وظایف زن در زندگی مشترک
وظایف زن در زندگی مشترک

وظایف زن در زندگی مشترک

دیدگاه روانشناسی در مورد وظایف زن در زندگی مشترک با سایر دیدگاه ها از قبیل جامعه شناسی، حقوق و تا حدودی ادیان مختلف تفاوت دارد. اما در این بین، اشتراکاتی نیز دیده می شود. آنچه در ادامه در رابطه با 10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق ارائه می شود، اقتباس شده از زندگی مشترک موفق در جوامع مختلف می باشد.

دقت داشته باشید که تعریف وظایف زن در زندگی مشترک در فرهنگ ما با بسیاری از فرهنگ ها بویژه جوامع غربی متفاوت است و الگو پذیری از کشورهای دیگر شاید چندان با عرف و فرهنگ جامعه ما تناسب نداشته باشد. برای این منظور، علم روانشناسی یک سری استانداردها و نکات را درباره وظایف زن مهم می داند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

وظایف زن در زندگی مشترک چیست؟

وظایف زن در زندگی مشترک چیست؟

پر واضح است که وظایف متقابل زن و شوهر را می توان از نقطه نظرهای مختلف بررسی کرد. یکی از برجسته ترین این دیدگاه ها، اسلام و مذهب می باشد. دیدگاه دیگر مربوط به وظایف فقهی و حقوقی زن در برابر شوهر است که البته در کشور ما غالبا بر اساس شرع تعیین شده اند.

آنچه ما در این مقاله در مورد وظایف زن در زندگی مشترک ارائه می کنیم، در واقع از بعد روانشناسی است. البته از دیدگاه‌ روانشناسی نیز نظریه های مختلفی درباره وظایف زن و شوهر وجود دارد. حقیقت این است که نظریه های غربی در برخی موارد منطبق با فرهنگ همان کشور می باشند و ما تلاش می کنیم که بیشتر به نظریه های مرتبط و متناسب با کشور و فرهنگ خودمان بپردازیم.

 نکته مهم دیگر این است که وظایف زن در زندگی مشترک حتی در کشور ایران هم تعریف متفاوتی دارد. به همین دلیل نمی‌توان گفت که این وظایف و آنچه که در ادامه بیان می شود، مربوط به تمامی مردم ایران است. اما عمل به آن ها می تواند به بهبود زندگی مشترک کمک بسزایی کند.

چه وظایفی برای زن در زندگی مشترک در روانشناسی  تعیین شده است؟

در فرهنگ ما همیشه زنان را به صبر و بردباری در زندگی مشترک توصیه می کنند و اعتقاد بر این است که اگر زن صبوری بیشتری داشته باشد، زندگی دوام بیشتری خواهد داشت. این باور تا حد زیادی درست است. اما آیا این بدین معناست که زن باید از تمامی تمایلات و وظایف خود بگذرد؟

 تامین نیازهای جسمی و روانی همسر از نظر اسلام و همچنین روانشناسی از مهم ترین وظایف زن در زندگی مشترک به شمار می آید. چراکه اگر نیاز جنسی و عاطفی مرد تامین نشود و زن نسبت به این موضوع بی اهمیت باشد، حتی در روانشناسی نیز مورد سرزنش قرار می گیرد.

البته برخی از مواردی که در قوانین ما وجود دارد را می توان به همه جوامع و فرهنگ ها تعمیم داد. به عنوان مثال : در یک زندگی روستایی، زن وظایفی بیش از فرزندپروری و خانه داری بر عهده دارد. حتی ملزم به کار کردن بیرون از خانه نیز می باشد. اما در جوامع شهری و امروزی مردان از میزان این توقعات کاسته شده است و وظیفه مرد در زندگی مشترک ، کمک به زن در انجام کارهای منزل است.

10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق

وظایف زن در زندگی مشترک

آنچه در ادامه در رابطه با 10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق ارائه خواهد شد، مربوط به تمامی فرهنگ ها در سراسر دنیا و ایران عزیزمان می باشد. دانستن این نکات زمانی می‌تواند مفید باشد که بتوانیم به آنها عمل نماییم. در غیر اینصورت هیچ‌گونه فایده ای برای ما نخواهد داشت.

1. شناخت کاملی از همسر خود دارد

 همه ما می دانیم که هر چه اختلاف زن و شوهر کمتر باشد، آرامش بیشتر و مشکلات خانوادگی کمتر خواهد بود. این امر نیز بیشتر با شناخت حاصل می شود. مسلما شناخت پیش از ازدواج بسیار مهم است، اما در طول ازدواج هم می توان با ویژگی های شخصیت یکدیگر آشنا شد. این شناخت در موقعیت های مختلف به دست می آید و کافی است که طرفین به روحیات و خواسته های یکدیگر توجه داشته باشند.

دوران نامزدی زمان خوبی جهت آشنایی برای ازدواج می باشد. برای این منظور، سوالات قبل از ازدواج در هنگام خواستگاری، در صورتی که اصولی و حساب شده باشند، تا حدی طرفین را به شناخت می رساند. البته اگر هیجان و احساس غالب می شود، رسیدن به این هدف دشوار خواهد بود.

 یک نکته جال و در عین حال ناخوشایند در این زمینه وجود دارد، آن هم اینکه برخی از افراد با شناخت حساسیت های طرف مقابل، آن ها را به صورت نقطه ضعف در نظر بگیرند. به عنوان مثال، از نکات حساس برای آزار دادن شوهر استفاده می کنند.

2. پیامهای رد و بدل شده را به طور کامل متوجه می‌شود

 همانطور که گفته شد، بسیار مهم است که در زندگی مشترک زوجین شناخت زیادی نسبت به یکدیگر داشته باشند تا بتوانند صحبت‌های همدیگر را متوجه شوند. گاهی پیام هایی که ما ارسال می کنیم از کانال های ارتباطی خوبی عبور نمی کند و در نتیجه به فرستند که همان همسر می باشد، به درستی ارسال نمی شود. گاهی نیز مشکل از گیرنده و یا از خود فرستنده است و این موضوع وظایف زن در زندگی مشترک را دچار خدشه می کند.

 یکی از تمرین هایی که ما در مشاوره خانواده و ازدواج درمانی به مراجعین خود ارائه می نماییم، تمرین‌های پانتومیم و یا یک سری تمرین های خاص جهت بالا بردن شناخت است. در این نوع تمرین ها ما می خواهیم که زوجین توانایی فهم خواسته های غیر کلامی را بدست آورند.

 گاهی زوجین پیام صحبت های یکدیگر را به درستی نمی فهمند و همین مسئله موجب دعوای زناشویی می شود. بدین منظور، آموزش های لازم برای انتقال پیام و دریافت آن به مراجعین داده خواهد شد.

3. ساعات بیشتری را در کنار همسر خود می گذرانند

متاسفانه بسیاری از خانم ها امروزه به جای پر کردن وقت خود با همسرشان، ساعات زیادی را صرف خرید کردن، بیرون رفتن، چت با دوستان و یا گشت و گذار در فضای مجازی و حتی درس خواندن می کنند. این کار باعث می شود رابطه بین آنها سرد شود.

این فاصله از عمده ترین دلایل انواع طلاق میان زوجین است. اگر وظایف زن در زندگی مشترک به درستی انجام شود و مرد هم به وظیفه هایش اهمیت دهد، چنین مشکلاتی بسیار کمتر خواهد بود.

طبیعی است که همه ما نیازمند بودن ارتباط با دوستان و آشنایان باشیم. اما این موضوع نباید منجر به فاصله از همسر و زندگی مشترک می شود.

4. توجه به نیاز های جنسی

 یکی از خطاهای شناختی خانم ها در مورد برقراری رابطه جنسی این است که فکر می‌کنند که ایجاد رابطه با همسر در واقع یک لطف در حق اوست. این در حالی است که خودشان بیشتر از همسرشان از این رابطه لذت می برند و یا می توانند لذت ببرند.

گرچه به طور معمول نیاز جنسی در آقاین پر رنگ تر است، اما نباید به صورت افراطی به این موضوع نگاه کرد. چراکه برخی از خانم ها تصور می کنند که هیچ نیاز جنسی نداشته و تنها ملزم به برقراری این رابطه شده اند. عده ایی نیز معتقدند که نباید هرگز شروع کننده رابطه باشند. تمامی این موارد کاملا اشتباه است.

زوجینی که رابطه عاطفی خوبی با یکدیگر دارند، معمولا از نظر فیزیولوژیک و جنسی کاملاً یکدیگر را تامین می کند و از بودن در کنار یکدیگر بسیار لذت می برند. این امر موجب شادی و همچنین افزایش قوای جسمانی آنها نیز می‌شود.

5. ایجاد تنوع در زندگی از وظایف زن در زندگی مشترک

ایجاد تنوع در زندگی از وظایف زن در زندگی مشترک

یکنواختی و روزمرگی سم زندگی زناشویی است و روابط را عادی و یکنواخت می کند. بنابراین، تنوع و هیجان بخشیدن از مهم ترین اصول همسرداری و وظایف زن در زندگی مشترک به شمار می رود. برای داشتن این تنوع لازم نیست هزینه‌های زیادی بپردازید. همین که یک غذای جدید درست کنید، یک لباس متفاوت بپوشید، دکور خانه را جابجا کنید و یا حتی آرایش متفاوتی داشته باشید می تواند تنوع ایجاد کند.

گاهی تنوع دادن به زندگی حتی بسیار کم هزینه تر از اینها هم می تواند باشد. مثلا، اگر غذایی برای شام و نهار آماده کرده اید، می توانید به پارک یا یک مکان تفریحی ببرید و ساعات خوبی را در لحظه بگذرانید.

 بازی کردن نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیار مفرح بخش است. این بازی ها بسیار متنوع هستند و کافی است که در مورد آن ها جستجو نمائید.

6. دلگرمی دادن به همسر

اصول زندگی و نیازهای ما انسان ها نسبت به گذشته تغییرات زیادی نداشته است. همه ما نیازمند آرامش در زندگی می باشیم. حقیقت این است که چه بخواهی و چه نخواهیم، هنوز هم زن، مایه آرامش یک مرد محسوب می شود و اگر او نقش خود را به خوبی ایفا نکند، پایداری روابط عاطفی متزلزل می شود.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در علم روانشناسی، خانم هایی که قبل از بیرون رفتن همسرشان از منزل، آنها را با گرمی تمام بدرقه می کنند و یا می بوسند، زندگی بسیار آرام تری را خواهند داشت.

 جالب است بدانید که مردان برخلاف تصور عموم که بسیار آهنین و غیر قابل پیش بینی به نظر می رسند، اما بسیار شکننده و ظریف هستند. کافی است که متوجه شوند که برای همسرشان اهمیت دارند و بودنشان باعث دلگرمی خانواده می شود.

7. تربیت فرزندان از 10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق

قطعاً تربیت فرزندان هم وظیفه مرد در زندگی مشترک می باشد هم وظیفه زن. اما خانم ها نقش بیشتری در تربیت فرزندان به دلیل حس مادرانه دارند. از نظر روانشناسی فرزندان به هر دو والد نیاز دارند. اما بهتر است که دختران را مادر تربیت کنیم و پسران را پدر.

 فداکاری در مادران بسیار بیشتر از پدران است و همچنین با توجه به اینکه فرزند از گوشت و خون آنها می باشد، احساس نزدیکی و شناخت بیشتری نسبت به او خواهند داشت. جالب است بدانید که نوزادان تازه متولد شده، بر اساس غریزه نسبت به مادر حس عمیق تری دارند.

 حمایت مادر نقش بسیار بزرگی در تربیت مادر دارد و موجب ایجاد یک زندگی آرام برای او می شود و فرزندانی که مادر آنها حامی بوده اند، شادتر  از سایر فرزندان دیگر می باشند.

8. به خود رسیدن از وظایف زن در زندگی مشترک

به خود رسیدن از وظایف زن در زندگی مشترک

 تعادل سازی در زندگی مشترک و حتی کارهای دیگر، یک هنر زیبا در زندگی محسوب می شود. برخی از خانم ها آنقدر غرق وظایف مادری و یا همسری می شوند که خود را به کل فراموش می‌کنند و همین فراموشی خود موجب مشکلات کوچک و بزرگی از جمله مورد خیانت قرار گرفتن می شود.

 تمامی مردان از خانم هایی که به خودشان می رسند و خود را آراسته می کنند، خوششان می آید و مورد قبول شان می باشد. این رسیدگی به خود موجب می شود تا جلوی بسیاری از انحرافات اخلاقی گرفته شود، چرا که مرد به اصطلاح از دیدن جذابیت های همسرش چشم و دل سیر می شود.

9. زنانگی را بلد باشد

 داشتن لطافت زنانه، یکی از رمزهای موفقیت در زندگی مشترک می باشد. زن باید سیاست جذب شوهر را داشته باشد و در عین حال خود را همیشه یک موجود ارزشمند که نیازمند توجه و محبت است، بداند. به عنوان مثال، خوب است که گاهی در برابر نیازهای همسرتان کمی تاخیر داشته باشید تا شما را دست نیافتنی تصور کند. اما نباید در این زمینه افراط کنید و این از نکات ریز در رابطه با وظایف زن در زندگی مشترک می باشد.

 ناز کردن و عشوه گری برای برخی از مردان بسیار جذاب است. این مورد بستگی بسیار زیادی به روحیات و فرهنگی که همسر شما در آن بزرگ شده است دارد. برای برخی مردان، این عشوه گری و ناز کردن چندش آور می باشد و از دیدن این صحنه ها احساس تنفر و انزجار خواهند داشت. بنابراین، ویژگی های همسرتان بستگی دارد.

متانت و خانومانه رفتار کردن یک ایده جذاب برای روابط زناشویی است که تمامی مردان را به خود جذب خواهد نمود و موجب علاقه بیشتر شما و همسرتان می شود. گاهی می توانید از مسائل بسیار کوچک و کم اهمیت زندگی رد شوید. این رد شدن یکی از جنبه های خانمانه یک زن ایرانی می باشد که برای همسرش جذاب و دلنشین خواهد بود.

10. از تفاوت زن و مرد اطلاع دقیق داشته باشید

از تفاوت زن و مرد اطلاع دقیق داشته باشید

یکی از مواردی که در بین همسران ایرانی موجب ایجاد تفاوت و تعارض می‌شود، عدم اطلاع دقیق از تفاوت های بین زن و مرد و روحیات آنهاست. به عنوان مثال، برخی از خانم ها همانطور که ذکر شد، تصور می کنند مردان باید بدانند که در ذهن آن ها چه می گذرد؟ در صورتی که این دیدگاه کاملاً اشتباه است.

 یکی دیگر از تفاوت ها مربوط به علایق بین زن و مرد می باشد. مثلا، اکثر خانم ها تمایل دارند که ساعات زیادی را صرف خرید کردن و گشت و گذار در بازارهای مختلف کنند. اما برای بسیاری از آقایان نه تنها این مسئله اصلاً لذت‌بخش نیست، بلکه ناراحت کننده نیز می باشد.

 یکی دیگر از تفاوت ها که در رابطه با اکثریت خانم‌ها و آقایان وجود دارد، این است که آقایان به هنگام ناراحتی و دلخوری تمایل به سکوت کردن دارند. اما برعکس آن، خانم ها دوست دارند با فرد دیگری صحبت کنند و همسرشان در کنار آنها باشد. اما آقایان به هنگام ناراحتی میل به تنهایی دارند. در صورت عدم رعایت این تفاوت ها ناراحتی های زیادی به وجود خواهد آمد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با وظایف زن در زندگی مشترک اطلاعاتی را ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره اختصاصی در رابطه با 10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق می باشید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما می باشند.

وظایف زن در زندگی مشترک چیست؟

زنان می توانند آرامش بخش یک زندگی مشترک باشند و وظیفه تامین نیازهای همسر و فرزندان را نیز بر عهده خواهند داشت.

چگونه می توان از 10 وظیفه مهم زن برای زندگی موفق اطلاع یافت؟

برای اطلاع از تمامی وظایف ارائه شده، می توانید وارد سایت شوید و این مقاله را مطالعه نمایید.

آیا وظایف زن در زندگی مشترک در همه جوامع ثابت است؟

از دیدگاه های متفاوتی می توان به این موضوع نگریست که از دیدگاه روانشناسی باید بگوییم خیر اینطور نیست.

آیا زن برای عمل به وظایف خود باید خود را نادیده بگیرد؟

هرگز زن نباید خود را برای انجام وظایف نادیده بگیرد. می توان با حفظ تعادل همه موارد را در کنار یکدیگر داشت.

3/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور