عوارض مشروب
عوارض مشروب

عوارض مشروب برای مردان و باروری آنها

عوارض مشروب بر روی اسپرم مردان می تواند شکل، حرکت و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی صحبت از الکل و باروری می شود، تمرکز اغلب روی زن است. ما در مورد اثرات مضر نوشیدن الکل در دوران بارداری می دانیم، اما در مورد نوشیدن قبل از بارداری چطور؟ و اینکه  نوشیدن الکل چگونه بر باروری مردان تأثیر می گذارد؟ الکل، حتی در مقادیر متوسط، می تواند بر سلامت جنسی مردان تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به از دست دادن میل جنسی و ناباروری در مردان و زنان شود. در ادامه بخوانید تا بدانید عوارض مشروب بر روی اسپرم مردان چیست.

عوارض مشروب بر روی اسپرم مردان

استفاده از الکل در سراسر جهان رایج است، اما نوشیدن زیاد الکل اثرات بد زیادی برای سلامتی دارد.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن زیاد و مداوم الکل اثرات منفی روی اسپرم دارد.

بیش از 14 نوشیدنی مخلوط در هفته می تواند سطح تستوسترون را کاهش داده و بر تعداد اسپرم تاثیر بگذارد.

منبع CDCTrusted نوشیدن بیش از حد الکل را به شرح زیر تعریف می کند:

الکل می تواند با تغییر تعداد، اندازه، شکل و تحرک اسپرم بر باروری تأثیر بگذارد.

در مردان، نوشیدن زیاد مشروبات الکلی بر باروری تأثیر می گذارد.

این تاثیرات شامل موارد زیر می شود:

کاهش سطح تستوسترون، هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینه کننده و افزایش سطح استروژن که تولید اسپرم را کاهش می دهد.

کوچک شدن بیضه ها که می تواند باعث ناتوانی جنسی یا ناباروری شود.

تغییر انتشار منبع مطمئن گنادوتروپین که بر تولید اسپرم تأثیر می گذارد.

باعث انزال زودرس یا کاهش انزال می شود.

ترکیب مواد مخدر مانند ماری جوانا یا مواد افیونی با الکل نیز باروری را کاهش می دهد. علاوه بر این، بیماری های کبدی نیز ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل است که ممکن است رخ دهد.

علاوه بر این، مطالعات اخیر بر روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض الکل در مراحل اولیه رشد و در اواخر زندگی منجر به تغییراتی در DNA می شود. این به نوبه خود ممکن است منجر به اختلال مصرف الکل و سایر مشکلات سلامت ارثی شود. با این حال، برای تأیید این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عوارض مشروب روی کیفیت اسپرم

عوارض مشروب و اثرات قابل بازگشت

اثرات الکل بر تعداد اسپرم برگشت پذیر است.

خبر خوب این است که اثرات قابل برگشت هستند. یک مطالعه منبع معتبر نشان داد که پس از قطع مصرف الکل، سه ماه طول می کشد تا تولید اسپرم سالم بازگردد.

چگونه قدرت باروری مردان را افزایش دهیم؟

داشتن یک سبک زندگی سالم بخش مهمی در تقویت باروری است. نوشیدن بیش از حد، استرس، اضطراب، اضافه وزن و سیگار کشیدن می تواند به سلامت و باروری شما آسیب برساند.

یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای سالم استفاده می کنند، کیفیت اسپرم بالاتری دارند. این امر به ویژه برای کسانی که بیشتر میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و غلات سالم می خورند صادق بود.

نکاتی برای افزایش باروری مردان:

ورزش منظم برای افزایش سطح تستوسترون.

تمرین مدیریت استرس برای پایین نگه داشتن سطح کورتیزول.

از عادات خوب خواب پیروی کنید.

نیازهای تغذیه ای خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا متوجه شوید که آیا ویتامین کم دارید یا خیر.

نکات مهم در مورد تأثیر الکل بر باروری مردان

مصرف زیاد الکل با تأثیر بر کلیه عملکردهای دستگاه تناسلی مردانه به باروری مردان آسیب می رساند.

الکل می تواند تولید هورمون های لوتئینه کننده و هورمون های محرک فولیکول را مختل کند که می تواند به اسپرم آسیب برساند.

الکل می تواند به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز قدامی آسیب برساند.

مصرف زیاد الکل می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد.

مصرف الکل می تواند بر تعداد، شکل و تحرک اسپرم تأثیر بگذارد.

قطع مصرف الکل می تواند سلامت باروری مردان را تقویت کند.

عوارض مشروب روی رحم زنان

الکل چگونه بر اسپرم تاثیر می گذارد؟

مصرف زیاد الکل می تواند بر میزان باروری یک مرد تأثیر بگذارد. این کار را با تأثیر مستقیم بر هر سه ناحیه دستگاه تناسلی مردانه و هورمون هایی که آنها می سازند، انجام می دهد.

الکل با تداخل در عملکرد دستگاه تناسلی مردانه بر تولید و سلامت اسپرم تأثیر می گذارد. برای درک اینکه الکل چگونه بر اسپرم تأثیر می گذارد، ضروری است که بدانیم سیستم تناسلی مردان چگونه برای تولید اسپرم عمل می کند.

دستگاه تناسلی مرد از سه قسمت بدن تشکیل شده است:

  • بیضه ها
  • هیپوتالاموس در مغز
  • غده هیپوفیز قدامی که به مغز متصل است

این نواحی از بدن با هم، محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد یا محور HPG نامیده می شوند. استفاده از الکل می تواند بر تمام مناطق محور HPG تاثیر بگذارد.

هورمون ها برای سلامت باروری مردان بسیار مهم هستند و هم در هیپوتالاموس و هم در غده هیپوفیز قدامی تولید می شوند. هیپوتالاموس و غده هیپوفیز قدامی با هم بسیاری از هورمون های رایج در بدن را می سازند.

دو تا از هورمون هایی که از هیپوتالاموس با غده هیپوفیز قدامی ساخته می شوند عبارتند از:

هورمون لوتئینیزه یا LH

هورمون محرک فولیکول که به نام FSH نیز شناخته می شود.

این هورمون ها در بدن حرکت می کنند و بر بیضه ها تأثیر می گذارند و همچنین نقش مهمی در تولید اسپرم دارند.

مصرف الکل به طور غیر مستقیم تولید اسپرم را مختل می کند.

مصرف الکل، به ویژه مصرف زیاد الکل، می تواند اثرات زیر را داشته باشد:

هم به هیپوتالاموس و هم به غده هیپوفیز قدامی آسیب می رساند: مصرف زیاد الکل می تواند مقدار LH ساخته شده را کاهش دهد و حتی می تواند باعث شود هر LH ساخته شده کمتر از حد طبیعی قوی باشد. همچنین اعتقاد بر این است که الکل میزان FSH ساخته شده را کاهش دهد.

تاثیر مستقیم بر بیضه ها: مصرف زیاد الکل می تواند باعث ایجاد مشکل در ساخت تستوسترون شود. با آسیب رساندن به سلول های لیدیگ که آن را تولید می کنند، به تولید تستوسترون آسیب می رساند.

اختلال در سطح تستوسترون: تستوسترون نقش های زیادی دارد و یکی از آنها کمک به تولید اسپرم است. بیضه ها نقش مهمی در دستگاه تناسلی مردان دارند زیرا هم تستوسترون و هم اسپرم تولید می کنند. LH به بیضه ها سیگنال می دهد که تستوسترون بسازند. با این حال، الکل می تواند مشکلاتی را در این فرآیند ایجاد کند.

تحریک تولید استروژن: مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد الکل حتی می تواند مواد شیمیایی پیش ساز تستوسترون را به استروژن تبدیل کند. این اثر منجر به افزایش سطح استروژن در مردان می شود.

کوچک کردن بیضه ها: الکل این کار را با از بین رفتن سلول های اسپرم و آسیب رساندن به لوله های اسپرم ساز که در آن اسپرم تشکیل می شود و سلول های سرتولی که در آن اسپرم رشد می کند، انجام می دهد.

منجر به ناتوانی جنسی و سایر مشکلات سلامتی شود.

کیفیت اسپرم چگونه تحت تاثیر الکل قرار می گیرد؟

ممکن است در مورد تأثیر الکل بر تعداد اسپرم تعجب کنید. مصرف الکل از طرق مختلف بر کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد.

اعتقاد بر این است که سوء مصرف الکل مستقیماً به سلول های سرتولی بیضه هایی که اسپرم رشد می کند آسیب می زند. این تأثیر حتی در مورد جنین های پسر قبل از تولد نیز صادق است. یک مطالعه نشان داد که حتی پس از بالغ شدن، اسپرم و منی در مردانی که مادرانشان در دوران بارداری الکل مصرف می‌کردند، غیرطبیعی بود.

الکل می تواند به تحرک اسپرم آسیب برساند. مطالعات نشان داده اند که اسپرم غیرطبیعی در مردانی که بیش از سه و نیم وعده الکل در روز مصرف می کنند، شایع تر است.

مصرف متوسط ​​هفتگی الکل می تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

اضافه وزن چه تاثیری بر باروری دارد؟

اضافه وزن می تواند باروری شما را کاهش دهد زیرا کیفیت اسپرم شما را کم خواهد کرد. همچنین احتمال تولید اسپرم غیر طبیعی را افزایش می دهد.

اضافه وزن همچنین تولید تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) را کاهش می دهد، که می تواند باعث مشکلات جنسی مانند مشکلات در نعوظ شود.

اسپرم ژن های شما را از شما به فرزندتان منتقل می کند و اضافه وزن می تواند بر عملکرد این ژن ها تاثیر بگذارد. این می تواند به این معنی باشد که سلامت کودک شما در بدو تولد یا بعد از آن تحت تأثیر قرار می گیرد.

اگر هم شما و هم همسرتان وزن مناسبی دارید، شانس بارداری بهتری خواهید داشت. بهترین راه برای کنترل وزن از طریق یک رژیم غذایی متعادل و مغذی و فعالیت بدنی منظم است.

سیگار چه تاثیری بر باروری دارد؟

سیگار کشیدن کیفیت اسپرم را کاهش می دهد، تعداد اسپرم کمتر، منی کمتر و حرکت ضعیف اسپرم نتیجه سیگار کشیدن است. هرچه سیگار بیشتری بکشید، کیفیت اسپرم شما بدتر است، اگرچه حتی سیگاری های سبک (کمتر از 10 نخ سیگار در روز) کیفیت اسپرم کمتری دارند. سیگار کشیدن زیاد (بیش از 20 نخ سیگار در روز) در زمان لقاح، خطر ابتلا به لوسمی دوران کودکی را در کودک افزایش می دهد.

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، می توانید برای حمایت به پزشک خود مراجعه کنید. حدود سه ماه طول می کشد تا اسپرم جدید به طور کامل رشد کند، بنابراین مهم است که حداقل سه ماه قبل از تلاش برای بچه دار شدن سیگار را ترک کنید.

سن چه تاثیری بر باروری دارد؟

کیفیت اسپرم با افزایش سن کاهش می‌یابد. شرکای مردان بالای 45 سال زمان بیشتری برای باردار شدن نیاز دارند و خطر سقط جنین در آنها بیشتر است. اگرچه هنوز این موضوع ثابت نشده است، اما اوتیسم و ​​سایر شرایط رشدی در کودکان با پدران مسن‌تر کمی شایع‌تر است. خطر ابتلای فرزند شما به مشکل ژنتیکی یا کروموزومی نیز افزایش می یابد.

عفونت های مقاربتی چگونه می توانند بر باروری تأثیر بگذارند؟

اگر فکر می کنید که ممکن است یک عفونت مقاربتی  داشته باشید، مهم است که فوراً آن را تحت بررسی و درمان قرار دهید. بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک می توانند به اندام های تناسلی آسیب رسانده و باعث ناباروری شوند. درمان اکثر بیماری های مقاربتی آسان است و اگر زودتر با عفونت مقابله کنید، بهتر است.

عوارض مشروب روی تحرک اسپرم

استفاده از برخی داروها چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

استفاده از استروئیدهای آنابولیک (داروهایی که مانند تستوسترون عمل می کنند) باروری شما را کاهش می دهد و اثرات طولانی مدت و گاهی غیرقابل برگشتی بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

برخی از داروهای تجویز شده و داروهای تفریحی نیز می توانند باروری یا عملکرد جنسی را کاهش دهند. این موارد شامل موارد زیر می شود:

استفاده طولانی مدت از مسکن های حاوی مواد افیونی.

داروهایی برای درمان افسردگی و اضطراب.

شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان سرطان.

مواد مخدر تفریحی مانند ماری جوانا، کوکائین و هروئین.

اگر نگران این هستید که داروهایتان بر باروری شما تأثیر بگذارد، بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه مواد شیمیایی محیطی و شغلی بر باروری تأثیر می گذارد؟

اگر در محل کار خود در معرض مواد شیمیایی هستید، پوشیدن لباس های محافظ و پیروی از دستورالعمل های ایمنی و بهداشت شغلی مهم است. هنگامی که برای بچه دار شدن تلاش می کنید، بهتر است از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر از جمله آفت کش ها، علف کش ها، فلزات سنگین و مواد شیمیایی خانگی خودداری کنید. بسیاری از پلاستیک های روزمره حاوی گروه خاصی از مواد شیمیایی به نام “مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز” هستند که می تواند شانس بارداری شما را کاهش دهد.

البته، اجتناب از تماس با چیزهایی که به باروری شما آسیب می زند، می تواند سخت باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی عوارض مشروب بر روی اسپرم مردان بپردازیم و مشخص شد که مشروب می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را روی اسپرم مردان داشته باشد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا مشروب باعث کاهش قدرت باروری مردان می شود؟

بله می تواند منجر به کاهش آن شود.

آیا مشروب کیفیت اسپرم را نیز کاهش می دهد؟

بله می تواند کیفیت اسپرم را نیز کاهش دهد.

آیا اثرات کاهش کیفیت اسپرم بر اثر مشروب قابل بازگشت است؟

بله در صورتی که مشروب ترک شود، قابل بازگشت است.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور