیشگی با خود و دیگران

رقابت اگرچه می تواند سازنده باشد، اما در مواردی نیز کاملاً آسیب رسان است و آسایش را از فرد سلب خواهد کرد. در دنیای مدرن امروز، این معضل بسیار پر رنگ تر شده و به همین دلیل افراد مدام در حال رقابت با دیگران هستند.

البته رقابت با خود تا حدی می تواند بهتر از رقابت با دیگران باشد، اما به صورت کلی این حس منج به افزایش استرس و اضطراب و وحشت خواهد شد.

چرا باید برای رهایی از کمال گرایی عاطفی تلاش کنیم؟

چرا باید برای رهایی از کمال گرایی عاطفی تلاش کنیم؟

احساسات ما بازخورد مهمی به ما می دهد. آیا تا به حال در مورد شخص یا موقعیتی الهاماتی داشته‌اید که آن را نادیده گرفته باشید؟ به طور مثال، شاید از نظر ظاهری ارتباط با یک فرد خوشایند به نظر برسد، اما از نظر درونی احساس خوبی به او ندارید. بعضی افراد به این احساسات توجه کرده و برخی هم آن را نادیده می گیرند.

پذیرش و کنجکاوی در مورد احساسات ناخوشایند ما به ما امکان می دهد تا درسی را که در آنها وجود دارد یاد بگیریم. بعضی اوقات این علامت یک سیگنال است. امتناع از احساس ناراحتی می تواند ما را به اجتناب از شرایط چالش برانگیز سوق دهد. به عنوان مثال، اگر از اضطراب دور شویم، ممکن است هرگز آن جهش را انجام ندهیم، در اولین قرار ملاقات برویم، جرئت انتخاب همسر داشته باشیم، ازدواج کنیم، شغل آینده خود را انتخاب کنیم، به یک کشور خارجی انجام دهیم و به طور کلی گام های بزرگی برداریم.

در حقیقت، با تلاش برای جلوگیری از ناراحتی، احتمالا با مشکلات بزرگتری مواجه می شویم. یا ممکن است در روابط یا مشاغلی باقی بمانیم که دیگر چندان برایمان منفعت ندارد، زیرا آشنایی را به تحریک موقتی در شرایط جدید، ترجیح می دهیم.

کنترل بیش از حد احساسات ما می تواند منجر به یبوست عاطفی شود. یعنی پیوسته کنترل کردن و ترس از قضاوت بد ما را به حالت انسداد عاطفی در می آورد. بطوری که در نهایت، کمتر چیزی می تواند احساس ما را بر انگیزد.

زمانی که به این مرحله برسیم، زندگی برایمان حالت سوررئال پیدا کرده و ما ارتباط خود با شهود را از دست می دهیم. وقتی قادر به پذیرش غم و اندوه یا عصبانیتنیستیم، تمایل داریم احساسات خوشایند مانند شادی را نیز مسدود کنیم. چیزی شبیه به قرار گرفتن در یک کت و شلوار احساسی اتفاق می افتد.

چگونه بر کمال گرایی عاطفی غلبه کنیم؟

کمال گرایی عاطفی

با احساسات خود با مهربانی رفتار کنید. تمرین ذهن آگاهی، که شامل آگاهی از واقعیت کنونی ما بدون قضاوت است، فضای لازم برای همه احساسات را فراهم می کند. مانند به عهده گرفتن نقش یک ناظر دلسوز است. شما نه احساسات خود را دور می کنید و نه در آنها غرق می شوید.

به جای هم ذات پنداری با احساسات، می توانید با خود بگویید، غم و اندوه اینجاست. می خواهی چه به من بگویی؟ با پرسیدن سوال از خودتان، همزمان تمرینات منظم تنفسی داشته باشید تا پاسخ را دریافت کنید. شاید حتی چیزی به ذهن تان نرسد، اما تاثیری که خواهد داشت این است که می توانید احساسات خود را در آغوش بگیرید.

افرادی را پیدا کنید که می توانید احساسات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید. همواره شنیده شدن و تأیید شدن توسط دیگران احساسی خوشایند و بسیار قدرتمند است. اشخاصی را بیابید و انتخاب نمائید که بتوانند احساسات شما را تحمل کنند. به دلایل مختلف، ممکن است هر کسی تمایل انجام این کار را نداشته باشد.

بعضی از افراد ممکن است از شما انتقاد کنند یا شما را طرد نمایند. به احساسات خود اجازه دهید تا کمی نادیده گرفته شوند. گاهی اوقات می توانیم چنان تحت فشار قرار بگیریم که روشنفکری و زندگی در ذهن ما به یک امر عادی تبدیل شود.

واقعاً ناراحت کننده است در مرحله ای باشیم که توانایی گریه کردن را از دست بدهیم. به شما پیشنهاد می دهیم، کلاس یوگا را امتحان کنید، به جلسات ماساژ بروید، فیلم تماشا کنید یا موسیقی که زمانی برای شما معنی دار بود گوش دهید. با یک بچه گربه یا توله سگ بازی کنید.

یک عبارت آرامبخش برای خود تکرار کنید، مثلا:

رها کردن.

مشکلی نیست.

این نیز بگذرد.

می توانم از پسش بربیایم.

احساس آن اشکالی ندارد.

این احساس من را نخواهد کشت.

باشد که در این لحظه با خودم مهربان باشم.

یادتان باشد، ما اینجا هستیم تا زندگی را به طور کامل تجربه کنیم و زندگی یعنی ترکیب و مجموعه ایی از احساسات خوب و بد. هر گاه حس کردید که کمال گرایی عاطفی در حال صدمه زدن به روان و آسایش تان است، مشاوره آنلاین روانشناسی دکتر فکر در کنار تان است تا شما را در رسیدن به یک ساحل آرام کمک کند.

کمال گرایی احساسی و تناقض

شما معمولاً برای صدمات جسمی ناشی از آسیب شناسی یا آسیب دیدگی به یک پزشک متخصص مراجعه می کنید. هنگام شکستن بازو به عفونت، گچ و پنی سیلین دارید. با کاهش بینایی چشم، چشم پزشک برای شما عینک تجویز می کند. دندانپزشک شما یک کانال ریشه برای دندان خراب می کند. همه ما در برابر اثربخشی پزشک خود آسیب پذیر هستیم، زیرا شخص دیگری باید مشکل ما را برطرف کند.

در این میان، درمان روانی تفاوت های بسیاری با درمان جسم دارد. اولین تفاوت این است که مشکل روحی یا انواع اختلال روانی قابل مشاهده و فیزیکی نیست. شما عفونتی ندارید که بتوانیم با دارو درمان کنیم. در حقیقت، دارویی که توانایی اضطراب شما را کاملاً نادیده بگیرد، عملا وجود ندارد. زیرا به درمان های روانی دیگری نیز نیاز است.

البته دارو برای اضطراب و OCD برای کاهش حساسیت شما تا حدی مفید است و کمک می کند به سمت تجربه شخصی خود حرکت کنید.

به عنوان یک مشاور، از شما می خواهم که خود را در معرض اضطراب قرار دهید تا یاد بگیرید چگونه خودتان را دوست داشته باشید و برای تقویت عزت نفس خود بکوشید، نه اینکه باعث از بین رفتن آن شود.

قرار گرفتن در معرض اضطراب، بدون این درک و کنجکاوی، و عطوفت نسبت به خود فقط شکنجه است. کمال گرایی بالینی می گوید: “روش صحیحی برای انجام کارها وجود دارد و من همیشه باید به درستی رفتار کنم.” کمال گرایی احساسی می گوید: “احساس می کنم یک روش درست وجود دارد و من همیشه باید احساس درست داشته باشم.” کمال گرایی عاطفی می گوید ، “یک راه درست برای بهتر شدن وجود دارد و من همیشه باید به شیوه درست فکر کنم ، احساس کنم و رفتار کنم.”

برای کاهش مضرات کمال گرایی عاطفی و پیشگیری از ان چه باید کرد؟

کمال گرایی عاطفی

همانطور که در موارد فوق بررسی گردید، برای داشتن احساسات خوشایند در شرایط نامطلوب، بهتر است که ابتدا بدانید در این شرایط چطور رفتار کنید. به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیری که روی کمال گرایی عاطفی دارد، ما در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

1. ذهن و بدن خود را از طریق کار بدنی بهم وصل کنید

یکی از درمان های روانشناختی، از رابطه بین ذهن و جسم برای رفع پریشانی یا شکست عاطفی، حس ترس، بی کفایتی و احساسات سرکوب شده استفاده می کند.

وقتی آسیب پذیری، احساس تحریک یا هر نوع ناراحتی عاطفی دیگری را تجربه می کنید، این سوال را از خود بپرسید که، ” دقیقا چه احساسات ناخوشایندی در این لحظه دارم؟. سپس، کنجکاو شوید که در کدام قسمت از بدن شما این احساسات ظاهر می شود.

احساساتی مانند سفت شدن عضلات، سوزش یا حالت تهوع ممکن است کاملاً واضح باشد. همچننی، مکان هایی که ممکن است احساسات منفی را در خود نگه داشته باشند، کشف نمایید. برای برخی، اضطراب غالباً مانند احساس خنکی در معده بروز می کند و خجالت یا ترس به صورت سفت شدن یا سوزش در سینه خود را نشان می دهد.

وقتی فهمیدید که آن احساسات در کدام قسمت بدنتان ظاهر می شود و برای متوجه شدن آن ها به خودتان فرصت دادید، وقت آن است که به مکانی آرام بروید. از نظر جسمی توجه خود را به جایی از بدن منتقل کنید که احساس پایداری و آرامش کند.

یک تکنیک دیگر برای این منظور، تکنیک آزادی عاطفی است. در اصول تکنیک آزادی عاطفی، ضربه زدن فیزیکی به مکان های خاص بدن ( نقاط داغ انرژی) می تواند به تسکین ناراحتی عاطفی کمک کند. این روش به عنوان یک روش ویژه و آرامش بخش برای از بین بردن ناراحتی در لحظات ناراحتی شدید پیشنهاد می شود.

برخلاف تکنیک قبلی که برای درمان کمال گرایی عاطفی معرفی شد، این تکنیک کاملا دورنگرا است. این روش به حرکات بدنی کمی نیاز دارد.

2. عمداً خود را در موقعیت های ناخوشایند قرار دهید

اگرچه به نظر غیرعادی می رسد، اما درگیر شدن مرتب در موقعیت هایی که احساسات دشوار را تحریک می کنند، موجب می شود ما در برابر ناراحتی مقاومت بیشتری از خود نشان دهیم. همه ما بیشتر دوران کودکی و اوایل بزرگسالی خود را صرف اجتناب از موقعیت هایی کردیم که منجر به اضطراب، استرس و آسیب پذیری می شد.

به طور مثال، اکثر ما از ناامید کردن مربیان خود می ترسیدیم و این امر، اضطراب شدیدی را در ما ایجاد می کرد. در نتیجه برای اینکه خودمان را در برابر ناراحتی های عاطفی محافظت کنیم، زندگی مان را به گونه ای سپری می کردیم که انتظارات آنها را در حالت کمال برآورده کرده و راضی نگه داریم.

با این حال، چون خود را در برابر رنج محافظت می کردیم، هرگز یاد نگرفتیم که چطور با احساسات مان کنار بیاییم. به همین دلیل، هر موقعیت جدید می تواند حتی ترسناک تر از قبل برای ما به نظر آید.

کمال گرایی عاطفی چگونه بر سلامت تأثیر می گذارد؟

کمال گرایی عاطفی چگونه بر سلامت تأثیر می گذارد؟

مطمئناً، گفتن اینکه شما یک کمال گرا هستید ممکن است در یک مصاحبه شغلی خوب به نظر برسد، اما برای خودتان چه؟ آیا واقعا شما هم در راه رسیدن به کمال عاطفی یا هر نوع کمال دیگر، احساس آرامش دارید؟ مطالعات نشان می دهد که تعقیب مداوم کمال ممکن است به سلامت روانی و روحی آسیب برساند.

در واقع کمال گرایی در نهایت به مرحله ایی ختم می شود که نمی توانید هیچ کاری را شروع کنید و در نتیجه این تاخیرها منجر به ناراحتی بیشترتان خواهد شد.

امروزه روان شناسان در تلاش هستند این قبیل الگوها را شناسایی کرده و به مردم بشناسانند. این ویژگی از دیدگاه روانشاسی “ترکیبی از استانداردهای شخصی بیش از حد بالا و خودارزیابی بیش از حد انتقادی” تعریف می شود. با این حال تعریف های ظریف دیگری نیز وجود دارد.

گوردون فلت و پل هویت دو مقام برجسته در زمینه کمال گرایی هستند که هر دو دهه ها این موضوع را مطالعه کرده اند. فلت استاد دانشكده بهداشت دانشگاه یورك در انتاریو كانادا است و پل هویت، در حال حاضر استاد روانشناسی در دانشگاه بریتیش كلمبیا در كاناداست.

این دو روانشناس با هم ، سه وجه اصلی کمال گرایی را در یک مطالعه برجسته که تقریباً 3 دهه پیش منتشر شد، تعریف کردند. آنها می گویند که “کمال گرایی خودمحور، کمال گرایی غیرمحور و کمال گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی” وجود دارد.

کمال گرایی می تواند سلامت روحی و جسمی ما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. اما در مطالعه اخیر انجام شده توسط توماس کوران، مدرس گروه بهداشت در دانشگاه بات در انگلستان، و اندرو پی هیل از دانشگاه یورک سنت جان انگلیس، توضیح می دهند که کمال گرایی اجتماعی “ناتوان کننده ترین” نوع می باشد.

کمال گرایی به ویژه در دانشجویان تأثیر منفی دارد و حتی می تواند یکی از دلایل افسردگی به شمار آید.

در کمال گرایی که از نظر اجتماعی تجویز شده است، “افراد معتقدند که اجتماع بیش از حد طلبکار از آن ها است، دیگران درباره آنها قضاوت سختی می کنند و برای تأیید باید کمال نشان دهند.”

اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی تنها برخی از مشکلات بهداشت روانی است که متخصصان بارها و بارها با این شکل از کمال گرایی ارتباط داده اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی نشان داد که بیش از نیمی از افرادی که در اثر خودکشی فوت کرده اند، از سوی عزیزانشان ” کمال گرا ” توصیف شده بودند.

همچنین گفته می شود که کمال گرایی انتقادی از خود، خطر ابتلا به اختلال دو قطبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، وقتی کمال گراها با بیماری جسمی روبرو می شوند، سخت تر می توانند کنار بیایند. یک مطالعه نشان داد که کمال گرایی عاطفی موجب مرگ زودرس در بین افراد مبتلا به دیابت می شود.

زندگی با صدای درونی خشن حاصل کمال گرایی عاطفی

زندگی با صدای درونی شده کمال گرایی عاطفی، آسان نیست. کمال گرایان معمولاً گفتگوی درونی سختی دارند که در آن “منتقد درونی” دائماً به آنها می گوید که به اندازه کافی خوب نیستند. این افراد مهم نیست که چه کاری انجام می دهند یا چقدر تلاش می کنند، در هر صورت، همیشه احساس گناه در رابطه عاطفی و همه زندگی آن ها را آزار می دهد.

کمال گرایی اغلب منجر به سوء استفاده از خود می شود. پروفسور هویت در مصاحبه دیگری می گوید: “كمال گراها نسبت به خود سخت گیری هایی دارند كه گاه نفس گیر است و موجب کمبود اعتماد بنفس آن ها می شود .”

چگونه با آسیب های کمال گرایی مقابله کنیم؟

برخورد با منتقد درونی می تواند سخت باشد. اما موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای خاموش کردن این صدا انجام دهید. مطالعه اخیر نشان داد که خود شفقتی می تواند به محافظت در برابر افسردگی در مردان و زنان دارای گرایش های کمال گرایانه کمک نماید.

روانشناسان دیگر نیز معتقدند که می توان دلسوزی به خود را آموزش داد. به عنوان مثال، یوگا به سرکوب صدای درونی انتقاد از خود کمک می کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب به بررسی کمال گرایی عاطفی و راه های جلوگیری از آن پرداختیم. همچنین سعی کردیم نشانه های کمال گرایی عاطفی، به همراه مضرات کمال گرایی عاطفی را بررسی کنیم. درصورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، درمان کمال گرایی عاطفی کاذب و جلوگیری از کمال گرایی عاطفی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای جلوگیری از کمال گرایی عاطفی چه پیشنهاداتی وجود دارد؟

با توجه به پیشینه، شخصیت عاطفی و شرایط هر فرد پیشنهادات متفاوتی ارائه می شود.

از جمله زیان بار ترین مضرات کمال گرایی عاطفی به کدام مورد می توان اشاره کرد؟

استرس از جمله زیان بار ترین مضرات کمال گرایی عاطفی است که می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.

آیا درمان قطعی برای کمال گرایی عاطفی وجود دارد؟

با یک سری متدها می توان این مشکل را درمان کرد.

آسیب پذیر ترین گروه از افرادی که کمال گرایی عاطفی دارند، چه گروهی هستند؟

جوان ها آسیب پذیرترین گروه محسوب می شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور