ژل بهداشتی بانوان
ژل بهداشتی بانوان

مزایا و معایب استفاده از ژل بهداشتی بانوان

ژل شستشوی واژن کاربردی های بسیاری دارد که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی فواید ژل بهداشتی بانوان، عوارض ژل بهداشتی بانوان و کاربرد ژل بهداشتی بانوان بپردازیم. استفاده از این ژل ها امروزه بسیار مرسوم است و به همین دلیل بهتر است از نکات مهمی که در رابطه با این ژل وجود دارد، بیشتر بدانید.

ژل بهداشتی بانوان

pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه ی تناسلی دارد. ژل شستشوی واژن برای شستشوی این ناحیه طراحی شده است و به حفظ تعادل نیز کمک خواهد کرد. شاید این سوال برای شما وجود داشته باشد که چه کسانی می توانند از ژل بهداشتی شستشوی بانوان استفاده کنند؟

خانم های مجرد که به سن بلوغ رسیده اند و رابطه جنسی تا به حال نداشته اند می توانند از آن استفاده نمایند.

خانم های متاهلی که مشکلات ناحیه تناسی داشته و ممکن است در معرض عفونت های مقاربتی وجود داشته باشند و همچنین خانم های یائسه نیز می توانند از این محصولات استفاده نمایند.

زنان باردار نیز می توانند از این ژل ها استفاده نمایند اما بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند.

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان با ژل شستشوی بانوان یائسه در چیست؟

تفاوت انواع مختلف ژل های بهداشتی به میزان ph آن ها مربوط می شود. از آنجایی که واژن خانم ها در هر مرحله وضعیت متفاوتی دارد به همین دلیل باید از محصولات مناسب با میزان ph آن استفاده شود.

البته این موضوع بیشتر برای خانم های یائسه صدق می کند زیرا برای خانم های مجرد و متاهل تفاوت خیلی زیادی از نظر ph ندارد.

کاربرد ژل بهداشتی بانوان

عوارض ژل های شستشوی واژن

ژل شستشوی واژن با وجود تمامی مزایایی که دارد ممکن است با عوارضی نیز همراه باشد. در ادامه برخی از این عوارض را بررسی خواهیم کرد.

ممکن است باکتری های مفید را از بین ببرید و عفونت را افزایش دهد.

منجر به ایجاد خشکی می شود.

Ph محیط واژن را تغییر می دهد.

عوارض ژل بهداشتی بانوان

چرا سلامت واژن مهم است و چگونه باید تامین شود؟

در حالی که به سختی از آن صحبت می شود، اما سلامت واژن بسیار مهم است. نادیده گرفتن مشکلات مربوط به بهداشت نامناسب واژن می تواند منجر به عوارض زیادی در آینده شود. از تأثیرگذاری بر میل جنسی گرفته تا باروری و توانایی شما برای رسیدن به ارگاسم، بی تفاوتی در مورد سلامت واژن می تواند تأثیرات نامطلوبی داشته باشد.

با این حال، هر زنی باید از علائم و نشانه های مشکلات واژن آگاه باشد و اقدامات مهمی را برای اطمینان از سلامت واژن انجام دهد. یکی از ساده ترین اقداماتی که می توانید برای سلامت واژن انجام دهید، استفاده از ژل بهداشتی بانوان است. البته قبل استفاده از ژل بهداشتی بانوان باید یک سری نکات کلیدی را نیز رعایت نمایید تا سلامت واژن شما بهتر تامین شود.

در ادامه ابتدا نکات لازم را بررسی می کنیم و سپس به فواید استفاده از ژل بهداشتی بانوان می پردازیم.

  1. لباس های زیر را خشک نگه دارید

پاک نکردن واژن بعد از ادرار می تواند باعث خیس شدن لباس زیر شود که نه تنها منجر به بوی بد می شود بلکه شما را در معرض خطر عفونت واژن قرار می دهد. از این رو، همیشه توصیه می شود که محل را با دستمال توالت یا پارچه نرم پاک کنید تا لباس زیر همیشه خشک باشد.

مایع یا ترشحات واژن بخشی از یک محیط سالم واژن است. استفاده از محصولاتی مانند پودر تالک یا پاک کردن بیش از حد واژن می تواند آن را بسیار خشک کند که می تواند باعث خارش و خشکی واژن شود. همچنین می تواند منجر به درد در حین رابطه جنسی شود و آن را مستعد آسیب دیدگی کند. علاوه بر این، طبق یک مطالعه تحقیقاتی گزارش شده است که استفاده از پودر تالک در پرینه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

  1. نوار بهداشتی را بعد از 4-6 ساعت تعویض کنید

به گفته دکتر نوپور گوپتا، متخصص زنان مستقر در دهلی، زنانی که جریان خون طبیعی دارند باید هر چهار تا شش ساعت یکبار نوار بهداشتی را تعویض کنند. همین امر در مورد روزهایی که جریان خون ملایم دارید نیز صدق می کند. با این حال، اگر در دوران قاعدگی جریان شدیدی دارید، تعویض نوار بهداشتی هر 3 تا 4 ساعت یکبار ضروری است. اگر از تامپون استفاده می کنید، هر شش ساعت یکبار آن را عوض کنید. همچنین هر بار که در دوران قاعدگی به دستشویی می روید، محل را تمیز کنید.

اگر نوار بهداشتی یا تامپون برای مدت طولانی تعویض نشود، می تواند منجر به بثورات پوستی و بوی بد شود. در موارد خاص، می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. همچنین برخی از خانم ها تمایل دارند از پدهای پارچه ای قابل استفاده مجدد استفاده کنند که قبل از استفاده باید به خوبی شسته و خشک شوند.

  1. واژن را بعد از مقاربت تمیز کنید

تمیز کردن واژن را هر بار پس از انجام رابطه جنسی انجام دهید. این به این دلیل است که مایعات بدن و ذرات کاندوم می توانند باعث تحریک شوند. همچنین، تمیز نکردن بعد از عمل می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های واژن کند. بنابراین همیشه واژن را بعد از رابطه جنسی با آب تمیز کنید تا از عفونت هایی مانند عفونت ادراری جلوگیری کنید.

  1. از صابون برای شستشوی واژن استفاده نکنید

از استفاده از صابون های تند یا صابون های معطر برای تمیز کردن واژن خودداری کنید. استفاده از صابون های مملو از مواد شیمیایی مضر مانند گلیسرول، عطرها و ضد عفونی کننده ها می تواند بر تعادل سالم باکتری های واژن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، همچنین می تواند PH ناحیه واژن را تغییر دهد که می تواند باعث تحریک و رشد باکتری های ناسالم شود. به جای آن از صابون و آب معمولی و آب ولرم برای شستن ناحیه اطراف واژن استفاده کنید.

  1. از دوش گرفتن خودداری کنید

دوش وسیله ای است که آب را به داخل واژن می ریزد تا ترشحات واژن را تمیز کند. دوش کردن شامل استفاده از مواد شیمیایی خاصی است که می توانند با pH واژن تداخل داشته باشند. این به نوبه خود می تواند فعالیت های باکتری های طبیعی واژن را مختل کند. علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دوش می تواند از شما در برابر عفونت های مقاربتی یا عفونت های واژن محافظت کند.

  1. به محصولات بهداشتی زنانه معطر نه بگویید

استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مانند دستمال مرطوب معطر، دئودورانت های واژن یا اسکراب برای حفظ سلامت واژن ایده خوبی نیست. در واقع، این محصولات می توانند شرایط را بدتر کنند و شما را مستعد ابتلا به عفونت کنند. علاوه بر این، استفاده از اسکراب واژینال می تواند منجر به لایه برداری پوست شود که می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

فواید ژل بهداشتی بانوان

  1. رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید

رابطه جنسی محافظت نشده خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، زگیل، سیفلیس و ویروس نقص ایمنی انسانی را به همراه دارد. از این رو، استفاده از محافظ هایی مانند کاندوم در هر بار رابطه جنسی یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و عفونت های واژن و بارداری ناخواسته است. اما قبل از استفاده از کاندوم، بررسی کنید که آیا به مواد کاندوم حساسیت دارید یا خیر و کاندوم مناسب خود را انتخاب کنید.

همچنین از استفاده از روغن‌ها در حین عمل خودداری کنید زیرا می‌تواند به واژن آسیب برساند و همچنین شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. استفاده از روان کننده ها، حاوی گلیسیرین، می تواند به سلول های واژن آسیب برساند یا آنها را تحریک کند، که به نوبه خود، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند تبخال و HIV را افزایش می دهد. اگر شریک زندگی شما از هر گونه بیماری مقاربتی رنج می برد، توصیه می شود تا زمان فروکش کردن علائم یا طبق توصیه پزشک از رابطه جنسی خودداری کنید.

  1. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

اکثر کارشناسان استفاده از لباس های زیر نخی را توصیه می کنند. این به این دلیل است که پوشیدن لباس های تنگ و لباس های داخلی ساخته شده از پارچه های مصنوعی به دلیل کاهش گردش هوا باعث تعریق می شود. تعریق بیش از حد و رطوبت می تواند منجر به رشد باکتری ها و مخمرها شود و باعث عفونت واژن شود. از شلوارهای چرمی به مدت طولانی، لباس زیرهای تنگ و مایوی استفاده نکنید. همچنین، بعد از ورزش یا هر فعالیتی که ممکن است عرق کنید، لباس های خود را تعویض نمایید.

9.روش صحیح پاک کردن را یاد بگیرید

آیا ناحیه را به روش صحیح پاک می کنید؟ خب احتمالا نه! روش صحیح تمیز کردن واژن از جلو به عقب (واژن تا مقعد) است و نه برعکس. این به این دلیل است که اگر روش دیگری را انجام دهید، احتمال کشیده شدن باکتری های مضر به واژن زیاد است. بنابراین اگر در جهت اشتباه پاک می‌کنید، روش خود را تغییر دهید.

  1. موهای ناحیه تناسلی را نتراشید

برخی از زنان تراشیدن موهای ناحیه تناسلی را ترجیح می دهند زیرا فکر می کنند موهای ناحیه تناسلی زشت و ناپاک به نظر می رسند. اما اگر باید تحقیقات را باور کرد، موهای ناحیه تناسلی به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می کند که از فرج (بخش بیرونی اندام تناسلی زنانه که دهانه واژن را احاطه کرده است) در برابر عفونت های باکتریایی محافظت می نمایند.

علاوه بر این، استفاده از روش‌های اصلاح غیرالکتریکی مانند تیغ برای تراشیدن موهای ناحیه تناسلی باعث آسیب‌های ناحیه تناسلی می‌شود. همچنین، اگر قصد دارید این کار را در سالن انجام دهید، مراقب محصولات استفاده شده باشید که ممکن است مملو از مواد شیمیایی و ابزاری باشند که بدون تمیز کردن قابل استفاده هستند.

11.علائم عفونت واژن را نادیده نگیرید

در نهایت، اما مهمتر از همه، هیچ علامت و نشانه ای از عفونت واژن را نادیده نگیرید. چه بوی بدبو یا ترشحات زیاد واژن یا ترشحات رنگی واژن دارید، فورا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، خارش واژن یا درد در ناحیه واژن را نادیده نگیرید زیرا می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

خلاصه مطلب

ژل بهداشتی بانوان دارای کاربردهای بسیاری است و توصیه می شود که همه خانم ها در هر موقعیتی مانند خانم های مجرد و متاهل و حتی یائسه از این محصول استفاده نمایند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این مطلب به بررسی فواید ژل بهداشتی بانوان و عوارض ژل بهداشتی بانوان پرداختیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با کاربرد ژل بهداشتی بانوان داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا ژل بهداشتی بانوان می تواند دارای عوارض نیز باشد؟

بله اگر در مصرف آن زیاده روی شود ممکن است منجر به عفونت و خارش و خشکی شود.

آیا خانم های مجرد نیز می توانند از ژل بهداشتی استفاده کنند؟

بله خانم ها مجرد نیز مجاز به استفاده هستند.

آیا ژل بهداشتی خانم های مجرد و متاهل با یکدگیر متفاوت است؟

در برخی برندها برای این دو گروه محصولات متفاوتی تولید می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور