وظیفه مرد در زندگی مشترک
وظیفه مرد در زندگی مشترک

وظیفه مرد در زندگی مشترک

تعریف وظیفه مرد در زندگی مشترک بر اساس دیدگاه های مختلف متفاوت می باشد. آنچه در ادامه در رابطه با 10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی ارائه خواهیم نمود، در برخی موارد برای زن و مرد مشترک می باشند، اما سهم مردان از انجام این اعمال بیش از خانم ها است. البته دانستن وظیفه مرد در زندگی مشترک زمانی می تواند مفید باشد که برای عمل به آن نیز تلاش شود.

یک نکته ظریف که خانم ها باید بدان توجه کنند، این است که برای عمل به وظیفه مرد در زندگی مشترک بهتر است رفتارهای مثبت او را تقویت نمایید تا ادامه پیدا کنند. در صورتی که همسر شما به وظایف خود عمل نمی کند، توصیه می کنیم که با مشاوران دکتر فکر که شماره های آنان در جدول موجود می باشد، تماس حاصل نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

وظیفه مرد در زندگی مشترک چیست؟

وظیفه مرد در زندگی مشترک چیست؟

وظیفه مرد در زندگی مشترک را از دیدگاه های مختلفی می توان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. به عنوان مثال، دین و مذهب ما یک سری توصیه های خاص در این رابطه دارد و علم جامعه شناسی نیز با در نظر گرفتن ابعاد ویژه ایی، به توصیف وظیفه مرد برای حفظ زندگی می پردازد. همچنین در هر فرهنگ و عرفی، وظایف متقابل زن و شوهر بر اساس سوابق تاریخی، نگرش ها و اعتقاد خاص آن تعیین می شود.

اما آنچه ما در این مقاله ارائه می شود، از دیدگاه روانشناسی است. البته در روانشناسی نیز تلاش می شود تا متناسب با فرهنگی که در آن زندگی می کنیم، وظیفه مرد در زندگی مشترک تعریف شود.

متاسفانه وقتی در برنامه های مختلف تلویزیونی در مورد وظایف مردان صحبت می شود و یا اینکه برخی از خانم ها در سایت یا مقاله ایی مطلبی با این عنوان مطالعه می کنند، انتظار دارند که همسرم باید حتما تمامی این کارها را انجام دهد. البته این انتظار غیر منطقی نیست، اما بایستی عوامل بسیار دیگری را نیز در نظر گرفت و نباید انتظار تنها یک طرفه باشد. در غیر این صورت، حتی این مسئله می تواند بستر دعوای زناشویی را فراهم کند. به همین دلیل، توصیه می کنیم که تا پایان این مقاله با همراه باشید.

اقدامات لازم برای انجام وظیفه مرد در زندگی مشترک

قبل از اینکه به ارائه راهکارها بپردازیم، بهتر است بدانید زندگی مشترک معامله نیست بلکه یک تبادل است. یعنی اگر محبتی به همسر خود می‌کنیم، نباید فورا منتظر پاسخ باشیم یا دقیقا معادل آن را طلب کنیم. چرا که اگر این خواسته برآورده نشود و این توقع ما بی پاسخ مانده باشد، منجر به مشاجره و همچنین دلسرد شدن از زندگی خواهد شد.

اگر برای انجام هر کاری، ما شخصا خودمان به صورت درونی پذیرفته باشیم که انجام آن درست و اصولی است، بسیار بهتر و بیشتر می توانیم وقت و انرژی بگذاریم و به تصمیم خود پایبند باشیم. اما اگر بر عکس باشد و نیات و اعمال ما درونی نشده باشد، همواره احساس نارضایتی ما را آزار می دهد و هیچ کاری به نحو احسنت انجام نمی گردد. این مسائل شامل وظیفه مرد در زندگی مشترک هم می شود. همین نکات ظریف خود از رازهای داشتن زندگی موفق زناشویی به شمار آیند.

خانم ها نقش بسزایی در تقویت چنین امری دارند. انعکاس احساسات و گفتن جملاتی مثل “من از اینکه این کار را انجام می دهی احساس خوبی دارم” و قدردانی از سوی زن موجب تکرار رفتار همسر می‌شود و به گرم نگه داشتن رابطه عاشقانه نیز بسیار کمک می کند.

10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی

10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی

گرچه ما در ادامه 10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی را ذکر کرده ایم، اما همانطور که اشاره شد، بسته به فرهنگ، دیدگاه ها و حتی ویژگی های شخصیت طرفین می توان مواردی را به آن ها اضافه یا کم کرد. اما به طور کلی اکثر تحقیقات روانشناسی برای زندگی موفق موارد زیر را ضروری می دانند.

1. محبت به همسر

 یکی از بهترین سطوح دوست داشتن و عشق این است که ما فرد مقابل خود را همانگونه که هست بپذیریم. گاهی برخی از آقایان عنوان می کنند که همسر من بسیار ایراد گیر است و یا اینکه کارهایی می‌کند که مورد قبول من نیست.

اگر ما هر فردی را همانگونه که هست بپذیریم و به او عشق بورزیم، از او نیز عشق دریافت خواهیم کرد. فراموش نکنید که هیچ انسانی کامل نیست و همه ما عیب و نقص هایی در زندگی و شخصیت خود داریم. بنابراین، همانطور که شاید همسر شما در مواردی باب میل شما نباشد، ممکن است اگر از او نیز این سوال را بپرسید، همین احساس را نسبت به شما داشته باشد.

 یادتان باشد که نحوه ابراز عشق به همسر برای هر فردی متناسب با روحیات و اخلاقیات او متفاوت است و شاید طرف مقابل تان آنطور که شما انتظار دارید، ابراز علاقه نکند. اما در صورت مشاهده انجام وظیفه مرد در زندگی مشترک قدردان خواهد بود.

2. تامین نیازهای اقتصادی

حتی اگر خانم درآمد بالایی داشته و یا از نظر اقتصادی مستقل باشد، اما باز هم نیازمند تامین مالی همسرش است. این امر هم از نظر روانی و هم از نظر شرعی بر عهده آقایان گذاشته شده است. باید پذیرفت که خانم ها با توجه به تفاوت های جسمانی و روحیات خود، نمی توانند سختی کارها را تحمل کنند و فرسودگی شان بیشتر از آقایان خواهد بود. به همین دلیل تامین مالی برعهده مردان گذاشته شده است.

حتی اگر همسر شما به مادیات اهمیت زیادی ندهد، باید پذیرفت که تامین مالی، بخش مهمی از رفاه می باشد و برآورده شدن نیازهای اساسی بخش لاینفک زندگی است. حقیقت این است که در شرایط امروز کشور ما، اکثر افراد از نظر مالی دچار مشکل هستند و امکان داشتن یک زندگی خوب و دلخواه را ندارند. بنابراین گرچه تامین معاش وظیفه مرد در زندگی مشترک است، اما نباید توقعات نامعقول داشت.

 برخی از مشکلات زندگی مشترک، زمانی آغاز می شود که وضعیت مالی دچار بحران شود. مقایسه همسر با دیگران و رقابت خانم ها با یکدیگر حتی با خانواده و خواهر خود باعث کاهش رضایت درونی می شود. مهمترین اصل و وظیفه مرد در زندگی مشترک از نظر مالی این است که تمام تلاش خود را برای مدیریت و به تعادل رساندن موقعیت اقتصادی خانواده بکند.

 3. درک همسر خود

 درک همسر خود

 درک کردن پدیده ایی دو طرفه است. زوجینی موفق هستند که در شرایط مختلف، خود را به جای همسر قرار می دهند و به یک درک نسبی می رسند. شاید برای شما به عنوان یک آقا، قابل درک نباشد که چرا یک خانم به بازار رفتن و خرید کردن اهمیت زیادی می دهد. اگر خود را به جای او بگذارید شاید کمی درک این مسئله آسان‌تر شود.

 همه ما انسانها یک سری علایق و تمایلات داریم که ممکن است با دیگری فرق داشته باشد. این موضوع در نقش های جنسیتی بسیار  بیشتر دیده می‌شود، چراکه بین زن و مرد از نظر خلقیات و ویژگی های شخصتی تفاوت های زیادی وجود دارد.

 به عنوان مثال: در دوران قاعدگی، خانم ها از نظر روحی بسیار به هم ریخته هستند و گاهی دچار نوسانات خلقی می شوند. حتی تعدادی احساس افسردگی می کنند. تمامی این موارد اگر با درک همسر همراه باشد، زندگی بهتری را برای هر دوی آنها پدید خواهد آورد و این از وظیفه مرد در زندگی مشترک شناخته می شود. 

4. وفاداری به همسر

قطعاً تمامی آنچه که در این مقاله به عنوان وظیفه مرد برای حفظ زندگی بیان شد، می تواند در مورد خانم ها نیز صدق کند و هر دو باید به آن ها توجه ویژه ایی داشته باشند. اما به دلیل روحیه متفاوت آقایان، توصیه می‌کنیم که مردان به این موارد توجه بیشتری داشته باشند. از جمله این موارد، وفاداری به همسر می باشد.

وفاداری به همسر شکل های متفاوتی دارد. به عنوان مثال: علاوه بر این که شما نباید با هیچ خانمی غیر از همسر خود ارتباط عاطفی و یا جسمی برقرار نمایید، اینکه او را نزد دیگران کوچک نکنید هم یک نوع وفاداری محسوب می شود. همیشه به فکر هم بودن و لذت بردن از حضور یکدیگر نیز می تواند یک نوع وفاداری به شمار آید.

 برخی از آقایان متاسفانه، اکثر زمان خود را در کنار دوستانشان سپری می‌کنند. بدون آنکه برای بودن در کنار خانواده برنامه‌ای تدارک ببینند. در صورتی که این کار رابطه زوجین را سرد می کند. یکی از 10 وظیفه مرد در زندگی مشترک، اختصاص وقت برای خانه و خانواده است.

5. تامین نیازهای جنسی وظیفه مرد در زندگی مشترک

تامین نیازهای جنسی وظیفه مرد در زندگی مشترک

 در گذشته تصور می‌شد که نیاز جنسی آقایان بیشتر است و خانم ها نیاز جنسی زیادی ندارند. اما امروزه تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که خانم ها نیز مانند آقایان و حتی گاهی بیشتر از آنها به رابطه جنسی نیاز دارند.

 برقراری رابطه جنسی درست و مناسب، نیازمند آموزش است. اگر نقاط حساس بدن زنان را بشناسید، از او بپرسید که چه مواردی را بیشتر می پسندند و بهترین پوزیشن از نظر او کدام است، سکس لذت بخش تری خواهید داشت. اگر مشکل جسمی و یا جنسی دارید، می‌توانید با کمک مشاوره جنسی دکتر فکر این مسائل را برطرف نمایید تا رابطه بهتری را با یکدیگر تجربه کنید.

 جالب است بدانید فواید رابطه جنسی بر روی سلامت بدن تنها به جنبه جسمی محدود نمی شود، بلکه آرامش و شادی روانی را در پی خواهد داشت. از این رو، وظیفه مرد در زندگی مشترکت توجه به این مورد است.

6. به همسرتان اجازه رشد دهید

 متاسفانه برخی از آقایان تصور می کنند هنگامی که یک خانم ازدواج می کند، تنها وظیفه خانه داری و فرزندپروری را بر عهده دارد. گرچه این ها از وظایف مهم هر زن می باشند، اما تمام وظایف او در همین موضوع خلاصه نمی شود. او فارغ از هر نقشی که در منزل دارد، یک انسان است که باید برای رشد خود تلاش کند.

مثلا خانم ممکن است ادامه تحصیل را بسیار دوست داشته باشد. اما برخی آقایان کاملاً با این موضوع مخالف هستند و در عوض خودشان به راحتی به ادامه تحصیلات می‌پردازند. یک ازدواج موفق ازدواجی است که زوجین در کنار یکدیگر رشد کنند. امروزه این وظیفه مرد در زندگی مشترک بسیار پر رنگ تر از گذشته می باشد.

 عکس این موضوع نیز صادق است، یعنی خانم شاغل باشد و حضور در اجتماع را دوست داشته باشد، اما همسرش به دلیل مسائل فرهنگی و یا عدم پشتکار، تلاشی برای داشتن شغل نکند که این مورد هم اشتباه در زندگی زناشویی محسوب می شود.

7. رهبر و معلم خوب بودن از وظیفه مرد در زندگی مشترک

رهبر و معلم خوب بودن از وظیفه مرد در زندگی مشترک

 اگر به صحبت های خانم ها در مورد همسرشان گوش داده باشید، حتماً متوجه شده اید که خانم ها غالبا به مردان قابل اتکا و مدبر علاقه بیشتری دارند. و این خصوصیت به طور ذاتی در آن ها وجود دارد.

 باید پذیرفت که خانم‌ها در شرایط فشار به دلیل حساسیت های عاطفی، آسیب پذیرتر هستند. از سوی دیگر، بخش منطقی آقایان فعال تر از بخش احساسی آنهاست و به همین دلیل در شرایط دشوار از مهارت تصمیم گیری بهتری برخوردارند. باز هم تاکید می‌کنیم که این صفات برای همه ی مردها و همه زن ها یکسان نیست، اما یک پدیده کلی محسوب می شود.

 رهبر بودن یک مرد به معنی مثبت بودن او نیست. مردانی که به همسرشان اهمیت می دهند و با او مشورت می کنند، رهبران موفق تری برای زندگی مشترک خواهند بود. از این رو، یک وظیفه مرد در زندگی مشترک این است که همواره تکیه گاه و پشتیبان خانواده باشد.

8. حمایتگری

 همه خانم ها تمایل دارند که یک پشتیبان در زندگی داشته باشند. در دوران تجرد این پشتیبان بر عهده پدر است که علاوه بر محبت به فرزند، بسیاری از جنبه های زندگی را تامین می کند. به همین دلیل دلگرمی زیادی نسبت به پدر خود و آینده پیش رو خواهند داشت. اما پس از ازدواج، وظیفه مرد در زندگی مشترک این است که وظیفه حامیتگری را بر عهده بگیرد.

 پشتیبانی از همسرتان، می‌تواند در جنبه های مختلف صورت بگیرد و منحصر به یک جنبه از زندگی نمی باشد. حمایت گری عاطفی، اقتصادی، اجتماعی و پیشرفت در زندگی از جمله وظایف مرد به شمار می آید.

9. صادق بودن

 این موضوع هم در مورد خانم ها و هم آقایان باید رعایت شود. اما باز هم مسئله مهم این است که گاهی مردان گرایش بیشتری به دروغ و پنهانکاری دارند. به عنوان مثال : متاسفانه برخی از آقایان وقتی که به بیرون از منزل می روند و همسرشان از آنها در رابطه با مکانشان سوال می کنند، به راحتی دروغ می‌گویند و به وظیفه مرد در زندگی مشترک عمل نمی کنند.

در روانشناسی، اعتقاد بر این است که هیچ گونه دروغی در این دنیا نمی تواند پوشیده بماند و همیشه راه هایی برای پی بردن به آن وجود دارد. پس از مدتی، همسرتان متوجه برخی از دروغ های شما خواهد شد و شما را به عنوان یک فرد دروغگو می شناسد.

اگر شما به همسرتان دروغ بگویید، در واقع به خودتان دروغ گفته اید. از سوی دیگر، به دلیل دروغی که به همسرتان گفته اید، باید تاوان زیادی را در آینده پس بدهید. گاهی این بی‌اعتمادی منجر به طلاق عاطفی یا حتی جدایی از همسر می شود.

10. گذشت و فداکاری نسبت به همسر

 در مقاله‌ای که در مورد وظایف خانم ها ارائه نمودیم، به این موضوع اشاره کردیم که در فرهنگ ما ایرانیان توقع و انتظار بیشتری از خانم ها از نظر گذشت و فداکاری وجود دارد. اما در هر حال در زندگی مشترک به دلیل دو طرفه بودن انتظار می رود که زوجین بخشش و گذشته داشته باشند و این تنها وظیفه مرد در زندگی مشترک نمی باشد.

هیچ اشکالی ندارد اگر گاهی اشتباهاتی از همسر شما رخ داده است، بدون اینکه بعدها او را مورد سرزنش قرار دهید، از خطایش چشم پوشی کنید. این موضوع باعث آرامش فکری شما هم می شود.

بسیاری از خانم ها متوجه فداکاری های همسرشان هستند و همچنین گذشت آنها را فراموش نمی کنند. گاهی تاثیری که یک فداکاری و گذشت در زندگی مشترک، بسیار بیشتر از تاثیر یک دعوا یا سیاست های دیگر است. همچنین آرامش خودتان هنگامی که دیگر به آن مسئله و اشتباه فکر نمی کنید، بیش از زمانی است که دغدغه ذهنی خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با وظیفه مرد در زندگی مشترک ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در رابطه با 10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی می باشید و یا مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول موجود است، تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما خواهند بود.

وظیفه مرد در زندگی مشترک چیست؟

در یک کلام و به صورت کلی اگر بخواهیم از دیدگاه روانشناسی پاسخ دهیم، باید بگوییم تامین نیازهای عاطفی و جسمانی از وظایف مردان می باشد.

چگونه می توان از 10 وظیفه مرد برای حفظ زندگی اطلاع یافت؟

برای کسب اطلاع دقیق می توانید وارد سایت شوید و این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

آیا وظیفه مرد در زندگی مشترک متفاوت از وظایف زنان و مختص به آنها می باشد؟

در برخی موارد این وظایف مشترک بین زن و مرد می باشد و گاهی نیز منحصر به خودشان است.

آیا وظیفه مرد در زندگی مشترک با توجه به فرهنگ های مختلف متفاوت می باشد؟

در برخی از موارد به نسبت فرهنگ های مختلف می تواند متفاوت باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور